Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1346/14/AP
z 12 listopada 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2014 r. (data wpływu 2 października 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego dotyczącego realizacji projektu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 października 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego dotyczącego realizacji projektu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina realizuje zadanie pt. „…” poprzez organizację dwóch imprez w sezonie letnim w amfiteatrze oraz wydanie katalogu bazy noclegowej i gastronomicznej Gminy. Głównym celem realizacji operacji jest promocja i podniesienie atrakcyjności obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju Obszarów Rybackich (LSROR) poprzez kultywowanie tradycji staropolskich oraz rozwoju głęboko zakorzenionej działalności rybackiej. Niniejszy cel został zrealizowany dzięki organizacji dwóch imprez w sezonie letnim w dniach 5 lipca i 2 sierpnia 2014 r. w amfiteatrze - z udziałem gmin, mieszkańców powiatu, Lokalnej Grupy Rybackiej oraz turystów i wczasowiczów odwiedzających polski Bałtyk latem. W programie imprezy, oprócz stoisk promocyjnych z produktami regionalnymi, prezentacją sprzętu rybackiego, miały miejsce kampanie promocyjne zachęcające do spożywania ryb, promujące produkty rybne oraz kampanie świadomościowe dotyczące gatunków chronionych ryb i zrównoważonej eksploatacji zasobów rybnych. Elementem uzupełniającym imprezę były występy artystyczne w wykonaniu grupy szantowej, występy zespołów muzycznych, konkurs związany z Programem Operacyjnym „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013”. W ramach cateringu, który towarzyszył imprezom o charakterze piknikowym, wystąpił znany szef kuchni, który przygotował na żywo dla uczestników imprezy degustację potraw rybnych. Impreza miała charakter otwarty, bezpłatny i innowacyjny. Operacja miała walory promocyjne, ponieważ poprzez kampanię promocyjną oraz zamieszczenie fotogalerii z przebiegu imprezy na stronach internetowych Gminy i partnerów, jest wizytówką regionu i zaproszeniem do odwiedzin obszaru objętego wsparciem LSROR przez cały rok. Biorąc pod uwagę termin organizacji tych dwóch wydarzeń - miesiące lipiec i sierpień, wpłynął on na zwiększenie liczby turystów w tym czasie, co wiązało się ze wzrostem dochodów mieszkańców powiatu z prowadzonej działalności na rzecz obsługi ruchu wczasowo-turystycznego. Elementem promocyjnym imprezy było również wydanie katalogu bazy noclegowej i gastronomicznej wraz z mapą przedstawiającą teren całej Gminy. Katalog stanie się nośnikiem promującym przedsiębiorców, którzy świadczą usługi noclegowe i gastronomiczne. W katalogu swoje strony promocyjne ma również Lokalna Grupa Rybacka i przedsiębiorcy prowadzący działalność rybacką z terenu wsparcia LGR. Publikacja była bezpłatnie kolportowana podczas imprezy.

Gmina w oświadczeniu o kwalifikowalności VAT do wniosku o dofinansowanie podała, że nie ma możliwości odzyskania tego podatku w związku z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponieważ wskazane zadanie stanowi zadanie własne gminy, to nabycia z nim związane nie będą powiązane z czynnościami opodatkowanymi. Nie ma możliwości odliczenia w żaden sposób podatku VAT naliczonego.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zadaniami własnymi gminy jest zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności obejmują one m.in. sprawy z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym także terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym), w których zakresie mieści się niniejsze zadanie.

W instrukcji do wniosku i składanego wraz z nim oświadczenia w sprawie kwalifikowalności VAT istnieje zapis, że wnioskodawca powinien wystąpić również do Dyrektora właściwej Izby Skarbowej o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie barku możliwości odzyskania VAT, która będzie konieczna jako załącznik na etapie rozliczania inwestycji (składania wniosku o płatność).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gmina ma prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z zakupami dokonanymi przy realizacji zadania - imprez promocyjnych pod nazwą …, dofinansowanego z Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013”?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z zakupami dofinansowanymi z Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013” w zakresie organizacji imprez promocyjnych, ponieważ nie są one powiązane z czynnościami opodatkowanymi. Gmina poprzez niniejszą operację realizuje zadania własne, a efekty operacji były udostępniane nieodpłatnie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656).

Przepisy rozdziału 4 tego rozporządzenia regulują przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, ponieważ – jak wskazała – efekt realizacji projektu nie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych (impreza była otwarta i bezpłatna, wydany katalog kolportowany bezpłatnie). Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj