Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-483/14/JK
z 12 grudnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2014 r. (data wpływu 29 sierpnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 listopada 2014 r. (data wpływu 12 listopada 2014 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 sierpnia 2014 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 5 listopada 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.


Spółka produkuje środki żywienia zwierząt, tj. mieszanki paszowe uzupełniające, mieszanki paszowe dietetyczne i premiksy przeznaczone dla zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Zamierza wprowadzić do asortymentu produkcyjnego ekstrakty alkoholowe z ziół i roślin będących cennym źródłem naturalnych substancji aktywnych, o korzystnym wpływie na zdrowie i funkcjonowanie organizmu. Otrzymywane w procesie produkcyjnym ekstrakty będą półproduktami używanymi w produkcji środków żywienia zwierząt lub wyrobami gotowymi, które będą sprzedawane jako wysokoskoncentrowane wyciągi roślinne. Proces produkcji ekstraktów polega na wydobyciu substancji aktywnych rozpuszczalnych w alkoholu etylowym z suszonego surowca roślinnego - ziół lub innych roślin będących naturalnym źródłem pożądanych substancji. Ekstrakcja substancji czynnych z materiału suchego odbywa się poprzez macerację - zalanie suchego materiału roślinnego alkoholem etylowym w odpowiednio dobranych proporcjach i stężeniu. Czas trwania maceracji określony jest w technologii produkcji. Kolejnym etapem jest oddzielenie części stałych od roztworu alkoholowego poprzez filtrację i prasowanie. Do otrzymanego filtratu, tj. alkoholu etylowego zawierającego wyodrębnione substancje dodaje się dobrze rozpuszczalną w wodzie substancję balastową będącą nośnikiem substancji aktywnych, np. glukozę, laktozę, sorbitol. Przygotowaną w ten sposób mieszaninę poddaje się procesowi odparowania alkoholu etylowego w procesie wyparnym, tj. pod zmniejszonym ciśnieniem. Alkoholowy ekstrakt zostaje umieszczony w zbiorniku połączonym z pompą próżniową, która zapewnia zmniejszone ciśnienie w układzie. W wyniku ogrzewania zbiornika, w którym panuje zmniejszone ciśnienie, alkohol etylowy paruje w niższej temperaturze. Odparowujący alkohol jest odzyskiwany poprzez skraplanie na chłodnicy i skierowany do zbiornika odbierającego. Proces odparowania prowadzony jest do momentu całkowitego usunięcia alkoholu z produktu. Pozostałość po odparowaniu alkoholu stanowią skoncentrowane substancje aktywne pochodzenia roślinnego oraz nośnik. Otrzymany w ten sposób produkt jest w zależności od potrzeb dodawany do produktów będących w asortymencie firmy lub konfekcjonowany i sprzedawany jako wyrób gotowy w formie dodatków paszowych stosowanych w żywieniu zwierząt lub środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego. Odzyskany przez odparowanie alkohol etylowy jest ponownie wykorzystany w produkcji ekstraktów z ziół. Jakość odzyskanego alkoholu nie będzie mniejsza niż pierwotnie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Zakład może być zwolniony od podatku akcyzowego nabywając i stosując alkohol etylowy nieskażony w procesie produkcji ekstraktów ziołowych dla ludzi i zwierząt na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego?
  2. Czy odzyskiwany w procesie produkcyjnym alkohol etylowy ponownie używany w kolejnym procesie produkcyjnym będzie mógł być zwolniony od podatku akcyzowego?


Stanowisko Wnioskodawcy.


  1. Zdaniem Spółki, może być zwolniony od podatku akcyzowego nabywając i stosując alkohol etylowy nieskażony w procesie produkcji ekstraktów ziołowych dla ludzi i zwierząt na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Produkt końcowy nie będzie zawierał alkoholu.
  2. Odzyskany w procesie produkcyjnym alkohol może być zwolniony od akcyzy, gdyż będzie ponownie użyty w produkcji ekstraktów ziołowych, gdzie produkt końcowy nie będzie zawierał alkoholu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego − art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego − art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy.

Czynności lub stany faktyczne, o których mowa w art. 8 ust. 1-5, art. 9 ust. 1, art. 9a ust. 1 i 2, art. 9b ust. 1 i 2, art. 9c ust. 1 i 2 oraz art. 100 ust. 1 i 2, są przedmiotem opodatkowania akcyzą niezależnie od tego, czy zostały wykonane lub powstały z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa − art. 5 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:


  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.


Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej − art. 10 ust. 1 ustawy.

Co do zasady, zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

W myśl art. 21 ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:


  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej


  • za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.


Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:


  1. wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie;
  2. mniej niż 1000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, win uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 120, poz. 690);
  3. piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;
  4. mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;
  5. wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;
  6. energii elektrycznej;
  7. wyrobów węglowych;
  8. suszu tytoniowego;
  9. wyrobów gazowych.


Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego wydaje właściwy naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podmiotu − art. 49 ust. 1 ustawy.

Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie − art. 92 ustawy.

Zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:


  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.


Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew − art. 93 ust. 2 ustawy.

Podstawą opodatkowania alkoholu etylowego jest liczba hektolitrów alkoholu etylowego 100% vol. w temperaturze 20°C zawartego w gotowym wyrobie − art. 93 ust. 3 ustawy.

Stawka akcyzy na alkohol etylowy wynosi 5.704,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie − art. 93 ust. 4 ustawy.

Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. poz. 212, z późn. zm.), zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu. Zwolnienia, o których mowa w ust. 1, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy (§ 9 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:


  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

(…)

  1. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, (…).


W myśl art. 32 ust. 5 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:


  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";
  3. prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.


Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 (art. 32 ust. 6 ustawy).

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy. Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona (art. 32 ust. 7-9 ustawy).

Dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy (art. 32 ust. 10 ustawy).

Odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy (art. 32 ust. 11 ustawy).

Z opisu wniosku wynika, że Spółka zamierza produkować ekstrakty alkoholowe z ziół i roślin jako półprodukty lub jako wyroby gotowe. Proces produkcji ekstraktów polega na wydobyciu substancji aktywnych rozpuszczalnych w alkoholu etylowym z suszonego surowca roślinnego. Ekstrakcja substancji czynnych z materiału suchego odbywa się poprzez macerację − zalanie suchego materiału roślinnego alkoholem etylowym. Kolejnym etapem jest oddzielenie części stałych od roztworu alkoholowego poprzez filtrację i prasowanie. Do otrzymanego filtratu, tj. alkoholu etylowego zawierającego wyodrębnione substancje dodaje się substancję balastową będącą nośnikiem substancji aktywnych. Przygotowaną mieszaninę poddaje się procesowi odparowania alkoholu etylowego. Alkohol jest odzyskiwany poprzez skraplanie na chłodnicy i skierowany do zbiornika odbierającego. Proces odparowania prowadzony jest do momentu całkowitego usunięcia alkoholu z produktu. Pozostałość po odparowaniu alkoholu stanowią skoncentrowane substancje aktywne pochodzenia roślinnego oraz nośnik. Odzyskany przez odparowanie alkohol etylowy będzie ponownie wykorzystany w produkcji ekstraktów z ziół.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii, możliwości zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, oraz kwestii możliwości ponownego użycia odzyskiwanego w procesie produkcyjnym alkoholu etylowego w kolejnym procesie produkcyjnym.

Zdaniem Spółki, może korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie, gdyż produkt końcowy nie będzie zawierał alkoholu. Ponadto, odzyskany w procesie produkcyjnym alkohol może być zwolniony od akcyzy, gdyż będzie ponownie użyty w produkcji ekstraktów ziołowych, gdzie produkt końcowy nie będzie zawierał alkoholu.

Mając na uwadze opis zawarty we wniosku, przytoczone wyżej przepisy stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe. Powyższe wynika z faktu, że Spółka w opisanym zdarzeniu nie wypełni dyspozycji wymienionego § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Wskazać bowiem należy, że zgodnie ze wskazanym unormowaniem zwalnia się od akcyzy m.in. alkohol etylowy używany do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu. O ile Spółka spełni przedmiotowa przesłankę zwolnienia (alkohol zostanie użyty do procesu produkcyjnego), to nie wypełni warunku wskazanego zwolnienia.

Powyższe wynika z faktu, że końcowym efektem przeprowadzonego procesu produkcyjnego będzie uzyskanie przez Spółkę − co do zasady − dwóch produktów:


  1. skoncentrowanej substancji aktywnej pochodzenia roślinnego wraz z nośnikiem, oraz
  2. alkoholu etylowego (wyrobu akcyzowego).


Z powyższego zatem wynika, że produkt końcowy opisanego procesu produkcyjnego będzie zawierał alkohol etylowy. Tym samym Spółka nie wypełni, zawartego w § 9 ust. 1 pkt 3, warunku zwolnienia.

Ponadto, nie ulega również wątpliwości, że w opisanym zdarzeniu (procesie produkcyjnym) Wnioskodawca dokonuje oczyszczenia i przetworzenia alkoholu etylowego.

W ocenie tutejszego organu z procesem produkcji mamy do czynienia już wtedy, gdy określony podmiot dokonuje jakichkolwiek, nawet niewielkich, zmian właściwości, w szczególności chemicznych, fizycznych, konstrukcyjnych, danego przedmiotu (surowca, półproduktu). Zatem można uznać, że np. zmiana stężenia alkoholu w nabytym wyrobie stanowi zmianę jego właściwości i już tego rodzaju zmiana, jeżeli nawet nie powoduje zmiany klasyfikacji statystycznej wyrobu, może kwalifikować tę czynność jako produkcję, a osobę ją wykonującą jako producenta (por. Naczelny Sąd Administracyjny w orzeczeniach: z dnia 31 lipca 2006 r. sygn. akt I FSK 930/05, z dnia 18 maja 2007 r. sygn. akt I FSK 745/06, z dnia 22 października 2008 r. sygn. akt I FSK 519/07).

W związku z tym należy podkreślić, że produkcja alkoholu etylowego, od którego akcyza nie została zapłacona w należnej wysokości może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (art. 47 ust. 1 ustawy), po uzyskaniu stosownego zezwolenia od właściwego naczelnika urzędu celnego.

Reasumując, Spółka w opisanej sytuacji (procesach produkcyjnych) powinna wykorzystać alkohol etylowy opodatkowany akcyzą na zasadach ogólnych.


Interpretacja dotyczy opisanych we wniosku zdarzeń przyszłych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa – art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj