Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1226/11/ES
z 3 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1226/11/ES
Data
2011.11.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
świadczenie usług
zarządzanie nieruchomością
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienia od podatku VAT wynajmu pomieszczeń na rzecz jednostki budżetowej.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2011r. (data wpływu 25 lipca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 października 2011r. (data wpływu 25 października 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT wynajmu pomieszczeń na rzecz jednostki budżetowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2011r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT wynajmu pomieszczeń na rzecz jednostki budżetowej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 października 2011r. (data wpływu 25 października 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 października 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Biuro (Wnioskodawca) powołane zostało w dniu 1 stycznia 2011r. jako samorządowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej działająca w formie jednostki budżetowej Województwa (Uchwała Sejmiku Województwa). Do zakresu działań statutowych Wnioskodawcy należy między innymi wykonywanie czynności z zakresu zarządzania wojewódzkim zasobem nieruchomości.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej związanej z wynajmem nieruchomości a zarządza nimi w imieniu właściciela Województwa.

W ramach wyżej opisanych czynności Wnioskodawca zarządza budynkiem przy ul. O. W budynku tym wynajmuje na podstawie umowy najmu z 15 stycznia 2004r. pomieszczenia W., który działa w formie organizacyjnej jednostki budżetowej Urzędu Wojewódzkiego.

Jednostki należą do różnych struktur organizacyjnych: W. jest jednostką Wojewody, a Biuro jest jednostką podległą Marszałkowi Województwa.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazuje, iż jest zarejestrowanym od 1 stycznia 2011r. czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT, podatek jest odprowadzany przede wszystkim od czynszów najmu nieruchomości, oraz od prac geodezyjnych wykonywanych zgodnie ze statutem przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca jest jednostką budżetową Urzędu Marszałkowskiego i występuje w roli Zarządcy/Administratora. W jego imieniu zarządza/administruje budynkiem przy ul. O.

Powyższa nieruchomość jest obiektem użytkowym wynajmowanym głównie podmiotom gospodarczym (osoby prowadzące działalności gospodarcze, spółki prawa handlowego).

Biorąc pod uwagę powierzone zadanie oraz umowę najmu (w przedmiotowej sprawie) należy stwierdzić, że m.in. do zadań Wnioskodawcy należy:

  • dbałość o stan techniczny obiektu (naprawy, konserwacje, remonty, przeglądy budowlane),
  • zapewnienie prawidłowej jego eksploatacji (umowy z zewnętrznymi firmami m.in. na ochronę, sprzątanie, dostarczenie mediów - prąd elektryczny, ciepło, ciepła woda, woda i ścieki, wywóz śmieci i inne charakterystyczne dla budynków usługi),
  • wystawienie stosownych faktur najemcom z tytułu zawartych umów najmu (i z tytułu zużytych mediów jeżeli występują w umowie najmu),
  • opłata podatku od nieruchomości w zakresie określonym przez ustawę,
  • odprowadzenie podatku VAT do U.S.,
  • rozwiązywanie umów najmu, ich modyfikacja, zawieranie nowych umów itd.

Czynności wymienione powyżej są zadaniem powierzonym (Urząd Marszałkowski powierza go swojej jednostce) nie zaś sprzedawaną usługą (dla wynajętego dla tego celu podmiotu). Na wykonanie zadania Wnioskodawca otrzymuje z Urzędu stosowne środki. Wnioskodawca nie wykonuje tych zadań dla podmiotów zewnętrznych a jedynie dla Urzędu Marszałkowskiego, niemniej najemcy opłacają te usługi w czynszu, który stanowi przychód Urzędu Marszałkowskiego.

Umowy najmu zwykle opatrywane są następującym nagłówkiem:

Umowa najmu zawarta pomiędzy:

Województwem reprezentowanym przez Biuro na podstawie Uchwały nr … Zarządu Województwa z dnia 23 grudnia 2010 roku w sprawie powierzenia Biuru administrowania wojewódzkim zasobem nieruchomości oraz pełnomocnictwa z dnia 3 stycznia 2011 roku, w imieniu którego działa Dyrektor. Tym samym podmiotem wynajmującym jest Województwo.

Wnioskodawca wystawia na rzecz najemcy fakturę VAT. Przykładową fakturę załączamy do pisma. Zawiera ona:

Sprzedającego: Województwo,

Czynności: czynsz za najem pow. parkingowej, czynsz za najem lokalu.

Wszelkie środki wypracowane przez Wnioskodawcę jako jednostkę budżetową są zgodnie z ustawą o finansach publicznych przekazywane ostatecznie na konto Urzędu Marszałkowskiego Województwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynajem pomieszczeń dla W., który działa w formie organizacyjnej jednostki budżetowej Urzędu Wojewódzkiego przez Wnioskodawcę powołanego w dniu 1 stycznia 2011r. jako samorządowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej działająca w formie jednostki budżetowej Województwa podlega zwolnieniu z podatku VAT na podstawie § 13 pkt 13 lit. a Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392)...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości skorzystania z ww. zwolnienia w zaistniałym stanie faktycznym. Wnioskodawca nie świadczy usług wynajmu nieruchomości a jest zarządcą nieruchomości Województwa Małopolskiego, nie prowadzi zatem działalności usługowej z zakresu wynajmu nieruchomości, co wynika jednoznacznie ze statutu Wnioskodawcy. Statut Wnioskodawcy nie upoważnia go do prowadzenia działalności związanej z wynajmem nieruchomościami, wszelkie czynności podejmowane przez Wnioskodawcę jako Zarządcę nieruchomości Województwa są wykonywane w imieniu i na rzecz Województwa. De facto stronami umowy najmu w przedmiotowej sytuacji są W. jednostka budżetowa oraz Województwo reprezentowane przez Wnioskodawcę (wyraz temu dają zawarte pomiędzy stronami umowy, które w nagłówkach jednoznacznie potwierdzają stan opisany powyżej).

Tym samym w opinii Wnioskodawcy nie zachodzą przesłanki do zastosowania zwolnienia określonego w § 13 pkt 13 lit. a Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), gdyż to nie jednostka świadczy usługę na rzecz innej jednostki ale Województwo reprezentowane przez jednostkę budżetową, tym samym zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ustawy o VAT schemat ten powinien zostać uznany za odpłatne świadczenia usług, niezależnie od tego, przez kogo i gdzie te czynności są wykonywane, nie znajduje również zastosowania zwolnienie z art. 8 ust. 2 pkt 2a, gdyż podatnik (Wnioskodawca) nie działa we własnym imieniu lecz w imieniu Województwa. A za tym podatek VAT powinien być naliczany i odprowadzany.

Ponadto obowiązujące w poprzednim stanie prawnym wykładnie wydawane przez organy skarbowe wskazywały jednoznacznie, że nie można stosować wskazanego zwolnienia w przypadku jednostek budżetowych należących do różnych struktur organizacyjnych jak ma to miejsce w przedstawionym stanie faktycznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., a od dnia 26 sierpnia 2011r. t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r. nadanym ustawą z dnia 18 marca 2011r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca na postawie uchwały Sejmiku Województwa powołany został w dniu 1 stycznia 2011r. jako samorządowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej działająca w formie jednostki budżetowej Województwa. Do zakresu działań statutowych Wnioskodawcy należy między innymi wykonywanie czynności z zakresu zarządzania wojewódzkim zasobem nieruchomości. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej związanej z wynajmem nieruchomości a zarządza nimi w imieniu właściciela - Województwa.

W ramach wyżej opisanych czynności Wnioskodawca zarządza budynkiem, w którym wynajmuje na podstawie umowy najmu pomieszczenia jednostce budżetowej Urzędu Wojewódzkiego.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym od 1 stycznia 2011r. czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT, podatek jest odprowadzany przede wszystkim z tytułu najmu nieruchomości oraz z tytułu prac geodezyjnych wykonywanych zgodnie ze statutem przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca jest jednostką budżetową Urzędu Marszałkowskiego i występuje w roli Zarządcy/Administratora. W jego imieniu zarządza/administruje budynkiem, o którym mowa we wniosku. Powyższa nieruchomość jest obiektem użytkowym wynajmowanym głównie podmiotom gospodarczym (osoby prowadzące działalności gospodarcze, spółki prawa handlowego).

Biorąc pod uwagę powierzone zadanie oraz umowę najmu (w przedmiotowej sprawie) do zadań Wnioskodawcy należy:

  • dbałość o stan techniczny obiektu (naprawy, konserwacje, remonty, przeglądy budowlane),
  • zapewnienie prawidłowej jego eksploatacji (umowy z zewnętrznymi firmami m.in. na ochronę, sprzątanie, dostarczenie mediów - prąd elektryczny, ciepło, ciepła woda, woda i ścieki, wywóz śmieci i inne charakterystyczne dla budynków usługi),
  • wystawienie stosownych faktur najemcom z tytułu zawartych umów najmu (i z tytułu zużytych mediów jeżeli występują w umowie najmu),
  • opłata podatku od nieruchomości w zakresie określonym przez ustawę,
  • odprowadzenie podatku VAT do U.S.,
  • rozwiązywanie umów najmu, ich modyfikacja, zawieranie nowych umów itd.

Czynności wymienione powyżej są zadaniem powierzonym (Urząd Marszałkowski powierza go swojej jednostce) nie zaś sprzedawaną usługą (dla wynajętego dla tego celu podmiotu). Na wykonanie zadania Wnioskodawca otrzymuje z Urzędu stosowne środki. Wnioskodawca nie wykonuje tych zadań dla podmiotów zewnętrznych a jedynie dla Urzędu Marszałkowskiego, niemniej najemcy opłacają te usługi w czynszu, który stanowi przychód Urzędu Marszałkowskiego.

Umowy najmu zwykle opatrywane są następującym nagłówkiem:

Umowa najmu zawarta pomiędzy: Województwem reprezentowanym przez Wnioskodawcę na podstawie Uchwały Zarządu Województwa z dnia 23 grudnia 2010r. w sprawie powierzenia Wnioskodawcy administrowania wojewódzkim zasobem nieruchomości oraz pełnomocnictwa z dnia 3 stycznia 2011r., w imieniu którego działa Dyrektor. Tym samym podmiotem wynajmującym jest Województwo.

Wnioskodawca wystawia na rzecz najemcy fakturę VAT, która zawiera dane:

Sprzedającego: Województwo,

Czynności: czynsz za najem pow. parkingowej, czynsz za najem lokalu.

Wszelkie środki wypracowane przez Wnioskodawcę jako jednostkę budżetową są zgodnie z ustawą o finansach publicznych przekazywane ostatecznie na konto Urzędu Marszałkowskiego Województwa.

Należy zauważyć, że zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 13 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

  1. jednostkami budżetowymi,
  2. samorządowymi zakładami budżetowymi,
  3. jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi,

– z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

W załączniku nr 3 do ustawy w pozycjach 140-153, 174 i 175 wymieniono usługi związane z: uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych, handlem wodą dostarczaną za pośrednictwem sieci wodociągowych, odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu, zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu, infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów innych niż niebezpieczne, zbieraniem odpadów niebezpiecznych, infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów niebezpiecznych nadających się do recyklingu, obróbką odpadów innych niż niebezpieczne w celu ich ostatecznego usunięcia, usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne, przetwarzaniem pozostałych odpadów niebezpiecznych, unieszkodliwianiem odpadów promieniotwórczych i pozostałych odpadów niebezpiecznych, z wyłączeniem usług zagospodarowania odpadów promieniotwórczych (ponownego przetwarzania paliw i odpadów), odkażaniem i czyszczeniem, pozostałe usługi związane z rekultywacją oraz specjalistyczne usługi w zakresie kontroli zanieczyszczeń, usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu, pozostałe usługi sanitarne.

Mając zatem na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawne wskazać należy, że jeśli Wnioskodawca w istocie świadczy czynności w imieniu i na rzecz Województwa, i pobierane od najemców (w imieniu i na rachunek Województwa) kwoty należne z tytułu najmu pomieszczeń dla W. przekazywane na rzecz Województwa, nie stanowią kwot należnych Wnioskodawcy, o których mowa w art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług (tj. podatek należny z tytułu świadczonych usług rozlicza Województwo jako podmiot świadczący usługi najmu) to nie można uznać, że usługodawcą jest Wnioskodawca. Tym samym nie mamy do czynienia ze świadczeniem usługi przez jednostkę budżetową na rzecz innej jednostki budżetowej.

Nie zmienia tego fakt, że Wnioskodawca „technicznie” wystawia faktury w imieniu i na rzecz Województwa.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, iż w zaistniałym stanie faktycznym nie ma on możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 lit. a Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest zatem wyłącznie do Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków podatkowoprawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa dla Województwa.

Natomiast, jeżeli Województwo zainteresowane jest otrzymaniem interpretacji indywidualnej, może złożyć odrębny wniosek przedstawiając odpowiedni dla niego stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe, zapytanie i własne stanowisko w sprawie oraz dokonać odrębnej opłaty.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj