Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/4512-8/15/DM
z 29 stycznia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2014 r. (data wpływu 5 stycznia 2015 r.), uzupełnionym w dniu 27 stycznia 2015 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 stycznia 2015 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 27 stycznia 2015 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego.


W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą – wg klasyfikacji PKD 64.99.Z pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych – pośrednictwo w sprzedaży kredytów bankowych art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka nie jest podatnikiem podatku VAT, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ustawy o VAT –„zwolnienie przedmiotowe” i nie ma obowiązku złożenia informacji do Urzędu Skarbowego o przekroczeniu rocznego obrotu oraz zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 43 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek VAT naliczony „niejako automatycznie” staje się kosztem uzyskania przychodu, czyli jest poniesiony w celu osiągnięcia przychodu.

Spółka podpisała umowę o dofinansowanie projektu „E” w roku 2012. Realizacja tego projektu związana jest z transferem innowacyjnych rozwiązań informatycznych, wzrostem potencjału rozwojowego w wyniku wprowadzenia systemu e-usług, utworzeniem jednego miejsca pracy, stworzeniem warunków do przyrostu zatrudnienia w latach kolejnych, zwiększeniem transferu wiedzy i informacji oraz wykorzystanie technik komunikacji elektronicznej. Projekt został w pełni zrealizowany i zostały spełnione wszystkie warunki oraz powyższe oczekiwania.

Spółka wskazała, że powyższe interpretacje są niezbędne celem przedłożenia w Urzędzie Marszałkowskim.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Spółka wykonuje wyłącznie czynności w zakresie sprzedaży pośrednictwa kredytowego zwolnione od podatku na mocy „ust. 1 pkt 38”.

Wysokość obrotów za 2013 r. wyniosła 690.928,88 zł.


W związku z powyższym opisem Spółka wniosła o wydanie indywidualnej interpretacji, czy jako firma świadcząca usługi pośrednictwa w sprzedaży kredytów jest przedmiotowo zwolniona z rejestracji podatku VAT i nie ma obowiązku być czynnym podatnikiem podatku VAT.


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT na mocy zwolnienia przedmiotowego VAT art. 113 ustawy o VAT.

Spółka wskazała, że ze względu na to, że świadczy usługi zwolnione od podatku nie jest zobowiązana do rejestracji w zakresie VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 z późn. zm.) ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:


  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38–41,
    3. usług ubezpieczeniowych

      1. jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;


  3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.


W myśl art. 113 ust. 5 ww. ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka świadczy wyłącznie usługi zwolnione od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. usługi pośrednictwa w sprzedaży kredytów bankowych. Z tytułu zrealizowanych czynności, w 2013 r. Spółka uzyskała obrót w wysokości przekraczającej 150.000 zł. Spółka ma wątpliwości czy powinna złożyć zgłoszenie rejestracyjne dla celów podatku od towarów i usług, jako podmiot, który będzie świadczył wyłącznie czynności zwolnione przedmiotowo od podatku.

Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, że zgodnie z art. 113 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług, do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, z wyjątkiem usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych.

W rozpatrywanej sprawie pośrednictwo w sprzedaży kredytów jest przedmiotem działalności gospodarczej Spółki, a zatem świadczone czynności nie mają charakteru transakcji pomocniczych lecz są to transakcje podstawowe.

Odnosząc zatem powyższe do przedstawionego we wniosku opisu sprawy, stwierdzić należy, że zaklasyfikowane przez Spółkę jako zwolnione od podatku VAT obroty z tytułu transakcji pośrednictwa w sprzedaży kredytów, które nie mają charakteru czynności pomocniczych, od 1 stycznia 2014 r. wliczane są do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, ponieważ jak wskazała Spółka, wartość sprzedaży opodatkowanej przekroczyła w 2013 r. kwotę 150.000 zł, to od 1 stycznia 2014 r. Spółka utraciła prawo do zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Natomiast art. 96 ust. 3 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., stanowi, że podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z powyższego przepisów wynika, że nie muszą dokonywać zgłoszenia rejestracyjnego w podatku VAT m.in. podmioty wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym, skoro Spółka wykonuje wyłącznie usługi zwolnione przedmiotowo od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i usług, to zgodnie z art. 96 ust. 3 powołanej ustawy, nie musi składać zgłoszenia rejestracyjnego.

Reasumując uznać należy, że utrata prawa do zwolnienia podmiotowego od podatku, nie oznacza jednak, że w opisanym przypadku, Spółka stanie się podatnikiem VAT czynnym. Spółka bowiem nie będzie zobowiązana zarówno do rozliczenia podatku, gdyż realizowane czynności korzystają ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy, jak również dokonania rejestracji do podatku VAT, bowiem art. 96 ust. 3 ustawy zwalnia z tego obowiązku, a ponadto z wniosku nie wynika aby Spółka zamierzała dokonywać czynności opodatkowane.

Końcowo należy wskazać, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie zaistniałego stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej -rozpatrzone. A zatem przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest kwestia zwolnienia od podatku świadczonych usług, gdyż w tym zakresie nie zadano pytania i nie przedstawiono własnego stanowiska. W związku z tym okoliczność zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i usług, potraktowano jako element przedstawionego stanu faktycznego.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj