Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/4511-417/15-2/MK
z 29 czerwca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2015 r. (data wpływu 17 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku przychodów z tytułu inwestowania środków zgromadzonych na IKE w funduszu inwestycyjnym zamkniętym w certyfikaty inwestycyjne oraz wypłaty środków pieniężnych z konta IKE - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17 kwietnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku przychodów z tytułu inwestowania środków zgromadzonych na IKE w funduszu inwestycyjnym zamkniętym w certyfikaty inwestycyjne oraz wypłaty środków pieniężnych z konta IKE.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca, polski rezydent podatkowy, planuje zainwestowanie środków pieniężnych zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym prowadzonym przez podmiot prowadzący działalność maklerską (dalej: „konto IKE” lub „IKE”) zgodnie z poniższym schematem.


Publiczny fundusz inwestycyjny zamknięty (dalej: „Fundusz”) o którym mowa w art. 2 pkt 39 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (tj. z dnia 6 grudnia 2013 r., Dz. U. 2014 poz. 157 ze zm., dalej: „ustawa o FI”), wyemituje certyfikaty inwestycyjne będące papierami wartościowymi na okaziciela.


Certyfikaty zostaną zaoferowane do objęcia (nabycia) w drodze oferty publicznej. Zgodnie z art. 120 ust. 1 ustawy o FI, zamknięty fundusz inwestycyjny emitujący certyfikaty inwestycyjne, które zgodnie ze statutem funduszu inwestycyjnego będą oferowane w drodze oferty publicznej lub dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, lub wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu, jest obowiązany, w terminie 14 dni od dnia wpisania funduszu do rejestru funduszy inwestycyjnych oraz od dnia zamknięcia każdej kolejnej emisji certyfikatów, do złożenia wniosku o dopuszczenie certyfikatów inwestycyjnych do obrotu na rynku regulowanym lub o wprowadzenie do alternatywnego systemu obrotu.


W związku z powyższym, przed rozpoczęciem oferty publicznej, Fundusz zobligowany będzie do zawarcia z Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych S.A. umowy, o której mowa w art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. 2014 poz. 94 ze zm., dalej: „ustawa o OIF”), której przedmiotem jest rejestracja certyfikatów w depozycie, co doprowadzi do ich zdematerializowania. Fundusz planuje przeprowadzić emisję certyfikatów inwestycyjnych w kilku seriach. Dopuszcza się możliwość, iż cena emisyjna jednego certyfikatu w ramach drugiej i następnych emisji certyfikatów w ramach oferty publicznej będzie ustalona poniżej wartości aktywów netto Funduszu przypadającej na jeden certyfikat inwestycyjny, według wyceny aktywów dokonanej na 7 dni przed dniem rozpoczęcia przyjmowania zapisów na certyfikaty kolejnej emisji. Zgodnie z art. 132 ust. 1 ustawy o FI, w powyższym przypadku statut Funduszu będzie określał maksymalną wysokość różnicy między wartością aktywów netto Funduszu przypadającą na certyfikat inwestycyjny według tej wyceny a ceną emisyjną certyfikatu kolejnej emisji.


Część lub całość oferowanych certyfikatów zostanie objęta (nabyta) przez osoby fizyczne, w tym przez Inwestora, w ramach umowy o świadczenie usług brokerskich zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych z dnia 20 kwietnia 2004 r. (tj. z dnia 18 czerwca 2014 r., Dz. U. 2014 poz. 1147 ze zm., dalej: „ustawa o IKE”). W tym celu zostaną wykorzystane środki zgromadzone przez Inwestora na koncie IKE. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o IKE, umowa o prowadzenie konta IKE z podmiotem prowadzącym działalność maklerską przewiduje m.in. lokowanie środków gromadzonych na IKE w papiery wartościowe zdematerializowane zgodnie z przepisami ustawy o OIF. Po określonym czasie Inwestor wystąpi z wnioskiem o umorzenie posiadanych certyfikatów inwestycyjnych, wskutek czego Fundusz (poprzez organ zarządzający nim i reprezentujący go) wypłaci z tego tytułu Inwestorowi należne wynagrodzenie w postaci środków pieniężnych, które zostaną przelane na konto IKE.


Dodatkowo Inwestor zakłada, iż:

  • środki przekazywane przez Fundusz na konto IKE Inwestora nie będą zwracane Inwestorowi na bieżąco - w ramach omawianego zdarzenia przyszłego nie będzie zatem dochodziło do zwrotu lub częściowego zwrotu środków z konta IKE w rozumieniu przepisów ustawy o IKE,
  • do wypłacenia środków zgromadzonych na IKE dojdzie po spełnieniu warunków określonych w art. 34 ust. 1 ustawy o IKE,
  • Inwestor nie będzie gromadził oszczędności na więcej niż jednym IKE,
  • wpłaty dokonywane przez Inwestora na konto IKE w każdym roku kalendarzowym nie będą przekraczały kwoty, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o IKE,
  • umowa o prowadzenie IKE będzie przewidywać, iż pożytki z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE nie będą stanowiły wpłaty na IKE w rozumieniu przepisów ustawy o IKE, lecz będą gromadzone i reinwestowane w ramach konta IKE - w konsekwencji, pożytki te nie będą uwzględniane w rocznym limicie wpłat na konto IKE, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o IKE.


W związku z powyższym Inwestor powziął wątpliwości co do sposobu rozliczenia powyższej inwestycji na gruncie ustawy o pdof.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przedstawionym powyżej zdarzeniu przyszłym, w przypadku objęcia certyfikatów inwestycyjnych, umorzenia certyfikatów inwestycyjnych lub wypłaty środków pieniężnych z konta IKE, po stronie Inwestora powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, który jednocześnie będzie objęty zwolnieniem z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58a ustawy o pdof?


Zdaniem Wnioskodawcy,


W przedstawionym powyżej zdarzeniu przyszłym, w przypadku objęcia certyfikatów inwestycyjnych, umorzenia certyfikatów inwestycyjnych lub wypłaty środków pieniężnych z konta IKE, po stronie Inwestora powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, który jednocześnie będzie objęty zwolnieniem z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58a ustawy o pdof.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o pdof, wyrażającym zasadę powszechności opodatkowania dochodów osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Art. 10 ust. 1 ustawy o pdof zawiera katalog źródeł przychodów opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wśród źródeł przychodów ustawa o pdof wymienia m.in. przychody z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych (art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o pdof).


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o pdof, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, za wyjątkiem umorzenia jednostek uczestnictwa subfunduszu funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, w przypadku zamiany jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu inwestycyjnego (art. 17 ust. 1c ustawy o pdof).


Ustawa o pdof wskazuje w art. 5a pkt 14, iż poprzez fundusz kapitałowy należy rozumieć „fundusze inwestycyjne oraz fundusze zagranicznej, o których mowa w przepisach o funduszach inwestycyjnych, oraz ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe działające na podstawie przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej, z wyjątkiem funduszy emerytalnych, o których mowa w przepisach o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych”.


Równocześnie, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 58a) ustawy o pdof, wolne od podatku dochodowego są dochody z tytułu oszczędzania na indywidualnym koncie emerytalnym, w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych, uzyskane w związku z:

  1. gromadzeniem i wypłatą środków przez oszczędzającego,
  2. wypłatą środków dokonaną na rzecz osób uprawnionych do tych środków po śmierci oszczędzającego,
  3. wypłatą transferową

- z tym że zwolnienie nie ma zastosowania w przypadku, gdy oszczędzający gromadził oszczędności na więcej niż jednym indywidualnym koncie emerytalnym, chyba że przepisy te przewidują taką możliwość.

Przenosząc powyższe regulacje na przedstawione zdarzenie przyszłe, w ocenie Wnioskodawcy, w przypadku objęcia certyfikatów inwestycyjnych, umorzenia certyfikatów inwestycyjnych lub wypłaty środków pieniężnych z konta IKE, po stronie Inwestora powstanie przychód na gruncie ustawy o pdof, który jednak będzie objęty zwolnieniem z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58a ustawy o pdof.


W pierwszej kolejności należy zauważyć, iż niewątpliwie przychodem Inwestora z tytułu realizacji inwestycji opisanej w zdarzeniu przyszłym będzie wartość środków pieniężnych otrzymanych przez Inwestora z tytułu wykupu certyfikatów inwestycyjnych przez Fundusz. Przychód ten powstanie nie wcześniej niż w momencie umorzenia certyfikatów inwestycyjnych i przekazania należnych środków pieniężnych na indywidualne konto emerytalne Inwestora.


Jak Wnioskodawca wyjaśnił w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Fundusz będzie prowadzony w formie funduszu inwestycyjnego zamkniętego, w oparciu o przepisy ustawy o FI. W rozumieniu ustawy o pdof, Fundusz będzie zatem stanowił fundusz kapitałowy, określony w art. 5a pkt 14 ustawy o pdof.


Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych (za wyjątkiem umorzenia jednostek uczestnictwa subfunduszu funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, w przypadku zamiany jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu inwestycyjnego).


Tym samym, umorzenie certyfikatów inwestycyjnych i przekazanie środków pieniężnych przez Fundusz na konto IKE Inwestora powinno być zakwalifikowane jako przychód z kapitałów pieniężnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o pdof.


W ocenie Wnioskodawcy, opisany powyżej przychód Inwestora z kapitałów pieniężnych, będzie podlegał zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58a) ustawy o pdof.


Jak wskazano powyżej, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 58a) ustawy o pdof, wolne od podatku dochodowego są m. in. dochody spełniające łącznie następujące kryteria:

  1. dochody zostały uzyskane z tytułu oszczędzania na indywidualnym koncie emerytalnym, w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych (kryterium nr 1),
  2. dochody zostały uzyskane w związku z gromadzeniem i wypłatą środków przez oszczędzającego (kryterium nr 2),
  3. oszczędzający nie gromadził oszczędności na więcej niż jednym indywidualnym koncie emerytalnym, chyba że przepisy przewidują taką możliwość (kryterium nr 3).


W ocenie Wnioskodawcy, przychody otrzymywane przez Inwestora będą wypełniały wszystkie ww. przesłanki dla zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 58a) ustawy.


Po pierwsze należy zauważyć, iż wypłacane przez Fundusz środki pieniężne z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych w całości będą przekazywane na indywidualne konto emerytalne Inwestora prowadzone na podstawie przepisów ustawy o IKE. Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o IKE, konto IKE może stanowić bowiem wyodrębniony rachunek papierów wartościowych lub inny rachunek, na którym zapisywane są instrumenty finansowe niebędące papierami wartościowymi oraz rachunek pieniężny służący do obsługi takich rachunków w podmiocie prowadzącym działalność maklerską. Dodatkowo należy wskazać, iż zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o IKE, umowa o prowadzenie konta IKE z podmiotem prowadzącym działalność maklerską może przewidywać m.in. lokowanie środków gromadzonych na IKE w papiery wartościowe (a więc również w certyfikaty inwestycyjne, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego).


W związku z powyższym nie ulega wątpliwości, iż środki otrzymane przez Inwestora w związku z umorzeniem certyfikatów inwestycyjnych emitowanych przez Fundusz będą stanowiły dochody uzyskane z tytułu oszczędzania na indywidualnym koncie emerytalnym, w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych. Spełnione zatem będzie opisane powyżej kryterium nr 1 pozwalające na zastosowanie zwolnienia z podatku dochodowego.


Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy o IKE, poprzez gromadzenie oszczędności należy rozumieć dokonywanie wpłat, wypłat transferowych oraz przyjmowanie wypłat transferowych, a także inwestowanie środków znajdujących się na IKE. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, certyfikaty inwestycyjne emitowane przez Fundusz zostaną objęte przez Inwestora w zamian za środki zgromadzone na koncie IKE.


Umowa o prowadzenie IKE będzie ponadto przewidywać, iż pożytki z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE (w tym środki pieniężne wypłacane przez Fundusz z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych) nie będą stanowiły wpłaty na IKE w rozumieniu przepisów ustawy o IKE, lecz będą gromadzone i reinwestowane w ramach konta IKE.


Niewątpliwie zatem, środki pieniężne otrzymane przez Inwestora na konto IKE w wyniku umorzenia certyfikatów inwestycyjnych przez Fundusz zostaną uzyskane w wyniku gromadzenia oszczędności, polegającego w szczególności na inwestowaniu środków pierwotnie znajdujących się również na koncie IKE.


Środki przekazywane przez Fundusz na konto IKE Inwestora nie będą zwracane Inwestorowi na bieżąco, w ramach omawianego zdarzenia przyszłego nie będzie zatem dochodziło do zwrotu lub częściowego zwrotu środków z konta IKE w rozumieniu przepisów ustawy o IKE. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, wypłata środków zgromadzonych na IKE będzie dokonana po spełnieniu warunków określonych w art. 34 ust. 1 ustawy o IKE, a tym samym będzie stanowiła wypłatę w rozumieniu przepisów ustawy o IKE, podlegającą zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58a ustawy o pdof.


W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, przekazywane przez Fundusz na rzecz Inwestora środki pieniężne w całości będą związane z gromadzeniem i wypłatą środków przez oszczędzającego (Inwestora). Tym samym, w opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym spełnione będzie również kryterium nr 2 warunkujące zastosowanie zwolnienia z podatku dochodowego.


Ponadto Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, nie będzie gromadził oszczędności na więcej niż jednym indywidualnym koncie emerytalnym. Spełnione zatem zostanie również opisane powyżej kryterium nr 3.


Mając powyższe na uwadze, w przypadku przedmiotowego zdarzenia przyszłego, spełnione zostaną wszystkie warunki pozwalające na zastosowanie zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 58a ustawy o pdof.


Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, na gruncie opisywanego zdarzenia przyszłego może dojść do powstania przychodu po jego stronie. Przychód ten powinien zostać zakwalifikowany jako przychód z kapitałów pieniężnych (zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o pdof). Jednocześnie, ewentualny przychód uzyskany przez Wnioskodawcę w związku z opisaną inwestycją, tj. z objęciem oraz umorzeniem certyfikatów inwestycyjnych, jak również z wypłatą środków zgromadzonych na IKE po spełnieniu warunków określonych w art. 34 ust. 1 ustawy o IKE, będzie podlegał zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58a ustawy o pdof.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14 c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012, poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj