Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4512-465/15-3/JF
z 1 lipca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2015 r. (data wpływu 3 czerwca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu wyliczenia proporcji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 3 czerwca 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu wyliczenia proporcji.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Zakład jest jednostką budżetową. Działa na podstawie statutu Rady Miasta.


Przedmiotem działalności Zakładu jest zarządzanie mieszkaniowym miasta oraz powierzonym zasobem nieruchomości, w szczególności:

  • eksploatowanie lokali, organizowanie napraw, remontów i modernizacji, utrzymywanie czystości i porządku na terenie posesji i osiedli;
  • zawieranie, dokonywanie zmian i rozwiązywanie umów najmu, dzierżawy lub użyczenia;
  • pobieranie czynszów i opłat z tytułu najmu i eksploatacji lokali oraz innych opłat, w tym odszkodowań za bezumowne korzystanie z lokali i innych składników powierzonego mienia oraz prowadzenie windykacji w tym zakresie;
  • ewidencjonowanie nieruchomości (w tym lokali);
  • obsługa użytkowników mieszkaniowego zasobu miasta oraz użytkowników innych lokali i obiektów obejmującą zapewnienie energii elektrycznej, cieplnej i wody, odprowadzanie ścieków i wywóz nieczystości;
  • wnioskowanie o przygotowywanie niezbędnych opracowań geodezyjno-prawnych oraz o dokonanie niezbędnych podziałów i scaleń nieruchomości, sporządzanie planów rzeczowo-finansowych rocznych i wieloletnich dla każdej nieruchomości;
  • dokonywanie czynności przygotowawczych zmierzających do wyłonienia najemców, dzierżawców lub innych użytkowników nieruchomości oraz przygotowywanie umów z tymi najemcami, dzierżawcami i innymi użytkownikami;
  • dokonywanie czynności przygotowawczych zmierzających do zamiany lokali mieszkalnych;
  • przygotowywanie i przeprowadzanie przetargów na zarządzanie nieruchomościami, rozliczanie umów o zarządzanie nieruchomościami;
  • ewidencjonowanie i pobieranie przychodów i pożytków z nieruchomości;
  • naliczanie należności za nieruchomości oraz prowadzenie windykacji i egzekucji tych należności;
  • rozliczanie przychodów i pożytków z nieruchomości oraz wydatków na utrzymanie nieruchomości;
  • dokonywanie analiz w zakresie gospodarowania lokalami i nieruchomościami w obszarze działania Zakładu, w tym analizy kosztów utrzymania zasobu oraz wnioskowanie zmian polityki czynszowej i stawek czynszów;
  • wyposażanie w niezbędne urządzenia infrastruktury technicznej nieruchomości miasta;
  • udział w przygotowaniu dokumentacji nieruchomości przeznaczonych do obrotu, podejmowanie czynności w postępowaniu sądowym w sprawach dotyczących własności lub innych praw rzeczowych na nieruchomości, roszczeń ze stosunku najmu lub dzierżawy, stwierdzenia nabycia spadku, stwierdzenia nabycia własności nieruchomości przez zasiedzenie, a także dotyczących wpisów w księgach wieczystych, zakładania ksiąg wieczystych;
  • występowanie do właściwych organów i sądów we wszystkich sprawach objętych działaniem Zakładu.


Wszystkie wyżej wymienione czynności wykonywane są przez Zakład, w związku z tym również Zakład jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 w związku z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów (Dz. U. Z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn zm., dalej: ustawa o VAT). Wykonuje bowiem czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (w tym opodatkowane i zwolnione).


Ponadto Zakład wykonuje również czynności niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem, np.: pośredniczy w poborze opłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi.


Stosowne rozliczenie należnego zobowiązania podatkowego dokonywane jest na podstawie składanych za okresy miesięczne deklaracji VAT-7. W składanych deklaracjach wykazywany jest również w części podatek naliczony związany z dokonywanymi przez Zakład zakupami różnego rodzaju towarów i usług. Stosownie bowiem do treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W chwili obecnej Zakład korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Dotyczy to przede wszystkim wydatków związanych z zarządzaniem lokalami użytkowymi oraz świadczeniem różnego rodzaju usług poprzez ich refakturowanie.

Zgodnie z art. 90 ustawy o VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane do wykonywania czynności, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części powyższych kwot, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Proporcję tę ustala się jako udział faktycznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zakład nie jest w stanie wyodrębnić całości kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w związku z czym podjął działania zmierzające do wdrożenia postanowień art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, tj. skorzystania z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony określony na podstawie proporcji rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, zwanej potocznie wskaźnikiem proporcji - w skrócie „Wp”.


Orientacyjne (szacunkowe, wstępne) wyliczenie „Wp” dokonane zostało na podstawie danych za 2014 rok wynikających ze złożonych deklaracji VAT-7 w związku z planowanym wdrożeniem proporcji w roku 2015.


Dokonując wyliczenia skorzystano z następującego wzoru:


Wp = A/A+B x 100% gdzie:

Wp - oznacza wskaźnik proporcji,


A - obrót uzyskany w poprzednim roku podatkowym z tytułu czynności opodatkowanych,

B - obrót uzyskany w poprzednim roku podatkowym z tytułu czynności opodatkowanych i zwolnionych.


Przy obliczeniu „Wp” pominięto czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, a więc takie, które zgodnie z przepisem art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, dla Zakładu pozostają poza zasięgiem działania ustawy o podatku od towarów i usług.


Wg danych za 2014 r. wynikających ze złożonych deklaracji VAT-7 obliczono:


Wp = 63 169 049 zł / 94 011 920 zł x 100%


Tak ustalony orientacyjny „Wp” kształtuje się na poziomie ok. 67%.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy przyjęty przez Zakład sposób wyliczenia proporcji rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, zwanej potocznie wskaźnikiem proporcji jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Z kolei art. 90 ustawy o VAT wprowadza szczególne zasady korzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami dającymi prawo do odliczenia, jak i z czynnościami, w odniesieniu do których prawo takie nie przysługuje (tj. gdy podatnik prowadzi równocześnie działalność opodatkowaną i zwolnioną z opodatkowania).


Stosownie do treści art. 90 ust. 1 ustawy o VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.


W przypadku gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części powyższych kwot, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.


Jak więc wynika z przedstawionych przepisów odliczenie podatku naliczonego przysługuje podatnikom gdy nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny.


Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje natomiast przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.


Zakład do chwili obecnej korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz art. 90 ust. 1 ustawy o VAT.


Podjęte zostały działania zmierzające do skorzystania z postanowień art. 90 ust. 2 ustawy o VAT i obniżania kwoty podatku należnego o podatek naliczony na podstawie proporcji rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo - art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.


Wyliczenia wskaźnika proporcji „Wp” dokonano na podstawie danych wynikających ze złożonych deklaracji VAT-7 za okres od stycznia do grudnia 2014 r. i przy zastosowaniu następującego wzoru:


Wp = A / A+B x 100%


gdzie:


Wp - oznacza wskaźnik proporcji,

A - obrót uzyskany w poprzednim roku podatkowym z tytułu czynności opodatkowanych,

B - obrót uzyskany w poprzednim roku podatkowym z tytułu czynności opodatkowanych i zwolnionych.

Wg danych za 2014 r. wynikających ze złożonych deklaracji VAT-7 obliczono:

Wp = 63 169 049 zł / 94 011 920 zł x 100%


Tak ustalony orientacyjny „Wp” kształtuje się na poziomie ok. 67% i w ocenie Zakładu jest prawidłowy.


Przy obliczaniu wysokości wskaźnika proporcji nie uwzględniono czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Wskazane powyżej stanowisko znajduje swoje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Nr IPPP2/443-525/12-4/BH z dnia 12 lipca 2012 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012, poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj