Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/436-230/14/TJ
z 30 października 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2014 r. (data wpływu 26 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie wyłączenia z opodatkowania umowy sprzedaży – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie wyłączenia z opodatkowania umowy sprzedaży.


We wniosku tym przedstawione zostało następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest uczelnią publiczną działającą w oparciu o przepisy ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Wnioskodawca zamierza nabyć prawo użytkowania wieczystego nieruchomości wraz z posadowionym na niej budynkiem oraz rzeczy ruchome stanowiące wyposażenie budynku, aczkolwiek nie będące jego częściami składowymi, tj. ławki szkolne, stoliki, krzesła, projektory multimedialne, biurka, tablice białe oraz czarne, telewizor, wieszaki naścienne, lodówkę oraz zmywarkę. Sprzedaż opisanej nieruchomości zwolniona jest z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, a sprzedaż ruchomości stanowiących wyposażenie zwolniona jest z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nabywa opisaną nieruchomość w celu prowadzenia działalności określonej w art. 13 ust. 1 pkt 1-8 i 9 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w związku z planowanym zakupem prawa użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego budynkiem wraz z wyposażeniem, w celu prowadzenia w tym budynku działalności, o której mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1-8 i 9 oraz ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym umowa sprzedaży nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym w zw. z art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, w art. 91 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym ustanowiono zasadę, na podstawie której działalność uczelni publicznej w zakresie określonym przez art. 13 ust. 1 oraz art. 14 podlega zwolnieniu z podatku dochodowego, podatku od towarów i usług, podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego i podatku od czynności cywilnoprawnych na zasadach określonych w odrębnych ustawach. Powyższe rozwiązanie szczególne dotyczy działalności związanej z:


  1. kształceniem studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej;
  2. wychowywaniem studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
  3. prowadzeniem badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczeniem usług badawczych;
  4. kształceniem i promowaniem kadr naukowych;
  5. upowszechnianiem i pomnażaniem osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;
  6. prowadzeniem studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie;
  7. działaniem na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych;
  8. stwarzaniem osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i badaniach naukowych.


Natomiast na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.

W ocenie Wnioskodawcy nie stanowią przedmiotu opodatkowania zawierane w sprawach nauki i szkolnictwa umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych, ustanowienie odpłatnego użytkowania czy ustanowienie hipoteki. W związku z tym, że w nieruchomości, której zakup planuje Wnioskodawca, prowadzona będzie opisana działalność, czynność nabycia nieruchomości winna być kwalifikowana jako czynność w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej. Tym samym czynność ta nie podlega podatkowi w oparciu o art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności objętych opodatkowaniem. Oznacza to, że opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności enumeratywnie wskazane w art. 1 ust. 1, w tym wymienione w pkt 1 lit. a) umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, a zgodnie z art. 4 pkt 1 ciąży on na kupującym.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 przy umowie sprzedaży, podstawę opodatkowania stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy przy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym stawka podatku wynosi 2%.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca – uczelnia publiczna działająca w oparciu o przepisy ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym – zamierza nabyć prawo użytkowania wieczystego nieruchomości wraz z posadowionym na niej budynkiem oraz rzeczy ruchome stanowiące wyposażenie budynku. Wnioskodawca nabywa opisaną nieruchomość w celu prowadzenia działalności określonej w art. 13 ust. 1 pkt 1-9 i 9 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym.

Wobec tak opisanych okoliczności wskazać należy, że zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r., 572 z późn. zm.) działalność uczelni, o której mowa w art. 13 ust. 1 i art. 14, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego, podatku od towarów i usług, podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego i podatku od czynności cywilnoprawnych na zasadach określonych w odrębnych ustawach.

Stosownie do art. 13 ust. 1 ww. ustawy podstawowymi zadaniami uczelni, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, są:


  1. kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej;
  2. wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
  3. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych , świadczenie usług badawczych oraz transfer technologii do gospodarki;
  4. kształcenie i promowanie kadr naukowych;
  5. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;
  6. prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie;
  7. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
  8. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych;
  9. stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w :

    1. procesie kształcenia,
    2. badaniach naukowych.


Z ust. 3 ww. przepisu wynika, że zadaniem uczelni medycznej lub podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni działającej w dziedzinie nauk medycznych albo weterynaryjnych może być także uczestniczenie w sprawowaniu opieki medycznej albo weterynaryjnej w zakresie i formach określonych w przepisach o działalności leczniczej i przepisach o zakładach leczniczych dla zwierząt.

Powołany przepis art. 91 ust. 1, stanowiący o zwolnieniu z opodatkowania wskazanej wyżej działalności uczelni, odsyła do przepisów ustaw podatkowych, regulujących zagadnienie opodatkowania określonych zdarzeń prawnych. W związku z tym zauważyć należy, że nie może on stanowić, w przypadku braku odpowiedniego uregulowania rozpatrywanego zagadnienia w ustawie podatkowej wymienionej w tym przepisie, samodzielnej podstawy do zwolnienia.

Wskazać przy tym należy, że ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych, której przepisy znajdują zastosowanie w niniejszej sprawie, nie przewiduje możliwości zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem czynności z zakresu ww. działalności, określonej w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym, których stroną jest podmiot podlegający jej przepisom.

Jednakże w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziane zostały sytuacje, w których dokonanie czynności cywilnoprawnej co do zasady podlegającej opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych wyłączone jest spod opodatkowania. Sytuacje takie zawarto w art. 2 ustawy. Wśród nich wymienione zostały w pkt 1 lit. f) czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.

Ponieważ użyte w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych pojęcie „w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty” ma charakter ogólny należy przyjąć, że dotyczy on czynności cywilnoprawnych z zakresu spraw regulowanych w odrębnych przepisach odnoszących się do kwestii w nim wymienionych. Pamiętać przy tym należy – z uwagi na fakt, że wszelkie przepisy dotyczące włączeń i zwolnień podatkowych, stanowią odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, wobec czego należy je interpretować ściśle – że z omawianej preferencji podatkowej korzystać mogą wyłącznie czynności dokonywane bezpośrednio w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty, a więc takie, których związek z jedną ze wskazanych dziedzin jest bezpośredni. Kluczowe dla określenia zakresu omawianego wyłączenia ma więc ustalenie charakteru związku czynności cywilnoprawnej z określoną kategorią spraw.

Za czynność w sprawie nauki, szkolnictwa i oświaty, której dokonanie korzystać będzie z wyłączenia przewidzianego w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, uznać można czynność związaną z szeroko pojętą działalnością edukacyjną wykonywaną przez podmiot do tego uprawniony, w tym mającą na celu umożliwienie mu realizację powierzonych zadań.

W świetle przedstawionych wyjaśnień, wobec faktu, że Wnioskodawca planuje nabyć prawo użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego budynkiem wraz z wyposażeniem, w którym prowadzona będzie działalność wskazana w art. 13 ust. 1 i ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, stwierdzić należy, że zawarcie opisanej we wniosku umowy sprzedaży nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych. W niniejszej sprawie mamy bowiem do czynienia z czynnością cywilnoprawną w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty. Sprawia to, że zastosowanie w opisanym przypadku znajdzie wyłączenie z opodatkowania na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012, poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj