Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/4512-394/15/MZ
z 25 sierpnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2015 r. (data wpływu 6 sierpnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 sierpnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Powiat wystąpił do Urzędu Marszałkowskiego - jako instytucji zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2007-2013 - z wnioskiem o dofinansowanie projektu „…”. Projekt zakwalifikowano do dofinansowania. Realizatorem zadania był Powiatowy Zarząd Dróg w … - powiatowa jednostka organizacyjna powołana do zarządzania drogami powiatowymi. Na dzień dzisiejszy inwestycja została ukończona, a projekt rozliczony.

Efektem zrealizowanego zadania jest zrekonstruowanie 0,27015 km drogi, przebudowanie 1 skrzyżowania, 2 szt. zatok autobusowych, przebudowanie 0,46 km chodników, wybudowanie 0,46 km ścieżki rowerowej. Powstały także 382 m sieci wodociągowej, 232 m kanalizacji sanitarnej, 43 m sieci gazowej, 298 m sieci kanalizacji deszczowej, 312 m sieci kanalizacji telekomunikacyjnej, 104 m kanalizacji światłowodowej. Zamontowano 15 szt. latarni oświetleniowych. Realizacja zadania wymagała poniesienia kosztów, w tym kwalifikowalnych i niekwalifikowalnych.

Wydatki kwalifikowalne były w 70% refundowane przez instytucję zarządzającą RPO. Wydatkami kwalifikowalnymi w ramach projektu były wydatki na: raport oceny oddziaływania na środowisko, studium wykonalności, promocja, roboty przygotowawczo-budowlane, kierownika projektu i nadzór budowlany. Pozostałe koszty/wydatki były niekwalifikowalne (nie podlegające żadnej refundacji) i należą do nich koszty: sieci wodociągowej, usunięcia kolizji energetycznych, sieć gazu, sieć kanalizacji sanitarnej oraz koszty kierownika projektu i nadzoru od kosztów niekwalifikowalnych. Po wykonaniu przebudowy drogi wraz z wszystkimi urządzeniami i uzbrojeniem w zarządzie Powiatu pozostała droga z kanalizacją deszczową i oświetleniem, które nie powodują czynności opodatkowanych, a pozostałe uzbrojenie (media) zostały przekazane nieodpłatnie protokółem zdawczo-odbiorczym gestorom sieci.

Wszystkie wydatki związane z realizacją projektu dokonano zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późn. zm.) oraz ustawą o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) w zakresie obowiązywania ww. ustaw.

Całkowity koszt zrealizowanego projektu wyniósł 4.213.316,78 zł. Kwota przekazana protokółem: 1.055.304,58 zł. „Płatnikiem” wszystkich faktur jest Powiatowy Zarząd Dróg w … - jednostka organizacyjna Powiatu. PZD … nie posiada jakichkolwiek możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT naliczonego w ramach zrealizowanego projektu. PZD … nie jest „czynnym płatnikiem” podatku VAT - art. 15 ust. 6 oraz art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Powiatowy Zarząd Dróg w … realizujący zadanie w imieniu Powiatu o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych „…” może odliczyć podatek naliczony od zakupów związanych z realizacją wyżej opisanego zadania?


Zdaniem Wnioskodawcy, Powiatowy Zarząd Dróg w … realizując zadanie publiczne w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, gdyż nie dokonuje zakupów (sprzedaży) związanych z czynnościami opodatkowanymi. Korzystanie z efektów realizacji projektu jest nieodpłatne, w związku z tym zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług projekt nie jest wykorzystywany do sprzedaży opodatkowanej. Ponadto PZD … korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług od tych przychodów, które służyłyby sprzedaży opodatkowanej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Powiatowy Zarząd Dróg w … nie spełnia warunków umożliwiających obniżenie kwoty podatku należnego o podatek naliczony lub zwrot różnicy podatku, gdyż nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, a nabyte towary i usługi nie służą czynnościom opodatkowanym. Ponadto, nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego, gdyż środki wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj