Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-1314b/14/MR
z 9 lutego 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2014 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania odsetek od środków pieniężnych (otrzymanych z dotacji) zgromadzonych na rachunku bankowym – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 listopada 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie m.in. skutków podatkowych otrzymania odsetek od środków pieniężnych (otrzymanych z dotacji) zgromadzonych na rachunku bankowym.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadząca działalność gospodarczą w zakresie pozyskiwania i przeprowadzania projektów finansowanych ze środków europejskich. Dochody z działalności gospodarczej opodatkowuje podatkiem liniowym 19%, natomiast ewidencja księgowa dokonywanych operacji prowadzona jest w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, który świadczy czynności podlegające opodatkowaniu, zwolnione i niepodlegające opodatkowaniu. Wnioskodawca będzie brał udział w realizacji projektu „K.” (Projekt) w ramach Priorytetu IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.6. Upowszechnianie uczenia się dorosłych, Poddziałanie 9.6.2. Podwyższenie kompetencji osób dorosłych w zakresie ICT i znajomości języków obcych Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Projekt polega na objęciu wsparciem grupy 280 osób w wieku 18-64 lat, które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem, uzupełnieniem lub podwyższeniem umiejętności i kompetencji w obszarach umiejętności ICT. Rekrutacja uczestników odbywać się będzie w sposób otwarty, jednak grupą docelową będą głównie osoby, które ukończyły 50 rok życia i posiadają wykształcenie średnie.

W ramach Projektu zorganizowane zostaną szkolenia w formie warsztatów z wykładem wprowadzającym, dotyczące obsługi komputera i poszczególnych programów komputerowych. Celem realizacji Projektu jest wyrównanie dysproporcji w zakresie dostępu do nowoczesnych technologii wśród mieszkańców Województwa xxxxxxxxxxxxx, a w konsekwencji przeciwdziałanie zjawiskom nazywanym e-wyłączeniem i e-wykluczeniem. Realizacji Projektu doprowadzi do zwiększenia liczby osób posiadających umiejętności i kompetencje w zakresie wykorzystywania technologii cyfrowych i e-biznesu. Otrzymane w ramach realizowanego Projektu usługi, są dla uczestników nieodpłatne, przy czym 85% pochodzi ze środków europejskich (EFS) a 15% z budżetu Państwa. Projekt nie jest objęty pomocą de minimis. Wnioskodawca zawarł w dniu 15 października 2014 r. umowę z xxxxxxxxxx Jednostką Wdrażania Programów Unijnych (Instytucja Wdrążająca) o dofinansowanie Projektu. Realizacja Projektu odbywać się będzie przy udziale osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą (Lider). Wnioskodawca i Lider (Partnerzy) nie są ze sobą w żaden sposób powiązani. Podstawą współpracy pomiędzy wskazanymi podmiotami jest odrębna umowa partnerska, zawarta dnia 16 stycznia 2014 r. na mocy art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 Nr 84, poz. 712, z późń. zm.), podpisana w celu przygotowania wniosku, a po jego akceptacji - w celu zrealizowania Projektu. Okres trwania umowy jest zgodny z okresem wskazanym we wniosku o dofinansowanie Projektu i uzależniony jest od jego realizacji (w okresie rozpoczęto realizację umowy przed jej podpisaniem, ze względu na błędy proceduralne po stronie IW), tj. od 1 września 2014 r, umowa ma być zrealizowana do 30 czerwca 2015 r.).

Stosownie do postanowień umowy odmienna będzie pozycja obu partnerów. Główną rolę w projekcie odgrywał będzie Lider, odpowiedzialny za m.in. reprezentowanie projektu na zewnątrz, jego koordynację, rozliczenia z IW. Z kolei, rola Wnioskodawcy to przede wszystkim realizacja zadań Projektu, do których wykonania zobowiązał się w umowie o partnerstwie. Na mocy niniejszej umowy, partnerzy podzielą między siebie zadania realizowane w ramach projektu: Lider zajmie się koordynacją, zarządzaniem i organizacją Projektu, oraz jego rozliczaniem, przy czym Lider osobiście wykona funkcję Koordynatora, odpowiadając za cały Projekt, reprezentację na zewnątrz, kontakty z Wnioskodawcą, gromadzenie dokumentacji, prowadzenie korespondencji oraz nadzór nad realizacją Projektu. Natomiast Wnioskodawca zajmie się organizacją szkoleń komputerowych, odpowiadając m.in. za opracowanie harmonogramów dla poszczególnych szkoleń i grup, a w razie konieczności osobiście je wykona, oraz przy pomocy pracownika wykona funkcję Specjalisty ds. obsługi finansowej i monitoringu zajmując się rozliczeniami księgowo-finansowymi i kontrolą budżetu Projektu.

Partnerzy będą zobowiązani wykonywać przyjęte na siebie w ramach Projektu zadania. Niedopuszczalne będzie zlecanie sobie nawzajem realizacji tych, jak również angażowanie pracowników lub współpracowników jednego z partnerów do realizacji zadań drugiego z partnerów. Odpowiedzialność z tytułu prawidłowej realizacji umowy o dofinansowaniu projektu ponosić będą solidarnie Lider oraz Wnioskodawca.

Na podstawie umowy o dofinansowanie Instytucja Wdrażająca wypłaci Liderowi kwotę 602.104 zł 45 gr ze środków europejskich oraz dotację celową z budżetu krajowego w 106.253 zł 73 gr (łącznie 708.358 zł 18 gr). Dofinansowanie przyznane Liderowi i Wnioskodawcy na realizację Projektu pokrywa koszty jego organizacji i jest skalkulowane na podstawie zaaprobowanego budżetu. Dofinansowanie to zostanie wypłacone w formie zaliczek lub płatności, w terminie ustalonym w porozumieniu z Instytucją Wdrażającą, na rachunek bankowy Lidera specjalnie wyodrębniony na potrzeby realizowanego projektu. Lider niezwłocznie dokona przelewu odpowiedniej części zaliczki na specjalnie wyodrębniony na potrzeby realizowanego projektu rachunek bankowy Wnioskodawcy. Wyjątkowo, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, dofinansowanie może przybrać formę refundacji kosztów poniesionych na realizację programu przez Lidera lub Wnioskodawcę przed otrzymaniem transzy. Ewentualne odsetki bankowe wygenerowane przez przekazane środki, podlegać będą zwrotowi na rzecz Instytucji Wdrażającej. Niewykorzystaną część otrzymanych środków w postaci dopłaty celowej, Lider i Wnioskodawca zobowiązany będzie zwrócić Instytucji Wdrażającej.

Całościowy koszt Projektu wyniesienie 708.358 zł 18 gr i realizowany będzie w latach 2014-2015. Koszty Projektu dzielą się na bezpośrednie (w kwocie 665.887 zł 20 gr) i pośrednie (w kwocie 52.470 zł 98 gr). Do bezpośrednich kosztów zalicza się koszty realizacji zadań (612.777 zł 20 gr) oraz koszty zarządzania (43.110 zł). Całość kosztów związanych z zarządzeniem ponosił będzie Lider, a całość kosztów związanych z zadaniami Projektu, ponosił będzie Wnioskodawca jako Partner.

W ramach kosztów bezpośrednich Projektu, zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO Kapitał Ludzki, część z nich (w kwocie 375 337 zł 20 gr) - dofinansowanie Wnioskodawcy na szkolenia komputerowe ECDL BASE jest rozliczana w sposób ryczałtowy poprzez przyjęcie jednostkowej stawki usług. Zatwierdzone w Projekcie koszty ryczałtowe (jednostkowe stawki usługi i koszty pośrednie) uważane są za poniesione. W tym przypadku faktycznie poniesione koszty nie są przedmiotem weryfikacji Instytucji Wdrożeniowej. Poprawność wypłaconych kwot kontrolowana jest poprzez stwierdzenie liczby osób, które zostały wyszkolone (zakłada się uzyskanie wskaźnika 80% zdawalności testów przez przeszkolone osoby). Rozliczenie tych wydatków we wniosku o płatność następuje dopiero po przeszkoleniu wszystkich osób - zakończeniu kursu.

Natomiast koszty zarządzania projektem w przypadku Lidera obejmują:


  • wynagrodzenie Lidera pełniącego rolę Koordynatora Projektu dokumentowane notą obciążeniową,
  • koszty prowadzenia rachunku bankowego przez Lidera dokumentowane wyciągiem bankowym,
  • wydruk materiałów promocyjnych typu plakaty, ulotki, tabliczki, usługi dokumentowane fakturą,


Koszty pośrednie Projektu obejmują zgodnie z pkt 2. 1.2. Zasad finansowania POKL:


  • koszty zarządu (koszty wynagrodzenia osób uprawnionych do reprezentowania jednostki, których zakresy czynności nie są przypisane wyłącznie do projektu, np. kierownik jednostki);
  • koszty personelu obsługowego (obsługa kadrowa, finansowa, administracyjna, sekretariat, kancelaria, obsługa prawna) na potrzeby funkcjonowania jednostki;
  • koszty obsługi księgowej (koszty wynagrodzenia osób księgujących wydatki w projekcie, w tym koszty zlecenia prowadzenia obsługi księgowej biuru rachunkowemu);
  • koszty utrzymania powierzchni biurowych (czynsz, najem, opłaty administracyjne) związanych z obsługą administracyjną projektu;
  • opłaty za energię elektryczną, cieplną, gazową i wodę, opłaty przesyłowe, opłaty za odprowadzanie ścieków w zakresie związanym z obsługa administracyjną projektu;
  • amortyzacja aktywów używanych na potrzeby personelu;
  • koszty usług pocztowych, telefonicznych, telegraficznych, teleksowych, internetowych, kurierskich związanych z obsługą administracyjną projektu;
  • koszty usług powielania dokumentów związanych z obsługą administracyjną projektu;
  • koszty materiałów biurowych i artykułów piśmienniczych związanych z obsługą administracyjną projektu;
  • koszty ubezpieczeń majątkowych;
  • koszty ochrony;
  • koszty sprzątania pomieszczeń związanych z obsługą administracyjną projektu, w tym środki, do utrzymania ich czystości oraz dezynsekcję, dezynfekcję, deratyzację tych pomieszczeń.


Koszty pośrednie rozliczane zostaną ryczałtem 8% (52 470 zł 98 gr). Jak już wskazano, nie podlegają rozliczaniu. Otrzymane środki finansowe Lider rozdziela na siebie i Wnioskodawcę. Środki finansowe przekazane Wnioskodawcy, stanowić będą finansowanie ponoszonych przez niego kosztów w ramach realizacji projektu. Takie wewnętrzne rozliczenia pomiędzy partnerami, wynikać będą z partycypacji w poniesionych kosztach wynikających z realizowanych na podstawie umowy o partnerstwie zadań. W żadnym wypadku środki unijne przekazane Wnioskodawcy nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie jakichkolwiek usług przez Lidera.

Zarówno Lider jak i Wnioskodawca prowadzą wyodrębnioną ewidencję księgową umożliwiającą identyfikację poszczególnych operacji księgowych w zakresie tych części Projektu, za których realizację odpowiadają. Dodatkowo ze względu na ujęcie w budżecie projektu kosztów związanych z podatkiem od towarów i usług, dalej VAT, obydwaj partnerzy złożyli oświadczenia, iż realizując niniejszy projekt nie będą w żaden sposób ich odzyskiwać. Jeżeli VA T zawarty w zakupach sfinansowanych z otrzymanych na realizację projektu środków będzie podlegał odliczeniu, to dla partnerów będzie on neutralny, a dotacja nie pokryje jego kwoty. W związku z tym, partnerzy zobowiązali się do zwrotu zrefundowanej w ramach projektu części poniesionego kosztu VAT, jeżeli spełnione zostaną przesłanki do odzyskania tego podatku, przez któregoś z nich. Powyższe oświadczenia objęły swoim zakresem również zobowiązanie do udostępniania dokumentacji finansowo-księgowej oraz udzielania uprawnionym organom kontrolnym informacji umożliwiających weryfikację kwalifikowalności VAT. Podstawą powyższego jest rozpoznanie przez Wnioskodawcę wydatków jako związanych wyłącznie z realizacją projektu, która nie przybiera formy usługi (dla beneficjenta), a jedynie zwrotu kosztu ich poniesienia.

Jednym z wymogów Projektu jest obowiązek zwrotu do Instytucji Wdrażającej odsetek wygenerowanych na rachunku bankowym Projektu. Poza powyżej opisanym projektem Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, która podlega zarówno opodatkowaniu VAT, jak i jest z VAT zwolniona. Wydatki na nabywane towary i usługi zawierające podatek naliczony związane z działalnością opodatkowaną Wnioskodawca rozlicza w deklaracji VAT-7.


W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania (oznaczone we wniosku nr 4 i 5):


    1. Czy otrzymane odsetki od stanu środków pieniężnych na rachunku bankowym przeznaczonym do realizowania Projektu stanowią przychód z kapitałów pieniężnych?
    2. Czy zwrot Instytucji Wdrażającej otrzymanych odsetek od stanu środków pieniężnych na rachunku bankowym przeznaczonym do realizowania Projektu stanowi koszty uzyskania przychodu z kapitałów pieniężnych lub daje prawo do skorygowania przychodu z tego źródła?


Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie pytania nr 4, odsetki od środków pieniężnych ulokowanych na rachunku bankowym, które zostały otrzymane na realizację Projektu, nie stanowią przychodu podlegającego opodatkowaniu. Jak wynika bowiem z przedstawionego zdarzenia przyszłego, podstawą otrzymania przez Wnioskodawcę w ramach jego działalności gospodarczej dofinansowania od Lidera, który otrzyma je od Instytucji Wdrażającej na realizację Projektu, będzie zawarta umowa o dofinansowanie. Przedmiotowa umowa zobowiązuje także Wnioskodawcę do zwrotu odsetek wygenerowanych przez środki pieniężne przetrzymywane na rachunku bankowym, przekazane mu w ramach dofinansowania. Ponadto postanowienia niniejszej umowy, zobowiązują go do zwrotu odsetek w ustalonym terminie wraz z przekazaniem informacji o tym zwrocie, w przewidzianej umową formie. W związku z tym, Wnioskodawca pozbawiony będzie możliwości swobodnego dysponowania odsetkami, w szczególności nie będzie miał prawa finansować z nich zadań realizowanych w ramach Projektu. Wygenerowane odsetki faktycznie będą własnością Instytucji Wdrażającej, Wnioskodawca będzie jedynie przejściowo w ich posiadaniu, bez prawa do rozporządzania nimi. Nie osiągnie z tego tytułu żadnej korzyści ekonomicznej. Wzrost jego aktywów będzie miał charakter tymczasowy, przejściowy, nietrwały. Natomiast aby mówić o powstaniu przychodu, po stronie podatnika wystąpić musi przysporzenie majątkowe o charakterze trwałym, definitywnym i bezwarunkowo powiększającym jego majątek. Ponadto przechowywanie środków pieniężnych na rachunku bankowym, de facto nie stanowi formy oszczędzania, przechowywania czy inwestowania tych środków. Wnioskodawca otrzyma, będzie przechował i wydatkował środki pieniężne za pomocą wyodrębnionego do tego rachunku bankowego, ponieważ do tego zobowiązuje go zawarta umowa z nim jako przedsiębiorcą. Wnioskodawca nie będzie dążył w ten sposób do powiększenia swojego majątku, a jedynie realizował obowiązki nałożone na niego w umowie o dofinansowanie. Odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych co do zasady stanowią przychód z kapitałów pieniężnych, chyba że środki pieniężne związane są z wykonywaną działalnością gospodarczą, co wynika wprost z treści art. 17 ust. 1 pkt 2 i art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W niniejszym przypadku tak jest. Wnioskodawca uzyska te środki pieniężne od Instytucji Wdrażającej na realizację Projektu w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Zatem, osiągnięte z tych środków odsetki będą przychodem z działalności gospodarczej. W przypadku osiągania przychodów z działalności gospodarczej, które nie stanowią ostatecznego przysporzenia majątkowego ustawodawca wyłącza je z kategorii przychodów. Katalog przychodów wskazany w art. 14 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera przypadki, w których co prawda dochodzi do przysporzenia majątkowego, np. otrzymania pożyczki, czy odpłatnego zbycia na podstawie umowy przewłaszczenia, lecz charakter przysporzenia jest chwilowy, tymczasowy. Identyczny charakter ma otrzymanie przez Wnioskodawcę odsetek od środków zgromadzonych na rachunku bankowym przeznaczonym do rozdysponowania dofinansowania w ramach realizowanego projektu. Bezwzględny obowiązek zwrotu odsetek, jeśli zostaną Wnioskodawcy doliczone do jego rachunku, powoduje identyczny skutek - to przysporzenie w postaci odsetek będzie miało chwilowy charakter. W związku z powyższym otrzymane odsetki na rachunek związany z realizowanym w ramach działalności gospodarczej Projektem nie będzie powodował powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu.

W zakresie pytania nr 5, zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli organ podatkowy stwierdzi, że wbrew stanowisku odnośnie pytania nr 4, odsetki wygenerowane przez środki pieniężne otrzymane w ramach dofinansowania, stanowią Jego przychód, wówczas zwrot tych odsetek będzie kosztem uzyskania przychodu lub da mu prawo do skorygowania przychodu z tego źródła. W wywodzie w stanowisku dotyczącym pytania 4 Wnioskodawca wskazał, iż odsetki od środków z dotacji przetrzymywanych na wyodrębnionym rachunku bankowym dla celów realizowanego Projektu powinny być zakwalifikowane do źródła przychodów z działalności gospodarczej a nie z kapitałów pieniężnych. Kosztem uzyskania przychodu są zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w jej art. 23 ust. 1. Zasadniczym warunkiem uznania danego wydatku za koszt jest jego związek, choćby pośredni, z powstałym przychodem. Przy założeniu, że odsetki stanowić będą przychód Wnioskodawcy, należy przyjąć, że ich zwrot będzie ściśle związany z jego wypracowaniem. Mianowicie powstanie tych odsetek, jak i obowiązek ich zwrotu, będą miały tą samą podstawę - umowę o dofinansowanie. To przedmiotowa umowa zobowiąże Wnioskodawcę do przechowywania środków pieniężnych dofinansowania na wyodrębnionym rachunku bankowym. W tej samej umowie zawarte będą też postanowienia, co do obowiązku zwrotu powstałych odsetek. Powstanie przychodu - odsetek, bezpośrednio wiąże się z wyrażeniem zgody ich zwrot Instytucji Wdrażającej, zawartej w treści umowy o dofinansowanie. Bez akceptacji obowiązku zwrotu odsetek, Wnioskodawca nie osiągnie przychodu, ponieważ nie otrzyma kwoty dofinansowania na rachunek bankowy. Wobec tego zasadne wydaje się stwierdzenie, że skoro odsetki spowodują osiągnięcie przychodu, to ich zwrot stanowił będzie koszt uzyskania przychodu - jako wydatek. Jeżeli organ stwierdzi, że analiza związku pomiędzy powstaniem odsetek, a ich zwrotem, nie uzasadnia tezy o powstaniu odpowiednio przychodu i kosztu jego uzyskania, to zasadne będzie przyjęcie, że Wnioskodawca ma prawo do skorygowania przychodu z tego źródła. Przychodem jest bowiem definitywne i trwałe przysporzenie majątkowe. Czyli taki stan rzeczy, w którym wartość aktywów podatnika wzrasta. Ponadto deklaracja podatkowa składana przez podatnika, powinna odzwierciedlać prawdziwe informacje na temat prowadzonej przez niego działalności, w szczególności osiąganych przychodów i kosztów ich uzyskania. Sprzeczne z prawem byłoby więc pozbawienie prawa do skorygowania powstałego przychodu o kwotę zwróconą do Instytucji Wdrażającej. Brak korekty takiego przychodu de facto stanowiłby przekazanie organowi podatkowemu danych niezgodnych z rzeczywistością - brakiem przysporzenia majątkowego. W związku z tym, jeżeli organ nie uzna, że zwrot odsetek będzie kosztem uzyskania przychodu, wówczas Wnioskodawca będzie uprawniony do korygowania osiągniętego przychodu o kwotę zwróconych Instytucji Wdrażającej odsetek.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na mocy art. 10 ust. 1 ww. ustawy ustawodawca dokonał rozróżnienia źródeł przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. I tak, źródłami przychodów są m.in.:


  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),
  • kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (pkt 7).


Do kapitałów pieniężnych, o których mowa we wskazanym przepisie, zaliczyć należy, stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą.

Na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanych dochodów (przychodów) z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

Stosownie do treści art. 30a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1 i 4, ust. 5a, 5d i 5e.

Natomiast definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta została w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z jego treścią, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych


  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 5 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również odsetki od środków na rachunkach bankowych utrzymywanych w związku z wykonywaną działalnością.

Kluczowym dla prawidłowego odczytania normy art. 14 ust. 2 pkt 5 ww. ustawy jest ustalenie co należy rozumieć przez „rachunki bankowe utrzymywane w związku z wykonywaną działalnością gospodarczą”. Należy przyjąć, że chodzi tu o rachunki, za pośrednictwem których przyjmowane są i z których dokonywane są wszelkiego rodzaju płatności. Z faktem tym wiąże się przetrzymywanie środków pieniężnych na tych rachunkach i tylko z faktem uzyskiwania wynagrodzenia w postaci odsetek na takich rachunkach wiąże się obowiązek zaliczenia ich do przychodów z działalności gospodarczej. Wolne środki pieniężne przechowywane na lokatach bankowych nie stanowią zaś środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Na podstawie cytowanego art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można stwierdzić, że – co do zasady – przychodem jest każda wartość wchodzącą do majątku podatnika, mająca definitywny charakter, powiększająca jego aktywa, którą może on rozporządzać jak własną. Przychód powstaje zatem z momentem jego faktycznego uzyskania przez podatnika. Tym samym o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny jego charakter w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie brał udział w realizacji projektu „K.” (Projekt) w ramach Priorytetu IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.6. Upowszechnianie uczenia się dorosłych, Poddziałanie 9.6.2. Podwyższenie kompetencji osób dorosłych w zakresie ICT i znajomości języków obcych Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Wnioskodawca zawarł w dniu 15 października 2014 r. umowę z xxxxxxxxxx Jednostką Wdrażania Programów Unijnych (Instytucja Wdrążająca) o dofinansowanie Projektu. Realizacja Projektu odbywać się będzie przy udziale osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą (Lider). Wnioskodawca i Lider (Partnerzy) nie są ze sobą w żaden sposób powiązani. Podstawą współpracy pomiędzy wskazanymi podmiotami jest odrębna umowa partnerska, zawarta dnia 16 stycznia 2014 r. na mocy art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 Nr 84, poz. 712, z późń. zm.), podpisana w celu przygotowania wniosku, a po jego akceptacji - w celu zrealizowania Projektu. Okres trwania umowy jest zgodny z okresem wskazanym we wniosku o dofinansowanie Projektu i uzależniony jest od jego realizacji (w okresie rozpoczęto realizację umowy przed jej podpisaniem, ze względu na błędy proceduralne po stronie IW), tj. od 1 września 2014 r, umowa ma być zrealizowana do 30 czerwca 2015 r.). Całościowy koszt Projektu wyniesienie 708.358 zł 18 gr i realizowany będzie w latach 2014-2015. Koszty Projektu dzielą się na bezpośrednie (w kwocie 665.887 zł 20 gr) i pośrednie (w kwocie 52.470 zł 98 gr). Do bezpośrednich kosztów zalicza się koszty realizacji zadań (612.777 zł 20 gr) oraz koszty zarządzania (43.110 zł). Całość kosztów związanych z zarządzeniem ponosił będzie Lider, a całość kosztów związanych z zadaniami Projektu, ponosił będzie Wnioskodawca jako Partner. Dofinansowanie przyznane Liderowi i Wnioskodawcy na realizację Projektu pokrywa koszty jego organizacji i jest skalkulowane na podstawie zaaprobowanego budżetu. Dofinansowanie to zostanie wypłacone w formie zaliczek lub płatności, w terminie ustalonym w porozumieniu z Instytucją Wdrażającą, na rachunek bankowy Lidera specjalnie wyodrębniony na potrzeby realizowanego projektu. Lider niezwłocznie dokona przelewu odpowiedniej części zaliczki na specjalnie wyodrębniony na potrzeby realizowanego projektu rachunek bankowy Wnioskodawcy. Wyjątkowo, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, dofinansowanie może przybrać formę refundacji kosztów poniesionych na realizację programu przez Lidera lub Wnioskodawcę przed otrzymaniem transzy. Ewentualne odsetki bankowe wygenerowane przez przekazane środki, podlegać będą zwrotowi na rzecz Instytucji Wdrażającej. Niewykorzystaną część otrzymanych środków w postaci dopłaty celowej, Lider i Wnioskodawca zobowiązany będzie zwrócić Instytucji Wdrażającej.

Zatem mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące uregulowania prawne w tym zakresie stwierdzić należy, że otrzymane przez Wnioskodawcę odsetki od stanu środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku bankowym – przeznaczonym wyłącznie do celów realizacji Projektu – którymi Wnioskodawca nie może dysponować oraz które zobowiązany jest zwrócić Instytucji Wdrażającej nie stanowią przychodu podlegającego opodatkowaniu. Istotnym elementem cechującym przychody podatkowe jest bowiem ich bezzwrotność – tylko przysporzenie majątkowe, które nie podlega zwrotowi, to znaczy ma charakter definitywny, może być traktowane jako przychód podlegający opodatkowaniu natomiast zgromadzone na rachunku bankowym Wnioskodawcy odsetki z uwagi na ich zwrotny charakter nie mogą być traktowane jako przychód podatkowy.

Wobec powyższego zaprezentowane przez Wnioskodawcę stanowisko odnośnie pytania (oznaczonego we wniosku nr 4) zgodnie z którym odsetki – o których mowa we wniosku – nie stanowią przychodu podlegającego opodatkowaniu uznać należy za prawidłowe.

Wobec tego pytanie (oznaczone we wniosku nr 5) stało się bezprzedmiotowe.

Jednocześnie wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawą, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj