Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-580a/14/PS
z 23 lutego 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2014 r. (data wpływu 5 grudnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 grudnia 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Fundacja, działająca na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach, została ustanowiona w dniu 20 kwietnia 2012 r. Rozpoczęcie działalności nastąpiło jesienią 2013 r. Jak wynika z zapisów Fundacji jej celem jest ochrona, renowacja i rekonstrukcja zabytkowych założeń dworskich, pałacowych i zamkowych; ochrona, renowacja i rekonstrukcja związanych z nimi zabytków ruchomych; kształtowanie poczucia lokalnej tożsamości wśród mieszkańców regionu, promowanie i propagowanie szacunku dla tradycji i kultury narodowej, regionalnej i lokalnej; prowadzenie działalności edukacyjnej i kulturalnej o charakterze wielokulturowym i integracyjnym; prowadzenie działalności szkoleniowej dla innych organizacji pozarządowych oraz w szczególności grup społecznych narażonych na wykluczenie; wspieranie społecznej aktywności obywateli; wspieranie dobroczynności i działań humanitarnych; wszechstronne wspieranie nauki, edukacji, oświaty i wychowania; prowadzenie i promowanie działalności proekologicznej; promowanie i propagowanie idei zjednoczonej Europy.

Swoje cele Fundacja realizuje poprzez: pozyskiwanie środków finansowych i zasobów materialnych na rzecz realizacji celów Fundacji; ochronę i zagospodarowanie obiektów zabytkowych regionu; szeroko pojętą promocję terenów dawnego K. i N. przy wykorzystaniu wszelkich możliwych nośników informacji; prowadzenie działalności wydawniczej i muzealnej, promocję idei ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego a w szczególności zabytków architektury; tworzenie i wdrażanie strategii, programów, planów, projektów w dziedzinie ochrony dziedzictwa kulturowo-przyrodniczego, aktywizacji terenów wiejskich, zrównoważonego rozwoju, krajoznawstwa, edukacji oświaty i wychowania, współdziałanie z innymi Fundacjami i organizacjami pokrewnymi na terenie kraju i za granicą; działanie na rzecz integracji europejskiej ze szczególnym uwzględnieniem wspólnego dorobku kulturowego Polski i Niemiec; organizację projektów młodzieżowych, wymian młodzieży, warsztatów i innych działań mających wpływ na świadomość historyczną, poczucie lokalnej tożsamości oraz zaangażowanie społeczne; prowadzenie badań. opracowywanie ekspertyz, opinii oraz współdziałanie z ośrodkami naukowymi w celu poszerzenia wiedzy na tematy zarówno społeczne jak i ogólnie pojętej historii sztuki, ochrony zabytków; propagowanie wiedzy historycznej w szkołach zwłaszcza pod kątem ochrony zabytków.

Ksero statutu zostało załączone do wniosku.

Fundacja, zgodnie z zapisami w statucie może prowadzić działalność gospodarczą, która może być prowadzona jedynie w rozmiarach służących realizacji celów statutowych. a cały dochód uzyskiwany z tego tytułu przez Fundację powinien być przeznaczony na statutową działalność Fundacji. Zakres działalności gospodarczej obejmuje m.in.: wydawanie książek; pozostałą działalność wydawniczą; sprzedaż detaliczną prowadzoną przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet; działalność historycznych miejsc i budynków oraz podobnych atrakcji turystycznych, działalność obiektów kulturalnych; badania naukowe; pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna gdzie indziej nie sklasyfikowana; pozostałe formy edukacji; działalność hotelarska; zarządzanie nieruchomościami na zlecenie; tłumaczenia. Faktyczna działalność Fundacji rozpoczęła się jesienią 2013 r. Do tej pory skupia się ona głównie na ochronie i promocji zabytków oraz popularyzację i zachowanie dziedzictwa rzemiosła xskiego. Jesienią 2013 została wydana książka autorstwa jednego z fundatorów pt. "S.". Wiosną 2014 Fundacja była współwydawcą książki jednego z fundatorów pt. "U.". Do końca 2014 r. Fundacja planuje wydać następne dwie publikacje. W marcu 2014 Fundacja była współorganizatorem wystawy "x", która odbyła się w x. Wystawa została zainaugurowana konferencją popularno-naukową i wycieczką uczestników do muzeum pieców. W grudniu 2014 r. Fundacja będzie współorganizatorem wystawy i konferencji popularno-naukowej "N.", która odbędzie się w obiekcie wystawowym x. W maju i wrześniu 2014 r. Fundacja zorganizowała dwudniowe warsztaty polegające na sprzątaniu pałacu w x. Dnia 28 czerwca 2014 r. Fundacja zorganizowała Ogólnopolski Zlot x. Od listopada 2014 r. roku Fundacja została gospodarzem najstarszej polskiej kaflarni w x założonej w 1858 roku. Działalność ta ma na celu zachowanie historycznego dziedzictwa, utrwalenia ręcznej produkcji (rękodzielnictwa) kafli szamotowych oraz organizacji wystaw, konferencji i warsztatów poświęconych tradycyjnemu rzemiosłu. Fundacja prowadzi jedyny w Polsce portal internetowy poświęcony historii xstwa: x. Dotychczasowe działania Fundacji finansowane były z wpływów za reklamę od firm zajmujących się xstwem (kominki) - na podstawie wystawianych przez Fundację faktur- w ramach działalności gospodarczej. Oprócz tego organizując Zlot x - Fundacja pobrała opłaty od uczestników na pokrycie kosztów. Część dochodów pochodzi od prywatnych darczyńców uwrażliwionych na historyczne dziedzictwo. Pozostałe działania były nieodpłatne a sfinansowane m.in. dotacją celową uzyskaną z Gminy x. Prowadząc działalność gospodarczą, Fundacja nie ponosi wyodrębnionych wydatków, które można przypisać bezpośrednio działalności gospodarczej. Wydatki dotyczące prowadzenia portalu internetowego są ściśle związane z celami jakie wyznaczyła sobie Fundacja - czyli propagowanie historii zwłaszcza historii kaflarstwa i rzemiosła xskiego. Pozostałe wydatki - oprócz ściśle związanych z prowadzeniem działalności statutowej to: opłaty bankowe, usługi księgowe, opłaty za używany samochód kupiony przez Fundację, utrzymanie domen internetowych, wynagrodzenia za umowę o dzieło - dotyczące wydania pozycji książkowych. Od miesiąca października 2014 r. Fundacja zatrudnia na etacie pracownika, zatrudnionego do prac administracyjnych związanych z funkcjonowaniem Fundacji. W listopadzie zostały zawarte umowy o wykonywaniu świadczeń wolontarystycznych z czterema osobami, którym będą zwracane koszty podróży służbowych i diet na zasadach wynikających z odrębnych przepisów. W ramach tych umów wykonywane będą m.in. prace porządkowe, remontowe, obsługa i organizacja warsztatów, szkoleń, konferencji, świadczenie usług artystycznych, obsługa witryn internetowych.

Fundacja w listopadzie podpisała umowę dzierżawy części nieruchomości i gruntów należących do x. Ksero umowy w załączeniu. W ramach tej umowy Fundacja zobowiązana jest do wyremontowania pomieszczeń, z których będzie korzystała oraz ponoszenia kosztów jej funkcjonowania, czyli opłat za media, podatki, ubezpieczenia itp. Dzierżawione pomieszczenia służyć będą Fundacji wyłącznie w realizacji jej celów statutowych. Zgodnie z warunkami zapisanymi w umowie dzierżawy, pożytki które Fundacja osiągnie z dzierżawionych budynków, będą przeznaczone wyłącznie na jej działalność statutową. Zgodnie z zamierzeniami w dawnym magazynie Kaflarni powstanie sala konferencyjna na 50 osób przeznaczona na działania warsztatowe oraz seminaria i szkolenia. Sala ta będzie również wykorzystywana jako galeria sztuki współczesnej - ceramiki i malarstwa. Na piętrze budynku dzierżawionego zostanie wygospodarowana część powierzchni przeznaczona na warsztaty ceramiczne dla studentów w x oraz uczestników międzynarodowego pleneru ceramicznego "x", który odbywa się na terenie x od 2008 roku. Niewykorzystana na produkcję część fabryki zostanie przeznaczona na "żywe muzeum", w którym będzie prowadzona działalność edukacyjna i turystyczna. We wnętrzach budynków znajdą się maszyny i narzędzia oraz wydruki wielkoformatowe eksponujące historię rzemiosła oraz Kaflarni w x. Na terenie zewnętrznym powstanie x, w którym m.in. w porozumieniu z Burmistrzem x, Muzeum w x oraz x Ośrodkiem Kultury odbywać się będą warsztaty związane z tradycyjnym wypiekiem pieczywa oraz x święto Chleba i uroczyste Dożynki. Na tym samym terenie pod dużą wiatą magazynową na bazie doświadczeń x Ośrodka Kultury będą odbywać się koncerty i plenery malarskie. W budynku frontowym kaflarni znajduje się 6 pomieszczeń mieszkalnych, które po remoncie staną się pokojami gościnnymi dla uczestników spotkań, warsztatów i konferencji.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy tak przedstawiony zakres działalności Fundacji można zakwalifikować do działalności, o której mówi art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co pozwoliłoby uznać dochody uzyskane przez Fundację i przeznaczone w całości i bez względu na termin wydatkowane na cele statutowe za wolne od podatku dochodowego od osób prawnych?
  2. Czy ponoszone przez Fundację koszty ogólno-administracyjne niezbędne w zakresie jej funkcjonowania, tj. opłaty za bank, usługi zewnętrzne, opłaty za samochód, media, wynagrodzenia - również będą podlegały zwolnieniu od podatku?
  3. Czy koszty funkcjonowania podpisanej umowy dzierżawy na pomieszczenia przeznaczone na działalność statutową Fundacji, takie jak m.in. remont, opłaty na media, podatek od nieruchomości, ubezpieczenia, itp, będą podlegały zwolnieniu od podatku?


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź w zakresie pytania pierwszego. Wniosek Fundacji w części dotyczącej pytania drugiego i trzeciego będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.


Fundacja stoi na stanowisku, że zgodnie z zapisem ustawy – art. 17 ust. 1 pkt 4 "dochody podatników z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele" - cele statutowe Fundacji i jej działania w sposób bezpośredni odpowiadają wytycznym, które determinują zwolnienie dochodów z podatku dochodowego Fundacji jako podatnika. Tym bardziej, że Fundacja nie może być zaliczona do podmiotów sklasyfikowanych w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wprawdzie w ustawie nie jest wprost wymieniony zakres działalności Fundacji - lecz działalność kulturalna, o której mowa w ustawie - w pełni ten wymóg zaspokaja - wg Encyklopedii PWN - "kultura - w znaczeniu najszerszym obejmuje to wszystko, co w zachowaniu się i wyposażeniu członków społeczeństw ludzkich stanowi rezultat zbiorowej działalności (…) oznaczano nim całokształt tak duchowego jak i materialnego dorobku społeczeństwa(…)". Art. 17 ust. lb ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi natomiast, iż zwolnienie o którym mowa w art. 17 ust. 1 dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu. Z treści art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy wynika natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na cele inne niż cele wymienione w tych przepisach. Z ww. zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c - jednakże Wnioskodawca jest fundacją, która nie jest wymieniona w powołanym przepisie jako podmiot do którego nie stosuje się przedmiotowego zwolnienia. Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. l pkt 4 ustawy jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:


  1. celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  2. uzyskane przez niego dochody musza być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na te cele.


Oznacza to, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale od ich faktycznego wydatkowania na te cele. Użyte przez ustawodawcę sformułowanie w art. 17 ust. 1 pkt 4 "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Tak więc cele statutowe Fundacji wskazane w opisie pokrywają się z celami statutowymi o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, a mianowicie działalnością kulturalną. Wobec powyższego należy stwierdzić, że jeżeli dochody Fundacji zostaną w istocie wydatkowane na działania mieszczące się w ww. celach statutowych, to będą korzystać ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203, z późn. zm.) fundacje mogą być ustanowione dla realizacji zgodnych z interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, takich jak ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska i opieka nad zabytkami. Powołując fundację fundator - stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy - m.in. określa cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851 z późn. zm.), jako podmioty, które zwolnione są od podatku. Z uwagi na powyższe należy wskazać, iż fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo – techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy:


  • przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,
  • przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze, zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.


Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Przy czym w przypadku wątpliwości odnoszących się do kwestii, czy pod pojęciem "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć, że zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie jedynie w odniesieniu do tych podmiotów, które w sposób bezpośredni prowadzą działalność np. dobroczynną czy w zakresie pomocy społecznej, czy też przyczyniają się w sposób pośredni do jej prowadzenia przez inne jednostki, należy wskazać, że przez pojęcie to należy rozumieć nie tylko bezpośrednie wydatkowanie tych środków przez podatnika, lecz także wspieranie takiej działalności prowadzonej przez inne podmioty. W konsekwencji, zwolnienie dochodu z opodatkowania będzie miało miejsce także w sytuacji jego wydatkowania na wspieranie działalności, realizowanej przez inny podmiot. Ponadto wykładnia językowa pojęcia „działalność” oznacza, iż jest to „zespół czynności, działań, podejmowanych w jakimś celu, zakresie, czynny udział w czymś, działanie, praca; działalność artystyczna, literacka, polityczna, działalność w dziedzinie albo w zakresie (…)” - Słownik języka polskiego pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 1978. Wobec powyższego, można więc wywieść, że w tak definiowanej działalności mieszczą się zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie działania podejmowane w określonym celu lub zakresie.

Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika zatem wprost, iż podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, musi zadeklarować, iż osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczy.

Wskazać należy również, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Reasumując, zwolnienie podatkowe, o którym mowa, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników - czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

Z punktu widzenia przedmiotu wniosku zauważyć należy, że istotą podniesionego problemu interpretacyjnego jest zagadnienie, które dotyczy rozstrzygnięcia, czy cele statutowe wskazane w przedmiotowym wniosku są tożsame z celami statutowymi preferowanymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym wskazać należy, iż organy podatkowe sprawdzając, czy spełniony został warunek wyłączenia dochodów z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uprawnione są jedynie do badania treści celów statutowych oraz treści przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe.

A zatem sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły i nie budzący wątpliwości by organy podatkowe mogły rozstrzygnąć, czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Organy podatkowe nie są bowiem uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Innymi słowy precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie są do tego upoważnione. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i stanowiskiem wnioskodawcy.

Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między „celami działania”, a „sposobem jego realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

W związku z tym, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) nie można w tym zakresie stosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego na pokrywanie wydatków związanych z całokształtem działalności podmiotów. Zatem, wydatkowanie dochodu na inne cele niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lub na nabycie środków trwałych niesłużących bezpośrednio realizacji celów, o których w nim mowa, nie może być objęte przedmiotowo zwolnieniem.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że cele statutowe Wnioskodawcy noszą znamiona celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie działalności kulturalnej jak również oświatowej czy w zakresie dobroczynności i ochrony środowiska. Wnioskodawca wskazał bowiem, że celami statutowymi Wnioskodawcy są między innymi:


  • ochrona, renowacja i rekonstrukcja zabytkowych założeń dworskich, pałacowych i zamkowych;
  • ochrona, renowacja i rekonstrukcja związanych z nimi zabytków ruchomych;
  • kształtowanie poczucia lokalnej tożsamości wśród mieszkańców regionu,
  • promowanie i propagowanie szacunku dla tradycji i kultury narodowej, regionalnej i lokalnej;
  • prowadzenie działalności edukacyjnej i kulturalnej o charakterze wielokulturowym i integracyjnym;
  • prowadzenie działalności szkoleniowej dla innych organizacji pozarządowych oraz w szczególności grup społecznych narażonych na wykluczenie;
  • wspieranie dobroczynności i działań humanitarnych;
  • wszechstronne wspieranie nauki, edukacji, oświaty i wychowania;
  • prowadzenie i promowanie działalności proekologicznej.


Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika również, że celami statutowymi Fundacji są:


  • wspieranie społecznej aktywności obywateli oraz
  • promowanie i propagowanie idei zjednoczonej Europy.


Ponownie podkreślić należy, że określenie celów statutowych jednostki musi być precyzyjne, jasne i niebudzące wątpliwości. Cele statutowe danego podmiotu, będące warunkiem wyłączenia dochodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych muszą wynikać wprost ze statutu. Zauważyć przy tym należy, że cele statutowe nie mogą być ustalane przez Organ w drodze wykładni postanowień tegoż statutu, ponieważ Organ nie jest do tych czynności upoważniony.

Reasumując, nie wszystkie cele statutowe wskazane w opisie stanu faktycznego są na tyle precyzyjnie sformułowane, by uznać, że spełniają warunek uznania ich za cele preferowane przez ustawodawcę w celu wyłączenia dochodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Biorąc jednak pod uwagę że głównym przedmiotem działalności Fundacji jest działalność kulturalna, czy oświatowa, jak również w zakresie dobroczynności czy ochrony środowiska, to przeznaczając dochód na taką działalność, Wnioskodawca uprawniony będzie do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zastrzec należy jednak, że z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że we wskazanych w treści wniosku celach statutowych znalazły się również cele, które nie są na tyle precyzyjne, by wprost odzwierciedlały cele preferowane przez ustawodawcę enumeratywnie wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Dokonywanie analizy czy niejako pośrednio w celach tych mieszczą się obszary działań wskazane w ww. przepisie, w szczególności w zakresie działalności naukowej i oświatowej, prowadziłoby w istocie do interpretowania postanowień statutu, do czego, jak już wskazano, organ nie jest uprawniony.

Biorąc jednak pod uwagę przedstawione okoliczności stwierdzić należy, że stanowisko Fundacji, w świetle którego cele statutowe Fundacji wskazane w opisie pokrywają się z celami statutowymi o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, a mianowicie działalnością kulturalną, a przeznaczając i w istocie wydatkując dochód na działania mieszczące się w ww. celach statutowych, Fundacja będzie korzystać ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy – jest co do zasady prawidłowe.

Podkreślenia wymaga, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej – toteż muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Natomiast odnośnie dołączonego do wniosku ORD-IN statutu, aktu notarialnego i umowy dzierżawy, należy zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny ww. dokumentów; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem podanym we wniosku.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj