Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/4512-209/15/EB
z 17 marca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2015 r. (data wpływu 23 lutego 2015 r.), uzupełnionym w dniu 13 marca 2015 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z rekultywacją składowiska odpadów oraz od wydatków bieżących ponoszonych w czasie ww. rekultywacji – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 13 marca 2015 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z rekultywacją składowiska odpadów oraz od wydatków bieżących ponoszonych w czasie ww. rekultywacji.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.


Spółka Gminy jest użytkownikiem składowiska odpadów komunalnych. Właścicielem składowiska jest Gmina. Składowisko funkcjonowało do dnia 31 października 2013 r. W związku z przystąpieniem Gminy do Związku Międzygminnego – XXX oraz zmian w przepisach ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391), Spółka przeprowadziła prace mające na celu zamknięcie składowiska i przygotowuje się do jego rekultywacji. Zakończenie prac – rekultywacja techniczna – jest planowane na 2015 r. Prace rekultywacyjne prowadzone będą w oparciu o decyzję wydaną przez Marszałka Województwa z dnia 9 października 2014 r. określającą techniczny sposób zamknięcia oraz sposób rekultywacji składowiska odpadów komunalnych i będą polegały na zabezpieczeniu zamkniętej kwatery przed szkodliwym oddziaływaniem składowiska odpadów na środowisko naturalne. Składowisko po wykonaniu prac rekultywacyjnych nie będzie w jakikolwiek sposób wykorzystywane. Ponadto Spółka przez okres 30 lat będzie ponosiła koszty utrzymania zrekultywowanego składowiska, tj. monitoringu, energii, badania odcieków oraz innych usług obcych. Do momentu zamknięcia składowiska odpadów Spółka prowadziła na nim działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Spółka otrzymywała przychody z tytułu przyjęcia odpadów na składowisko i odprowadzała od nich podatek należny. Spółka jest nadal podatnikiem VAT czynnym i prowadzi działalność opodatkowaną w innym zakresie swojej działalności. Za prace rekultywacyjne Spółka zapłaci wynagrodzenie dla wykonawcy na podstawie faktury VAT. Część środków na realizację zadania będzie pochodziła z funduszy unijnych w ramach „Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko”.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  • Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na prace rekultywacyjne składowiska?
  • Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione koszty związane z utrzymywaniem zrekultywowanego składowiska odpadów takich jak: zakup energii, materiałów, usług obcych (badania laboratoryjne, monitoring i inne usługi) przez cały okres trwania procesu rekultywacji?


Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na prace rekultywacyjne.

Ad. 2

Ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na utrzymanie zrekultywowanego składowiska przez cały okres trwania procesu rekultywacji. Uzasadnienie.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatnikom, o których mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi wyjątkami niemającymi zastosowania w tej sprawie. Dla oceny możliwości skorzystania z prawa odliczenia w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie czy towary i usługi przy których naliczono podatek:


  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku, oraz
  • pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.


W analizowanym stanie sprawy, zdaniem Spółki, obie wskazane wyżej przesłanki zostały spełnione, w szczególności w odniesieniu do analizowanych transakcji Spółka jest podatnikiem VAT oraz ponoszone przez nią wydatki mają związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Spółka prowadziła na składowisku działalność opodatkowaną, pobierała opłaty za składowanie odpadów, od których odprowadzała podatek należny oraz ponosiła koszty związane z działaniem składowiska udokumentowane fakturami VAT, z których odliczany był podatek naliczony. W opinii Spółki, nie ma znaczenia fakt, że wydatki te są ponoszone w czasie, bądź już po wykonaniu czynności opodatkowanych. Ustawodawca nie zastrzegł bowiem, iż dla możliwości skorzystania z prawa do odliczenia istotne jest by zakup, od którego podatnik zamierza dokonać odliczenia podatku naliczonego, został zrealizowany przed wykonaniem czynności opodatkowanej, z którą jest on bezpośrednio związany. W art. 86 ust. 1 ustawy ustawodawca wskazał wyłącznie, iż podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, nie zastrzegając przy tym, iż realizacja tego prawa jest możliwa pod warunkiem wystąpienia zakupu przed dokonaniem czynności opodatkowanych. Należy również nadmienić, że przepisy zobowiązują podmiot prowadzący składowisko odpadów do dokonania po zakończeniu użytkowania składowiska jego odpowiedniego zamknięcia oraz rekultywacji terenu, na którym znajdowało się to składowisko. W związku z tym warunkiem prowadzenia składowiska odpadów jest dokonanie rekultywacji terenu po wykorzystaniu tego składowiska. W praktyce w przypadku wydatków, do których ponoszenia podatnik jest zobowiązany przepisami prawa zasadniczo przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wynika to z faktu, że bez poniesienia takich wydatków podatnik nie byłby w stanie wykonać czynności.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Z regulacji art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT czy niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej (bieżącej lub przyszłej).


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Według art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Przez sprzedaż, stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Analiza przedstawionych zdarzeń przyszłych oraz regulacji prawnych mających zastosowanie do rozpatrywanej kwestii prowadzi do stwierdzenia, że Spółka nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z rekultywacją składowiska odpadów oraz od wydatków bieżących ponoszonych przez cały okres procesu rekultywacji. Wydatki te nie będą bowiem wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, gdyż – jak wynika z treści wniosku – po zakończeniu rekultywacji a także w trakcie trwania procesu rekultywacji składowisko nie będzie wykorzystywane w jakikolwiek sposób. Fakt, że składowisko przed zamknięciem służyło czynnościom opodatkowanym nie ma znaczenia, gdyż wydatki na rekultywację i koszty związane z utrzymaniem zrekultywowanego składowiska odpadów nie będą się wiązały z ich wykonywaniem (towary i usługi, które będą nabyte w związku z rekultywacją oraz wydatki bieżące ponoszone przez cały okres procesu rekultywacji nie mogą być wykorzystywane do czynności, które na tym terenie były wykonywane wcześniej).


Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj