Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/4510-106/16/DK
z 29 kwietnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2016 r. (data wpływu 1 marca 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie utraty prawa do zwolnienia oraz obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych w związku z prowadzeniem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 marca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie utraty prawa do zwolnienia oraz obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych w związku z prowadzeniem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka na mocy zezwolenia nr X z dnia XXXXX r., wydanego na podstawie art. 16 i 20 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 600) przez Y uzyskała pozwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Na zasadzie art. 12 ust. 1 ww. ustawy oraz § 5 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz.U. Nr 93, poz. 421) dochody Spółki uzyskane na podstawie powyższego zezwolenia i po spełnieniu określonych warunków, były zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych.


Nadto w tym czasie Spółka podlegała przepisom:


  1. w okresie 01.01.2001 r. - 30.04 2004 r. przepisom art. 5 ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 117, poz. 1228), który stanowił, że:

    1. przedsiębiorcy, którzy przed dniem wejścia w życie ustawy, tj. 01.01.2001 r. uzyskali zezwolenia na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy (...), zachowują przez okres ważności zezwolenia prawo do zwolnień i preferencji podatkowych określonych w art. 12 ustawy.(...), w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy;
    2. w zakresie zwolnień i preferencji podatkowych przysługujących przedsiębiorcom, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy art. 12-14 i 19 ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

  2. w okresie od 01.05.2004 r. do chwili obecnej m.in. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz.U. Nr 188, poz. 1840), który stanowił, iż przedsiębiorca, który posiadał zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r. zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r. w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. – jeżeli był on w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy małym przedsiębiorcą.


Spółka na ten dzień była małym przedsiębiorcą w rozumieniu stosownych przepisów i co za tym idzie korzystała ze zwolnienia podatkowego do dnia 31 grudnia 2011 r., zaś po tym dniu prowadzi opodatkowaną działalność gospodarczą.

Spółka w trybie art. 19 ust. 5 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych zamierza wystąpić do ministra właściwego do spraw gospodarki o stwierdzenie wygaśnięcia zezwolenia.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w razie stwierdzenia wygaśnięcia zezwolenia w trybie art. 19 ust. 5 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, Spółka straci prawo do zwolnienia dochodu od podatku dochodowego od osób prawnych i będzie zobowiązana do zapłaty podatku?


We własnym stanowisku w sprawie Spółka wskazała, że w takim przypadku Spółka nie straci zwolnienia podatkowego i nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku.

Utrata zwolnienia podatkowego mogłaby mieć miejsce wyłącznie w przypadku, gdyby Spółce cofnięto zezwolenie na podstawie negatywnych przesłanek z art. 19 ust. 3 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, czego konsekwencją dla Spółki byłoby zastosowanie art. 5 ust. 3 powołanej ustawy z dnia 2 października 2003 r., który stanowi, iż:

„W przypadku cofnięcia zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2001 r., przedsiębiorca traci prawo do zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 2, i jest zobowiązany do zapłaty, odpowiednio, podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych objętego takimi zwolnieniami za okres od powstania okoliczności będącej podstawą cofnięcia zezwolenia.”.

Zatem tylko sankcyjne cofniecie zezwolenia w trybie art. 19 ust. 3 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych powoduje utratę zwolnienia podatkowego i to za okres od powstania okoliczności będącej podstawą cofnięcia zezwolenia, natomiast w ogóle nie wywołuje takiego skutku wygaśnięcie zezwolenia w trybie art. 19 ust. 5 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w odniesieniu do przedstawionego pytania jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 851 ze zm. dalej: updop) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4–6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (…), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Przepisy updop jasno precyzują przesłankę utraty prawa do zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych na terenie sse. Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 5 updop w razie cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, podatnik traci prawo do zwolnienia, i jest obowiązany do zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odnoszą się wyłącznie do cofnięcia, a nie do wygaśnięcia zezwolenia.

Należy podkreślić, że w ramach instytucji interpretacji indywidualnych regulowanej przepisami Ordynacji podatkowej, Minister Finansów jest uprawniony do interpretacji wyłącznie prawa podatkowego. Odnosząc się zatem ściśle do przedstawionego pytania należy stwierdzić, że w przypadku, gdy na wniosek Wnioskodawcy zostanie stwierdzone wygaśnięcie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, to nie wystąpi obowiązek zapłaty podatku dochodowego objętego zwolnieniem w okresie obowiązywania tego zezwolenia, tj. do daty gdy decyzja zezwalająca na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy stała się bezprzedmiotowa. Jednakże nie jest to równoznaczne z brakiem obowiązku zwrotu otrzymanej przez Wnioskodawcę pomocy publicznej.


W konsekwencji, stanowisko Spółki, należało uznać za prawidłowe.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj