Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/4512-79/15/AT
z 13 maja 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2015 r. (data wpływu 24 lutego 2015 r.), uzupełnionym w dniu 27 kwietnia 2015 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży działkijest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 24 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 27 kwietnia 2015 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży działki.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca posiada działkę nr geod. … położoną przy ul. … w …. Zgodnie z ewidencją gruntów i budynków, oznaczona jest jako Bp – zurbanizowane tereny niezabudowane lub w trakcie zabudowy. Teren działki nie jest zabudowany, pozostaje porośnięty roślinnością trawiastą, występują zadrzewienia w postaci drzew liściastych, przebiega przyłącze wodociągowe do budynku handlowego znajdującego się na sąsiedniej nieruchomości oraz zlokalizowany jest ciąg pieszy – chodnik o długości około … metrów i szerokości około … metra, zajmując około …% powierzchni działki. Chodnik został wykonany przed rokiem 1996, brak jest dokumentów stwierdzających ponoszenie do dnia dzisiejszego nakładów przez Wnioskodawcę na jej ulepszenie. Działka ma charakter skweru. W stosunku do działki będącej przedmiotem wniosku, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i nie ponosił On wydatków na jej ulepszenie, w stosunku do których miał prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na terenie, gdzie położona jest działka, nie obowiązuje plan miejscowy i nie ma obowiązku jego uchwalenia. Na teren ten nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy lub ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego. Na nieruchomościach sąsiednich występuje zabudowa usługowa oraz mieszkaniowa i mieszkaniowa na terenach kolejowych. W nieobowiązującym planie miejscowym, który stracił ważność na podstawie art. 87 ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012 r., poz. 647, ze zm.) działka oznaczona była symbolem 25 UH – usługi inne.

Działka została wyceniona przez rzeczoznawcę majątkowego w celu sprzedaży w trybie przetargu nieograniczonego. Cena działki, z uwagi na sąsiadująca zabudowę, kształtuje się w granicach cen zbliżonych do działek budowlanych.

Inwestor będzie mógł ubiegać się o ustalenie warunków zabudowy w zakresie zabudowy mieszkaniowej i, o ile nie zajdą przesłanki szczególne, będzie mógł takie warunki uzyskać. Sposób przeznaczenia działki będącej przedmiotu wniosku nie został prawnie określony.

Nie zostały spełnione przesłanki formalne określone w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, określające definicję terenów budowlanych.

Powstaje zatem wątpliwość, czy teren ten, w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, pozostaje terenem budowlanym innym niż budowlany, pomimo określenia w ewidencji gruntów i budynków jako teren zurbanizowany.

Przeznaczając nieruchomość do zbycia należy określić jej cenę, która zostanie zaoferowana potencjalnym nabywcom.

Doprecyzowując okoliczności sprawy Wnioskodawca wskazał, że brak jest dokumentów stwierdzających wykonanie chodnika, nie jest on zapisany w ewidencji środków trwałych Urzędu Miasta i jako taki nie daje podstaw do uznania go jako samodzielnej budowli w rozumieniu przepisów prawa budowlanego. Istniejący chodnik prowadzi bezpośrednio do sklepu znajdującego się na sąsiedniej nieruchomości i należy uznać go jako urządzenie budowlane związane z jego funkcjonowaniem. Również znajdujące się na działce przyłącze wodociągowe nie stanowi samodzielnej budowli, lecz jest związane funkcjonalnie z budynkiem handlowym zlokalizowanym na sąsiedniej nieruchomości i stanowi urządzenie z nim związane. Stanowi odrębny od gruntu przedmiot własności, pozostając własnością właściciela sąsiedniego budynku, a nie …, będącego właścicielem opisywanej działki.

Działka jest porośnięta trawą i kilkoma drzewami liściastymi, nie stanowi elementu rekreacyjnego miasta, lecz teren miejski porośnięty trawą, brak jest na niej urządzeń wymienionych w rozporządzeniu. Nie spełnia warunku skweru określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. PKOB (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) pod symbolem: sekcja 2, dział 24, grupa 241, klasa 2412.

Rzeczoznawca majątkowy dokonując wyceny, zgodnie z art. 154 ustawy o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2014 r., poz. 518 ze zm.) określił przeznaczenie nieruchomości na podstawie obowiązującego Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego …, zgodnie z którym przedmiotowa nieruchomość położona jest na terenach oznaczonych jako kolejowe, jednak część tych terenów faktycznie pozostaje wykorzystana jako usługowe.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy sprzedaż tej nieruchomości potraktować, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9, jako dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane lub jako tereny zabudowane budowlą (chodnikiem) i zastosować zwolnienie od VAT od sprzedaży, czy też jako działkę przeznaczoną pod zabudowę i zastosować stawkę VAT 23%?


Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku ostatecznie zajął następujące stanowisko. Powołując się na treść art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdza, że dla nieruchomości będącej przedmiotem wniosku brak przywołanych, obowiązujących obecnie aktów prawnych, nie ma też obowiązku ich uchwalenia. Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego … w rozumieniu ustawy o VAT nie stanowi aktu prawnego określającego przeznaczenie terenu. Wprawdzie teren ten, na podstawie nieobowiązującego już planu, był przeznaczony pod usługi, jednak przepisy ustawy o VAT nie zawierają odesłania do aktów planistycznych wcześniejszych, które utraciły swoją moc.

Nieruchomość gruntowa nr geod. …, porośnięta jest roślinnością trawiastą i drzewiastą oraz znajduje się na niej ciąg pieszy zajmujący około …% powierzchni nieruchomości i przyłącze wodociągowe do budynku handlowego znajdującego się na sąsiedniej nieruchomości, stanowiąc jego urządzenie.

Przepisy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r., poz. 1409, ze zm.). Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy, budowlą jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: „… nadziemnej podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu …”. Z kolei, przez urządzenie budowlane – zgodnie z art. 3 pkt 9 Prawa budowlanego – należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Cytując przepis art. 29a ust. 8 ustawy, Wnioskodawca zauważa, że na wstępie należy zatem ustalić, co jest przedmiotem dostawy.

Według Wnioskodawcy, przedmiotem dostawy jest nieruchomość gruntowa, na której zlokalizowane zostały urządzenia techniczne (chodnik, przyłącze wodociągowe), związane z funkcjonowaniem obiektu budowlanego znajdującego się na sąsiedniej nieruchomości (sklepu spożywczego).

Wnioskodawca stwierdza, że w kontekście przedstawionych wyżej definicji dokumentacji technicznej i prawnej „stanowiące dodatkowe dojście do sklepu oraz przyłącze wodociągowe przesądzą o uznaniu opisywanej działki za zabudowaną i uznaniu, że jej dostawa, po spełnieniu pozostałych warunków, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10”.

Wskazując na przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, Wnioskodawca wyraża pogląd, że dostawa działki … położonej przy ul. … w …, w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, będzie stanowiła dostawę gruntu innego niż budowlany i korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 grudnia 2013 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłacznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane − na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy − rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu − zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z kolei w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Ustawodawca, w art. 2 pkt 14 ustawy, definiuje pojęcie „pierwszego zasiedlenia”, przez które rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Stosownie do treści art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, o czym stanowi art. 29a ust. 8 ustawy.

W złożonym wniosku poinformowano, że Wnioskodawca posiada działkę nr geod. …. Teren działki nie jest zabudowany, pozostaje porośnięty roślinnością trawiastą, występują zadrzewienia w postaci drzew liściastych, przebiega przyłącze wodociągowe do budynku handlowego znajdującego się na sąsiedniej nieruchomości oraz zlokalizowany jest ciąg pieszy – chodnik o długości około … metrów i szerokości około … metra, zajmując około …% powierzchni działki. Chodnik został wykonany przed rokiem 1996, brak jest dokumentów stwierdzających ponoszenie do dnia dzisiejszego nakładów przez Wnioskodawcę na jej ulepszenie. Działka nie stanowi elementu rekreacyjnego miasta, lecz teren miejski porośnięty trawą, brak jest na niej urządzeń wymienionych w rozporządzeniu. Nie spełnia warunku skweru określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. PKOB (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) pod symbolem: sekcja 2, dział 24, grupa 241, klasa 2412. Chodnik nie daje podstaw do uznania go za samodzielną budowlę w rozumieniu przepisów prawa budowlanego. Prowadzi on bezpośrednio do sklepu znajdującego się na sąsiedniej nieruchomości i należy uznać go jako urządzenie budowlane związane z jego funkcjonowaniem. Również znajdujące się na działce przyłącze wodociągowe nie stanowi samodzielnej budowli, lecz jest związane funkcjonalnie z budynkiem handlowym zlokalizowanym na sąsiedniej nieruchomości i stanowi urządzenie z nim związane. W stosunku do działki będącej przedmiotem wniosku Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i nie ponosił On wydatków na jej ulepszenie, w stosunku do których miał prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Na terenie, gdzie położona jest działka, nie obowiązuje plan miejscowy i nie ma obowiązku jego uchwalenia. Na teren ten nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy lub ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego. Inwestor będzie mógł ubiegać się o ustalenie warunków zabudowy w zakresie zabudowy mieszkaniowej i, o ile nie zajdą przesłanki szczególne, będzie mógł takie warunki uzyskać. Sposób przeznaczenia działki będącej przedmiotu wniosku nie został prawnie określony. Nie zostały spełnione przesłanki formalne określone w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, określające definicję terenów budowlanych.

Odnosząc się na tym tle do kwestii zastosowania w przedmiotowej sprawie zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, stwierdzić należy, że przepis ten zwalnia od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Terenami budowlanymi, w myśl art. 2 pkt 33 ustawy, są grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Wobec tego skoro – jak wskazano we wniosku – nie zostały spełnione przesłanki formalne określone w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, o tym, czy Wnioskodawca dokonując sprzedaży nieruchomości (działki) będzie mógł skorzystać ze wskazanego zwolnienia od podatku decydować będzie to, czy jest ona zabudowana. W tym aspekcie Wnioskodawca wskazuje również, że teren działki jest niezabudowany, niemniej jednak znajdują się na niej chodnik i przyłącze wodociągowe, przy czym – jak wskazano – nie spełnione zostały warunki skweru określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, ze zm.) pod symbolem: sekcja 2, dział 24, grupa 241, klasa 2412. Wobec tego, o ile znajdujące się na nieruchomości jakiekolwiek naniesienia nie stanowią (na co wskazują opisane przez Wnioskodawcę okoliczności sprawy) budowli, bądź innego obiektu budowlanego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r., poz. 1409, z późn. zm.), to dostawa przedmiotowej działki winna korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Zastrzega się przy tym, że przede wszystkim ze względu na wskazany przez Wnioskodawcę charakter naniesień bezprzedmiotowe są rozważania w kwestii zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Wskazuje się jednocześnie, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie będzie można zastosować zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, albowiem całokształt okoliczności sprawy nie wyczerpuje znamion dyspozycji tego przepisu – nie wynika, że działka wykorzystywana była wyłącznie na cele działalności zwolnionej (stanowi teren nie spełniający warunku skweru, bez prawnie określonego sposobu przeznaczenia).

W kontekście powyższego zastrzega się, że ostatecznej oceny weryfikującej ewentualny charakter naniesień znajdujących się na wskazanej we wniosku działce będzie mógł przeprowadzić właściwy miejscowo i rzeczowo organ kontroli podatkowej lub skarbowej. Ocena taka wykracza bowiem poza legitymację prawną tutejszego organu.

Reasumując, pomimo potwierdzenia niektórych poglądów zawartych w stanowisku, że Wnioskodawca uprawniony będzie do skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe z uwagi na stwierdzenia, że w kontekście przedstawionych wyżej definicji dokumentacji technicznej i prawnej „stanowiące dodatkowe dojście do sklepu oraz przyłącze wodociągowe przesądzą o uznaniu opisywanej działki za zabudowaną i uznaniu, że jej dostawa, po spełnieniu pozostałych warunków, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10”.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. W tym aspekcie wskazuje się, że tut. organ rozstrzygając przedmiotowa kwestię oparł się na wskazaniach Wnioskodawcy, które zostały sformułowane jednoznacznie w złożonym wniosku.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj