Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/4510-19/15/DK
z 7 kwietnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2015 r. (data wpływu 13 stycznia 2015 r.), dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 tej ustawy przez Spółkę jako wspólnika spółki komandytowej w związku z opisanym przekształceniem – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 stycznia 2015 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 tej ustawy przez Spółkę jako wspólnika spółki komandytowej w związku z opisanym przekształceniem.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca – X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Z (dalej: „Wnioskodawca”) podlega na terytorium Polski nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. 2014 r., poz. 851 z późn. zm.) – dalej: Ustawa.

Wnioskodawca jest komplementariuszem w spółce komandytowej działającej pod firmą Y Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Z (dalej: „Spółka SPK”).

Spółka SPK powstała w wyniku przekształcenia w trybie art. 551 i następnych Kodeksu spółek handlowych, w kwietniu 2014 roku, Spółki pod firmą XX Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowo - akcyjna z siedzibą w Z (dalej: „Spółka SKA”) w spółkę komandytową.

Spółka SKA powstała w wyniku przekształcenia w trybie art. 551 i następnych Kodeksu spółek handlowych, w październiku 2012 roku, Spółki pod firmą XXX S.A. (dalej: „Spółka S.A.”). Spółka S.A. powstała w wyniku przekształcenia Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka z o.o.”) w spółkę akcyjną.

Spółka SPK kontynuuje działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „SSE”) prowadzoną uprzednio przez jej poprzedników prawnych, to jest Spółkę SKA a jeszcze wcześniej przez Spółkę S.A. oraz Spółkę z o.o.

Działalność Spółki SPK na terenie SSE prowadzona jest na podstawie zezwoleń wydanych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 października 2014 roku o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. 2007 r., Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), (dalej: „ustawa o SSE”) Spółce z o.o.

Spółka z o.o. uzyskała pierwsze zezwolenie w dniu 2 grudnia 1998 roku. Zezwolenie zostało udzielone do dnia 1 września 2016 roku. Zezwolenie to zostało zmienione, w przedmiocie oznaczenia Spółki i przedmiotu działalności, decyzją z dnia 19 listopada 2007 roku.

Drugie zezwolenie, również udzielone do dnia 1 września 2016 roku, Spółka z o.o. uzyskała w dniu 20 września 2007 roku. Zezwolenie to zostało zmienione, w przedmiocie wielkości i czasu poniesienia kosztów inwestycyjnych, skali zatrudnienia i terminu zakończenia inwestycji, decyzją z dnia 27 kwietnia 2009 roku.

Trzecie zezwolenie zostało przez Spółkę uzyskane w dniu 24 września 2010 roku. W zezwoleniu tym nie określono końcowego terminu jego obowiązywania, natomiast ustalono maksymalną wielkość kosztów kwalifikowanych (dalej powyższe trzy zezwolenia określane łącznie są łącznie, jako: „Zezwolenia”).

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w dniu 27 września 2012 roku wydał interpretację indywidualną w sprawie o sygn. ..., w której uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, iż w razie przekształcenia Spółki S.A. w Spółkę SKA i uzyskania przez Wnioskodawcę statusu komplementariusza Spółki SKA, Wnioskodawca uprawniony będzie do korzystania ze zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych, które po przekształceniu rozliczane będzie na poziomie wspólników Spółki SKA zgodnie z art. 5 ust. 2 Ustawa.


W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.


Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w przedstawionym stanie faktycznym, to jest w sytuacji przekształcenia Spółki SKA w Spółkę SPK, w której Wnioskodawcy przysługuje status komplementariusza, Wnioskodawca uprawniony jest do korzystania ze zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy, przyznanego uprzednio na podstawie Zezwoleń Spółce z o.o., które to zwolnienie rozliczane jest na poziomie wspólników Spółki SPK, zgodnie z art. 5 ust. 2 Ustawy?


W odniesieniu do sformułowanego pytania Spółka wskazała, że w ocenie Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym, to jest w sytuacji przekształcenia Spółki SKA w Spółkę SPK, w której Wnioskodawcy przysługuje status komplementariusza, Wnioskodawca uprawniony jest do korzystania ze zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy, przyznanego uprzednio na podstawie Zezwoleń Spółce z o.o., które to zwolnienie rozliczane jest na poziomie wspólników Spółki SPK, zgodnie z art. 5 ust. 2 Ustawy.

W ocenie Wnioskodawcy za przyjęciem takiego stanowiska przemawiają następujące argumenty:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, z 2008 r. Nr 118, poz. 746 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Stosownie do treści art. 16 ust. 1 i ust. 2 ustawy o SSE podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą o SSE, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy. Zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników oraz dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, jest udzielane przedsiębiorcom. Przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. 2013 r., poz. 672 z późn. zm.) jest zaś osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą. Z powyższego jednoznacznie wynika, że zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie SSE otrzymuje dany podmiot występujący, jako przedsiębiorca, niezależnie od formy prawnej w której działalność gospodarcza jest przez niego wykonywana (spółka kapitałowa, spółka osobowa).

W myśl art. 553 ustawy z dnia 15 września 2000 roku Kodeks spółek handlowych (Dz.U. 2013 r., poz. 1030 z późn. zm.) spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej. Cytowany przepis odnosi się do tzw. sukcesji uniwersalnej i znajduje zastosowanie, tak w sytuacji przekształcenia Spółki S.A. w Spółkę SKA, jak również w sytuacji przekształcenia Spółki SKA w Spółkę SPK.


Utrata prawa do zwolnienia podatkowego następuje w sytuacji, gdy przedsiębiorcy zostanie cofnięte zezwolenie na prowadzenie działalności. Podatnicy są wówczas obowiązani do zapłaty podatku za cały okres korzystania z tego zwolnienia. Artykuł 19 ust. 3 ustawy o SSE stanowi, że zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:


  • zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub
  • rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub
  • nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 18 ustawy o SSE, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki.


Ustawa o SSE nie wymienia zmiany (przekształcenia) formy prawnej przedsiębiorcy, który uzyskał zezwolenie, jako przesłanki cofnięcia tego zezwolenia.

Skutki podatkowe przekształcenia spółek zostały unormowane w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa. W myśl art. 93a § 2 pkt 1 lit. b) w związku z art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym osobowa spółka handlowa zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia spółki kapitałowej wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki, zgodnie zaś z art. 93a § 2 pkt 1 lit. a) w związku z art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym osobowa spółka handlowa zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia osobowej spółki handlowej wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki.

Oznacza to, że powstała w wyniku przekształcenia Spółki SKA Spółka SPK będzie sukcesorem Zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie SSE uzyskanych jeszcze przez Spółkę z o.o. Reasumując Spółka SPK, jako przedsiębiorcą prowadzący działalność gospodarczą, na skutek sukcesji uniwersalnej, stanie się beneficjentem Zezwoleń.

Spółka SPK, jako osobowa spółka prawa handlowego nie posiada na gruncie podatków dochodowych zdolności podatkowej. Tym samym z punktu widzenia podatków dochodowych podatnikami są poszczególni wspólnicy tej spółki, a nie spółka. Sposób opodatkowania dochodu (przychodu) z tytułu udziału w spółce komandytowej, będzie uzależniony od prawnego statusu danego wspólnika. Jeżeli wspólnikiem spółki komandytowej jest osoba prawna, to dochód (przychód) z udziału w tej spółce będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W powyższych okolicznościach za prawidłowe uznać należy stanowisko, iż Wnioskodawca jako komplementariusz Spółki SPK powstałej z przekształcenia Spółki SKA, będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy. Zgodnie bowiem z treścią przepisu art. 5 ust. 1 Ustawy, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe. Z kolei ust. 2 przywołanego przepisu wyraźnie stanowi, że zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.

Powyższy wniosek znajduje potwierdzenie w treści interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy wydanej w dniu 27 września 2012 roku w sprawie o sygn. ..., w której organ podatkowy uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, że w razie przekształcenia Spółki S.A. w Spółkę SKA i uzyskania przez Wnioskodawcę statusu komplementariusza Spółki SKA, Wnioskodawcy uprawniony będzie do korzystania ze zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 17 ust, 1 pkt 34 ustawy CIT, które po przekształceniu rozliczane będzie na poziomie wspólników Spółki SKA zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o CIT.


Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają również liczne interpretacje podatkowe organów podatkowych m. in.:


  • Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 19 czerwca 2009 roku, w sprawie ITPB3/423-178/09/DK;


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj