Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/4513-10/15/JK
z 27 maja 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 613, z późn.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2015 r. (wpływ 9 marca 2015 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wysokości stawki akcyzy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 marca 2015 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wysokości stawki akcyzy.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest producentem napojów alkoholowych. Posiada skład podatkowy. W ramach prowadzonej działalności zamierza rozpocząć produkcję wyrobów pośrednich o smaku jabłkowym.


Proces produkcyjny tych wyrobów obejmuje dwa etapy:

Pierwszy etap:

Wytworzenie klarownego napoju winnego owocowego o mocy 13±1% obj. alkoholu z soku jabłkowego.


Napój winny owocowy o mocy 13±1% obj. Na 1.000 litrów:


litry

kg

%

sok jabłkowy

320

332

30,1

syrop glukozowo-fruktozowy

240

330

29,9

kwas cytrynowy

1,2

2

0,18

aromat jabłkowy

1,0

1,0

0,10

karmel

0,5

0,5

0,05

drożdże

0,4

0,4

0,04

pożywka dla drożdży

0,3

0,4

0,04

pirosiarczan sodu

0,1

0,1

0,01

woda

436,5

436,5

39,58

Razem

1.000

1.102,9

100


Drugi etap:

Wytworzenie wyrobu pośredniego końcowego poprzez dodanie do klarownego napoju winnego owocowego (otrzymanego w pierwszym etapie z soku jabłkowego), spirytusu rektyfikowanego, cukru lub syropu glukozowego, kwasu cytrynowego.


Wytworzenie wyrobu pośredniego o zawartości alkoholu 18% obj.


Napój alkoholowy 18% obj. o smaku jabłkowym. Na 1.000 litrów:


litry

kg

%

napój winny owocowy 13% obj.

760

760

72,89

spirytus rektyfikowany 96,6% obj.

84,10

67,70

6,49

syrop glukozowo-fruktozowy

155

213

20,43

kwas cytrynowy

1,2

2

0,19

Razem:

1.000

1.042,7

100


Gotowe wyroby będą miały moc alkoholu 18% obj. oraz smak, zapach, wygląd jabłkowy. Następnie po filtracji następuje rozlew wyrobów pośrednich – napoju alkoholowego do opakowań jednostkowych (o pojemności 750, 500, 350, 200 i 100 ml) i nakładane są znaki akcyzy w postaci odwróconej litery "U" (tak jak na wyroby winiarskie).

Ww. wyroby Wnioskodawca zamierza zaklasyfikować do grupy kodu CN 2206 00. W związku z powyższym będzie odprowadzać tytułem należnej od tych wyrobów akcyzy podatek z zastosowaniem stawki akcyzy w wysokości 318 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.


Receptura napoju winnego.


Napój winny owocowy o mocy 13±1% obj. Na 1.000 litrów:


litry

kg

%

sok jabłkowy

320

332

30,1

syrop glukozowo-fruktozowy

240

330

29,9

kwas cytrynowy

1,2

2

0,18

aromat jabłkowy

1,0

1,0

0,10

karmel

0,5

0,5

0,05

drożdże

0,4

0,4

0,04

pożywka dla drożdży

0,3

0,4

0,04

pirosiarczan sodu

0,1

0,1

0,01

woda

436,5

436,5

39,58

Razem:

1.000

1.102,9

100


Sok jabłkowy decyduje o winnym charakterze napoju fermentowanego. Nadaje napojowi fermentowanemu odpowiedniego smaku i zapachu. Jego ilość zgodna jest z wymaganiami określonymi w „ustawie winiarskiej” dla napoju winnego owocowego. Zamiast soku jabłkowego stosowana może być równoważna ilość zagęszczonego soku jabłkowego.

Syrop glukozowo-fruktozowy wprowadza cukry, które w trakcie procesu fermentacji przetworzone zostają na alkohol etylowy. Zamiast syropu glukozowo-fruktozowego stosowana może być równoważna ilość cukru.

Kwas cytrynowy służy do regulacji kwasowości ogólnej napoju winnego do poziomu określonego w „ustawie winiarskiej”.

Aromat nadaje napojowi winnemu odpowiedni oczekiwany zapach i smak.

Karmel nadaje napojowi alkoholowemu odpowiednią barwę, właściwą i charakterystyczną dla użytych składników. Dodatek aromatu i barwnika nie skutkuje utratą smaku, zapachu i wyglądu napoju winnego owocowego.

Drożdże wprowadzone do nastawu prowadzą proces fermentacji polegający na przetworzeniu cukrów w alkohol etylowy.

Pożywka dla drożdży przyczynia się do prawidłowego przebiegu procesu fermentacji alkoholowej.

Pirosiarczyn sodu wprowadza do nastawu siarczyny, które przyczyniają się do prawidłowego przebiegu procesu fermentacji alkoholowej oraz pełnią funkcję antyutleniacza.

Woda służy do rozcieńczenia syropu glukozowo-fruktozowego do odpowiedniej zawartości cukrów w nastawie, tak aby po procesie fermentacji uzyskać zawartość alkoholu etylowego w napoju winnym na poziomie 13±1% obj.


Opis wytworzenia napoju winnego.

Zgodnie z definicją zawartą w ustawie z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina − art. 3 pkt 1 lit. m − napój winny owocowy lub miodowy jest napojem o rzeczywistej zawartości alkoholu od 4,5% do 15% objętościowych, otrzymanym z wina owocowego lub miodu pitnego i zawierającym co najmniej 50% wina owocowego lub miodu pitnego albo otrzymanym w wyniku fermentacji alkoholowej nastawu na wino owocowe lub miód pitny o mniejszym udziale soków lub miodu, bez dodatku alkoholu, z możliwością słodzenia jedną lub wieloma substancjami, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3 lub barwienia. Zgodnie z art. 10 ww. ustawy, udział soku owocowego lub zagęszczonego soku owocowego, w przeliczeniu na moszcz owocowy, lub moszczu owocowego, w nastawie na wino owocowe stosowanym przy wyrobie napoju winnego owocowego otrzymanego wyłącznie w wyniku fermentacji alkoholowej tego nastawu, nie może być mniejszy niż:


  1. 30% objętościowych - w przypadku jednorodnych nastawów z owocu jabłoni, gruszy lub truskawki,
  2. 15% objętościowych - w przypadku jednorodnych nastawów z owocu agrestu lub porzeczki.
  3. 10% objętościowych - w przypadku jednorodnych nastawów z owocu aronii, jarzębiny róży głogu, tarniny, rokitnika, berberysu, bzu czarnego, żurawiny, derenia lub borówki,
  4. 25% objętościowych - w przypadku pozostałych jednorodnych nastawów owocowych.


Wskazane przepisy stosuje się odpowiednio do nastawów mieszanych z uwzględnieniem proporcjonalnego udziału poszczególnych soków. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 22 maja 2013 r w sprawie rodzajów fermentowanych napojów winiarskich oraz szczegółowych wymagań organoleptycznych, fizycznych i chemicznych, jakie powinny spełniać te napoje precyzuje, że napój winny zgodnie z § 4 charakteryzuje się całkowitą klarownością, brakiem opalizacji, zawiesin i osadów, przy czym dopuszcza się możliwość występowania mało widocznego osadu w postaci „dymku” nad dnem butelki, który po zawirowaniu zawartością tej butelki nie powoduje trwałej zmiany klarowności.


§ 5 ust. 1 określa, że napój winny, ma:


  1. zapach czysty, bez obcych zapachów, specyficzny dla danego napoju, pochodzący od użytych surowców lub środków aromatyzujących,
  2. smak czysty, bez obcych posmaków, specyficzny dla danego napoju,
  3. kwasowość ogólną wyrażoną jako kwas jabłkowy, w ilości od 3,5 do 7 gramów na litr,
  4. kwasowość lotną wyrażoną jako kwas octowy w ilości nie większej niż 0,9 grama na litr.


Na proces produkcji napoju winnego składają się:


  1. Przygotowanie drożdży.

    Proces fermentacji napoju winnego prowadzony jest przez drożdże sacharomyces cerevisiae. Przygotowanie drożdży polega na przeprowadzeniu hydratacji suszonych drożdży w ciepłej wodzie, a następnie wprowadzeniu ich do przygotowanego podłoża w celu propagacji. Podłoże przygotowane jest z zagęszczonego soku jabłkowego, wody, syropu glukozowo-fruktozowego, cukru oraz pożywki dla drożdży. Propagacja prowadzona jest do momentu osiągnięcia przez drożdże maksimum aktywności.
  2. Przygotowanie nastawu.

    Przygotowanie nastawu polega na odtworzeniu z zagęszczonego soku jabłkowego poprzez dodatek wody soku jabłkowego dodaniu cukru, syropu glokozowo-fruktozowego, wody, pożywki dla drożdży, ewentualnej korekcie kwasowości. Cukry należy wprowadzić w takiej ilości aby ich poziom pozwalał na uzyskanie po zakończonym procesie fermentacji zawartość alkoholu 13 ±1% obj. Tak przygotowany nastaw należy doprowadzić do temperatury 24-26°C. Następnie wprowadzane są namnożone drożdże i całość należy dokładnie wymieszać.
  3. Fermentacja nastawu napoju winnego.

    Po dodaniu drożdży do nastawu rozpoczyna się proces fermentacji. W trakcie tego procesu należy utrzymywać temperaturę fermentującego nastawu na poziomie 24-26°C. Proces fermentacji należy prowadzić do momentu osiągnięcia w nastawie poziomu cukrów resztkowych co może wystąpić po 2-4 tygodniach fermentacji.
  4. Obciąg osadu drożdżowego (wirowanie).

    Po zakończonym procesie fermentacji drożdże opadają na dno zbiornika, w którym prowadzony był proces. Usuwa się je poprzez obciąg, czyli zlanie napoju winnego znad warstwy osadu drożdżowego znajdującego się na dnie zbiornika. Oczyszczanie napoju winnego z osadów drożdżowych może odbywać się również za pomocą wirowania. Wirowanie prowadzone jest do uzyskania klarowności.
  5. Stabilizacja.

    Stabilizacja polega na usunięciu z napoju winnego białek, garbników, polifenoli metali ciężkich niebędących w równowadze z napojem winnym i mogących wypadać w postaci osadów, bądź powodować opalizację napoju winnego. Stabilizację koloidalną przeprowadza się dodając do wina ustalone w próbach wstępnych ilości preparatów takich jak: bentonit, żelatyna, zol kwasu krzemowego, kazeinian potasu, węgiel aktywowany, żelazocyjanek potasu.
    Rodzaj i ilość poszczególnych preparatów uzależniona jest od stopnia niestabilności napoju winnego. Czas stabilizacji uzależniony jest od szybkości procesu sedymentacji osadów koloidalnych i może trwać do kilkunastu dni. Osady koloidalne usuwane są z napoju winnego poprzez obciąg.
  6. Filtracja.

    Po obciągu napoju winnego znad osadów koloidalnych jest on poddawany filtracji na płytach filtracyjnych w celu dokładnego oczyszczenia.


Opis wytworzenia napoju alkoholowego wyrobu pośredniego o zawartości alkoholu 18% obj.


Na proces produkcji wyroby pośredniego składają się: kupażowanie i alkoholizacja, filtrowanie, rozlew w opakowania jednostkowe.


  1. Kupażowanie i alkoholizacja.

    Kupażowanie polega na dodaniu, do ustabilizowanego, klarownego napoju winnego o mocy 13±1% obj. cukru, syropu glukozowo-fruktozowego, kwasów spożywczych, aromatu jabłkowego, barwników spożywczych. Całość należy dokładnie wymieszać. Do tak przygotowanego napoju winnego dodawany jest alkohol etylowy pochodzenia rolniczego do osiągnięcia w wyrobie pośrednim końcowej zawartości alkoholu na poziomie 18% obj. Napój pośredni pozostawiany jest na kilka dni w celu harmonizacji smaku i zapachu.

    Napój winny owocowy 13% obj. wyprodukowany zgodnie z recepturą i opisem przedstawionym w etapie 1 stanowi bazę do wytworzenia wyrobu pośredniego napoju alkoholowego o zawartości alkoholu 18% obj. Decyduje on o winnym charakterze wyrobu gotowego.

    Spirytus rektyfikowany 96,6%. Dodatek spirytusu rektyfikowanego konieczny jest do osiągnięcia w napoju alkoholowym zawartości alkoholu 21% obj.

    Syrop glukozowo-fruktozowy nadaje napojowi alkoholowemu odpowiednią słodycz zgodną z wcześniej ustaloną recepturą. Można go zastąpić równoważną ilością cukru.

    Kwas cytrynowy stosowany jest do regulacji kwasowości napoju alkoholowego.

    Gotowe wyroby mają zawartość alkoholu 18% obj. oraz smak, zapach i wygląd jabłkowy.
  2. Filtrowanie.

    Wyrób pośredni przed skierowaniem do rozlewu poddawany jest filtracji na płytach filtracyjnych.
  3. Rozlew w opakowania jednostkowe.

    Przefiltrowany wyrób pośredni rozlewany jest do opakowań jednostkowych W zależności od rodzaju butelki zamykane mogą być korkami z korka naturalnego lub zakrętkami metalowymi

    Gotowe wyroby mają zawartość alkoholu 18% obj. oraz smak, zapach i wygląd jabłkowy. Przefiltrowany wyrób pośredni rozlewany jest do opakowań jednostkowych Na zamknięte opakowania jednostkowe nakładane są znaki akcyzy w postaci odwróconej litery „U” (tak jak wyroby winiarskie). Opakowania jednostkowe pakowane są w opakowania zbiorcze i przekazywane do magazynowania.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy opisane napoje będą podlegać opodatkowaniu stawką akcyzy dla wyrobów pośrednich, zgodnie z art. 97 ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, w wysokości 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu, pod warunkiem, że klasyfikacja wyrobu gotowego do kodu CN 2206 00 będzie dokonana w sposób prawidłowy i wyrób gotowy zachowa smak, zapach i wygląd napoju wytwarzanego z owoców lub określonego produktu naturalnego czyli napoju fermentowanego?


Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, produkcja wyrobu pośredniego określonego we wniosku oraz jego cechy fizykochemiczne są właściwe dla wyrobów objętych kodem CN 2206 00, wyrób ten spełniają wymogi klasyfikacyjne kodu CN 2206 00 - dlatego dla opisanego wyrobu właściwą będzie stawka podatku akcyzowego określona w art. 97 ust. 4 tej ustawy: 318 zł/1 hl gotowego wyrobu. Spółka zamierza naliczać i płacić podatek akcyzowy według stawki 318 zł/z hl gotowego wyrobu otrzymywanego z soku jabłkowego.

Wnioskodawca wskazuje przy tym, że alkohol zawarty w tym napoju pośrednim w większości pochodzi z procesu fermentacji soku owocowego. Smak wyrobu gotowego jest smakiem owocowym. Aromatyzacja i barwienie odbywa się substancjami dozwolonymi na podstawie przepisów o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Opisany napój alkoholowy spełnia również wymagania określone w przepisach branżowych, dotyczących napojów fermentowanych, tj. ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich i organizacji rynku wina (Dz.U. z 2014 r. poz. 1104). Zgodnie z treścią rozporządzenia w sprawie rodzajów fermentowanych napojów winiarskich (Dz. U. z 2013 r. poz. 633) fermentowany napój winiarski ma zapach czysty, bez obcych zapachów, specyficzny dla danego napoju, pochodzący od użytych surowców lub środków aromatyzujących. Treść tego rozporządzenia w wyraźny sposób koresponduje z unijną regulacją w postaci rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 252/2014. W załączniku I p. B 2), dotyczącym aromatyzowanego napoju na bazie wina wzmocnionego przewidziano bowiem możliwość dodania i alkoholu etylowego i substancji aromatyzujących.

W ocenie Spółki wątpliwości związane z klasyfikacją wyrobów winiarskich są efektem nieprawidłowego odczytania treści wydanej przez Komisję Europejską Noty wyjaśniającej do Nomenklatury Scalonej Unii Europejskiej, opublikowanej dnia 26 stycznia 2013 r. w Dzienniku Urzędowym UE 2013/C/25/03. Odwołuje się ona do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 7 maja 2009 r. w sprawie C-150/08 "Siebrand". Zgodnie z tym orzeczeniem, jeśli dodatki do napoju na bazie alkoholu uzyskiwanego przez fermentację (takie jak m.in. alkohol destylowany, woda, syrop cukrowy, aromaty i barwniki, a w przypadku niektórych z nich - baza śmietankowa) skutkują utratą smaku, zapachu lub wyglądu napoju wytwarzanego z określonych owoców lub produktów naturalnych, tj. napoju fermentowanego, następuje klasyfikacja takiego wyrobu do kodu CN 2208. Z tego zapisu wynika, że dla celów klasyfikacji do właściwego kodu nomenklatury scalonej najważniejsze znaczenie ma fakt, czy dany wyrób alkoholowy w wyniku dodania wskazanych w Nocie dodatków traci smak owoców lub innych produktów naturalnych. W przypadku opisanego we wniosku napoju alkoholowego o smaku jabłkowym nie ma podstaw do stwierdzenia utraty w nim smaku, zapachu lub wyglądu owoców.

Cytowane w nocie orzeczenie C-150/08 "Siebrand" należy uwzględnić w zakresie szerszym niż ogólna zasada przywołana w treści objaśnienia do CN 2206. Przede wszystkim Trybunał wskazał, iż klasyfikacja w rozpatrywanym przypadku do pozycji CN 2208 powinna mieć miejsce zwłaszcza ze względu na "objętościową zawartość alkoholu destylowanego" oraz "przeznaczenie jako napojów spirytusowych" - w realiach sprawy C-150 "Siebrand" Trybunał miał bowiem do czynienia z napojem o zawartości alkoholu 14,5%, z czego 12% przypadało na alkohol destylowany a jedynie 2,5% na alkohol z fermentacji. Ponadto, nazwy handlowe oraz prezentacja tych towarów jasno wskazywały na ich charakter napojów spirytusowych.

Aromatyzowany napój winiarski, którego dotyczy niniejsze stanowisko charakteryzuje się pochodzeniem większości zawartego w nim alkoholu z fermentacji soku owocowego. Dopiero łącznie zachodzące przesłanki wskazane w orzeczeniu C-150/08 "Siebrand", do którego odsyła cytowana nota wyjaśniająca, powinny prowadzić do ewentualnej klasyfikacji w zakresie CN 2208, zamiast CN 2206. W szczególności zmiana charakteru, o której mowa w cytowanej nocie (utrata smaku, zapachu lub wyglądu wytwarzanego z określonych rodzajów owoców lub produktów naturalnych) winna wynikać ze zdominowania napoju przez alkohol destylowany przy jednoczesnym pozbawieniu go cech właściwych dla napojów winiarskich i nadanie w to miejsce charakteru napoju spirytusowego. Dopiero tak dalekie przeobrażenie napoju fermentowanego uprawniałoby do zakwalifikowania go w pozycji 2208. Inna wykładnia uczyniłaby nieracjonalnym utrzymywanie w ramach pozycji CN 2206 00 kategorii "mieszanki napojów fermentowanych gdzie indziej niewymienione ani niewłączone", każda bowiem spowodowana zmieszaniem zmiana smaku prowadziłaby do nieuzasadnionego składem i charakterem napoju przypisania go do CN 2208.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że napój alkoholowy o smaku, zapachu i wyglądzie jabłkowym o zawartości alkoholu 18% obj. powinien podlegać opodatkowaniu stawką akcyzy przewidzianą dla wyrobów pośrednich, zgodnie z art. 97 ust. 4 ww. ustawy, to jest w wysokości 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu. Klasyfikacja wyrobu gotowego do kodu CN 2206 00 będzie dokonana w sposób prawidłowy, przy zachowaniu przez wyrób gotowy smaku, zapachu i wyglądu napoju wytwarzanego z owoców lub określonego produktu naturalnego czyli napoju fermentowanego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie − art. 92 ustawy.


Zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:


  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.


Zgodnie z art. 95 ust. 1 ustawy, winem w rozumieniu ustawy jest:


  1. wino niemusujące - wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wina musującego określonego w pkt 2:


    1. o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości, pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji, albo
    2. o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 15% objętości, lecz nieprzekraczającej 18% objętości, pod warunkiem że nie zawierają żadnych dodatków wzbogacających oraz że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji;


  2. wino musujące - wszelkie wyroby oznaczone kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10 oraz objęte pozycją 2205, które łącznie spełniają następujące warunki:


    1. znajdują się w butelkach zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek, albo cechują się ciśnieniem wynoszącym co najmniej 3 bary, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze,
    2. mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającą 15% objętości,
    3. cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.


Z kolei, w myśl art. 96 ust. 1 ustawy, napojami fermentowanymi w rozumieniu ustawy są:


  1. musujące napoje fermentowane - wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2206 00 oraz wyroby oznaczone kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10 i objęte pozycją 2205, niewymienione w art. 95, które znajdują się w butelkach zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek, albo cechują się ciśnieniem wynoszącym co najmniej 3 bary, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze, oraz:


    1. mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającą 13% objętości, albo
    2. mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 13% objętości, lecz nieprzekraczającą 15% objętości


    - pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji;


  2. niemusujące napoje fermentowane - niebędące musującymi napojami fermentowanymi określonymi w pkt 1 - wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 95 ust. 1, oraz wyroby objęte pozycją CN 2206 00, z wyjątkiem wszelkich wyrobów określonych w art. 94 ust. 1:


    1. o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 10% objętości, albo
    2. o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 10% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości


    - pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.


Natomiast zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy, wyrobami pośrednimi w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 22% objętości, objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 94-96.

Produkcją wyrobów pośrednich w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów pośrednich, a także ich rozlew − art. 97 ust. 2 ustawy.

Podstawą opodatkowania wyrobów pośrednich jest liczba hektolitrów gotowego wyrobu − art. 97 ust. 3 ustawy.

Stawka akcyzy na wyroby pośrednie wynosi 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu − art. 97 ust. 4 ustawy.

Z opisu wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć produkcję napojów alkoholowych − wyrobów pośrednich − o smaku jabłkowym. Proces produkcyjny tych wyrobów obejmuje dwa etapy. W pierwszy etap polega na wytworzeniu klarownego napoju winnego owocowego o mocy 13±1% obj. alkoholu z soku jabłkowego lub z zagęszczonego soku jabłkowego. Natomiast w drugim etapie nastąpi wytworzenie − wyrobu pośredniego − poprzez dodanie do klarownego napoju winnego owocowego: spirytusu rektyfikowanego, syropu glukozowo-fruktozowego lub równoważnej ilości cukru, kwasu cytrynowego.

Aromatyzowany napój winiarski, którego dotyczy niniejsze stanowisko charakteryzuje się pochodzeniem większości zawartego w nim alkoholu z fermentacji soku owocowego. Z kolei, dodatek aromatu i barwnika nie skutkuje utratą smaku, zapachu i wyglądu napoju winnego owocowego.

W ocenie Spółki, opisany we wniosku napój alkoholowy o smaku, zapachu i wyglądzie jabłkowym o zawartości alkoholu 18% obj. powinien podlegać opodatkowaniu stawką akcyzy przewidzianą dla wyrobów pośrednich, zgodnie z art. 97 ust. 4 ustawy, to jest w wysokości 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu. Klasyfikacja wyrobu gotowego do kodu CN 2206 00 będzie dokonana w sposób prawidłowy, przy zachowaniu przez wyrób gotowy smaku, zapachu i wyglądu napoju wytwarzanego z owoców lub określonego produktu naturalnego czyli napoju fermentowanego.

W ocenie tutejszego organu, analiza opisu zdarzenia przyszłego, przepisów ustawy o podatku akcyzowym oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazuje, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Na wstępie wskazać należy, że na mocy Traktatu o przystąpieniu Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej z dniem 1 maja 2004 r. zaczęło obowiązywać w Polsce prawo Unii Europejskiej. Prawo Unii Europejskiej obowiązuje bądź bezpośrednio, bądź wymaga wdrożenia do krajowego porządku prawnego. Na porządek prawny Unii Europejskiej składa się prawo pierwotne oraz prawo wtórne, uzupełniane orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), który został powołany w celu kontrolowania przestrzegania oraz dokonywania wykładni prawa unijnego.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 7 maja 2009 r. w sprawie C-150/08, w postępowaniu: Siebrand BV przeciwko Staatssecretaris van Financiën, stwierdził, że napoje na bazie alkoholu pochodzącego z procesu fermentacji, odpowiadające początkowo pozycji 2206 Nomenklatury Scalonej zawartej w załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, zmienionego rozporządzeniem Komisji (EWG) nr 2587/91 z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz.U. L 259, s. 1), do których dodano pewną ilość alkoholu destylowanego, wody, syropu cukrowego, aromatów i barwników, a w przypadku niektórych z nich – bazy śmietankowej, w wyniku czego napoje te straciły smak, zapach lub też wygląd napoju wytwarzanego z określonych owoców lub produktów naturalnych, nie są objęte zakresem pozycji 2206, lecz pozycji 2208 Nomenklatury Scalonej.

Zatem, zgodnie ze wskazanym orzeczeniem TSUE, w przypadku zaliczania opisanych we wniosku napojów alkoholowych do wyrobów pośrednich w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia przedmiotowej kwestii mają właściwości otrzymanego jako wyrób gotowy napoju alkoholowego, czy przedmiotowy wyrób nie stracił smaku, zapachu lub też wyglądu napoju wytwarzanego z określonych owoców lub produktów naturalnych.

Jak wskazano w opisie wniosku aromatyzowany napój alkoholowy, którego dotyczy niniejsze stanowisko charakteryzuje się pochodzeniem większości zawartego w nim alkoholu z fermentacji soku owocowego. Ponadto, dodatek aromatu i barwnika nie skutkuje utratą smaku, zapachu i wyglądu napoju winnego owocowego.

Zatem należy zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, że opisany we wniosku napój alkoholowy o smaku, zapachu i wyglądzie jabłkowym o zawartości alkoholu 18% obj. powinien podlegać opodatkowaniu stawką akcyzy przewidzianą dla wyrobów pośrednich, zgodnie z art. 97 ust. 4 ustawy, to jest stawką akcyzy w wysokości 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

Należy przy tym podkreślić, że wskazane stanowisko będzie prawidłowe – zgodnie z opinią Spółki – w przypadku, gdy klasyfikacja wyrobu gotowego do kodu CN 2206 00 będzie dokonana w sposób prawidłowy, oraz przy zachowaniu przez wyrób gotowy smaku, zapachu i wyglądu napoju wytwarzanego z danych owoców lub określonego produktu naturalnego czyli napoju fermentowanego.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz.Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Należy również podkreślić, że w postepowaniu w przedmiocie wydania interpretacji organ dokonuje oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postepowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postepowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego, w tym w szczególności ustalenia przez tutejszy organ właściwego kodu CN dla opisanych we wniosku napojów alkoholowych.

Ponadto zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis zdarzenia przyszłego powinien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.


Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj