Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/4513-31/15/JK
z 17 września 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 12 czerwca 2015 r. (data wpływu 23 czerwca 2015 r.) uzupełnione pismem z 27 sierpnia 2015 r. (data wpływu 1 września 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku akcyzowego wyrobów gazowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 23 czerwca 2015 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 27 sierpnia 2015 r., o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku akcyzowego wyrobów gazowych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe, sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku.


Wnioskodawca wykorzystuje gaz ziemny wysokometanowy grupy E, klasyfikowany do kodu CN 2711 21 00 w następujący sposób :


  • na cele opałowe związane z działalnością firmy, czyli „produkcją szkła gospodarczego” – w ok. 98%,
  • na cele opałowe do ogrzewania pomieszczeń - w ok. 2%.


Największe ilości gazu zużywa na cele związane z główną działalnością Spółki, tj. produkcją szkła gospodarczego - według nomenklatury PKD 23.13.Z.

Wnioskodawca uzyskał potwierdzenie klasyfikacji prowadzonej działalności według PKD z Urzędu Statystycznego.

Działalność Spółki przebiega następująco: gaz jest używany do opalania wanny szklarskiej, w której następuje przetopienie surowców na masę szklarską w temperaturze ok. 1400-1460 stopni. Następnie, masa szklarska w postaci kropli szkła jest przesuwana na maszynę prasującą w celu uzyskania produktu; uformowany produkt jest przepuszczany przez tunel (odprężarkę), w celu wyeliminowania naprężeń wewnętrznych w szkle. Następuje klasyfikacja produktu i jego sortowanie. Firma w chwili obecnej produkuje szeroką gamę produktów ze szkła.

Niewielka część gazu jest zużywana na cele związane z ogrzewaniem niektórych pomieszczeń (pomieszczenia biurowe). Spółka nie posiada statusu pośredniczącego podmiotu gazowego. Produkcja szkła gospodarczego opisana powyżej stanowi proces sklasyfikowany w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 „produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych” w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej.


Aktualny stan faktyczny:

Spółka posiada zawartą umowę kompleksową dostarczania paliwa gazowego z dnia 1 kwietnia 2015 r. Zgodnie z treścią par. 4 ust. 2a umowy, Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością, zobowiązał się, że będzie nabywał i odbierał paliwo gazowe w celu wykorzystywania go na potrzeby własne.

W ramach zawartej umowy, Wnioskodawca, złożył tzw. „Oświadczenie Odbiorcy o przeznaczeniu Paliwa gazowego na potrzeby naliczenia podatku akcyzowego”, stanowiące załącznik do ww. umowy, w którym wskazał, iż z dniem złożenia niniejszego oświadczenia paliwo gazowe pobierane na podstawie umowy przeznacza na następujące cele, określone na potrzeby naliczenia podatku akcyzowego: na cele opałowe z wyłączeniem celów wymienionych powyżej objętych zwolnieniem (art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku akcyzowym).


Zdarzenie przyszłe:

Obecnie toczą się negocjacje w przedmiocie zawarcia aneksu do ww. umowy doprecyzowującego treść par. 4 ust. 2a umowy poprzez wskazanie konkretnego celu, na jaki odbiorca będzie zużywał dostarczone wyroby, tj. poprzez wyraźne wskazanie w treści umowy, iż odbiorca, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zobowiązuje się, iż będzie nabywał i odbierał paliwo gazowe w celu wykorzystywania go na potrzeby własne, tj. do celów opałowych w procesach mineralogicznych - do produkcji szkła gospodarczego. Wówczas, w konsekwencji, Wnioskodawca zmieni również treść „Oświadczenia Odbiorcy o przeznaczeniu Paliwa gazowego na potrzeby naliczania podatku akcyzowego” poprzez wskazanie w nim, iż paliwo gazowe pobierane na podstawie umowy odbiorca przeznacza na cele opałowe w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej.


W związku z powyższym zadano następujące pytania, sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku:


  1. Czy wobec użycia przez Wnioskodawcę wyrobów gazowych w sposób przedstawiony we wniosku, uprawnionym jest stwierdzenie, iż paliwo gazowe zużywane przez Wnioskodawcę w sposób opisany we wniosku, do celów opałowych w produkcji szkła gospodarczego, jest zwolnione od akcyzy, a co za tym idzie - czy Wnioskodawca jest uprawniony do złożenia w treści „Oświadczenia Odbiorcy o przeznaczeniu Paliwa gazowego na potrzeby naliczania podatku akcyzowego”, iż dostarczone Paliwo gazowe będzie zużywał w określonym udziale procentowym na „cele opałowe w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej”, które są zwolnione od akcyzy?
  2. Czy użycie przez Wnioskodawcę wyrobów gazowych w sposób przedstawiony we wniosku spowoduje powstanie u Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w stosunku do nabytych w ramach zwolnienia wyrobów gazowych?
  3. Czy wystarczającym jest obecne sformułowanie treści par. 4 ust. 2 a umowy kompleksowej dostarczania paliwa gazowego („Odbiorca w związku z prowadzoną działalnością zobowiązuje się, że będzie nabywał i odbierał paliwo gazowe w celu wykorzystywania go na potrzeby własne”), czy koniecznym jest doprecyzowanie tegoż zapisu umowy poprzez wskazanie, iż Odbiorca w związku z prowadzoną działalnością zobowiązuje się, że będzie nabywał i odbierał paliwo gazowe w celu wykorzystania go na potrzeby własne, tj. m.in. do celów opałowych w procesach mineralogicznych - do produkcji szkła gospodarczego oraz – w konsekwencji - weryfikacja „Oświadczenia Odbiorcy o przeznaczeniu Paliwa gazowego na potrzeby naliczenia podatku akcyzowego” poprzez wskazanie w jego treści, iż Paliwo gazowe pobierane na podstawie Umowy Odbiorca przeznacza w określonym udziale procentowym na „cele opałowe w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej”?


Zdaniem Wnioskodawcy.

Zgodnie z treścią art. 31b ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych :


  1. do przewozu towarów i pasażerów koleją;
  2. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
  3. w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie;
  4. w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;
  5. przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.


Pojęcie procesów mineralogicznych zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku akcyzowym, jako procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 „produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych” w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz.Urz.UE L 293 z 24.10.1990 r, str. 1 z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.). Nomenklatura ta obejmuje :


26 Produkcja wyrobów z pozostałych surowców niemetalicznych

26.1 Produkcja szkła i wyrobów ze szkła 261

26.11 Produkcja szkła płaskiego 2610x

26.12 Kształtowanie i obróbka szkła płaskiego 2610x

26.13 Produkcja szkła gospodarczego 2610x

26.14 Produkcja włókien szklanych 2610x

26.15 Produkcja i przetwarzanie innych rodzajów szkła, łącznie ze szkłem technicznym 2610x


Mając na uwadze treść przytoczonych przepisów, w ocenie Wnioskodawcy, paliwo gazowe zużywane przez Wnioskodawcę w sposób opisany we wniosku, a przeznaczone do celów opałowych w produkcji szkła gospodarczego, jest zwolnione od akcyzy. Wskazać należy, iż pomimo, że to sprzedawca jest podmiotem zarówno dokonującym jak i korzystającym ze zwolnienia, na którym spoczywa w momencie sprzedaży ciężar właściwego opodatkowania gazu, to jednak Wnioskodawca jest podmiotem zainteresowanym w uzyskaniu interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia dla sprzedaży gazu, albowiem to właśnie na podstawie „Oświadczenia Odbiorcy o przeznaczeniu Paliwa gazowego na potrzeby naliczania podatku akcyzowego” składanego przez Wnioskodawcę, Sprzedawca dokonuje naliczenia podatku akcyzowego. Koniecznym jest zatem wyjaśnienie w drodze wydania interpretacji indywidualnej, czy Wnioskodawca może w treści tegoż „Oświadczenia Odbiorcy o przeznaczeniu Paliwa gazowego na potrzeby naliczania podatku akcyzowego”, wskazać, iż Paliwo gazowe pobierane na podstawie Umowy przeznacza na cele opałowe w procesach mineralogicznych, a w konsekwencji - czy Wnioskodawca może korzystać z tychże wyrobów gazowych w ramach zwolnienia. W ocenie Wnioskodawcy, mając na uwadze użycie przez Wnioskodawcę wyrobów gazowych w sposób opisany we wniosku, odpowiedź na powyższe pytanie winna być twierdząca, pod warunkiem spełnienia przez niego niżej opisanych warunków.

W ocenie Wnioskodawcy, użycie przez niego wyrobów gazowych w sposób przedstawiony we wniosku nie spowoduje powstania u Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w stosunku do nabytych w ramach zwolnienia wyrobów gazowych, pod warunkiem spełnienia przez niego niżej opisanych warunków. Przemawia za powyższym niewątpliwie to, iż klasyfikacja statystyczna prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej do kodu PKD 23.13.Z „Produkcja Szkła Gospodarczego” odpowiada nomenklaturze według NACE DI 26.13 „Produkcja Szkła Gospodarczego”, która jest podgrupą grupy DI 26 „Produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych”, która to definiuje pojęcie procesów mineralogicznych. Produkcja szkła gospodarczego opisana we wniosku stanowi zatem proces sklasyfikowany w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 „produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych” w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej. Sprzedaż gazu do celów opałowych w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej podlega zwolnieniu od akcyzy.

Jednocześnie zauważyć należy, iż zgodnie z treścią art. 31b ust. 5, w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4 podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów. Jednakże, w chwili obecnej, zapisy łączącej strony umowy kompleksowej, a mianowicie par. 4 ust. 2a umowy, stanowi, iż Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością, zobowiązał się, że będzie nabywał i odbierał paliwo gazowe w celu wykorzystywania go na potrzeby własne. Wnioskodawca dotychczas złożył również „Oświadczenie o przeznaczeniu Paliwa gazowego na potrzeby naliczenia podatku akcyzowego” (załącznik do umowy), w którym wskazał, iż będzie zużywał dostarczone paliwo gazowe na cele opałowe, z wyłączeniem celów objętych zwolnieniem.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, istnieje potrzeba doprecyzowania zapisów umowy łączącej go z dostawca gazu, poprzez uszczegółowienie w treści par. 4 ust. 2a umowy, iż odbiorca w związku z prowadzoną działalnością zobowiązuje się, że będzie nabywał i odbierał paliwo gazowe w celu wykorzystywania go na potrzeby własne, tj. m.in. do celów opałowych w procesach mineralogicznych - do produkcji szkła gospodarczego - a także poprzez złożenie przez Wnioskodawcę „Oświadczenia Odbiorcy o przeznaczeniu Paliwa gazowego na potrzeby naliczenia podatku akcyzowego” (załącznik do umowy) i wskazanie w jego treści, iż paliwo gazowe pobierane na podstawie umowy przeznacza się w określonym udziale procentowym na cele opałowe w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej (Lp. 1. pkt 4 oświadczenia), Wówczas bowiem spełniony zostanie warunek określony w treści art. 31b ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym (określenie w umowie zawartej między sprzedawcą, a nabywcą, że wyroby te będą użyte do celów objętych zwolnieniem). Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż stan faktyczny niniejszej sprawy jest zbliżony do stanu faktycznego, na podstawie którego Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wydał interpretację indywidualną nr ITPP3/443-135/14/JK z dnia 23 czerwca 2014 r., w której uznał, iż paliwo gazowe przeznaczone do celów opałowych w procesach mineralogicznych - do produkcji szkła gospodarczego - sklasyfikowane przez spółkę w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 będzie zwolnione od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby gazowe to wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.


Z kolei, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy, finalny nabywca gazowy to podmiot, który:


  • nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub
  • posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe
  • - niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.


W myśl art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy, procesy mineralogiczne to procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 „produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych” w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz. Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.).


W myśl art. 9c ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:


  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  2. sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
  3. import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  4. użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
  5. użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:


    1. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
    2. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
    3. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.


W przypadku wyrobów gazowych, zgodnie z art. 11b ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z dniem:


  1. nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  2. wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;
  3. powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  4. użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.


Podatnikiem akcyzy, zgodnie art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy, jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą gazowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5.


Zgodnie z art. 31b ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych:


  1. do przewozu towarów i pasażerów koleją;
  2. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
  3. w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie;
  4. w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;
  5. przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.


Stosownie do art. 31b ust. 5 ustawy, w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zużywa gaz ziemny o kodzie CN 2711 21 00 na cele opałowe związane z działalnością firmy, tj. produkcją szkła gospodarczego w procesie sklasyfikowanym w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 „produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych” w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90. Zużywany gaz jest dostarczany do Wnioskodawcy, jako finalnego nabywcy gazowego, na podstawie kompleksowej umowy o dostarczanie paliwa gazowego z przeznaczeniem na cele opałowe - art. 89 ust. 1 pkt 13. Ok. 98% dostarczanego gazu zużywane jest do produkcji szkła gospodarczego, pozostałe ok. 2% zużywane jest na cele opałowe do ogrzewania pomieszczeń.

Mając zatem na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy, stwierdzić należy, że Wnioskodawca w zakresie w jakim wykorzystuje gaz na cele opałowe związane z produkcją szkła gospodarczego, która to produkcja stanowi proces mineralogiczny w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, tj. proces sklasyfikowany w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 „produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych”, jest uprawniony do korzystania ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy. Warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest zawarcie umowy pomiędzy Wnioskodawcą a podmiotem dostarczającym to paliwo, z której treści wynika, że wyroby te zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem, o których mowa w art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy.

W tym miejscu wskazać należy, że powyższe przepisy nie odnoszą się do konkretnych wymagań jak umowa między sprzedawcą wyrobów gazowych (pośredniczącym podmiotem gazowym) a finalnym nabywcą (Wnioskodawcą) winna być skonstruowana. Ponadto dla zastosowania zwolnienia nie ma znaczenia na podstawie jakich uzgodnień i dokumentów zostanie sporządzona umowa pomiędzy Wnioskodawcą a sprzedawcą (leży to w gestii umawiających się stron). Ważne jest jedynie (co jest warunkiem zwolnienia), aby z zawartej umowy wynikało, że nabywane wyroby gazowe zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem, tj. w sprawie objętej wnioskiem zostaną zużyte do celów mineralogicznych.

W przedmiotowej sprawie nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że ok. 2% gazu Wnioskodawca zużywa do celów ogrzewania pomieszczeń, które nie jest objęte zwolnieniem od podatku akcyzowego.

Oznacza to, że Wnioskodawca nabywając na podstawie jednej umowy gaz do celów zwolnionych i nie objętych zwolnieniem powinien, sporządzić ze sprzedawcą umowę w takim sposób, aby wynikało z niej w jakiej części dostarczany gaz objęty jest zwolnieniem, a w jakiej powinien być nabyty z zawartym w cenie podatkiem akcyzowym. W takim przypadku tylko ta część objęta zwolnieniem nie będzie przedmiotem opodatkowania akcyzą.

Stosownie do powyższego należy, podzielić pogląd Wnioskodawcy o potrzebie doprecyzowania zapisów umowy, w taki sposób aby wynikało z niej jednoznacznie w jakiej części gaz zostaje sprzedany Wnioskodawcy w celu jego zużycia do celów objętych przepisem art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym.

Należy podkreślić, że to nie treść oświadczenia składanego sprzedawcy, ale zawarta umowa jest warunkiem zastosowania zwolnienia. W jaki sposób strony doprowadzą do zawarcia umowy, w której określą w jakiej części sprzedawany gaz objęty jest zwolnieniem, leży jedynie w gestii umawiających się stron. Jednocześnie przepisy dotyczące podatku akcyzowego nie sprzeciwiają się, aby nabywca przed zawarciem umowy złożył oświadczenie, w którym wskaże w jakiej procentowej części nabywany wyrób gazowy zostanie zużyty do celów zwolnionych.

Reasumując Wnioskodawca w przedstawionym procesie produkcji szkła gospodarczego zużywa gaz o kodzie CN 2711 21 00 do celów objętych zwolnieniem, o których mowa w art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy. Warunkiem zastosowania zwolnienia jest określenie w umowie pomiędzy sprzedawcą a Wnioskodawcą, że wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem, o których mowa w art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy. Tym samym prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy o potrzebie doprecyzowania warunków umowy, w taki sposób aby z niej jednoznacznie wynikało na jakie cele objęte zwolnieniem i w jakiej ilości Wnioskodawca nabywa wyroby gazowe do celów zwolnionych. Wskazać także należy, że przepisy w zakresie stosowania powyższego zwolnienia nie sprzeciwiają się, aby w celu zawarcia umowy (będącej warunkiem zwolnienia) Wnioskodawca złożył sprzedawcy stosowne oświadczenie o procentowym zużyciu nabywanego wyrobu gazowego do celów zwolnionych i opodatkowanych.

Odnośnie natomiast możliwości powstania obowiązku podatkowego w stosunku do nabytego z zastosowaniem zwolnienia wyrobu gazowego, to stwierdzić należy, że w myśl art. 9c ust. 1 ustawy, zużycie zgodnie z przeznaczeniem nabytego z zastosowaniem zwolnienia wyrobu gazowego w opisanym procesie mineralogicznym (produkcji szkła gospodarczego) klasyfikowanym w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 nie jest przedmiotem opodatkowania, a tym samym w stosunku do tak zużywanego wyrobu gazowego nie powstaje obowiązek podatkowy w akcyzie.


Mając powyższe na uwadze, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku uznaje się je za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy:


  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj