Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/4510-39/15/PS
z 16 marca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2015 r. (data wpływu 27 stycznia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania odliczenia określonego w art. 18b tej ustawy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 stycznia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania odliczenia określonego w art. 18b tej ustawy.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie transportu samochodów osobowych na rynku krajowym jak i międzynarodowym, świadczy w szerokim zakresie usługi spedycyjne, logistyczne i składowania. Świadczy też usługi serwisu samochodów transportowych. Do dyspozycji prowadzenia działalności gospodarczej posiada kilka tysięcy autotransporterów oraz setki specjalistycznych wagonów. W celu optymalizacji procesów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, Spółka nabyła licencję do korzystania ze zintegrowanego systemu zarządzania w przygotowaniu do procesu wdrożenia systemu informatycznego do wspomagania zarządzania przedsiębiorstwem klasy XXX XXX, które zapewni poprawę kontroli procesów biznesowych oraz będzie usprawniać pracę zgodnie z wymaganiami związanymi z codzienną działalnością firmy. System XXX jest rozbudowanym systemem zarządzania przedsiębiorstwem w różnych obszarach (w tym m.in. usługi transportowe, spedycja, serwisowe, dystrybucja, finanse, magazynowanie itp.). Jest to system składający się z poszczególnych modułów zintegrowanych ze sobą, dzięki czemu poszczególni użytkownicy systemu mają natychmiastowy dostęp do wszystkich danych wprowadzonych w systemie. Licencja udzielona została na poszczególne moduły, tworzące jedną całość. Wdrożenie zintegrowanego systemu pozwoliło również na uporządkowanie procesów oraz pełne ich odzwierciedlenie w systemie informatycznym. Należy podkreślić, że w przypadku zintegrowanych systemów zarządzania przedsiębiorstwem ich budowa jest najczęściej wykonywana indywidualnie pod kątem specyficznych cech i procesów biznesowych przedsiębiorstwa. Bardzo często systemy takie są tworzone na bazie generycznych rozwiązań rozwijanych przez producentów oprogramowania. Systemy XXX są bardzo dobrym przykładem tego typu sposobu tworzenia oprogramowania na potrzeby tylko danej firmy. Wypada jedynie przypomnieć, że XXX jest jednym ze światowych liderów, jeśli chodzi o systemy wspomagające zarządzanie firmami, jego produkty są intensywnie rozwijane i powszechnie wykorzystywane w dużych przedsiębiorstwach. Umożliwiają one budowanie, we współpracy z klientem, rozwiązań, które będą dokładnie realizowały potrzeby konkretnego przedsiębiorstwa. W rezultacie wspólnych działań w ramach procesu przygotowania wdrożenia oraz samego wdrożenia powstaje unikalny system informatyczny, który nie występuje w takiej postaci u żadnego innego klienta. Należy podkreślić, że tą drogą powstawał system wykorzystywany w Spółce, gdzie partnerem w budowie dopasowanego systemu była firma z X. Dobrą ilustracją tych wspólnie prowadzonych prac, są dokumenty z analiz przedwdrożeniowych i dokumenty wdrożeniowe, które przygotowywały kilkuosobowe zespoły złożone z konsultantów zewnętrznych oraz pracowników firmy. Są to bardzo szczegółowe opracowania (dokumenty rzędu 100-200 stron dla pojedynczego modułu) pokazujące specyfikę rozwiązań przygotowanych tylko pod potrzeby Wnioskodawcy. Wdrożony system zarządzania opiera się na ściśle zintegrowanych rozwiązaniach informatycznych. Kluczowym elementem systemu jest rozwiązanie bazujące na XXX XXX 6.0, będącym modułowym środowiskiem tworzenia zindywidualizowanych systemów wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwami i instytucjami.


Główne części składowe stworzonego w Spółce systemu XXX to:


  1. Sprzedaż i dystrybucja (realizowana na bazie modułu SD) - obejmująca specyficzne procesy sprzedażowe związane z działalnością logistyczną, spedycyjną i transportową (np. sprzedaż usług transportowych, DKD, przewóz kontenerów, składowanie, ale też likwidację szkód) uwzględniające też współpracę z i wymagania konkretnych klientów, różne rodzaje korekt, konstrukcje ustalania cen, automatyczne dekretacje; ustalanie punktów wysyłkowych czy automatyczne ustalanie partnerów, informacji wyjściowych czy kontrola dostępności; kontrola kredytowa odbiorców;
  2. Gospodarka remontowa (realizowana na bazie modułu PM) - obejmuje w szczególności naprawy serwisowe zarówno pojazdów własnych jaki zewnętrznych; zagadnienia planowania i przeprowadzenia obsługi cyklicznej pojazdów; rejestracja zużycia opon;
  3. Gospodarka magazynowa (realizowana na bazie modułu MM) - obejmuje zwłaszcza kwestie związane z zapatrzeniem czy gospodarowaniem zapasami (np. różne rodzaje specyficznych zakupów np. zakupy na zasadzie pod wykonawstwa);
  4. Zarządzanie kadrami (na bazie modułu HR) - obejmuje administrację kadrami, zarządzanie czasem pracy (zwłaszcza specyficzne rozliczanie kierowców - współpraca z systemem 4TRANS, współpraca z systemem RCP) a także rozliczanie list płac;
  5. Obsługa finansowo-księgowa (realizowana na bazie modułu FI) - obejmuje rozbudowaną ewidencję księgową, w szczególności w zakresie obsługi wielowalutowości; zagadnienia rozrachunkowe, podatkowe, kredytowe, itp.; wiele rozwiązań jest wysoce specyficznych dla międzynarodowej działalności spedycyjnotransportowej (np. rozliczenia VAT); stała współpraca z innymi systemami (4Trans czy TLS);
  6. Rachunkowość zarządcza (realizowaną na bazie modułu CO) - w zakresie rozliczenia kosztów (zwłaszcza w zakresie specyfiki działalności transportowej, usług składowania i PDI czy DKD).


Poszczególne komponenty wykorzystywane w Spółce oznaczone są numerami od 6.0 do 7.36, m. in.: XXX_XXX v. 731 (XXX XXX XXX), XXX_XX v. XXX (XXX XXX XXX), XXX_XX_XXX v. 731 (XXX XXX XXX XXX), XXX_XXX v. 606 (XXX XXX XXX), XXX_XX v. 604 (Zarządzanie kadrami), XXX v.

W Spółce do budowy ich specyficznego rozwiązania wykorzystywane były najaktualniejsze wersje poszczególnych modułów z roku 2013. Jako system zarządzania relacyjną bazą danych wykorzystany został MsSQL 11.00.3349 czyli wersja z roku 2012. Potwierdza to jednoznacznie, że wdrożone rozwiązanie na bazie systemu XXX jest bardzo nowoczesne i aktualne. Należy podkreślić, że w przypadku wdrażania zintegrowanych systemów zarządzania tak naprawdę tworzone jest rozwiązanie pod potrzeby konkretnego klienta na bazie środowiska producenta. Działalność Spółki jest rozległa, prowadzona w różnych punktach geograficznych kraju X, Y, XYZ, X terminal wolnego obszaru celnego). Wprowadzone nowoczesne zintegrowane oprogramowanie jest dostosowane do współpracy różnych systemów obsługujących czytniki czasu pracy w różnych lokalizacjach firmy z modułem HR (zarządzania zasobami ludzkimi) systemu XXX, które umożliwiają rejestrację czasu. Należy również zwrócić uwagę na integrację z branżowym oprogramowaniem 4Trans pozwalającym na okresowe rozliczanie kierowców i delegacji. Są to kolejne oczywiste przykłady świadczące o unikalności i nowoczesności wytworzonego w Spółce sytemu wspomagania zarządzanie przedsiębiorstwem na bazie rozwiązań xxx.


Wdrożenie Systemu XXX XXX pozwoli Spółce na osiągnięcie m.in. następujących korzyści:


  • skrócenie czasu podejmowania decyzji biznesowych w takich obszarach jak: sprzedaż, planowanie wykonania usług, planowanie produkcji, dostęp w czasie rzeczywistym do zintegrowanych danych finansowych i ilościowych,
  • ograniczenie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej ze względu m.in. na: zredukowanie czasu pracy potrzebnego dla wykonywania wielu manualnych czynności (np. poprzez zastąpienie tych czynności automatycznymi mechanizmami przetwarzania),
  • lepsze wykorzystanie mechanizmów planowania, poprawa jakości świadczonych usług poprzez: lepsze planowanie zakupów i produkcji, lepszą obsługę klientów, szybszy i lepszy dostęp do informacji, poprawę jakości obsługi logistycznej poprzez zastosowanie zaawansowanych mechanizmów zarządzania.


W konsekwencji, system XXX XXX poprawi funkcjonowanie następujących, kluczowych dla Spółki działów: dział serwisu, dział logistyki, dział zakupów, dział sprzedaży, dział obsługi klienta, dział kontroli jakości, dział finansowy. Licencja na korzystanie z Systemu XXX stanowi dla Spółki wartość niematerialną i prawną i została wprowadzona do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych od 2 stycznia 2014 r. Spółka planuje skorzystanie z odliczenia od podstawy opodatkowania, wynikającej z zeznania podatkowego składanego za rok 2014 kwoty stanowiącej nie więcej niż 50% wydatków poniesionych na nabycie licencji do korzystania z Systemu XXX ustalonych zgodnie z art. 18b ust. 4 i 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka posiada opinię niezależnej jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615); opinia potwierdza, iż System XXX XXX wprowadzony w Spółce stanowi wiedzę technologiczną, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat.

Spółka nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, Spółka nie udzieliła i nie zamierza udzielić w jakiejkolwiek formie lub części prawa do Systemu XXX innym podmiotom, nie zostanie ogłoszona upadłość Spółki obejmująca likwidację majątku, jak również Spółka nie zostanie postawiona w stan likwidacji, Spółka nie otrzymała i nie otrzyma - w jakiejkolwiek formie - zwrotu wydatków poniesionych na System XXX. Wydatki na nabycie nowych technologii były ponoszone przez Spółkę w latach 2013-2014. W stosunku do Spółki nie jest prowadzone postępowanie kontrolne i podatkowe w zakresie zapytania.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Spółka może skorzystać z ulgi na nowe technologie bezpośrednio w zeznaniu podatkowym za rok 2014, tzn. w zeznaniu za rok 2014 może ona odliczyć od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych kwotę stanowiącą 50% wydatków poniesionych na nabycie Systemu XXX XXX, uwzględnionych w wartości początkowej i zapłaconych podmiotowi uprawnionemu w roku 2014 albo w formie przedpłat (zadatków) w roku 2013 (jednak nie więcej, niż kwota podstawy opodatkowania za rok 2014)?


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce przysługuje prawo do skorzystania z tzw. ulgi na nabycie nowych technologii, tj. prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych wydatków na nabycie Licencji, uwzględnionych w wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych w postaci Licencji, wprowadzonej do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w roku 2014, w wysokości 50% tych wydatków, które zostały poniesione (zapłacone) w roku 2013 i 2014. Jednocześnie w ocenie Spółki, pomimo że Licencjodawca udzielił na poszczególne Moduły Systemu odrębne licencje, to licencje te samodzielnie nie stanowią odrębnych wartości niematerialnych i prawnych. Wdrożeniu podlegał bowiem cały System, a jego poszczególne moduły są zintegrowane ze sobą i tworzą jedną całość.

Stosownie do art. 18b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm.) odlicza się poniesione przez podatnika wydatki na nabycie nowych technologii. Spółka spełnia wszystkie warunki pozwalające na dokonanie tego rodzaju odliczenia. Za nowe technologie, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615). Zakupiona licencja stanowi kompleksowy zespół narzędzi do obsługi swojej działalności w zakresie zintegrowanego systemu zarządzania. Opinia niezależnej od Spółki jednostki naukowej potwierdza, iż licencje stanowią technologię nową, która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnie 5 lat. Ponadto, z opinii jednostki naukowej jednoznacznie wynika, że nabyta wiedza technologiczna umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych produktów lub usług. Zakup licencji spowodował wzrost sprawności pracy stanowisk komputerowych oraz zwiększenie efektywności pracy użytkowników, podniósł poziom bezpieczeństwa przechowywania i wymiany danych oraz zwiększył szybkość i jakość komunikacji pomiędzy użytkownikami wewnętrznymi i zewnętrznymi. W wyniku zakupu licencji w znacznym stopniu usprawniono podstawowy proces biznesowy w zakresie świadczenia usług oraz obsługi klientów. W efekcie klienci otrzymują usługi o wyższym stopniu bezpieczeństwa, lepiej dostosowane do dynamicznie zmieniającej się sytuacji rynkowej. Jakość świadczonych przez Spółkę usług o charakterze logistycznym, transportowym i spedycyjnym uległa zwiększeniu podnosząc satysfakcję klientów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm.), od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii.

Stosownie do art. 18b ust. 2, za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615, z późn. zm.).

Przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw, z wyjątkiem nabycia w drodze wkładu niepieniężnego (art. 18b ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 18b ust. 3 ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 18b ust. 4 ustawy, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji (ust. 5 art. 18b).

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w ust. 4 i 5(…). (art. 18b ust. 6). Co istotne, odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50% kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5 (art. 18b ust. 7 ustawy).

Stosownie natomiast do brzmienia art. 16b ust. 1 pkt 5 ww. ustawy amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania licencje o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Odpowiednio natomiast do treści art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia. Za cenę nabycia natomiast, zgodnie z art. 16g ust. 3 tejże ustawy uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku. Z kolei, zgodnie z art. 16g ust. 14 niniejszej ustawy, wartość początkową praw majątkowych, w tym licencji i autorskich praw majątkowych, stanowi cena nabycia tych praw; jeżeli wynagrodzenie (opłaty) wynikające z umowy licencyjnej albo z umowy o przeniesienie innych praw majątkowych jest uzależnione od przychodów z licencji lub praw uzyskanych przez licencjobiorcę albo nabywcę, przy ustalaniu wartości początkowej praw majątkowych, w tym licencji, nie uwzględnia się tej części wynagrodzenia.

Zatem kwota należna sprzedającemu licencję będzie elementem wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej. Tak ustalona wartość początkowa będzie wielkością podlegającą odliczeniu od podstawy opodatkowania w roku podatkowym, w którym jednostka wprowadzi wartość niematerialną i prawną do ewidencji.

Reasumując, odliczenie wskazane w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi formę zachęty podatkowej i ma na celu zwiększenie ilości przedsiębiorstw wykorzystujących nowoczesne rozwiązania technologiczne, a co za tym idzie – zwiększenie innowacyjności całej gospodarki – przy jednoczesnym wzroście nakładów ponoszonych przez przedsiębiorstwa na badania, których efektem są nowe technologie.

Odliczeniu od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18, czyli po uwzględnieniu odliczeń przewidzianych w tym przepisie, podlegają wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii. Za nowe technologie, o których mowa w komentowanym przepisie uważa się natomiast wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych – szczególnie wyniki badań i prac rozwojowych – nabyte przez podatnika. Ponadto nabyta wiedza technologiczna powinna umożliwiać wytwarzanie nowych lub udoskonalonych produktów lub usług, a jej stosowanie na świecie musi być krótsze niż pięć lat. Okres stosowania – a nie istnienia – takiej wiedzy musi również potwierdzić opinia sporządzona przez niezależną od podatnika jednostkę naukową w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki.


Zaznaczyć należy więc, że przepis art. 2 pkt 9 ustawy o zasadach finansowania nauki określa, iż jednostkami naukowymi są jednostki prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe:


  • podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni,
  • jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619),
  • instytuty badawcze,
  • międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych przepisów, działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • Polska Akademia Umiejętności,
  • inne jednostki organizacyjne, niewymienione w lit. a-e, posiadające osobowość prawną i siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedsiębiorcy posiadający status centrum badawczo-rozwojowego, nadawany na podstawie ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 116, poz. 730 oraz z 2010 r. Nr 75, poz. 473).


Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że w celu optymalizacji procesów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, Spółka nabyła licencję do korzystania ze zintegrowanego systemu zarządzania w przygotowaniu do procesu wdrożenia systemu informatycznego do wspomagania zarządzania przedsiębiorstwem klasy XXX XXX, które zapewni poprawę kontroli procesów biznesowych oraz będzie usprawniać pracę zgodnie z wymaganiami związanymi z codzienną działalnością firmy. System XXX jest rozbudowanym systemem zarządzania przedsiębiorstwem w różnych obszarach (w tym m.in. usługi transportowe, spedycja, serwisowe, dystrybucja, finanse, magazynowanie itp.). Licencja na korzystanie z Systemu XXX stanowi dla Spółki wartość niematerialną i prawną i została wprowadzona do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w styczniu 2014 r. Spółka posiada również opinię niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, która potwierdza, iż System XXX XXX wprowadzony w Spółce stanowi wiedzę technologiczną, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat. Spółka nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, Spółka nie udzieliła i nie zamierza udzielić w jakiejkolwiek formie lub części prawa do Systemu XXX innym podmiotom, nie zostanie ogłoszona upadłość Spółki obejmująca likwidację majątku, jak również Spółka nie zostanie postawiona w stan likwidacji, Spółka nie otrzymała i nie otrzyma - w jakiejkolwiek formie - zwrotu wydatków poniesionych na System XXX. Wydatki na nabycie nowych technologii były ponoszone przez Spółkę w latach 2013-2014.

Biorąc więc pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności, spełniając kumulatywnie warunki określone w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka nabędzie prawo do zastosowania odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, wydatków na nabycie nowych technologii, tj. licencji do Systemu XXX(wprowadzonej do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w 2014 r.), w wysokości określonej w art. 18b ust. 7 ustawy.

Zatem dla obliczenia wielkości przysługującego Spółce odliczenia należy obliczyć rzeczywistą kwotę wydatków poniesionych na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych, którą utworzyła.

Wartość ta, stosownie do treści art. 18b ust. 4 ustawy, jest potrącalna w roku podatkowym, w którym Spółka wprowadziła nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następnym.

W konsekwencji stanowisko Spółki, w świetle którego Spółce przysługuje prawo do skorzystania z tzw. ulgi na nabycie nowych technologii, tj. prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych wydatków na nabycie Licencji, uwzględnionych w wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych w postaci Licencji, wprowadzonej do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w roku 2014, w wysokości 50% tych wydatków, które zostały poniesione (zapłacone) w roku 2013 i 2014 – jest prawidłowe.

Na marginesie wskazać należy, że choć nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, to z uwagi na postanowienia art. 121 § 1 w zw. z art. 14h Ordynacji podatkowej, tutejszy organ uznał za zasadne podkreślić, że stosownie do art. 18b ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50% kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5.

Zastrzec należy również, że art. 1 pkt 19 ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r., poz. 1328, z późn. zm.) zmieniono brzemiennie art. 18b ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw, z wyjątkiem nabycia w drodze wkładu niepieniężnego.

Zgodnie natomiast z art. 12 tej ustawy, podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, których rok podatkowy jest inny niż kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2015 r. oraz zakończy się po dniu 31 grudnia 2014 r., stosują do końca przyjętego przez siebie roku podatkowego przepisy ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2014 r.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj