Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/4512-171/15/AK
z 17 kwietnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2015 r. (data wpływu 16 lutego 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku zbycia w formie aportu na rzecz spółki komunalnej sieci wodociągowych i sieci kanalizacji sanitarnej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku zbycia w formie aportu na rzecz spółki komunalnej sieci wodociągowych i sieci kanalizacji sanitarnej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina zrealizowała lub kończy realizację następujących projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej:


  1. Projekt nr A pn. „…" (dofinansowany w ramach Programu Współpracy Transgranicznej …), projekt zakończony w lutym 2012 r.
  2. Projekt nr B pn. „…" (dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2007-2013), projekt zakończony w maju 2014 r.
  3. Projekt nr C pn. „…" (dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2007-2013), termin zakończenia projektu: czerwiec 2015 r.
  4. Projekt nr D pn. „…" (dofinansowany w ramach Programu Współpracy Transgranicznej …), termin zakończenia projektu: marzec 2015 r.


W ramach realizacji ww. projektów, poza robotami drogowymi i infrastrukturą techniczną, zostały wykonane również sieci wodociągowe i sieci kanalizacji sanitarnej, które Gmina zamierza docelowo przekazać spółce prawa handlowego …Sp. z o.o., realizującej zadania własne gminy w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków.


Gmina zamierza podnieść kapitał ww. spółki, który zostanie pokryty wkładem niepieniężnym w postaci sieci wodociągowo-kanalizacyjnej wybudowanej w ramach powyższych projektów (aport). Wartość sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej wynosi:


  1. Projekt nr A pn. „…", sieć wodociągowa i sieć kanalizacji sanitarnej: 1.308.751,22 zł brutto.
  2. Projekt nr B pn. „…", sieć kanalizacji sanitarnej: 33.688,72 zł brutto.
  3. Projekt nr C pn. „…", sieć wodociągowa i sieć kanalizacji sanitarnej (2 zadania), łączna wartość: 798.829,06 zł brutto.
  4. Projekt nr D pn. „…", sieć wodociągowa i sieć kanalizacji sanitarnej: 125.680,14 zł brutto.


Przedmiotowa infrastruktura techniczna została już wykonana, a w przypadku dwóch projektów pn. „…" i „…” trwają końcowe prace związane z rozliczeniem tych projektów. Ww. budowle, do czasu wniesienia ich aportem do … Sp. z o.o. prowadzącego gospodarkę wodno-ściekową na terenie miasta w imieniu samorządu, są nieodpłatnie użytkowane przez tą spółkę zgodnie z ich przeznaczeniem. Wniesienie budowli aportem do spółki umożliwi nie tylko ich wykorzystanie, ale również odtwarzanie. Przedmiotowe infrastruktury (sieci wodociągowe i sieci kanalizacji sanitarnych) są nowymi środkami trwałymi. Inwestor, którym jest wyłącznie Gmina, nie przewiduje ponoszenia żadnych wydatków na jej ulepszenie. Budowle są podłączone do miejskiej sieci wodociągowo-kanalizacyjnej i stanowią ich integralną całość.

Gmina realizując ww. projekty na żadnym etapie nie dokonywała i nie dokonuje odliczenia podatku naliczonego, ponieważ nie prowadzi sprzedaży wody ani odbioru ścieków, co nie służy wykonywaniu czynności opodatkowanych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy podniesienie kapitału spółki komunalnej … Sp. z o.o. przez Gminę, pokryte wkładem niepieniężnym w postaci sieci wodociągowych i sieci kanalizacji sanitarnych wybudowanych w ramach ww. 4 projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej (aport), jest czynnością zwolnioną od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę budowli (sieci wodociągowo-kanalizacyjnej), pod warunkiem, że w stosunku do tego obiektu nie przysługiwało dokonującemu jego dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W niniejszych sprawach Gminie nie przysługuje takie prawo, ponieważ budowa przedmiotowej infrastruktury nie służy i nie będzie służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, bowiem inwestor, którym jest Gmina, nie prowadzi sprzedaży usług wodno-kanalizacyjnych.

Należy podkreślić, iż do gminy, jako jednostki samorządu terytorialnego, należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb społeczności lokalnej, w tym m.in. w zakresie zaopatrzenia w wodę, czy odprowadzanie ścieków (ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - art. 7 ust. 1 pkt 3). Niemniej Gmina realizuje te zadania poprzez utworzoną w tym celu spółkę komunalną … Sp. z o.o. (ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej - art. 2). Wobec tego Gmina nie prowadzi sprzedaży wody ani odbioru ścieków, jako że czynności te wykonuje spółka komunalna (… Sp. z o.o.) i to ona nalicza i odprowadza podatek od towarów i usług z tytułu sprzedaży ww. usług. Dlatego też właściwe jest przekazanie przez Gminę wybudowanej w ramach ww. 4 projektów sieci wodociągowych i sieci kanalizacji sanitarnych do tej spółki (… Sp. z o.o.), ponieważ czynność ta pozwoli na prawidłowe gospodarowanie infrastrukturą, w tym jej amortyzację.

Z uwagi na fakt, iż Gminie nie przysługuje prawo od obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do przedmiotowych budowli, jak również do czasu przekazania sieci spółce prawa handlowego nie będzie ponosić wydatków na jej ulepszenie, spełnione zostają przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a) ww. ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste.

Dostawą towarów jest również zbycie praw, o których mowa w pkt 6 (art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy).

Przez towary - stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Stawka podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.


Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


W art. 2 pkt 14 ustawy ustawodawca określił, co należy rozumieć pod pojęciem pierwszego zasiedlenia. Zgodnie z tym przepisem, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Z treści powyższego przepisu wynika, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt, bądź go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie wyniosą co najmniej 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę lub najem, bowiem zarówno sprzedaż, dzierżawa, czy najem są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów.


W myśl ust. 7a tego artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Analiza okoliczności faktycznych sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pozwala stwierdzić, że aport sieci wodociągowych i sieci kanalizacji sanitarnej nie będzie mógł być objęty zwolnieniem od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż przedmiotowe budowle nie były zasiedlone w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. Niemniej jednak będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, gdyż przy nabyciu tych obiektów nie przysługiwało Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i nie ponosiła wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miałaby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wobec powyższego – przy uwzględnieniu treści art. 29a ust. 8 ustawy – zwolnieniu będzie podlegało również zbycie gruntów związanych z tymi budowlami.

Końcowo należy zaznaczyć, że transakcją podlegającą opodatkowaniu, aczkolwiek zwolnioną od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a) ustawy będzie aport sieci wodociągowych i sieci kanalizacji sanitarnej, a nie fakt podniesienia kapitału spółki komunalnej.

Ponadto podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionych we wniosku okoliczności, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj