Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/4512-426/15/EK
z 3 lipca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2015 r. (data wpływu 16 kwietnia 2015 r.), uzupełnionym w dniu 2 czerwca 2015 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia od opodatkowania sprzedaży niezabudowanej nieruchomości gruntowej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 kwietnia 2015 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 2 czerwca 2015 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia od opodatkowania sprzedaży niezabudowanej nieruchomości gruntowej.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W dniu 5 lipca 2001 r. w drodze darowizny (repertorium A numer …) nabył Pan od rodziców gospodarstwo rolne o powierzchni 19,33 ha. Od tamtego momentu do chwili obecnej jako „rolnik ryczałtowiec” korzysta Pan ze zwolnienia od podatku od towarów i usług i na przedmiotowym gospodarstwie rolnym prowadzi produkcję roślinną. Ww. grunty należą do gospodarstwa rolnego i przez cały czas użytkowane są wyłącznie na cele rolnicze. W planie zagospodarowania przestrzennego gminy część ww. gruntów rolnych oznaczonych jest obecnie jako przeznaczone pod budownictwo przemysłowo-usługowe. W dniu 27 marca 2007 r. zbył Pan część przedmiotowej nieruchomości o pow. 0,1607 ha na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad Oddział w X., jako niezbędną pod inwestycję celu publicznego - budowę autostrady. Ponadto w wyniku decyzji Starosty z dnia 23 sierpnia 2013 r. Gmina uzyskała zezwolenie na realizację inwestycji drogowej pn. „…” i w związku z powyższym część Pana gospodarstwa, stanowiąca niezabudowany grunt o powierzchni 0,2931 ha, została wywłaszczona za odszkodowaniem, ustalonym decyzją Starosty z dnia 27 marca 2014 r. Ponadto w dniu 4 września 2013 r. użyczył Pan nieodpłatnie bratu na okres do dnia 4 września 2015 r. garaż warsztatowy położony w miejscowości P. pod nr ... w celu prowadzenia przez niego działalności gospodarczej. Powyższa umowa użyczenia została wypowiedziana dnia 21 października 2014 r. W dniu 19 maja 2015 r. otrzymał Pan decyzję Burmistrza orzekającą podział posiadanej przez Pana nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr 123/9 o pow. 16,8962 ha na dwie działki:


  • działka nr 123/10 o pow. 14,5435 ha
  • działka nr 123/11 o pow. 2,3527 ha.


W najbliższej przyszłości planuje odpłatnie zbyć wydzieloną działkę nr 123/11 o pow. 2,3537 ha wchodzącą w skład Pana gospodarstwa rolnego i użytkowaną jako grunty rolne na cele rolnicze (część wydzielonych gruntów rolnych w planie zagospodarowania przestrzennego ma przeznaczenie budownictwo przemysłowo-usługowe). Nie podejmował i do chwili sprzedaży nie będzie Pan podejmował żadnych aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami związanych z planowaną sprzedażą ww. działki, w tym nie będzie Pan współpracował z żadnym biurem obrotu nieruchomościami. Jedynym Pana działaniem było zamieszczenie ogłoszenia o chęci sprzedaży powyższej nieruchomości na stronie internetowej gminy. Do chwili sprzedaży nie będzie Pan podejmował żadnych aktywnych działań powodujących wzrost wartości gruntu (w tym uzbrojenie w sieć energetyczną, wodną, kanalizacyjną, ogrodzenie itp.)


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy sprzedaż gruntu będącego częścią wydzieloną gospodarstwa rolnego w okolicznościach opisanych w stanie faktycznym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, zbycie przedmiotowej nieruchomości nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż czynność ta nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie jest działalnością handlową sprzedaż majątku osobistego (prywatnego), który nie został nabyty w celach odsprzedaży (w celach handlowych), lecz spożytkowania w celach prywatnych .

Powyższe wynika z faktu, iż obrót nieruchomościami podlega opodatkowaniu VAT tylko wówczas, gdy jest dokonywany przez podatników VAT działających w takim charakterze. Nie ulega wątpliwości, że opodatkowaniu VAT podlega profesjonalny obrót nieruchomościami, tj. dokonywany przez osoby fizyczne prowadzące działalność w tym zakresie. Opodatkowaniu VAT podlega również obrót nieruchomościami dokonywany przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w innym zakresie niż obrót nieruchomościami, które nieruchomości te nabyły (wytworzyły) w ramach tejże działalności.

Nie podlega natomiast opodatkowaniu VAT sprzedaż nieruchomości, które nie zostały nabyte w celach odsprzedaży (w celach handlowych), lecz spożytkowania w celach prywatnych. Stanowisko takie zajął m.in. WSA w Poznaniu w wyroku z dnia 16 listopada 2011 r. (sygn. akt I SA/Po 657/11), WSA we Wrocławiu w wyroku z dnia 12 stycznia 2012 r. (sygn. akt I SA/Wr 1537/11), NSA w wyroku z dnia 26 stycznia 2012 r. (sygn. akt I FSK 1707/11), czy NSA w wyroku z dnia 19 kwietnia 2012 r. (sygn. akt I FSK 1118/11). W ostatnim ze wskazanych wyroków NSA stwierdził, iż przyjęcie, że dana osoba fizyczna sprzedając działki budowlane działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec), wymaga ustalenia, że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną), czyli stałą. Nie jest działalnością handlową sprzedaż majątku osobistego (prywatnego), który nie został nabyty w celach odsprzedaży (w celach handlowych), lecz spożytkowania w celach prywatnych. Liczba i zakres transakcji sprzedaży gruntów nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem opodatkowania, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie okoliczność, że przed sprzedażą dokonywany jest podział gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej, sama z siebie nie jest decydująca. Nie ma takiego charakteru również długość okresu, w jakim te transakcje następowały, ani wysokość osiągniętych z nich przychodów.

Działalność prowadzona przez Pana jest działalnością rolniczą, a grunt, który planowany jest do sprzedaży, wchodzi w skład Pana gospodarstwa rolnego w wyniku darowizny i jest do chwili obecnej użytkowany do celów rolniczych - wobec powyższego nie został on nabyty w celu odsprzedaży.

Sprzedaż gruntów należących do majątku prywatnego osoby fizycznej, ale wykorzystywanych w prowadzonej działalności rolniczej, podlegałaby opodatkowaniu VAT tylko wówczas, gdyby w związku z ich sprzedażą podejmowane były przez Pana aktywne działania podobne do działań podejmowanych przez przedsiębiorców zajmujących się obrotem nieruchomościami. Powyższe znajduje potwierdzenie zarówno w orzeczeniach Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego, w tym m.in. w wyroku z dnia 15 września 2011 r. w sprawach połączonych C-180/10 i C-181/10 Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10), wyroku NSA z dnia 29 października 2007 r. (sygn. akt I FPS 3/07), oraz następujących po tym wyroku orzeczeniach NSA np. wyrok z dnia 27 października 2009 r., (sygn. akt I FSK 1043/08), wyrok z dnia 10 listopada 2011 r., (sygn. akt I FSK 1668/11), wyrok z dnia 18 października 2011 r., (sygn. akt I FSK 1536/10), czy też wyroku NSA z dnia 8 lutego 2012 r. (sygn. akt I FSK 1872/11).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Żeby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług – w świetle powyższych przepisów – jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze, czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - musi być dokonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zatem jeśli osoba fizyczna dokonuje sprzedaży swojego majątku osobistego, a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru, nie oznacza to prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że nie będzie Pan podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z planowaną sprzedażą działki gruntu nr 123/11. Pomimo, że grunt spełnia definicję towaru, o którym mowa w art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie można uznać, że przy dokonywaniu sprzedaży ww. działki będzie Pan działał w charakterze handlowca. Gospodarstwo rolne, z którego wydzielono m.in. tę działkę nabył Pan w 2001 r. w drodze darowizny od rodziców. Grunty przez cały czas użytkowane są wyłącznie na cele rolnicze. Oprócz podziału gruntu, nie wykonywał Pan czynności, które wykraczają poza zwykły zarząd majątkiem osobistym. W konsekwencji należy stwierdzić, że w tej konkretnej sytuacji, dokonując sprzedaży przedmiotowej działki będzie Pan korzystał z przysługującego prawa do rozporządzania własnym majątkiem. Stąd też ww. czynność stanowić będzie działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie będą miały zastosowania.

Reasumując należy stwierdzić - mając również na uwadze aktualne orzecznictwo sądowe [w tym wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby (C-180/10) i Emilian Kuć, Halina Jeziorska-Kuć (C-181/10)] - że sprzedaż przedmiotowej działki gruntu nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż brak jest normatywnych przesłanek, aby uznać Pana za podatnika tego podatku.

Podkreślić należy, że powyższe orzeczenie TSUE wyznacza aktualnie kierunki interpretacyjne i stanowi podstawę orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego i Wojewódzkich Sądów Administracyjny, np. NSA z dnia 14 czerwca 2012 r. (sygn. akt I FSK 1453/11), z dnia 13 kwietnia 2012 r. (sygn. akt I FSK 890/11) oraz WSA z dnia 1 grudnia 2011 r. (sygn. akt I SA/Po 670/11), z dnia 14 grudnia 2011 r. (sygn. akt I SA/Po 730/11), które zapadły na tle wyroku Trybunału.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj