Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-130/12/LG
z 29 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-130/12/LG
Data
2012.05.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy czynności podlegających opodatkowaniu wobec instytucji Wspólnot Europejskich i innych


Słowa kluczowe
emisja
energia cieplna
ochrona środowiska
oddział
węgiel
wyroby
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
Zastosowanie zwolnienia od akcyzy w zakresie zużycia wyrobów węglowych w kotłowni objętej Europejskim Systemem Handlu Emisjami (ETS)



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2012r. (data wpływu 9 marca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych w kotłowni objętej Europejskim Systemem Handlu Emisjami (ETS) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych w kotłowni objętej Europejskim Systemem Handlu Emisjami (ETS).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka X S.A. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej eksploatuje kotłownię węglową dostarczającą ciepło do celów technologicznych oraz bytowo-gospodarczych. Funkcjonowanie kotłowni jest objęte Pozwoleniem Zintegrowanym.

Emisja z kotłowni jest objęta Europejskim Systemem Handlu Emisjami (ETS) zgodnie z ustawą z dnia 28 kwietnia 2011r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. Nr 122, poz. 695). Prowadzone są szczegółowe raporty zużycia węgla spalanego w kotłach, ewidencjonowane są dostawy węgla, określane są na podstawie analiz wielkości emisji w tym emisji C02 zgodnie z posiadaną w tym zakresie Decyzją. Spółka ma przyznany na lata 2008-2012 dla wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji C02, na podstawie KPRU nr …, roczną liczbę uprawnień do emisji na poziomie … ton C02. Po zakończeniu roku sporządzany jest Raport z emisji C02, który przed wysłaniem do KOBiZE jest weryfikowany przez uprawnioną jednostkę (TUV Rheinland). Spółka posiada wdrożony w 1999r. i utrzymywany System Zarządzania Środowiskiem wg Normy ISO14001. Założeniem systemu jest między innymi poprawa efektywności energetycznej oraz obniżanie emisji pyłów i gazów. Znajduje to swoje odzwierciedlenie w ilości zużywanego na przestrzeni ostatnich 15 lat węgla kamiennego. W 1996r. Spółka zużyła 22.503 tony węgla przy produkcji 40.000 ton blach elektrotechnicznych. W międzyczasie kubatura ogrzewanych hal produkcyjnych powiększyła się w wyniku rozbudowy zakładu o 24%. Wrosła również z 40.000 ton do 100.000 ton roczna produkcja blach elektrotechnicznych, do produkcji których zużywane jest ciepło pozyskiwane ze spalania węgla. Wprowadzone działania oszczędnościowe pozwoliły obniżyć zużycie węgla w 2011r. do poziomu 16.688 ton.

Wnioskodawca prosi o wydanie "Interpretacji Indywidualnej" czy w świetle przedstawionych wyżej faktów w oparciu o zapis ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym X S.A. może być zwolniony od akcyzy wyrobów węglowych na podstawie zapisu "Zwolnienie wyrobów węglowych zużywanych do prowadzenia niektórych rodzajów działalności gospodarczej obejmuje wyroby zużywane:

  • przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od dnia 2 stycznia 2012r. wyroby węglowe (węgiel kamienny Miał 11A o kodzie CN 2701) zużywane przez X S.A. w instalacji kotłownia, objętej Europejskim Systemem Handlu Emisjami (ETS) będą podlegały zwolnieniu z podatku akcyzowego zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 108, poz. 628 ze zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, węgiel zużywany w instalacji kotłowni objętej Europejskim Systemem Handlu Emisjami (ETS) podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego po dniu 1 stycznia 2012r. na mocy art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy akcyzowej. Cytowana ustawa, która weszła w życie po 1 stycznia 2012r. przewidziała zwolnienie od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych przez podmioty gospodarcze, w których zostały wprowadzone w życie systemy prowadzące do osiągnięcia celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Powyższe cele nie zostały jednak bardziej szczegółowo zdefiniowane w przepisach. Jednym z systemów prowadzących do osiągnięcia celów ochrony środowiska, a także do poprawy efektywności energetycznej jest system EU ETS. System ten został wprowadzony na początku 2005r. jako pierwszy na świecie międzynarodowy system realizowany na poziomie przedsiębiorstw, oparty na handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. Systemem tym objęta jest kotłownia X S.A. Celem wprowadzenia systemu ETS była redukcja emisji gazów cieplarnianych zagrażających środowisku naturalnemu poprzez wpływ na zmiany klimatu. Założenia systemu ETS są w pełni zbieżne z zamierzeniami ustawodawcy, który poprzez system zwolnień wspiera podmioty uczestniczące w działaniach zapobiegających zmianom klimatu. Zdaniem wnioskodawcy, treść uzasadnienia do projektu zmian ustawy akcyzowej, który wprowadza efektywny system opodatkowania akcyzą wyrobów węglowych potwierdza słuszność niniejszego stanowiska. W uzasadnieniu wskazano, iż "Zwolnieniu podlegać będą także zużycie węgla i koksu, gdy wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągnięcia celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej. Za systemy takie uważać należy system ETS, o którym mowa w dyrektywie 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003r. ustanawiającej systemy handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61 /WE".

Również System Zarządzania Środowiskiem wg Normy ISO14001 zakłada ciągłe doskonalenie w zakresie ograniczania emisji gazów i pyłów. O realizacji poprawy w omawianym zakresie najlepiej świadczą dane dotyczące zużycia węgla na przestrzeni ostatnich lat. Zmniejszenie zużycia węgla wynika ze znacznej poprawy efektywności energetycznej. Końcowym efektem działań jest ograniczenie emisji pyłów i gazów, w tym również C02.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 108, poz. 626 ze zm.) zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 tego załącznika są wyrobami węglowymi.

W poz. 19 ww. załącznika pod kodem ex CN 2701 wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy, ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

W ust. 2 art. 31a ustawy wskazano zwolnienia od akcyzy obejmujące wyroby węglowe zużywane:

  1. w procesie produkcji energii elektrycznej;
  2. w procesie produkcji wyrobów energetycznych;
  3. przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009r. Nr 175, poz. 1362, z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010r. Nr 234, poz. 1536, z późn. zm.);
  4. do przewozu towarów i pasażerów koleją;
  5. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
  6. w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;
  7. w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej; procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 „produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych” w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz. Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.);
  8. przez zakłady energochłonne do celów opałowych;
  9. przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Przy czym stosownie do art. 31a ust. 10 ustawy, przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zgodnie z przepisami art. 31a ust. 4-7 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych. Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja, oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę.

Szczegółowy zakres danych, jakie powinna zawierać ewidencja wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy oraz sposób jej prowadzenia został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075, ze zm.).

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej eksploatuje kotłownię węglową dostarczającą ciepło do celów technologicznych oraz bytowo gospodarczych, której funkcjonowanie jest objęte Pozwolenie Zintegrowanym, tj. emisja z kotłowni jest objęta Europejskim Systemem Handlu Emisjami (EU ETS), o którym mowa w Dyrektywie 2003/87 WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003r. Powołana wyżej Dyrektywa została wdrożona do krajowych regulacji prawnych ustawą z dnia 28 kwietnia 2011r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych i Wnioskodawca jest podmiotem którego kotłownia zakładowa została objęta tą ustawą gdyż znajduje się w wykazie takich podmiotów w tabeli nr 3 pod pozycją … wykonawczego Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2008r. w sprawie Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla w latach 2008-2012 dla wspólnotowego handlu uprawnieniami do emisji (Dz. U. Nr 202, poz.1248).

Odnosząc się tak przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego tut. organ zauważa, iż zwolnieniu od akcyzy podlegają wyroby węglowe, w tym węgiel, zużywane przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzono w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Za takie systemy uważa się tzw. system EU ETS (European Union Emissions Trading Scheme lub European Union Emissions Trading System – Europejski System Handlu Emisjami), o którym mowa w Dyrektywie 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz. U. UE L Nr 275, str. 32 ze zm.).

Zatem, zużywany przez Wnioskodawcę węgiel kamienny o kodzie CN 2701 przeznaczony do celów opałowych w kotłowni zakładowej objętej Europejskim Systemem Handlu Emisjami podlega, od dnia 2 stycznia 2012r., zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy, przy spełnieniu warunków ewidencyjnych przewidzianych w art. 31a ust. 4-7 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj