Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-374/12-2/MH
z 10 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-374/12-2/MH
Data
2012.07.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
prawo do odliczenia
projekt pomocowy
stowarzyszenia


Istota interpretacji
W związku z realizacją projektu pn. „…” w ramach Programu Oś Leader PROW 2007-2013, Działanie 413 „..” – zachodzi pytanie, czy Stowarzyszenie może odliczyć podatek VAT? W tym przypadku, czy zwrot za realizację projektu będzie w kwocie brutto?



Wniosek ORD-IN 147 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 09 maja 2012 r. (data wpływu 14 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie powstało w 2007 roku. Jest organizacją pozarządową działającą na podstawie:

  1. Ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855)
  2. Statutu Stowarzyszenia.

W dniu 11 czerwca 2007 r. nastąpił wpis do Krajowego Rejestru Sądowego – nr 0000282604. Głównym celem Stowarzyszenia jest rozwój idei samorządności i popieranie przedsięwzięć związanych z kulturą, edukacją i promocją powiatu, rozwijanie kontaktów regionalnych i międzynarodowych.

Celami Stowarzyszenia są m.in.:

  • organizacja imprez kulturalnych, sportowych i turystycznych;
  • organizacja wydarzeń kulturalnych dla społeczności lokalnej i powiatu;
  • upowszechnianie i pielęgnacja tradycji kulturowych związanych z regionem Wnioskodawcy;
  • rozpoznawanie potrzeb kulturalnych oraz zainteresowań różnych środowisk i grup, w tym także osób niepełnosprawnych.

Działalność Stowarzyszenia opiera się przede wszystkim na pracy społecznej wszystkich członków Stowarzyszenia oraz pracy wolontariuszy. Stowarzyszenie organizuje w ramach Programu Oś 4 Leader PROW 2007-2013, Działanie 413 „…” – projekt pn. „…”. Projekt realizowany jest na obszarze działania Lokalnej Grupy Działania „…”.

W ramach projektu w dniach 26-27 maja 2012 r. organizowany będzie:

  • koncert muzyki cerkiewnej z udziałem chóru,
  • koncert z udziałem m.in. X,
  • rajd rowerowy „…”,
  • wydawnictwo informatora o zabytkach sakralnych dwóch religii Powiatu.

Koncerty będą niebiletowane skierowane do szerokiej grupy odbiorców. W koncertach udział weźmie ok. 900 osób. Stowarzyszenie jako organizator nie jest podatnikiem VAT. W ramach świadczonych usług na rzecz organizatora podmioty wykonywały usługi, za które wystawiły faktury VAT. Usługi te zaplanowane były w kosztorysie składanym do wniosku o dofinansowanie. Usługi dotyczyły m.in. nagłośnienia i oświetlenia, druku wydawnictwa – informatora, plakatów. Cała procedura związana z zakupem usług została przeprowadzona zgodnie z przepisami.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku ze zrealizowanym projektem przy udziale środków unijnych nie służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych. W świetle ustawy o VAT nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od poniesionych wydatków na zrealizowane usługi. Działalność Stowarzyszenia jest działalnością non profit, Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie prowadzi działalności opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy związku z realizacją projektu pn. „…” w ramach Programu Oś Leader PROW 2007-2013, Działanie 413 „…” Stowarzyszenie może odliczyć podatek VAT... Czy zwrot za realizację projektu będzie w kwocie brutto...

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie może odzyskać podatku VAT. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku przy opisanych usługach.

Nie wykonywał czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług mówią, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje, gdy spełnione są dwa warunki:

  1. Beneficjent jest podatnikiem VAT,
  2. zakupione przez Beneficjenta towary i usługi wykorzystywane są przez beneficjenta do wykonywania czynności opodatkowanych.

Powyższe warunki nie są spełnione przez Wnioskodawcę. W związku z powyższym Stowarzyszenie „…” nie może odliczyć podatku VAT, a też zwrot za realizację projektu dla Stowarzyszenia będzie zwrotem brutto. Tym samym podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych regulacji prawnych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Nie prowadzi działalności gospodarczej. Głównym celem Stowarzyszenia jest rozwój idei samorządności i popieranie przedsięwzięć związanych z kulturą, edukacją i promocją powiatu, rozwijanie kontaktów regionalnych i międzynarodowych. Stowarzyszenie organizuje w ramach Programu Oś 4 Leader PROW 2007-2013 projekt pn. „…”. Projekt realizowany jest na obszarze działania Lokalnej Grupy Działania „…”. W ramach projektu w dniach 26-27 maja 2012 r. organizowany będzie koncert muzyki cerkiewnej z udziałem chóru, koncert z udziałem m.in. X, rajd rowerowy oraz wydawnictwo informatora o zabytkach sakralnych dwóch religii powiatu. Koncerty będą niebiletowane skierowane do szerokiej grupy odbiorców. W ramach świadczonych usług na rzecz organizatora podmioty wykonywały usługi za które wystawiły faktury VAT. Usługi dotyczyły m.in. nagłośnienia i oświetlenia, druku wydawnictwa – informatora, plakatów. W ramach Zainteresowany projektu nie wykonywał czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji zadania nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem oraz Zainteresowany nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego zadania.

Reasumując, Wnioskodawca nie może odliczyć podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ nabywane towary i usługi w ramach realizowanego projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a ponadto Zainteresowany nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj