Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/4512-480/15/AW
z 22 lipca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2015 r. (data wpływu 7 maja 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu „B….” jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 maja 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu „B….”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Fundacja jest wpisana do krajowego rejestru sądowego stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych oraz do rejestru przedsiębiorców. Fundacja nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o organizacji pożytku publicznego i wolontariacie. Cele działania zapisane w statucie to:


  1. rozpowszechnianie i propagowanie wiedzy o komórkach macierzystych i możliwościach ich stosowania w leczeniu chorób układu nerwowego i kręgosłupa;
  2. rozpowszechnianie wiedzy o właściwościach komórek macierzystych oraz ich wykorzystaniu w medycynie klinicznej;
  3. wspieranie prac badawczych związanych z wiedzą o terapeutycznym zastosowaniu komórek macierzystych w leczeniu chorób układu nerwowego i kręgosłupa;
  4. organizowanie konferencji naukowych związanych z wiedzą o terapeutycznym zastosowaniu komórek macierzystych;
  5. pomoc chorym na choroby układu nerwowego i kręgosłupa przygotowywanym do leczenia komórkami macierzystymi, w trakcie takiego leczenia jak i po zastosowaniu leczenia.


Jak wynika ze statutu, Fundacja realizuje swoje cele poprzez:


  1. wspieranie działalności innych osób prawnych prowadzących działalność zbieżną z jej celami;
  2. organizowanie konferencji naukowych związanych z wiedzą o terapeutycznym zastosowaniu komórek macierzystych;
  3. prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie realizacji celów statutowych;
  4. promowanie działalności innych osób prawnych i fizycznych prowadzących działalność zbieżną z jej celami w kraju i za granicą;
  5. organizowanie i udział w konferencjach, debatach i innych formach aktywności promujących działalności innych osób prawnych i fizycznych, prowadzących działalność zbieżną z jej celami;
  6. propagowanie rozwoju powszechnej edukacji na temat stosowania komórek macierzystych w terapiach klinicznych;
  7. prowadzenie badań naukowych;
  8. prowadzenie szkoleń;
  9. pomoc lekarzom i pracownikom naukowym w zdobywaniu wiedzy i umiejętności w zakresie badań nad komórkami macierzystymi, a także leczeniem chorób układu nerwowego i kręgosłupa;
  10. prowadzenie laboratorium badań nad komórkami macierzystymi;
  11. prowadzenie ośrodka opieki i pomocy chorym przygotowanym do leczenia komórkami macierzystymi, w trakcie takiego leczenia, jak i po zastosowaniu leczenia.


Zgodnie ze statutem, dochody Fundacji mogą pochodzić w szczególności z:


  • dochodów z jej majątku,
  • dotacji i subwencji otrzymywanych na podstawie właściwych przepisów prawa,
  • środków pochodzących z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej,
  • darowizn, spadków, dotacji i zapisów,
  • dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
  • dochodów z działalności gospodarczej Fundacji.


W statucie wskazano, że źródłem pozyskiwania środków na realizację celów statutowych Fundacji może być również prowadzenie działalności gospodarczej (przy założeniu, że uzyskane z ww. tytułu dochody będą przeznaczone wyłącznie na realizację celów statutowych). Do dnia złożenia niniejszego wniosku Fundacja nie podjęła i nie prowadzi działalności gospodarczej. Ponadto, nie podjęła i nie prowadzi odpłatnej działalności statutowej. Wykonuje wyłącznie nieodpłatną działalność statutową. Nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT (ani czynnym, ani zwolnionym) i nie ma prawa do dokonywania odliczeń podatku naliczonego od zakupów dokonywanych na cele działalności statutowej.

W dniu 27 czerwca 2014 r. Fundacja zawarła z Województwem umowę nr (…) o dofinansowanie projektu „B…” w ramach (….). Przyznane w ramach ww. umowy dofinansowanie pokrywa 85% wydatków kwalifikowanych. Pozostałą część wydatków, tj. 15% Fundacja pokrywa ze środków własnych.

Ww. projekt jest zgodny z działalnością statutową Fundacji, wpisuje się w jej cele statutowe (wspieranie prac badawczych związanych z wiedzą o terapeutycznym zastosowaniu komórek macierzystych w leczeniu chorób układu nerwowego i kręgosłupa, wspieranie rozwoju działalności służącej ratowaniu życia i zdrowia z wykorzystaniem komórek macierzystych w leczeniu chorób układu nerwowego i kręgosłupa).

Celem projektu jest budowa oraz zakup innowacyjnej infrastruktury badawczo-rozwojowej do prowadzenia prac B+R, która umożliwi prowadzenie badań nad komórkami macierzystymi oraz ich zastosowanie w terapii wybranych chorób związanych m. in. z układem nerwowym. Dzięki realizacji projektu możliwe będzie przeprowadzenie wysoce specjalistycznych badań z dziedziny medycyny regeneracyjnej dotyczącej wykorzystania komórek macierzystych i wdrażanie eksperymentalnych terapii w przypadku stwardnienia zanikowego bocznego (SLA), stwardnienia rozsianego (SM), degeneracji krążków międzykręgowych, wystąpienia ubytków kości (zastosowanie m.in. w stomatologii i ortopedii). Efektem tych badań będą nowatorskie metody terapeutyczne z wykorzystaniem komórek macierzystych mające szerokie zastosowanie w terapii ww. chorób.

Badania będą prowadzone w specjalnie utworzonym laboratorium. W ramach projektu zostaną zakupione urządzenia, aparatura, sprzęt (m.in. inkubatory do przechowywania komórek, automatyczny licznik komórek, chłodziarko-zamrażarki laboratoryjne, mikroskop świetlny odwrócony, suszarka laboratoryjna, komputery, drukarki, rejestratory, urządzenie do archiwizacji danych itd.) oraz wyposażenie (krzesła laboratoryjne, wózki, stoły, szafy, regały, sterylizatory, dozowniki, tryskawki itp.), które umożliwią prowadzenie ww. prac badawczych, a następnie podjęcie prób opracowania nowoczesnych terapii komórkowych. Poniesione zostaną także wydatki na przeprowadzenie robót budowlanych w celu adaptacji wynajmowanych przez Fundację pomieszczeń na potrzeby laboratorium medycyny regeneracyjnej. Projekt obejmuje ponadto koszty opracowania studium wykonalności projektu, programu funkcjonalno-użytkowego, dokumentacji techniczno-projektowej, promocji projektu, audytu oraz zarządzania projektem.

Projekt nie będzie eksploatowany jako przedsięwzięcie komercyjne i nie będzie generował dochodu. W wyniku realizacji projektu nie będą pobierane jakiekolwiek opłaty. Zakupiony w ramach projektu sprzęt, aparatura, urządzenia, wyposażenie, a także zaadaptowane na laboratorium pomieszczenia będą wykorzystywane na cele działalności statutowej Fundacji (wspieranie prac badawczych związanych z wiedzą o terapeutycznym zastosowaniu komórek macierzystych w leczeniu chorób układu nerwowego i kręgosłupa, wspieranie rozwoju działalności służącej ratowaniu życia i zdrowia z wykorzystaniem komórek macierzystych w leczeniu chorób układu nerwowego i kręgosłupa). Pomieszczenia laboratorium będą dostępne jedynie dla upoważnionych pracowników. Infrastruktura zakupiona w ramach projektu umożliwi prowadzenie prac badawczych nad opracowaniem wystandaryzowanych protokołów postępowania i hodowli wybranych frakcji komórek macierzystych, co następnie pozwoli na podjęcie próby opracowania nowoczesnych terapii komórkowych w utworzonym dziale badawczym Fundacji (Laboratorium Medycyny Regeneracyjnej). Do udziału w badaniach planowane jest zaangażowanie nie tylko jednostek naukowych, ale także w zależności od potencjału możliwe będzie dopuszczenie do prac badawczych sektora prywatnego, m.in. lekarzy. Wypracowane wyniki prac B+R będą udostępniane tym podmiotom nieodpłatnie w celu ich wdrażania. W tym celu planowane jest zawarcie porozumienia kooperacyjnego, w skład którego wejdą przedstawiciele nauki (jednostka naukowa), otoczenia biznesu (planowane jest włączenie Izby Lekarskiej), organizacji prowadzących badania naukowe (Fundacja) oraz sektora prywatnego. Wypracowane - przy udziale zakupionej w ramach projektu infrastruktury - wyniki badań będą szeroko rozpowszechnianie zarówno w formie elektronicznej (w szczególności za pośrednictwem strony internetowej Fundacji), jak i podczas konferencji naukowych, czy też poprzez publikacje w prasie branżowej. Wyniki badań będą udostępniane i publikowane nieodpłatnie. Wyniki te będą podstawą do stworzenia dalszych, aplikacyjnych badań naukowych dotyczących medycyny regeneracyjnej w zakresie wykorzystania komórek macierzystych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w przedstawionym stanie faktycznym Fundacji przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu lub do zwrotu tego podatku ?


Zdaniem Wnioskodawcy, w niniejszym stanie faktycznym nie jest uprawniony do odzyskania podatku naliczonego (czy to poprzez jego odliczenie, czy to poprzez jego zwrot) od zakupów towarów i usług dokonanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu, gdyż - po pierwsze - nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a - po drugie - zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.

Jak wynika z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 15 ust. 1 i 2 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl zaś art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7. Z cytowanych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednocześnie, przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia kwoty podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług lub niepodlegających temu podatkowi.

W niniejszym stanie faktycznym Fundacja nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i nie przysługuje jej prawo do odliczania podatku naliczonego od zakupów dokonywanych na potrzeby działalności statutowej. Ponadto, realizacja przedmiotowego projektu nie ma charakteru komercyjnego i nie będzie generować przychodów. W wyniku realizacji projektu nie będą pobierane jakiekolwiek opłaty. Realizacja projektu nastąpi w ramach realizacji celów statutowych Fundacji. Wyniki prac badawczo-rozwojowych (B+R) będą publikowane i udostępniane nieodpłatnie. W związku z realizacją projektu nie wystąpią zatem czynności opodatkowane w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Zakupione w ramach projektu towary i usługi nie będą więc wykorzystywane do czynności opodatkowanych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:


  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Stosownie do brzmienia art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cyt. wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz cytowanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Fundacji nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupów dokonanych w ramach realizacji przedmiotowego projektu, ponieważ – jak wskazano w treści wniosku – nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, a nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, nie przysługuje prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.

Jednocześnie należy nadmienić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj