Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-218/12-2/AS
Data
2012.06.04
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
beneficjent
dotacja celowa
osoby prawne
przychód
spółka komandytowo-akcyjna
udziałowiec
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Czy otrzymane przez SKA refundacje (dotacje) korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych?
Wniosek ORD-IN 498 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22.03.2012 r. (data wpływu 29.03.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania otrzymanych środków pomocowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 i 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29.03.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania otrzymanych środków pomocowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 i 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest komplementariuszem w spółce komandytowo-akcyjnej (dalej: „SKA”). SKA ewidencjonuje zdarzenia gospodarcze na podstawie ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.). SKA w czerwcu 2011 r. rozpoczęła realizację dwóch projektów dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Są to projekty realizowane w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Oś priorytetowa 1 - Badanie i Rozwój Nowoczesnych Technologii, 4-Inwestycje w Innowacyjne Przedsięwzięcia, Działanie 1.4 – Wsparcie Projektów Celowych.
SKA zwarła umowy o dofinansowanie z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, która jest instytucją wdrażającą/pośredniczącą II stopnia. Projekty są dofinansowane w procentowym wskaźniku kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem poniesionych w toku realizacji projektów, w tym: - do 85% kwoty dofinansowania w formie płatności ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz
- do 15% kwot dofinansowania w formie dotacji celowej.
Maksymalna wysokość dofinansowania na badania przemysłowe wynosi 70% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, a na prace rozwojowe 45% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.
Instytucja wdrażająca udziela SKA finansowania w drodze refundacji poniesionych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem w formie płatności oraz płatności końcowej, na podstawie wniosku o płatność złożonego przez SKA.
Pierwsze wnioski o płatność zostały złożone w grudniu 2011 r., a pierwsze wpływy z tytułu dotacji SKA odnotowała w lutym 2012 r.
Realizowane projekty obejmujące fazę badawczą i wdrożeniową, polegają na opracowaniu innowacyjnego produktu leczniczego.
W ramach fazy badawczej zostanie opracowana technologia produktu leczniczego oraz będą przeprowadzone wszelkie badania analityczne i kliniczne, na podstawie których możliwe będzie przygotowanie dokumentacji rejestracyjnej dla produktów. Ta dokumentacja będzie stanowić podstawę wszczęcia procedury rejestracyjnej leku, której efektem finalnym (już w ramach fazy wdrożeniowej) będzie uzyskanie pozwolenia na dopuszczenie do obrotu. W trakcie realizacji projektu, zgodnie z harmonogramem będącym załącznikiem do jednej z umów podpisanych z Polską Agencją Przedsiębiorczości, zostaną wykonane następujące badania przemysłowe i prace rozwojowe.
Zadania, które nie prowadzą do zdobycia nowej wiedzy zostały w obydwu projektach zakwalifikowane jako prace rozwojowe (wykaz dla jednego z projektów): - badania przemysłowe:
- wybór dostawców surowców i pozyskanie ich do badań rozwojowych, wybór dostawców opakowań,
- zaplanowanie badań rozwojowych, pozyskanie produktu referencyjnego,
- przebadanie produktu referencyjnego,
- badania rozwojowe produktu gotowego - część I i II,
- opracowanie specyfikacji,
- opracowanie metod badań,
- wyprodukowanie serii laboratoryjnych,
- walidacja metod badań,
- wstępne badania trwałości,
- opracowanie nowatorskiego opakowania produktu leczniczego,
- walidacja procesowa,
- badania na zwierzętach, badania kliniczne oraz badania z zastosowaniem „spr”,
- prace rozwojowe:
- rozeznanie patentowe,
- wytworzenie serii pilotowych / produkcyjnych
- badania trwałości serii / pilotowych / produkcyjnych - etapy I-V,
- przygotowanie dokumentacji rejestracyjnej
- złożenie dokumentacji rejestracyjnej do agencji i monitorowanie procesu rejestracji - etap I-III.
Kwalifikacji zadań do odpowiednich badań dokonano na podstawie Rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i art. 88 Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Zasady prowadzenia poszczególnych badań klinicznych, w tym badań biorównoważności zawierają wytyczne i zalecenia europejskie, dokumentacja rejestracyjna musi być opracowana zgodnie z formatem CTD (Comon Technical Document), na który składa się 5 modułów. Zakres informacji i układ musi odpowiadać ściśle określonym wymaganiom zebranym w wytycznych europejskich, po opracowaniu całej dokumentacji rejestracyjnej i jej prawidłowym skompletowaniu, dokumentacja zostanie złożona do agencji rejestracyjnych i rozpocznie się standardowa procedura jej oceny obejmująca walidację kompletności dokumentacji jakościowej, klinicznej i przedklinicznej. Proces ten będzie się odbywać w oparciu o przepisy ustawy Prawo farmaceutyczne (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1017 ze zm.), dyrektyw i wytycznych unijnych, Kodeksu postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1072 ze zm.) oraz procedur wewnętrznych agencji rejestracyjnych.
SKA po pozytywnym zakończeniu projektu i dopuszczeniu do obrotu produktu leczniczego zamierza udzielać na opracowaną technologię licencji. SKA nie będzie wdrażać produktu leczniczego do produkcji.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy otrzymane przez SKA refundacje (dotacje) korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych...
Zdaniem Wnioskodawcy, w zaistniałym stanie faktycznym, otrzymane przez SKA środki będą, na gruncie ustawy o CIT, stanowiły dla Wnioskodawcy przychody zwolnione z opodatkowania w myśl art. 17 ust. 1 pkt 48, wolne od dochodu są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa. Refundacja otrzymana przez SKA od polskiej agencji rozwoju przedsiębiorczości stanowi dotację celową przyznaną ze środków z budżetu państwa. W związku z tym refundacja 15% wartości wydatków objętych wsparciem będzie korzystała ze zwolnienia od dochodu na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT. Natomiast refundacja otrzymywana przelewem od Ministra Finansów (85% wartości wydatków objętych wsparciem) będzie korzystała ze zwolnienia na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT, jako środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania otrzymanych środków pomocowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 i 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uznaje się za prawidłowe.
Tytułem wstępu należy zauważyć, że spółka komandytowo-akcyjna stanowi tzw. formę hybrydową - łączy w sobie elementy spółki komandytowej z elementami spółki akcyjnej.
W ustawie z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) przepisy o spółce komandytowo-akcyjnej zawarte są w Dziale IV Tytułu II (Spółki osobowe).
Mimo, że w spółce komandytowo-akcyjnej występują zarówno cechy charakterystyczne dla spółki komandytowej, jak i cechy spółki akcyjnej, to polski ustawodawca skłonił się ku bardziej „komandytowemu” modelowi i nadał spółce komandytowo-akcyjnej charakter spółki osobowej. Z punktu widzenia podatku dochodowego oznacza to równocześnie, że spółka komandytowo-akcyjna jako spółka osobowa jest podmiotem transparentnym podatkowo. Zatem majątek takiej spółki traktuje się jako majątek wspólników tej spółki, a opodatkowanie podatkiem dochodowym ma miejsce na poziomie wspólników. W związku z powyższym określenie wysokości przychodu, dochodu do opodatkowania oraz należnego podatku dochodowego dokonuje się dla poszczególnych wspólników indywidualnie. W zależności od statusu wspólnika, tzn. czy jest to osoba prawna, czy też fizyczna - wspólnik podlega opodatkowaniu odpowiednio podatkiem dochodowym od osób prawnych, bądź podatkiem dochodowym od osób fizycznych i samodzielnie dokonuje rozliczenia podatkowego. W przedmiotowej sprawie komandytariuszem SKA jest Wnioskodawca będący spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Z uwagi na zapis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, ze zm.) w brzmieniu: „ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób oprawnych i spółek kapitałowych w organizacji, zwanych dalej „podatnikami”, należy zatem stwierdzić, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlega regulacjom ww. ustawy podatkowej. Program Operacyjny „Innowacyjna Gospodarka” (dalej: „PO Innowacyjna Gospodarka”), zgodnie ze wstępnym projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO), przyjętym w dniu 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Rozważając charakter środków finansowych, które otrzymuje SKA w postaci dofinansowania na realizację dwóch projektów dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Oś priorytetowa 1 - Badanie i Rozwój Nowoczesnych Technologii, 4-Inwestycje w Innowacyjne Przedsięwzięcia, Działanie 1.4 – Wsparcie Projektów Celowych, należy odnieść się do regulacji art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 ze zm.), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych. Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
W myśl art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o „środkach europejskich” – rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, czyli: - środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
- niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
- Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
- Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
- Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy; i
- środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
- Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
- Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
- Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. wprowadziła z dniem 1 stycznia 2010 r. zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich. Reguluje to art. 111 pkt 16, zgodnie z którym: „dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa”. Na mocy art. 117 ust. 1 cytowanej ustawy o finansach publicznych przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.
W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się: - dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
- wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.
Co istotne, zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej jako jej element.
Szczegółowy sposób wydatkowania budżetu środków europejskich uregulowany został w art. 184-195 ustawy o finansach publicznych.
W myśl art. 186 ustawy o finansach publicznych wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na: - realizację projektów przez jednostki budżetowe;
- płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
- dotacje celowe dla beneficjentów;
- realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
- realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.
Nadmienić należy, że stosownie do art. 127 ust. 2 pkt 2, 4 i 5 ustawy o finansach publicznych dotacjami celowymi są m. in. środki przeznaczone na: - realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b;
- realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d;
- współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
Przepis art. 187 ww. ustawy określa, że za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.
Zgodnie z art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.
Ponadto w myśl art. 188 ust. 2 nowej ustawy o finansach publicznych dysponent części budżetowej może upoważnić na piśmie instytucję, o której mowa w ust. 1, do wydawania zgody na dokonywanie płatności.
Zgodnie z art. 188 ust. 4 nowej ustawy o finansach publicznych instytucja, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, informuje właściwego dysponenta części budżetowej o zleceniach płatności przekazywanych do Banku Gospodarstwa Krajowego, a w przypadku programów finansowanych z udziałem środków europejskich, dla których instytucją zarządzającą lub pośredniczącą jest zarząd województwa, także zarząd województwa.
Co istotne, w myśl art. 188 ust. 5 nowej ustawy o finansach publicznych, płatności mogą być przekazywane na rachunek beneficjenta, podmiotu upoważnionego przez beneficjenta lub wykonawcy.
Na podstawie art. 188 ust. 6 Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 17 grudnia 2009 r. w sprawie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz przekazywania informacji dotyczących tych płatności, które określa: - wzór zlecenia płatności;
- zakres, terminy i tryb przekazywania przez Bank Gospodarstwa Krajowego informacji dotyczących płatności;
- wzory, zakres, terminy i tryb przekazywania informacji przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, do dysponenta części budżetowej lub do zarządu województwa.
W związku z powyższym stwierdzić należy, że beneficjenci unijnych programów pomocowych otrzymują kolejne transze dofinansowania w dwóch przelewach: - płatność w części dotyczącej środków europejskich przekazywanej przez BGK na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez PARP;
- dotację celową w części dotyczącej współfinansowania krajowego przekazywanej przez PARP (w przypadku beneficjentów programu PO IG i PO KL lub przekazywanej przez BGK z odrębnego rachunku dla dotacji celowej na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez PARP - w przypadku beneficjentów programu PO RPW).
Dofinansowanie może być zatem dokonywane w dwóch formach: - płatności,
- dotacji celowej z budżetu państwa.
W oparciu o opisany we wniosku stan faktyczny, w którym Wnioskodawca wskazał, że: - do 85% kwoty dofinansowania w formie płatności ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz
- do 15% kwot dofinansowania w formie dotacji celowej
należy stwierdzić, że środki finansowe, które otrzymuje SKA w postaci dofinansowania na realizację dwóch projektów dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Oś priorytetowa 1 - Badanie i Rozwój Nowoczesnych Technologii, 4-Inwestycje w Innowacyjne Przedsięwzięcia, Działanie 1.4 – Wsparcie Projektów Celowych będą mają charakter „środków europejskich”, uregulowanych w formie budżetu środków europejskich jako odrębna część budżetu państwa i wypłacane będą w dwóch ww. formach.
Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny wskazać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Zatem w świetle przywołanego przepisu dofinansowanie otrzymane przez SKA jako Beneficjenta „środków europejskich” na realizację dwóch projektów dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Oś priorytetowa 1 - Badanie i Rozwój Nowoczesnych Technologii, 4-Inwestycje w Innowacyjne Przedsięwzięcia, Działanie 1.4 – Wsparcie Projektów Celowych - co do zasady - będą stanowiły przychód Wnioskodawcy w dacie ich otrzymania dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.
Przychodem są bowiem przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bezzwrotnym, definitywnym, których rzeczywiste otrzymanie powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego.
Podkreślić przy tym należy, że sposób wypłaty czy okresowych rozliczeń pieniędzy z uwagi na specyfikę unijnych środków pomocowych ma charakter swoistych „rozwiązań technicznych” udzielanej pomocy w zakresie wypłat i rozliczeń dotacji, co potwierdza stosowna regulacja ustawowa w materii finansów publicznych.
Nie można przy tym poszczególnych transz środków finansowych, wypłacanych zgodnie z obowiązującym na podstawie zawartej umowy o dofinansowanie harmonogramem, traktować jako „zaliczek” lub wyodrębnionych „otrzymywanych dotacji”.
Wskazać należy jednoznacznie, że otrzymane pieniądze w myśl cytowanego powyżej art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stają się przychodem podatkowym w momencie wpływu na rachunek bankowy poszczególnych transz, gdyż już od tego momentu SKA może nimi dysponować jako Beneficjent realizowanego Projektu. Jednakże uwzględniając przepisy art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odnośnie zwolnienia od podatku trzeba wskazać, że dofinansowanie na realizację dwóch projektów dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Oś priorytetowa 1 - Badanie i Rozwój Nowoczesnych Technologii, 4-Inwestycje w Innowacyjne Przedsięwzięcia, Działanie 1.4 – Wsparcie Projektów Celowych otrzymane przez SKA z PO Innowacyjna Gospodarka będzie stanowiło dla Wnioskodawcy przychód zwolniony z opodatkowania. Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Uzasadnieniem powyższego jest fakt, że - jak wskazał Wnioskodawca - opisana we wniosku dotacja do 85% kwoty dofinansowania jest w formie płatności ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz do 15% kwot dofinansowania w formie dotacji celowej, zatem realizowane projekty finansowane są z dwóch źródeł, co wynika z regulacji przewidzianej w ustawie o finansach publicznych dla budżetu środków europejskich. Należy zatem stwierdzić, że środki finansowe, które otrzymuje SKA w postaci dofinansowania na realizację dwóch projektów dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Oś priorytetowa 1 - Badanie i Rozwój Nowoczesnych Technologii, 4-Inwestycje w Innowacyjne Przedsięwzięcia, Działanie 1.4 – Wsparcie Projektów Celowych stanowią dla Wnioskodawcy przychód podlegający zwolnieniu przedmiotowemu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 i 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Podsumowując, w oparciu o opisany we wniosku stan faktyczny oraz przywołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że środki pomocowe, które SKA otrzymuje na realizację dwóch projektów dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Oś priorytetowa 1 - Badanie i Rozwój Nowoczesnych Technologii, 4-Inwestycje w Innowacyjne Przedsięwzięcia, Działanie 1.4 – Wsparcie Projektów Celowych, stanowią dla Wnioskodawcy przychód podlegający zwolnieniu z opodatkowania: - w części dotyczącej środków europejskich („płatności”) - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- w części dotyczącej współfinansowania krajowego („dotacja celowa”) - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Uwzględniając charakter „środków europejskich”, uregulowanych w formie budżetu środków europejskich jako odrębna część budżetu państwa i wypłacanych w dwóch formach: płatności i dotacji celowej należy stwierdzić, że opisane we wniosku dofinansowanie otrzymane przez SKA z PO Innowacyjna Gospodarka stanowi dla Wnioskodawcy przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie ww. przepisów prawa.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania otrzymanych środków pomocowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 i 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
|