Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-218/12-2/AS
z 4 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-218/12-2/AS
Data
2012.06.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
beneficjent
dotacja celowa
osoby prawne
przychód
spółka komandytowo-akcyjna
udziałowiec
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy otrzymane przez SKA refundacje (dotacje) korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 498 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22.03.2012 r. (data wpływu 29.03.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania otrzymanych środków pomocowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 i 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.03.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania otrzymanych środków pomocowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 i 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest komplementariuszem w spółce komandytowo-akcyjnej (dalej: „SKA”). SKA ewidencjonuje zdarzenia gospodarcze na podstawie ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.). SKA w czerwcu 2011 r. rozpoczęła realizację dwóch projektów dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Są to projekty realizowane w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Oś priorytetowa 1 - Badanie i Rozwój Nowoczesnych Technologii, 4-Inwestycje w Innowacyjne Przedsięwzięcia, Działanie 1.4 – Wsparcie Projektów Celowych.

SKA zwarła umowy o dofinansowanie z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, która jest instytucją wdrażającą/pośredniczącą II stopnia. Projekty są dofinansowane w procentowym wskaźniku kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem poniesionych w toku realizacji projektów, w tym:

  • do 85% kwoty dofinansowania w formie płatności ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz
  • do 15% kwot dofinansowania w formie dotacji celowej.

Maksymalna wysokość dofinansowania na badania przemysłowe wynosi 70% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, a na prace rozwojowe 45% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.

Instytucja wdrażająca udziela SKA finansowania w drodze refundacji poniesionych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem w formie płatności oraz płatności końcowej, na podstawie wniosku o płatność złożonego przez SKA.

Pierwsze wnioski o płatność zostały złożone w grudniu 2011 r., a pierwsze wpływy z tytułu dotacji SKA odnotowała w lutym 2012 r.

Realizowane projekty obejmujące fazę badawczą i wdrożeniową, polegają na opracowaniu innowacyjnego produktu leczniczego.

W ramach fazy badawczej zostanie opracowana technologia produktu leczniczego oraz będą przeprowadzone wszelkie badania analityczne i kliniczne, na podstawie których możliwe będzie przygotowanie dokumentacji rejestracyjnej dla produktów. Ta dokumentacja będzie stanowić podstawę wszczęcia procedury rejestracyjnej leku, której efektem finalnym (już w ramach fazy wdrożeniowej) będzie uzyskanie pozwolenia na dopuszczenie do obrotu. W trakcie realizacji projektu, zgodnie z harmonogramem będącym załącznikiem do jednej z umów podpisanych z Polską Agencją Przedsiębiorczości, zostaną wykonane następujące badania przemysłowe i prace rozwojowe.

Zadania, które nie prowadzą do zdobycia nowej wiedzy zostały w obydwu projektach zakwalifikowane jako prace rozwojowe (wykaz dla jednego z projektów):

  1. badania przemysłowe:
    1. wybór dostawców surowców i pozyskanie ich do badań rozwojowych, wybór dostawców opakowań,
    2. zaplanowanie badań rozwojowych, pozyskanie produktu referencyjnego,
    3. przebadanie produktu referencyjnego,
    4. badania rozwojowe produktu gotowego - część I i II,
    5. opracowanie specyfikacji,
    6. opracowanie metod badań,
    7. wyprodukowanie serii laboratoryjnych,
    8. walidacja metod badań,
    9. wstępne badania trwałości,
    10. opracowanie nowatorskiego opakowania produktu leczniczego,
    11. walidacja procesowa,
    12. badania na zwierzętach, badania kliniczne oraz badania z zastosowaniem „spr”,
  2. prace rozwojowe:
    1. rozeznanie patentowe,
    2. wytworzenie serii pilotowych / produkcyjnych
    3. badania trwałości serii / pilotowych / produkcyjnych - etapy I-V,
    4. przygotowanie dokumentacji rejestracyjnej
    5. złożenie dokumentacji rejestracyjnej do agencji i monitorowanie procesu rejestracji - etap I-III.


Kwalifikacji zadań do odpowiednich badań dokonano na podstawie Rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i art. 88 Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

Zasady prowadzenia poszczególnych badań klinicznych, w tym badań biorównoważności zawierają wytyczne i zalecenia europejskie, dokumentacja rejestracyjna musi być opracowana zgodnie z formatem CTD (Comon Technical Document), na który składa się 5 modułów. Zakres informacji i układ musi odpowiadać ściśle określonym wymaganiom zebranym w wytycznych europejskich, po opracowaniu całej dokumentacji rejestracyjnej i jej prawidłowym skompletowaniu, dokumentacja zostanie złożona do agencji rejestracyjnych i rozpocznie się standardowa procedura jej oceny obejmująca walidację kompletności dokumentacji jakościowej, klinicznej i przedklinicznej. Proces ten będzie się odbywać w oparciu o przepisy ustawy Prawo farmaceutyczne (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1017 ze zm.), dyrektyw i wytycznych unijnych, Kodeksu postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1072 ze zm.) oraz procedur wewnętrznych agencji rejestracyjnych.

SKA po pozytywnym zakończeniu projektu i dopuszczeniu do obrotu produktu leczniczego zamierza udzielać na opracowaną technologię licencji. SKA nie będzie wdrażać produktu leczniczego do produkcji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymane przez SKA refundacje (dotacje) korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, w zaistniałym stanie faktycznym, otrzymane przez SKA środki będą, na gruncie ustawy o CIT, stanowiły dla Wnioskodawcy przychody zwolnione z opodatkowania w myśl art. 17 ust. 1 pkt 48, wolne od dochodu są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa. Refundacja otrzymana przez SKA od polskiej agencji rozwoju przedsiębiorczości stanowi dotację celową przyznaną ze środków z budżetu państwa.

W związku z tym refundacja 15% wartości wydatków objętych wsparciem będzie korzystała ze zwolnienia od dochodu na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT. Natomiast refundacja otrzymywana przelewem od Ministra Finansów (85% wartości wydatków objętych wsparciem) będzie korzystała ze zwolnienia na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT, jako środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania otrzymanych środków pomocowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 i 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uznaje się za prawidłowe.

Tytułem wstępu należy zauważyć, że spółka komandytowo-akcyjna stanowi tzw. formę hybrydową - łączy w sobie elementy spółki komandytowej z elementami spółki akcyjnej.

W ustawie z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) przepisy o spółce komandytowo-akcyjnej zawarte są w Dziale IV Tytułu II (Spółki osobowe).

Mimo, że w spółce komandytowo-akcyjnej występują zarówno cechy charakterystyczne dla spółki komandytowej, jak i cechy spółki akcyjnej, to polski ustawodawca skłonił się ku bardziej „komandytowemu” modelowi i nadał spółce komandytowo-akcyjnej charakter spółki osobowej. Z punktu widzenia podatku dochodowego oznacza to równocześnie, że spółka komandytowo-akcyjna jako spółka osobowa jest podmiotem transparentnym podatkowo. Zatem majątek takiej spółki traktuje się jako majątek wspólników tej spółki, a opodatkowanie podatkiem dochodowym ma miejsce na poziomie wspólników.

W związku z powyższym określenie wysokości przychodu, dochodu do opodatkowania oraz należnego podatku dochodowego dokonuje się dla poszczególnych wspólników indywidualnie. W zależności od statusu wspólnika, tzn. czy jest to osoba prawna, czy też fizyczna - wspólnik podlega opodatkowaniu odpowiednio podatkiem dochodowym od osób prawnych, bądź podatkiem dochodowym od osób fizycznych i samodzielnie dokonuje rozliczenia podatkowego.

W przedmiotowej sprawie komandytariuszem SKA jest Wnioskodawca będący spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Z uwagi na zapis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, ze zm.) w brzmieniu: „ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób oprawnych i spółek kapitałowych w organizacji, zwanych dalej „podatnikami”, należy zatem stwierdzić, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlega regulacjom ww. ustawy podatkowej.

Program Operacyjny „Innowacyjna Gospodarka” (dalej: „PO Innowacyjna Gospodarka”), zgodnie ze wstępnym projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO), przyjętym w dniu 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Rozważając charakter środków finansowych, które otrzymuje SKA w postaci dofinansowania na realizację dwóch projektów dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Oś priorytetowa 1 - Badanie i Rozwój Nowoczesnych Technologii, 4-Inwestycje w Innowacyjne Przedsięwzięcia, Działanie 1.4 – Wsparcie Projektów Celowych, należy odnieść się do regulacji art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 ze zm.), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o „środkach europejskich” – rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, czyli:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy; i
  3. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.


Ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. wprowadziła z dniem 1 stycznia 2010 r. zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Reguluje to art. 111 pkt 16, zgodnie z którym: „dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa”.

Na mocy art. 117 ust. 1 cytowanej ustawy o finansach publicznych przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Co istotne, zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej jako jej element.

Szczegółowy sposób wydatkowania budżetu środków europejskich uregulowany został w art. 184-195 ustawy o finansach publicznych.

W myśl art. 186 ustawy o finansach publicznych wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Nadmienić należy, że stosownie do art. 127 ust. 2 pkt 2, 4 i 5 ustawy o finansach publicznych dotacjami celowymi są m. in. środki przeznaczone na:

  1. realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b;
  2. realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d;
  3. współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Przepis art. 187 ww. ustawy określa, że za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Zgodnie z art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

Ponadto w myśl art. 188 ust. 2 nowej ustawy o finansach publicznych dysponent części budżetowej może upoważnić na piśmie instytucję, o której mowa w ust. 1, do wydawania zgody na dokonywanie płatności.

Zgodnie z art. 188 ust. 4 nowej ustawy o finansach publicznych instytucja, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, informuje właściwego dysponenta części budżetowej o zleceniach płatności przekazywanych do Banku Gospodarstwa Krajowego, a w przypadku programów finansowanych z udziałem środków europejskich, dla których instytucją zarządzającą lub pośredniczącą jest zarząd województwa, także zarząd województwa.

Co istotne, w myśl art. 188 ust. 5 nowej ustawy o finansach publicznych, płatności mogą być przekazywane na rachunek beneficjenta, podmiotu upoważnionego przez beneficjenta lub wykonawcy.

Na podstawie art. 188 ust. 6 Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 17 grudnia 2009 r. w sprawie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz przekazywania informacji dotyczących tych płatności, które określa:

  1. wzór zlecenia płatności;
  2. zakres, terminy i tryb przekazywania przez Bank Gospodarstwa Krajowego informacji dotyczących płatności;
  3. wzory, zakres, terminy i tryb przekazywania informacji przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, do dysponenta części budżetowej lub do zarządu województwa.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że beneficjenci unijnych programów pomocowych otrzymują kolejne transze dofinansowania w dwóch przelewach:

  1. płatność w części dotyczącej środków europejskich przekazywanej przez BGK na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez PARP;
  2. dotację celową w części dotyczącej współfinansowania krajowego przekazywanej przez PARP (w przypadku beneficjentów programu PO IG i PO KL lub przekazywanej przez BGK z odrębnego rachunku dla dotacji celowej na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez PARP - w przypadku beneficjentów programu PO RPW).

Dofinansowanie może być zatem dokonywane w dwóch formach:

  1. płatności,
  2. dotacji celowej z budżetu państwa.

W oparciu o opisany we wniosku stan faktyczny, w którym Wnioskodawca wskazał, że:

  • do 85% kwoty dofinansowania w formie płatności ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz
  • do 15% kwot dofinansowania w formie dotacji celowej

należy stwierdzić, że środki finansowe, które otrzymuje SKA w postaci dofinansowania na realizację dwóch projektów dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Oś priorytetowa 1 - Badanie i Rozwój Nowoczesnych Technologii, 4-Inwestycje w Innowacyjne Przedsięwzięcia, Działanie 1.4 – Wsparcie Projektów Celowych będą mają charakter „środków europejskich”, uregulowanych w formie budżetu środków europejskich jako odrębna część budżetu państwa i wypłacane będą w dwóch ww. formach.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny wskazać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zatem w świetle przywołanego przepisu dofinansowanie otrzymane przez SKA jako Beneficjenta „środków europejskich” na realizację dwóch projektów dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Oś priorytetowa 1 - Badanie i Rozwój Nowoczesnych Technologii, 4-Inwestycje w Innowacyjne Przedsięwzięcia, Działanie 1.4 – Wsparcie Projektów Celowych - co do zasady - będą stanowiły przychód Wnioskodawcy w dacie ich otrzymania dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Przychodem są bowiem przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bezzwrotnym, definitywnym, których rzeczywiste otrzymanie powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego.

Podkreślić przy tym należy, że sposób wypłaty czy okresowych rozliczeń pieniędzy z uwagi na specyfikę unijnych środków pomocowych ma charakter swoistych „rozwiązań technicznych” udzielanej pomocy w zakresie wypłat i rozliczeń dotacji, co potwierdza stosowna regulacja ustawowa w materii finansów publicznych.

Nie można przy tym poszczególnych transz środków finansowych, wypłacanych zgodnie z obowiązującym na podstawie zawartej umowy o dofinansowanie harmonogramem, traktować jako „zaliczek” lub wyodrębnionych „otrzymywanych dotacji”.

Wskazać należy jednoznacznie, że otrzymane pieniądze w myśl cytowanego powyżej art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stają się przychodem podatkowym w momencie wpływu na rachunek bankowy poszczególnych transz, gdyż już od tego momentu SKA może nimi dysponować jako Beneficjent realizowanego Projektu.

Jednakże uwzględniając przepisy art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odnośnie zwolnienia od podatku trzeba wskazać, że dofinansowanie na realizację dwóch projektów dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Oś priorytetowa 1 - Badanie i Rozwój Nowoczesnych Technologii, 4-Inwestycje w Innowacyjne Przedsięwzięcia, Działanie 1.4 – Wsparcie Projektów Celowych otrzymane przez SKA z PO Innowacyjna Gospodarka będzie stanowiło dla Wnioskodawcy przychód zwolniony z opodatkowania.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Uzasadnieniem powyższego jest fakt, że - jak wskazał Wnioskodawca - opisana we wniosku dotacja do 85% kwoty dofinansowania jest w formie płatności ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz do 15% kwot dofinansowania w formie dotacji celowej, zatem realizowane projekty finansowane są z dwóch źródeł, co wynika z regulacji przewidzianej w ustawie o finansach publicznych dla budżetu środków europejskich.

Należy zatem stwierdzić, że środki finansowe, które otrzymuje SKA w postaci dofinansowania na realizację dwóch projektów dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Oś priorytetowa 1 - Badanie i Rozwój Nowoczesnych Technologii, 4-Inwestycje w Innowacyjne Przedsięwzięcia, Działanie 1.4 – Wsparcie Projektów Celowych stanowią dla Wnioskodawcy przychód podlegający zwolnieniu przedmiotowemu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 i 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podsumowując, w oparciu o opisany we wniosku stan faktyczny oraz przywołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że środki pomocowe, które SKA otrzymuje na realizację dwóch projektów dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Oś priorytetowa 1 - Badanie i Rozwój Nowoczesnych Technologii, 4-Inwestycje w Innowacyjne Przedsięwzięcia, Działanie 1.4 – Wsparcie Projektów Celowych, stanowią dla Wnioskodawcy przychód podlegający zwolnieniu z opodatkowania:

  • w części dotyczącej środków europejskich („płatności”) - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • w części dotyczącej współfinansowania krajowego („dotacja celowa”) - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uwzględniając charakter „środków europejskich”, uregulowanych w formie budżetu środków europejskich jako odrębna część budżetu państwa i wypłacanych w dwóch formach: płatności i dotacji celowej należy stwierdzić, że opisane we wniosku dofinansowanie otrzymane przez SKA z PO Innowacyjna Gospodarka stanowi dla Wnioskodawcy przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie ww. przepisów prawa.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania otrzymanych środków pomocowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 i 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj