Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-2-2/4511-582/15/ZuK
z 17 grudnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 24 września 2015 r. (data otrzymania 25 września 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z udziałem Uczestników w programie motywacyjnym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2015 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z udziałem Uczestników w programie motywacyjnym.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce (Spółka). Wnioskodawca działa w branży informatycznej a przedmiotem jego działalności jest działalność związana z oprogramowaniem. Wnioskodawca zamierza wdrożyć program motywacyjny skierowany do swojego personelu (Program). Program ma przyczynić się do trwałego związania ze Spółką jej kluczowych współpracowników oraz zachęcić ich do wspierania rozwoju Spółki i osiągania przez nią coraz lepszych wyników finansowych.

Do uczestnictwa w Programie zostaną zaproszone osoby wybrane przez Zarząd Wnioskodawcy, wśród których mogą znaleźć się osoby współpracujące ze Spółką na różnych podstawach prawnych, tj. na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej oraz członkowie Zarządu Wnioskodawcy (Współpracownicy). Przystąpienie do Programu w odpowiedzi na zaproszenie Zarządu Wnioskodawcy będzie dobrowolne.

Zasady Programu zostaną ujęte w regulaminie (Regulamin), który będzie pełnił funkcję informacyjną i porządkową. Podstawą uczestnictwa w Programie będzie natomiast umowa o przyznanie instrumentu pochodnego (Umowa), zawierana pomiędzy Wnioskodawcą a każdym ze Współpracowników, który skorzystał z zaproszenia Zarządu Wnioskodawcy do uczestnictwa w Programie (Współpracownicy, którzy przystąpili do Programu będą dalej zwani Uczestnikami). Umowa nie będzie stanowiła aneksu, uzupełnienia lub innej podobnej umowy związanej ze stosunkiem prawnym, na podstawie którego Uczestnik współpracuje ze Spółką. Na mocy Umowy Wnioskodawca przyzna Uczestnikowi jedną lub więcej jednostek uczestnictwa (Jednostka Uczestnictwa). Jednostka Uczestnictwa będzie stanowiła prawo majątkowe, którego wartość będzie obliczana w oparciu o wskaźnik, a jej wykonanie następować będzie przez rozliczenie pieniężne. Wskaźnikiem, o którym mowa w zdaniu poprzednim będzie zysk brutto Spółki, wykazany w rocznym sprawozdaniu finansowym Spółki (Wskaźnik). Jednostki Uczestnictwa będą przyznawane na rok obrotowy, co oznacza, że wartość Jednostek Uczestnictwa będzie zależna od wartości Wskaźnika uzyskanego w roku obrotowym, na który jednostki zostały przyznane.

Wartość Jednostki Uczestnictwa obliczana będzie w następujący sposób:

WJU = 0,0001 x Ww

gdzie:

WJU – wartość Jednostki Uczestnictwa,

Ww – wartość Wskaźnika w danym roku obrotowym.

Zbywalność Jednostek Uczestnictwa, jak również możliwość ich obciążenia prawem o charakterze rzeczowym lub obligacyjnym zostanie wyłączona w Umowie. Jednostki Uczestnictwa będą przyznawane odpłatnie, przy czym cena nabycia jednej Jednostki Uczestnictwa wyniesie 10 zł (dziesięć złotych 00/100). Jednostki Uczestnictwa będą prawami o charakterze warunkowym co oznacza, że Uczestnik będzie mógł je wykonać, o ile zostanie osiągnięta minimalna wartość Wskaźnika określona w Umowie (Warunek). W przypadku wygaśnięcia lub rozwiązania umowy, na podstawie której Uczestnik współpracuje ze Spółką, Umowa ulegnie automatycznemu rozwiązaniu.

Realizacja Jednostek Uczestnictwa będzie przebiegała według następującego scenariusza. Po zakończeniu danego roku obrotowego, na który zostały przyznane Jednostki Uczestnictwa, Spółka zweryfikuje czy Warunek się ziścił.

Zależnie od wyniku tej weryfikacji Spółka przekaże Uczestnikowi informację o:

  1. nieziszczeniu się Warunku i o braku możliwości wykonania Jednostek Uczestnictwa albo
  2. ziszczeniu się Warunku Zawieszającego oraz o wartości Jednostek Uczestnictwa.

Z chwilą otrzymania informacji wskazanej w pkt 1 Umowa wygaśnie a Uczestnik utraci wszelkie prawa z niej wynikające. Po otrzymaniu informacji wskazanej w pkt 2 Uczestnik w określonym terminie będzie mógł złożyć oświadczenie o wykonaniu Jednostek Uczestnictwa. Jeżeli Uczestnik nie złoży w tym terminie oświadczenia, Jednostki Uczestnictwa, w stosunku do których nie zostało złożone oświadczenie wygasną.

Jeżeli Uczestnik wykona Jednostki Uczestnictwa nastąpi rozliczenie pieniężne, którego wartość zostanie obliczona zgodnie z następującym wzorem:

WRP = LJU x WJU

gdzie:

WRP – wartość rozliczenia pieniężnego;

LJU – liczba Jednostek Uczestnictwa, w stosunku do których Uczestnik złożył oświadczenie;

WJU – wartość Jednostki Uczestnictwa.

W związku z wykonaniem Jednostek Uczestnictwa Spółka będzie zobowiązana do zapłaty Uczestnikowi kwoty rozliczenia pieniężnego, która zostanie wypłacona w dwóch ratach, przy czym pierwsza rata w wysokości 50 % kwoty rozliczenia pieniężnego zostanie wypłacona nie później niż w terminie do końca lipca roku kalendarzowego następującego po roku obrotowym, na który zostały przyznane Jednostki Uczestnictwa, natomiast druga rata w wysokości 50 % kwoty rozliczenia pieniężnego zostanie wypłacona nie później niż do końca grudnia roku kalendarzowego następującego po roku obrotowym, na który zostały przyznane Jednostki Uczestnictwa.

Program w kształcie omówionym powyżej będzie mógł być ponawiany w kolejnych latach obrotowych, stosownie do decyzji Zarządu Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytania.

  1. Czy ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu po stronie Uczestnika z tytułu wykonania Jednostek Uczestnictwa stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej zgodnie z art. 30b ust. 1 ww. ustawy?
  2. Czy ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu po stronie Uczestnika z tytułu wykonania Jednostek Uczestnictwa powstanie tylko w momencie otrzymania poszczególnych rat rozliczenia pieniężnego?
  3. Czy w związku z realizacją Jednostek Uczestnictwa na Wnioskodawcy będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki płatnika w rozumieniu ww. ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu po stronie Uczestnika z tytułu wykonania Jednostek Uczestnictwa stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej zgodnie z art. 30b ust. 1 ww. ustawy.
  2. Ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu po stronie Uczestnika z tytułu wykonania Jednostek Uczestnictwa powstanie tylko w momencie otrzymania przez Uczestnika poszczególnych rat rozliczenia pieniężnego.
  3. W związku z realizacją Jednostek Uczestnictwa na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika w rozumieniu ww. ustawy jednak zobowiązany będzie on do sporządzenia i przesłania do właściwych urzędów skarbowych i Uczestników imiennych informacji o wysokości osiągniętego dochodu z kapitałów pieniężnych (informacji PIT-8C) zgodnie z art. 39 ust. 3 ww. ustawy.

Ad. 1

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy – jednym ze źródeł przychodów są m.in. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy – przychodami z kapitałów pieniężnych są przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Definicja pochodnych instrumentów finansowych, którą posługuje się ww. ustawa, została zawarta w art. 5a pkt 13, który stanowi, że – ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi z wyłączeniem tytułów uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania oraz instrumentów rynku pieniężnego.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c) oraz i) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2014 r. poz. 94 ze zm.) instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są m.in.:

c) niebędące papierami wartościowymi opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne,

i) opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także wszelkiego rodzaju inne instrumenty pochodne odnoszące się do aktywów, praw, zobowiązań, indeksów oraz innych wskaźników, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.


Stosownie do art. 3 pkt 28a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi przez instrumenty pochodne rozumie się opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości instrumentów finansowych, walut, stóp procentowych, rentowności, indeksów finansowych, wskaźników finansowych, towarów, zmian klimatycznych, stawek frachtowych, poziomów emisji, stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, a także innych aktywów, praw, zobowiązań, indeksów lub wskaźników (instrumentów bazowych) oraz instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego.

Z kolei zgodnie z § 3 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 149, poz. 1674 ze zm.) instrument pochodny to instrument finansowy, którego:

  1. wartość jest zależna od zmiany wartości instrumentu bazowego, to jest określonej stopy procentowej, ceny papieru wartościowego lub towaru, kursu wymiany walut, indeksu cen lub stóp, oceny wiarygodności kredytowej lub indeksu kredytowego albo innej podobnej wielkości i
  2. nabycie nie powoduje poniesienia żadnych wydatków początkowych albo wartość netto tych wydatków jest niska w porównaniu do wartości innych rodzajów kontraktów, których cena podobnie zależy od zmiany warunków rynkowych, i
  3. rozliczenie nastąpi w przyszłości.

Zgodnie z cytowanymi regulacjami cechą pochodnych instrumentów finansowych jest to, że ich wartość uzależniona jest od wartości instrumentów bazowych, do których mogą należeć różnego rodzaju wskaźniki w tym wskaźniki finansowe. Co istotne instrument pochodny jest realizowany przez rozliczenie pieniężne, dokonywane w przyszłości a jego wartość całkowicie zależy od wartości wskaźników finansowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, Jednostki Uczestnictwa przyznawane Uczestnikom na podstawie Umowy stanowią instrument pochodny w rozumieniu ww. przepisów. Wartość Jednostek Uczestnictwa jest w pełni zależna od instrumentu bazowego jakim jest Wskaźnik (zysk brutto osiągnięty w danym roku obrotowym), tj. zmiana Wskaźnika bezpośrednio rzutuje na wartość Jednostek Uczestnictwa i kwotę ewentualnego rozliczenia pieniężnego. Wskaźnik stanowi bez wątpienia wskaźnik finansowy w rozumieniu ww. przepisów. Jego poziom jest wyznaczany przez warunki rynkowe w jakich działa Spółka a tym samym ilustruje on ekonomiczną sytuację Spółki. Tym samym wartość Jednostek Uczestnictwa jest pochodną tych warunków rynkowych. Co istotne w chwili zawarcia Umowy Uczestnik otrzymuje jedynie prawo warunkowe, którego wykonanie możliwe będzie w przyszłości, o ile osiągnięty zostanie minimalny pułap Wskaźnika określonego w Umowie. Wykonanie Jednostek Uczestnictwa następuje po złożeniu stosownego oświadczenia przez Uczestnika i jest dokonywane przez rozliczenie pieniężne, którego wartość jest wypłacana na rzecz Uczestnika.

Należy więc stwierdzić, że wykonując Jednostki Uczestnictwa Uczestnicy osiągną przychód z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy. Od dochodów uzyskanych z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych (tj. Jednostek Uczestnictwa przyznanych Uczestnikom na podstawie Umowy) podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu (art. 30b ust. 1 ww. ustawy).

W celu potwierdzenia powyższego stanowiska Wnioskodawca przytoczył interpretacje Ministra Finansów wydane w zbliżonych stanach faktycznych:

Wnioskodawczyni przyznane jest warunkowe prawo (Prawo) do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego wynikającego z realizacji tego Prawa (Kwota Rozliczenia). Po raz pierwszy warunkowe, niezbywalne prawo (Prawo) do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego wynikającego z realizacji tego Prawa (Kwota Rozliczenia) zostało przyznane Wnioskodawczyni w dniu 10 lutego 2014 r. (data podpisania Umowy Programu Motywacyjnego). Przyznane Wnioskodawczyni warunkowe, niezbywalne prawo (Prawo) do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego wynikającego z realizacji tego Prawa (Kwota Rozliczenia) stanowi pochodny instrument finansowy, o którym mowa w art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego pochodny instrument finansowy oznacza instrument finansowy, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r., poz. 94). W związku z tym, że Prawo jest warunkowe, brak jest jakichkolwiek gwarancji co do otrzymania przez Wnioskodawczynię Kwoty Rozliczenia (dotyczy to przypadku, gdy warunki określone przez Program nie zostaną spełnione, np. nie wystąpi wspomniany niżej zysk w Grupie Kapitałowej A. w danym roku obrotowym). Realizacja Prawa polega na żądaniu od Spółki wypłaty Kwoty Rozliczenia i wynikającej z tego żądania wypłacie przez Spółkę Wnioskodawczyni tej kwoty.

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 listopada 2014 r., Znak: IPPB2/415-655/14-4/MG;

Z wniosku wynika, że umowa uczestnictwa w programie motywacyjnym zawarta pomiędzy spółką a Wnioskodawcą przewiduje, że w wyniku realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych w postaci prawa do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego Wnioskodawca otrzyma od spółki kwotę rozliczenia, której wartość uzależniona jest od wysokości wskaźnika EBITDA spółki, tj. wyniku operacyjnego skorygowanego o wyłączenie amortyzacji, uzyskanego w danym roku kalendarzowym. W świetle powyższego należy stwierdzić, że w momencie realizacji przez Wnioskodawcę praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych w drodze rozliczenia pieniężnego, powstał przychód, który należy zakwalifikować do źródła przychodów z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w powołanym powyżej art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 26 listopada 2014 r., Znak: ITPB1/415-1071/14/DP;

Cechą pochodnych instrumentów finansowych jest to, że ich wartość uzależniona jest od wartości instrumentów bazowych, czyli np. wartości akcji, obligacji, wartości indeksu giełdowego, itp. Wobec tego, że we wniosku wskazano, że przyznawane uprawnionym jednostki stanowią pochodny instrument finansowy w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stwierdzić należy, że realizacja praw przysługujących Uprawnionym generować będzie przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochód z tego tytułu będzie podlegał opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ww. ustawy.

Ad 2.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy – przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z powyższego przepisu wynika, że przyznanie Uczestnikom Jednostek Uczestnictwa mogłoby skutkować powstaniem przychodu podatkowego jedynie wówczas, gdyby w tym momencie otrzymywali oni pieniądze, wartości pieniężne, świadczenia w naturze albo inne nieodpłatne świadczenia. Nie ulega wątpliwości, że w wyniku zawarcia Umów i nabycia Jednostek Uczestnictwa nie dojdzie do otrzymania lub pozostawienia do dyspozycji Uczestników pieniędzy lub wartości pieniężnych. W związku z tym należy ustalić, czy zawarcie Umów i przyznanie Jednostek Uczestnictwa nie wiąże się z otrzymaniem świadczeń w naturze czy jakichkolwiek innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepisy ww. ustawy nie zawierają definicji „świadczenia w naturze” ani definicji „nieodpłatnego świadczenia”. Jednakże zgodnie z utrwalonym orzecznictwem sądów administracyjnych (np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 20 września 2005 r., sygn. akt FSK 2206/04) przez „nieodpłatne świadczenie” należy rozumieć zdarzenie prawne lub zdarzenie faktyczne, którego skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie w majątku danej osoby, mające konkretny wymiar finansowy. W wyniku nieodpłatnego świadczenia dochodzi więc do powiększenia majątku lub składników majątku danej osoby w sposób definitywny a wartość tego przysporzenia jest możliwa do ustalenia. Co istotne, takie przysporzenie ma miejsce jedynie wówczas, gdy dana osoba może nim swobodnie dysponować.

Możliwość wykonania Jednostek Uczestnictwa uzależniona jest od osiągnięcia określonego w Umowie poziomu Wskaźnika. Dodatkowo w przypadku wygaśnięcia lub rozwiązania umowy, na podstawie której Uczestnik współpracuje ze Spółką, Umowa ulegnie automatycznemu rozwiązaniu. Zdarzenia warunkujące możliwość wykonania Jednostek Uczestnictwa mogą się ziścić albo nie. Otrzymanie kwoty rozliczenia pieniężnego jest więc zdarzeniem przyszłym i niepewnym. Oznacza to, że Uczestnik w momencie zawarcia Umowy uzyskuje jedynie potencjalną możliwość wykonania Jednostek Uczestnictwa w przyszłości i otrzymania z tego tytułu kwoty rozliczenia pieniężnego. Do tego czasu z samego faktu posiadania Jednostek Uczestnictwa Uczestnik nie uzyskuje jakichkolwiek korzyści, w tym w szczególności nie może nawet wykorzystać Jednostek Uczestnictwa jako przedmiotu zabezpieczenia ani dokonać ich zbycia. Co istotne, nie jest możliwe ustalenie wartości rynkowej Jednostek Uczestnictwa, gdyż przyznawane są one tylko uczestnikom Programu. Tym samym nabycie Jednostek Uczestnictwa nie stanowi nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu przepisów ww. ustawy.

Powyżej zostało już wykazane, że Jednostki Uczestnictwa stanowią pochodne instrumenty finansowe. Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1b ww. ustawy – za datę powstania przychodu z tytułu realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych uważa się moment realizacji tych praw.

Na gruncie cytowanych powyżej przepisów oraz biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności należy wyciągnąć wniosek, że źródłem przychodu dla Uczestników nie będzie przyznanie Jednostek Uczestnictwa, tj. moment zawarcia Umów, gdyż przyznanie Jednostek Uczestnictwa nie gwarantuje jeszcze wykonania tych praw i otrzymania kwoty rozliczenia pieniężnego. Przychód dla Uczestników powstanie dopiero w chwili realizacji Jednostek Uczestnictwa, przy czym – w ocenie Wnioskodawcy – takim momentem będzie otrzymanie przez Uczestników kwot stanowiących poszczególne raty rozliczenia pieniężnego.

Za powyższą interpretacją przemawiają wypowiedzi sądów. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 9 listopada 2011 r., sygn. akt II FSK 21/11, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stwierdził, że: „Przychód podatkowy z tytułu realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych (dodatni wynik z transakcji) powstaje w dacie faktycznego otrzymania przez uprawnionego płatności.”

Z kolei Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku potwierdził powyższą wykładnię w odniesieniu do ww. ustawy, podnosząc, że „Ustawa [Ustawa] nie wskazuje, co oznacza sformułowanie „realizacja praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych” i kiedy dochodzi do realizacji tych praw.”

Kwestię tę rozstrzygał jednak Naczelny Sąd Administracyjny. W wyroku z 9 listopada 2011 r. (sygn. akt II FSK 21/11), orzekając na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stwierdził, że przychód podatkowy z tytułu realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych powstaje w dacie faktycznego otrzymania przez uprawnionego płatności.

Dla potwierdzenia takiego stanowiska Wnioskodawca przywołał fragmenty innych interpretacji indywidualnych wydanych dla podobnych stanów faktycznych.

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 23 stycznia 2015 r. Znak: IBPBII/2/415-932/14/AK;

Podsumowując, uczestnictwo Osób Uprawnionych w programie motywacyjnym spowoduje powstanie po ich stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu dopiero w momencie realizacji prawa do otrzymania kwoty rozliczenia. Przychód ten należy zakwalifikować jako przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej zgodnie z art. 30b ustawy.

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 29 sierpnia 2014 r. Znak: ITPB1/415-595/14/MP;

Należy stwierdzić, że sam fakt przyznania Uprawnionemu pochodnych instrumentów finansowych – po spełnieniu warunków (tj. odpowiedniej realizacji wskaźnika ekonomicznego Spółki) nie rodzi skutku w postaci powstania przychodu.

Przyjmując za Wnioskodawcą, że przyznane warunkowe prawo do otrzymania w przyszłości kwoty Rozliczenia Pieniężnego z tytułu zawarcia kontraktu stanowi pochodny instrument finansowy w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, należy potwierdzić, że realizacja prawa poprzez wypłatę, tj. otrzymania Rozliczenia Pieniężnego spowoduje powstanie po stronie Wnioskodawcy przychodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 20 grudnia 2013 r. Znak: IPPB2/415-749/13-4/AS;

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przywołane uregulowania prawne wskazać należy, że nabycie przez Wnioskodawcę warunkowego niezbywalnego prawa, które jak wskazał Wnioskodawca stanowi pochodny instrument finansowy, uprawniającego do otrzymania w przyszłości kwoty wynikającej z jego realizacji, nie skutkuje powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż jak wynika z wniosku prawo to ma jedynie charakter warunkowy. Powyższe wynika również z faktu, że Wnioskodawca w momencie nabycia niezbywalnego warunkowego prawa do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego stanowiącego pochodny instrument finansowy nie ma gwarancji uzyskania natychmiastowych korzyści ani gwarancji uzyskania ich później, gdyż potencjalna wypłata jest uzależniona od kształtowania się wartości wynikających ze sprawozdania finansowego Spółki za dany okres rozliczeniowy. (...) W konsekwencji w momencie nabycia przez Wnioskodawcę niezbywalnego warunkowego prawa stanowiącego pochodny instrument finansowy, uprawniającego do otrzymania w przyszłości wypłaty pieniężnej (uzależnionej od kształtowania się wartości wynikających ze sprawozdania finansowego Spółki za dany okres rozliczeniowy) po stronie Wnioskodawcy nie wystąpił przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ad 3.

W myśl art. 30b ust. 1 ww. ustawy – od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Stosownie natomiast do art. 30b ust. 2 pkt 3 ww. ustawy – dochodem z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a.

Zgodnie z art. 45 ust. 1a pkt 1 w zw. z art. 30b ust. 6 ww. ustawy – na podatniku, który uzyskał dochód (poniósł stratę) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ciąży obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru (formularz PIT-38), w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. W tym samym terminie podatnik jest obowiązany do wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy).

Z kolei art. 39 ust. 3 ww. ustawy stanowi, że – osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-8C).

Obowiązek sporządzenia ww. informacji spoczywa na podmiotach, które dokonują wypłaty świadczeń stanowiących dla podatnika dochody kapitałowe lub podmiotów, za pośrednictwem których podatnik uzyskuje dochody, o których mowa powyżej.

Mając na względzie powyższe przepisy należy stwierdzić, że w związku z realizacją Jednostek Uczestnictwa i dokonaniem wypłat kwot rozliczenia pieniężnego na Spółce (Wnioskodawcy) nie będą ciążyły obowiązki płatnika, tj. Spółka nie będzie obowiązana do naliczenia, pobrania i odprowadzenia podatku (zaliczki na podatek). Spółka będzie jednak zobowiązana na mocy art. 39 ust. 3 ww. ustawy do sporządzenia dla każdego Uczestnika, dla którego dokona wypłat kwot wynikających z rozliczenia pieniężnego, imiennej informacji o wysokości dochodu z kapitałów pieniężnych i przesłania tej informacji Uczestnikom oraz właściwym urzędom skarbowym na formularzu PIT-8C. Informacja taka powinna być sporządzona w terminie do końca lutego roku następującego po zakończeniu roku podatkowego. Natomiast w terminie do 30 kwietnia roku następującego po zakończeniu roku podatkowego Uczestnik będzie obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 ww. ustawy wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z realizacji praw wynikających z Jednostek Uczestnictwa oraz obliczyć i wpłacić należny podatek dochodowy (art. 30b ust. 6 ww. ustawy).

Podobne stanowisko zostało zaprezentowane w następujących interpretacjach indywidualnych:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, Znak: IPTPB2/4511-257/15-2/PK, gdzie stwierdzono, że: Stosownie do art. 30b ust. 6 ww. ustawy, rozliczenie ww. dochodów następuje na zasadzie samoopodatkowania, tj. po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, składanym do końca kwietnia roku następnego po roku podatkowym (PIT-38), wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym m.in. z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych i obliczyć należny podatek dochodowy.
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 3 września 2014 r., Znak: IPPB2/415-422/14-4/MG zgodnie z którą:

Z uwagi na powyższe po stronie Inwestorów, z tytułu realizacji praw wynikających z kontraktów stanowiących pochodny instrument finansowy, powstanie przychód podlegający opodatkowaniu w momencie realizacji nabytego prawa, który stanowi przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30b ust. 1 ww. ustawy i wykazaniu w zeznaniu podatkowym składanym przez Inwestorów stosownie do art. 30b ust. 6 ww. ustawy. W związku z powyższym na Wnioskodawcy nie będą ciążyły w tym zakresie obowiązki płatnika, a jedynie obowiązek sporządzenia i przesłania informacji PIT-8C, zgodnie z art. 39 ust. 3 ww. ustawy.

Konkludując, przychód podlegający opodatkowaniu po stronie Uczestników powstanie dopiero w momencie realizacji Jednostek Uczestnictwa (wypłaty poszczególnych rat rozliczenia pieniężnego) i stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na Spółce nie będą ciążyły z tytułu wypłat kwot wynikających z dokonania rozliczenia pieniężnego obowiązki płatnika w zakresie tego podatku, natomiast Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania informacji PIT-8C – zgodnie z art. 39 ust. 3 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) – opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy – przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy – jednym ze źródeł przychodów są m.in. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)–c).

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy – za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Z kolei stosownie do treści art. 17 ust. 1b ww. ustawy − za datę powstania przychodu z tytułu realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych uważa się moment realizacji tych praw.

W myśl art. 5a pkt 13 ustawy – ilekroć w ustawie jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi z wyłączeniem tytułów uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania oraz instrumentów rynku pieniężnego.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 94 ze zm.) – instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są niebędące papierami wartościowymi:

  1. tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,
  2. instrumenty rynku pieniężnego,
  3. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne,
  4. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,
  5. opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez dostawę, pod warunkiem, że są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu,
  6. niedopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani w alternatywnym systemie obrotu opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar, które mogą być wykonane przez dostawę, które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,
  7. instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,
  8. kontrakty na różnicę,
  9. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także wszelkiego rodzaju inne instrumenty pochodne odnoszące się do aktywów, praw, zobowiązań, indeksów oraz innych wskaźników, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.

Według art. 3 pkt 28a tej ustawy – przez instrumenty pochodne należy rozumieć opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości instrumentów finansowych, walut stóp procentowych, rentowności, indeksów finansowych, wskaźników finansowych, towarów, zmian klimatycznych, stawek frachtowych, poziomów emisji, stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, a także innych aktywów, praw, zobowiązań, indeksów lub wskaźników (instrumentów bazowych) oraz instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego.

Z kolei zgodnie z § 3 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 149, poz. 1674 ze zm.) instrument pochodny – instrument finansowy, to taki, którego:

  1. wartość jest zależna od zmiany wartości instrumentu bazowego, to jest określonej stopy procentowej, ceny papieru wartościowego lub towaru, kursu wymiany walut, indeksu cen lub stóp, oceny wiarygodności kredytowej lub indeksu kredytowego albo innej podobnej wielkości i
  2. nabycie nie powoduje poniesienia żadnych wydatków początkowych albo wartość netto tych wydatków jest niska w porównaniu do wartości innych rodzajów kontraktów, których cena podobnie zależy od zmiany warunków rynkowych, i
  3. rozliczenie nastąpi w przyszłości.

Cechą pochodnych instrumentów finansowych jest to, że ich wartość uzależniona jest od wartości instrumentów bazowych, do których mogą należeć różnego rodzaju wskaźniki w tym wskaźniki finansowe. Instrument pochodny będzie więc realizowany przez rozliczenie pieniężne, którego wartość całkowicie zależy od wartości wskaźników finansowych.

Z wniosku wynika, że Uczestnicy, w następstwie przystąpienia do programu motywacyjnego, otrzymają Jednostki Uczestnictwa. Jednostki Uczestnictwa będą prawami o charakterze warunkowym co oznacza, że Uczestnik będzie mógł je wykonać, o ile osiągnięta zostanie minimalna wartość Wskaźnika określona w Umowie. W momencie ich realizacji Uczestnicy będą mieć prawo do otrzymania wypłaty gotówkowej kalkulowanej jako iloczyn Jednostek Uczestnictwa, w stosunku do których Uczestnik złożył oświadczenie oraz wartości Jednostki Uczestnictwa. Wypłata kwoty rozliczenia będzie uzależniona od wartości określonych wyników finansowych Spółki (zysku brutto Spółki).

W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, że przychód po stronie Uczestników nie powstanie w momencie przyznania Jednostek Uczestnictwa, gdyż na tym etapie nie otrzymują oni jeszcze środków pieniężnych ani jakichkolwiek nieodpłatnych świadczeń, przyznanie Jednostek Uczestnictwa stanowi jedynie zobowiązanie Spółki do wypłaty określonego świadczenia pieniężnego w przyszłości, po zaistnieniu określonych warunków. Oznacza to, że źródłem przychodu dla osób uprawnionych nie jest moment przyznania Jednostek Uczestnictwa. Przyznanie tych Jednostek nie gwarantuje jeszcze otrzymania środków pieniężnych ani jakichkolwiek nieodpłatnych świadczeń. To uzależnione jest bowiem od spełnienia warunków przewidzianych w Programie, a więc jest bezpośrednio uzależnione od wartości określonych wyników finansowych osiągniętych przez Spółkę. Do momentu realizacji praw z Jednostek Uczestnictwa z posiadania tychże Jednostek nie płyną żadne korzyści – Wnioskodawca wskazuje, że Uczestnicy nie mogą bowiem ich zbyć ani obciążyć prawem o charakterze rzeczowym lub obligacyjnym.

Dopiero w momencie realizacji praw (a nie wypłaty) wynikających z Jednostek Uczestnictwa przez Uczestnika możliwe będzie określenie wysokości uzyskanego przez niego przychodu z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, o którym mowa w cytowanym powyżej art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 30b ust. 1 ww. ustawy – od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Stosownie natomiast do art. 30b ust. 2 pkt 3 ww. ustawy – dochodem z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a.

Na podatniku, który uzyskał dochód (poniósł stratę) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ciąży obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru (formularz PIT-38), w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 w związku z art. 30b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W tym samym terminie jest obowiązany do wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zgodnie z art. 39 ust. 3 ww. ustawy – osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych – imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-8C).

Obowiązek sporządzenia ww. informacji spoczywa na podmiotach, które dokonują wypłaty świadczeń stanowiących dla podatnika dochody kapitałowe lub podmiotów, za pośrednictwem których podatnik uzyskuje dochody, o których mowa powyżej.

Podsumowując, uczestnictwo osób uprawnionych w programie motywacyjnym spowoduje powstanie po ich stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu dopiero w momencie realizacji praw wynikających z Jednostek Uczestnictwa. Przychód ten należy zakwalifikować jako przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19 % stawki podatkowej zgodnie z art. 30b ww. ustawy.

W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zarówno na moment przyznania Jednostek Uczestnictwa jak i w chwili realizacji praw z nich wynikających. Wnioskodawca jako podmiot wypłacający świadczenie z tytułu realizacji praw wynikających z Jednostek Uczestnictwa będzie jednak zobowiązany – na mocy art. 39 ust. 3 ww. ustawy – do przesłania podatnikowi oraz odpowiedniemu organowi podatkowemu imiennej informacji o wysokości dochodu.

Nie można jednak zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, że przychód z tytułu realizacji Jednostek Uczestnictwa powstanie w momencie otrzymania przez Uczestników kwot stanowiących poszczególne raty rozliczenia pieniężnego. Zgodnie bowiem z cytowanym powyżej art. 17 ust. 1b ww. ustawy momentem powstania przychodu będzie moment realizacji praw wynikających z Jednostek Uczestnictwa, który to moment w omawianej sprawie utożsamiać należy z momentem wykonania Jednostek Uczestnictwa. Skoro jednak – jak wynika z wniosku – zarówno wykonanie Jednostek Uczestnictwa jak również wypłata poszczególnych rat rozliczenia pieniężnego (50% do końca lipca i 50% do końca grudnia roku kalendarzowego następującego po roku obrotowym, na który zostały przyznane Jednostki Uczestnictwa) nastąpi w tym samym roku, to kwestia ta nie ma wpływu na ciążący na Wnioskodawcy obowiązek informacyjny, ponieważ w informacji PIT-8C Wnioskodawca ma obowiązek wykazać łączną wysokość dochodu z tytułu realizacji praw wynikających z Jednostek Uczestnictwa jaką uzyskał dany Uczestnik w przeciągu całego roku podatkowego.

Stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie będzie ciążył na nim obowiązek płatnika z ww. tytułu a jedynie obowiązek informacyjny określony w art. 39 ust. 3 ustawy, należało zatem uznać za prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) – w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj