Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/4512-901/15-4/IZ
z 12 listopada 2015 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2015 r. (data wpływu 17 września 2015 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 25 września 2015 r. znak IPPP2/4512-901/15-2/IZ (skutecznie doręczone dnia 28 września 2015 r.) pismem z dnia 1 października 2015 r. (data wpływu 5 października 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług przetwarzania danych związanych z przeciwdziałaniem praniu brudnych pieniędzy – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 września 2015 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 1 października 2015 r. (data wpływu 5 października 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług przetwarzania danych związanych z przeciwdziałaniem praniu brudnych pieniędzy.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Bank (Publiczna Spółka Akcyjna) Oddział w Polsce (zwany dalej Wnioskodawcą) będzie świadczył następujące usługi kontrahentowi:
Usługi przetwarzania danych, związane z przeciwdziałaniem praniu brudnych pieniędzy, w szczególności:
- Utrzymywanie wyposażenia i personelu niezbędnego do prawidłowego i terminowego monitorowania transakcji księgowanych na rachunkach Klienta w celu zidentyfikowania zjawiska prania brudnych pieniędzy poprzez post transakcyjną analizę alertów. Monitorowanie odbywa się na podstawie uprzednio zdefiniowanych reguł, parametrów i procedur.
- Zapewnienie poprawnego, zgodnego z przyjętymi standardami funkcjonowania aplikacji niezbędnych do wykonywania procesu.
- Terminowe raportowanie o podejrzanych transakcjach.
- Utrzymywanie wszelkich niesystemowych dokumentów zgodnie z odpowiednią polityką korporacyjną dotyczącą zasad przechowywania dokumentacji.
- Dokumentowanie i utrzymywanie zdefiniowanych procedur i wszelkich wynikających zmian dla celów monitoringu. Dokumentacja taka musi zawierać między innymi terminarz dotyczący przewidywanego czasu ukończenia weryfikacji alertów i raportowanych zawiadomień.
- Dostarczenie miesięcznych danych dla potrzeb rachunkowości zarządczej nie później niż 30 dni po zakończeniu poprzedniego miesiąca.
- Dostarczanie informacji związanych z alertami w tym w szczególności pytań ze strony regulatorów do Klienta.
- Zawiadamianie o wszelkich znaczących słabościach i zidentyfikowanych lukach w kontroli.
- Przegląd uprawnień systemowych dla wszystkich aplikacji używanych przez Usługodawcę ze szczególnym zwróceniem uwagi na dostępy do informacji/funkcji poufnych.
- Wyjaśnianie z odpowiednimi jednostkami po stronie Klienta przypadków alertów, dla których brak wystarczających informacji.
- Kierowanie spraw do odpowiedniej jednostki po stronie Klienta celem dalszego wyjaśnienia.
- Eskalowanie spraw bez odpowiedzi do odpowiedniej jednostki po stronie Klienta.
- Wykonywanie zadań wspierających, tj. dostarczanie informacji związanych z tzw. klientami między sektorowymi („cross sectorcustumers”), które nie zostały zapisane automatycznie w raportach.
- Identyfikacja klientów i rachunków o wysokim ryzyku.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów wykonywane usługi podlegają opodatkowaniu wg stawki podstawowej 23% ?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%. Stawka ta w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. na postawie przepisów przejściowych wynosi 23% (art. 146a pkt 1 ustawy o VAT).
W przepisach ustawy o VAT jak i przepisach wykonawczych do ustawy zostały określone preferencyjne stawki podatku jak i zwolnienia od podatku, jednak dotyczą one innych czynności niż wykonywane przez Wnioskodawcę.
Jak wynika z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2, 2a ustawy o VAT stawki obniżone (5%, 8%) mają zastosowanie do czynności określonych w załącznikach do ustawy nr 3 i nr 10. W przedmiotowych załącznikach nie występują usługi polegające na przetwarzaniu danych. Natomiast usługi zwolnione od podatku zostały określone w art. 43 ustawy o VAT. W katalogu czynności zwolnionych brak jest usług polegających na przetwarzaniu danych.
Odwołując się do przepisów rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn.zm.), które dodatkowo określa czynności podlegające obniżonym stawkom podatku i zwolnieniu od podatku brak jest regulacji, która obejmowałaby usługi przetwarzania danych jako korzystające z takich preferencji podatkowych.
Przedstawione stanowisko potwierdza wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego znak: IPPP2/443-26/11-3/MM z dnia 22 kwietnia 2011 roku, w której stwierdzono iż ”(...) usługi przetwarzania danych, usługi informatyczne lub usługi w zakresie oprogramowania związane z techniczną obsługą kart płatniczych nie będą korzystały po 1 stycznia 2011 r. ze zwolnienia z podatku VAT, z uwagi na fakt niewypełnienia dyspozycji przepisów będących podstawą tego zwolnienia. W konsekwencji usługi te będą opodatkowane według stawki podstawowej w wysokości 23%”.
W związku z powyższym świadczenie przedmiotowych usług zdaniem Wnioskodawcy podlega opodatkowaniu wg podstawowej stawki podatku VAT wynoszącej 23%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
W tym miejscu wskazać należy, że rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z pózn.) obowiązywało do dnia 31 grudnia 2013 roku. Od dnia 1 stycznia 2014 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2013 r., poz. 1722 z póżn. zm.), które również nie przewiduje zwolnienia dla usług wskazanych we wniosku.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obwiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.