Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/4512-1-189/15-2/DC
z 8 grudnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2015 r. (data wpływu 12 października 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT przy sprzedaży pelletu ze słomy z dodatkiem mineralnym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT przy sprzedaży pelletu ze słomy z dodatkiem mineralnym.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność, której głównym przedmiotem jest produkcja pelletu ze słomy. Urząd Statystyczny decyzją z dnia 3 marca 2011 r. -wyrób ten sklasyfikował w grupowaniu PKWiU 16.29.25.0 „Wyroby ze słomy, esparto i pozostałych materiałów w rodzaju stosowanych do wyplatania; wyroby koszykarskie i wikliniarskie”. W konsekwencji, w sprzedaży swojego produktu, czyli pelletu Wnioskodawca stosuje stawkę VAT 8%. Prawidłowość takiego podejścia potwierdza uzyskana przez Wnioskodawcę interpretacja indywidualna Ministra Finansów z dnia 20 września 2011 r.

W najbliższym czasie Wnioskodawca planuje rozpoczęcie produkcji pelletu w postaci granulatu o średnicy 6-12 mm ze słomy z dodatkiem mineralnym, przeznaczonego do spalania w przydomowych kotłach z podajnikiem, w celu ogrzewania pomieszczeń i wody użytkowej, o składzie: 96-98% słoma zbożowa (pszenna i żytnia) wzbogacona w ilość 2-4% glikokrzemianem AL2SIO5(OH)4 powodującym efektywniejsze spalanie tego pelletu. Klientem docelowym dla tego wyrobu mają być gospodarstwa domowe.

W związku z planowaną produkcją wyżej opisanego wyrobu Wnioskodawca uzyskał decyzję Urzędu Statystycznego z dnia 22 września 2015 r. potwierdzającą, że pellet ze słomy zbożowej wzbogacony glikokrzemianem AL2SIO5(OH)4, również mieści się w grupowaniu PKWiU 16.29.25.0 „Wyroby ze słomy, esparto i pozostałych materiałów w rodzaju stosowanych do wyplatania; wyroby koszykarskie i wikliniarskie”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przy sprzedaży nowego wyrobu, tj. pelletu o średnicy 6-12 mm ze słomy z dodatkiem mineralnym, przeznaczonego do spalania w przydomowych kotłach z podajnikiem, w celu ogrzewania pomieszczeń i wody użytkowej, o składzie: 96-98% słoma zbożowa (pszenna i żytnia) wzbogacona w ilość 2-4% glikokrzemianem AL2SIO5(OH)4, mieszczącego się zgodnie z uzyskaną decyzją Urzędu Statystycznego w grupowaniu PKWiU 16.29.25.0, Wnioskodawca ma prawo zastosować stawkę VAT 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5a Ustawy VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5 Ustawy VAT, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W konsekwencji prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie Ustawy VAT. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy Ustawy VAT jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU).

W Ustawie VAT, ustawodawca obok stawki podstawowej wynoszącej obecnie 23%, przewidział także obniżone stawki oraz zwolnienia z opodatkowania VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień. W załączniku nr 3 do Ustawy VAT zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych obecnie stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 53 znajdują się towary sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 16.29.25.0 „Wyroby ze słomy, esparto i pozostałych materiałów w rodzaju stosowanych do wyplatania; wyroby koszykarskie i wikliniarskie – wyłącznie brykiety ze słomy i siana”.

Mając na uwadze, iż zgodnie z decyzją Urzędu Statystycznego z dnia 22 września 2015 r. pellet ze słomy o średnicy 6-12 mm, z dodatkiem mineralnym, przeznaczony do spalania w przydomowych kotłach z podajnikiem, w celu ogrzewania pomieszczeń i wody użytkowej, o składzie: 96-98% słoma zbożowa (pszenna i żytnia) wzbogacona w ilość 2-4% glikokrzemianem AL2SIO5(OH)4 powodującym efektywniejsze spalanie tego pelletu, został zaklasyfikowany do grupowania PKWiU 16.29.25.0, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że będzie miał prawo do zastosowania stawki VAT 8% przy jego sprzedaży w przyszłości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia w wielu wypadkach odwołują się do ugrupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem sprzedawanych towarów.

Art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Należy jednak mieć na uwadze, że jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (aktualnie 8%), ustawodawca zawarł w poz. 53 produkty objęte symbolem PKWiU ex 16.29.25.0 o nazwie „Wyroby ze słomy, esparto i pozostałych materiałów w rodzaju stosowanych do wyplatania; wyroby koszykarskie i wikliniarskie – wyłącznie brykiety ze słomy i siana”.

Przez PKWiU ex, zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „Towar (grupa towarów)”. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność, której głównym przedmiotem jest produkcja pelletu ze słomy. Wnioskodawca planuje rozpoczęcie produkcji pelletu w postaci granulatu o średnicy 6-12 mm ze słomy z dodatkiem mineralnym, przeznaczonego do spalania w przydomowych kotłach z podajnikiem, w celu ogrzewania pomieszczeń i wody użytkowej, o składzie: 96-98% słoma zbożowa (pszenna i żytnia) wzbogacona w ilość 2-4% glinokrzemianem, powodującym efektywniejsze spalanie tego pelletu.

W związku z planowaną produkcją wyżej opisanego wyrobu Wnioskodawca uzyskał decyzję Urzędu Statystycznego potwierdzającą, że pellet ze słomy zbożowej wzbogacony glikokrzemianem, mieści się w grupowaniu PKWiU 16.29.25.0 „Wyroby ze słomy, esparto i pozostałych materiałów w rodzaju stosowanych do wyplatania; wyroby koszykarskie i wikliniarskie”.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości czy postąpi prawidłowo stosując przy sprzedaży pelletu ze słomy z dodatkiem mineralnym stawkę podatku VAT w wysokości 8%.

Zauważyć należy, że z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że klasa 16.29.25.0 obejmuje m.in. otuliny słomiane na butelki – brykiety i inne materiały opałowe wykonane ze słomy, odpadów kokosowych, sojowych, pestek słonecznika etc.

W oparciu o powyższe oraz o powołane przepisy należy stwierdzić, że o ile produkowany przez Wnioskodawcę pellet ze słomy z dodatkiem mineralnym w postaci glikokrzemianu, sklasyfikowany jest w grupowaniu PKWiU – 16.29.25.0, to jego dostawę należy opodatkować stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% (na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 53 załącznika nr 3 do ustawy). Wówczas to, dla zastosowania tej stawki nie ma znaczenia domieszka komponentów w postaci glinokrzemianu, ponieważ nadal wyroby te stanowią pellety ze słomy i siana, mieszcząc się w ww. grupowaniu. W związku z powyższym, do sprzedaży pelletów ze słomy i siana z dodatkiem mineralnym w postaci glinokrzemianu należy zastosować preferencyjną stawkę podatku w wysokości 8%.

Reasumując, z uwagi na powołane powyżej uregulowania oraz opis sprawy należy stwierdzić, że przy sprzedaży nowego wyrobu, tj. pelletu o średnicy 6-12 mm ze słomy z dodatkiem mineralnym, przeznaczonego do spalania w przydomowych kotłach z podajnikiem, w celu ogrzewania pomieszczeń i wody użytkowej, o składzie: 96-98% słoma zbożowa (pszenna i żytnia) wzbogacona w ilości 2-4% glikokrzemianem, mieszczącego się w grupowaniu PKWiU 16.29.25.0, Wnioskodawca ma prawo zastosować stawkę VAT 8%

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie należy podkreślić, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji sprzedawanego towaru do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.). Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Ponadto należy w tym miejscu dodatkowo wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego (zdarzeń przyszłych). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj