Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/4512-530/15-4/PRP
z 13 stycznia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2015 r. (data wpływu 7 października 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 listopada 2015 r. (data wpływu 18 listopada 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT dla wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT dla wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 listopada 2015 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) Wnioskodawca zwraca się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w przedmiotowej sprawie.

Stan faktyczny sprawy:

Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. ..... jest czynnym podatnikiem VAT o numerze NIP:...... Jednakże zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 i 18a ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. nr 177 poz. 1054 ze zm.) i PKWiU 86 działalność w zakresie ochrony zdrowia jest zwolniona z VAT. Jest to działalność podstawowa Szpitala.

W ramach tej działalności Szpitala działa m.in. pracownia PET (Pozytonowa Tomografia Emisyjna). Są to badania obrazowe metabolizmu nowotworów. Mają one za zadanie wykrycie, ocenę rozległości zmian nowotworowych oraz stanu zaawansowania choroby nowotworowej. Badania te wykonuje się podając pacjentowi preparat, którego jednym ze składników jest radioaktywny izotop (najczęściej radioaktywny izotop fluoru). Preparat ten gromadzi się w komórkach organizmu, a emitowane promieniowanie może być wykryte za pomocą skanera PET. W efekcie Wnioskodawca otrzymuje przestrzenny obraz, umożliwiający bardzo precyzyjną lokalizację zmiany nowotworowej oraz pozwalający na ocenę jej charakteru. Pomaga to podjąć decyzję o dalszej metodzie leczenia pacjenta.

Podstawowym preparatem, stosowanym w pracowni PET, jest fluorodeoksyglukoza (18F-FDG). Otrzymuje się ją poprzez przeprowadzenie szeregu reakcji chemicznych w tak zwanym „module syntezy”. Aby substancję tę zsyntetyzować niezbędny jest izotop fluoru (otrzymywany w cyklotronie), odpowiednie odczynniki chemiczne oraz jednorazowy osprzęt do modułu syntezy.

Z uwagi na to, że powyższe komponenty nie są wytwarzane przez polskie firmy koniecznością jest - wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Komponenty, służące do wytworzenia radiofarmaceutyku 18F-FDG, kupowane są w firmie „...”:

  1. woda 18-O do cyklotronu - jest to woda, której - w przeciwieństwie do „zwykłej” wody z izotopem tlenu 16-O, głównym składnikiem jest tlen 18-O. Służy do wytworzenia w cyklotronie izotopu fluoru 18-F.
  2. zestaw do produkcji FDG - jest to komplet odczynników w fiolkach i jednorazowego sprzętu, niezbędnego do zamontowania tychże fiolek w module syntezy oraz kolumn: kolumny wychwytującej oraz kolumny czyszczącej, gotowy produkt. Części eksploatacyjne służą do połączenia fiolek z odczynnikami z modułem eksplora. W skład części eksploatacyjnych wchodzi ponadto jednorazowe naczynie reakcyjne montowane również w module eksplora. Kolumny czyszczące służą do oczyszczenia produktu z zanieczyszczeń chemicznych. Wychwytują niepożądane w produkcie związki chemiczne, powstające w reakcjach syntezy radiofarmaceutyku.

Z odczynników tych, w wyniku zaprogramowanych w module syntezy reakcji chemicznych oraz dostarczonego z cyklotronu fluoru 18-F, powstaje gotowy radiofarmaceutyk 18F-FDG.

Po wytworzeniu preparatu 18F-FDG niezbędna jest kontrola jego jakości w celu upewnienia się, że synteza przebiegła pomyślnie i jej efektem jest oczekiwany preparat. Jednym z kroków w procesie kontroli jakości wytworzonego radiofarmaceutyku jest sprawdzanie poziomu endotoksyn. Wymóg tej kontroli narzuca Farmakopea Polska [zasady stosowania w Polsce wymagań farmakopealnych określone są w art. 25 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (tekst jedn. - Dz. U. z 2008 r. nr 45, poz. 271 ze zm.)]. Analizę tę wykonuje się używając czytnika, pozwalającego odczytać poziom endotoksyn w badanym preparacie. Do jego działania niezbędny jest kartridż nr katalogowy ... - jest to zestaw dziesięciu jednorazowych wkładów, pozwalający wykonać dziesięć analiz . Kartridż także nabywany jest w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w firmie „...”.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów nakłada na Szpital obowiązek naliczenia właściwej stawki VAT. Przedmiotowe materiały nie są sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2008 (dalej jako „PKWiU”), wobec powyższego Szpital stosuje stawkę VAT 23%.

W piśmie z dnia 16 listopada 2015 r., stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż odczynniki objęte zakresem pytania nie są wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy z dnia 20.05.2010 roku o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 876). Wszystkie odczynniki wskazane przez producenta modułu do syntezy są wyposażeniem wyrobu medycznego w rozumieniu ww. ustawy o wyrobach medycznych. Wyrobem medycznym, spełniającym definicję „wyrobu medycznego” jest skaner PET (Dyrektywa Rady 93/42/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. oraz Dz. U. z 2010 r. Nr 107 poz. 979, z późn. zm.). W odpowiedzi na zadane pytanie: „Czy odczynniki mogą zostać odłączone od danego wyrobu medycznego i funkcjonować samodzielnie?” Wnioskodawca wskazał: „tak mogą, ale w przypadku wymienionych odczynników są dedykowane tylko i wyłącznie do przedmiotowego wyrobu medycznego.” Przedmiotowe odczynniki nie są sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2008. Zgodnie z ustawą z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług Załącznik nr 3, poz. 105 - bez względu na symbol PKWiU wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika opodatkowane są stawką podatku od towarów i usług stawką 8%.

Wnioskodawca w odpowiedzi na zadane pytanie: „Czy zakresem zadanego pytania objęte są części eksploatacyjne nabywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do produkcji preparatu ….., czy także kartridż nr katalogowy …., czy także inne części? Jeżeli zakresem zadanego pytania objęte są inne części eksploatacyjne, to należy wskazać jakie?”, wskazał:

Części eksploatacyjne:

  • kartridż nr katalogowy ...., wymienialny, wykorzystywany wyłącznie do kontroli jakości, wymaganej farmakopealnie.

Ponadto zgodnie z opisem producenta w skład zestawu do produkcji PDG wchodzą (oprócz przedmiotowych odczynników):

  • części eksploatacyjne modułu, kolce, zawory i naczynie reakcyjne do syntezy 2-[18F] - fluoro-2-deoxy-D-glukozy testowane na zanieczyszczenia mikrobiologiczne
  • kolumny czyszczące FDG,
  • wstępnie kondycjonowany kartridż z jonami CO3 - aniono wymienialny kartridż, używany do syntezy 2-[18F]-fluoro-2-deoxy-D-glukozy lub innych radiofarmaceutyków.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż części eksploatacyjne objęte zakresem pytania nie są wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy z dnia 20.05.2010 roku o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2015 r. poz.876). Wszystkie części eksploatacyjne wskazane przez producenta modułu do syntezy są wyposażaniem wyrobu medycznego w rozumieniu ww. ustawy o wyrobach medycznych. Wyrobem medycznym, spełniającym definicję „wyrobu medycznego” jest skaner PET (Dyrektywa Rady 93/42/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. oraz Dz. U. z 2010 r. Nr 107 poz. 979, z późn. zm.). W odpowiedzi na zadane pytanie: „Czy części eksploatacyjne mogą zostać odłączone od danego wyrobu medycznego i funkcjonować samodzielnie?” Wnioskodawca wskazał: „nie, nie mogą, wymienione części eksploatacyjne dedykowane są tylko i wyłącznie do przedmiotowego wyrobu medycznego.”

Z kolei w odpowiedzi na zadane pytanie: „Czy ww. towary objęte zakresem zadanego pytania we wniosku ORD-IN są/będą dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej?” Wnioskodawca wskazał: „Tak, są dopuszczone do obrotu.” Natomiast Wnioskodawca na zadane pytanie: „Czy ww. towary objęte zakresem zadanego pytania we wniosku ORD-IN są/będą oznakowane znakiem CE?” odpowiedział: „Nie, nie są oznakowane znakiem CE, produkowane są zgodnie ze specyfikacją wyrobu medycznego, który oznakowany jest znakiem CE, zgodnie z Dyrektywami Nowego Podejścia, przewidującymi oznakowanie znakiem CE.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Szpital nalicza właściwą 23% stawkę VAT, czy też Szpital nie powinien zastosować obniżonej stawki podatku VAT, tj. w wysokości 8% ze względu na zaklasyfikowanie odczynników i części eksploatacyjnych, jako wyposażenia wyrobu medycznego?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy - przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Z kolei, według art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 roku do dnia 31 grudnia 2016 roku, z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku tym, w poz. 105 wymienione zostały, bez względu na symbol PKWiU, wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika. Powyższy zapis oznacza, że 8% stawka podatku VAT ma zastosowanie do dostawy wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej - innych, niż towary związane z ochroną zdrowia, wymienione w pozostałych pozycjach załącznika 3 o VAT.

Kwalifikacja wyrobu do kategorii wyrobów medycznych dokonana musi być na gruncie przepisów innych, niż regulacje wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług, które nie zawierają unormowań, dotyczących zasad klasyfikacji danego towaru do wyrobu medycznego.

Zasady, dotyczące klasyfikacji wyrobów medycznych, określone zostały w przepisach ustawy z dnia 20 maja 2010 roku o wyrobach medycznych (tekst. jedn. Dz.U. z 2015 r. poz. 876).

Skaner PET jest wyrobem medycznym, gdyż spełnia on definicję „wyrobu medycznego” (Dyrektywa Rady 93/42/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. i art. 2 ust. 1 pkt 38 ustawy o wyrobach medycznych), zgodnie z którą wyrób medyczny oznacza jakiekolwiek narzędzie, przyrząd, urządzenie, oprogramowanie, materiał lub inny artykuł, stosowane samodzielnie lub w połączeniu, wraz z wszelkim wyposażeniem, w tym oprogramowaniem przeznaczonym przez jego wytwórcę do używania specjalnie w celach diagnostycznych lub terapeutycznych i niezbędnym do jego właściwego stosowania, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

  • diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób,
  • diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub rehabilitacji w przypadku urazów lub upośledzenia,
  • badań, zastąpienia lub zmiany budowy anatomicznej lub procesów fizjologicznych,
  • regulacji poczęć

i który nie osiąga swojego głównego zamierzonego działania w lub na ciele człowieka za pomocą środków farmakologicznych, immunologicznych ani metabolicznych, lecz który może być wspomagany w swoich funkcjach przez takie środki.

W art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych określono wyposażenie wyrobu medycznego jako artykuł, który, nie będąc wyrobem medycznym, jest specjalnie przeznaczony przez wytwórcę do stosowania łącznie z wyrobem medycznym, w celu umożliwienia jego używania zgodnie z przewidzianym zastosowaniem. Natomiast w art. 90 ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych określono, że wytwórca, importer i dystrybutor wprowadzający do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub sprowadzający na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w celu używania na tym terytorium wyrób, który dla prawidłowego i bezpiecznego działania wymaga specjalnych części zamiennych, części zużywalnych lub materiałów eksploatacyjnych określonych przez wytwórcę wyrobu, załącza do wyrobu wykaz dostawców takich części i materiałów. Wszystkie odczynniki i części eksploatacyjne nabywane wewnątrzwspólnotowo przez Szpital wchodzą w skład zestawu do produkcji FDG, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania skanera PET, można zatem uznać, że wszystkie materiały wskazane przez producenta modułu do syntezy są wyposażeniem wyrobu medycznego.

W świetle powyższych argumentów Wnioskodawca uznaje, iż komponenty, służące do wytworzenia radiofarmaceutyku 18F-FDG, tj. woda 18-O do cyklotronu, zestaw do produkcji FDG (komplet odczynników) oraz kartridż, części eksploatacyjne modułu eksplora, kolumny wychwytujące i czyszczące są wyposażeniem wyrobu medycznego i powinny być objęte 8% stawką VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do dyspozycji art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Art. 9 ust. 2 ustawy stanowi, iż wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma miejsce pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest:
    1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
    2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a - z zastrzeżeniem art. 10;
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Jak stanowi art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293, z późn. zm.).

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

W myśl zatem art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienie od podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

W załączniku nr 3 do ustawy zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 105 zostały wymienione wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika, bez względu na symbol PKWiU.

Kwalifikacja wyrobu do kategorii wyrobów medycznych dokonana musi być na gruncie przepisów innych, niż regulacje wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy przywoływanej ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają bowiem unormowań dotyczących zasad klasyfikacji danego towaru do wyrobu medycznego. Powyższe zasady dotyczące klasyfikacji wyrobów medycznych określone zostały w przepisach ustawy o wyrobach medycznych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 876), przez wyrób medyczny należy rozumieć narzędzie, przyrząd, urządzenie, oprogramowanie, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, w tym z oprogramowaniem przeznaczonym przez jego wytwórcę do używania specjalnie w celach diagnostycznych lub terapeutycznych i niezbędnym do jego właściwego stosowania, przeznaczony przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

  1. diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu choroby,
  2. diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania skutków urazu lub upośledzenia,
  3. badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub procesu fizjologicznego,
  4. regulacji poczęć

-których zasadnicze zamierzone działanie w ciele lub na ciele ludzkim nie jest osiągane w wyniku zastosowania środków farmakologicznych, immunologicznych lub metabolicznych, lecz których działanie może być wspomagane takimi środkami.

W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o wyrobach medycznych – przepisy ustawy dotyczące wyrobów medycznych stosuje się do wyposażenia wyrobu medycznego.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy o wyrobach medycznych – wyposażenie wyrobu medycznego – to artykuł, który, nie będąc wyrobem medycznym, jest specjalnie przeznaczony przez wytwórcę do stosowania łącznie z wyrobem medycznym, w celu umożliwienia jego używania zgodnie z przewidzianym zastosowaniem.

Biorąc pod uwagę przywołane regulacje prawne oraz podany opis sprawy stwierdzić należy, iż wszystkie odczynniki oraz części eksploatacyjne – jak wskazał Wnioskodawca - nie stanowią wyrobów medycznych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 38 ustawy o wyrobach medycznych. Wnioskodawca wskazał, że wszystkie odczynniki oraz części eksploatacyjne wskazane przez producenta modułu do syntezy są wyposażeniem wyrobu medycznego w rozumieniu ww. ustawy o wyrobach medycznych.

W przypadku, gdy – jak wskazał Wnioskodawca - przedmiotowe odczynniki oraz części eksploatacyjne stanowią wyposażenie wyrobów medycznych należy stwierdzić, że ich wewnątrzwspólnotowe nabycie byłoby jednak opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Przy czym, odnosząc się do stanowiska Wnioskodawcy, że odczynniki oraz części eksploatacyjne stanowią wyposażenie wyrobów medycznych przytoczyć należy definicję pojęcia „wyposażenie”. Stosownie do słownika języka polskiego (http://sjp.pwn.pl) definicja pojęcia „wyposażenie” brzmi: „1. urządzenie potrzebne do prawidłowego funkcjonowania czegoś. 2. urządzenie dodatkowe do danej maszyny lub do urządzenia głównego”. Zatem definicja pojęcia „wyposażenia wyrobu medycznego” znajduje potwierdzenie w słownikowej definicji pojęcia „wyposażenie”, pod kątem zaznaczenia odrębności istnienia wyposażenia od samego wyrobu medycznego oraz możliwość wspólnego ich użytkowania (przy czym każdy z tych elementów zachowuje oddzielny byt). Natomiast wymienione przez Wnioskodawcę odczynniki i części eksploatacyjne, w przypadku konieczności ich użycia, są łączone z wyrobem medycznym i tracą oddzielny byt. Nie mogą być zatem stosowane razem „z wyrobem”, jak również nie mogą być stosowane oddzielnie. Powyższe nie dotyczy wyposażenia, które w każdym momencie może zostać odłączone od danego wyrobu medycznego (który pomimo tego odłączenia nadal pozostaje w pełni sprawny) i jest przeznaczone do stosowania razem „z wyrobem”. Wyposażenie po zakończeniu użytkowania razem z wyrobem – pozostaje sprawnym produktem, możliwym do dalszego użytkowania. W konsekwencji stwierdzić należy, iż pojęcia „wyposażenia wyrobu medycznego” nie należy rozciągać na odczynniki oraz części eksploatacyjne.

W konsekwencji, odczynniki oraz części eksploatacyjne nie spełniają – wbrew stanowisku Wnioskodawcy – cytowanej wyżej definicji wyposażenia wyrobu medycznego, bowiem ww. odczynniki oraz części eksploatacyjne nie posiadają takich cech, które pozwalałyby stwierdzić, że są specjalnie przeznaczone przez wytwórcę do stosowania z wyrobem medycznym.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż mimo że wymienione we wniosku odczynniki oraz części eksploatacyjne stanowią elementy wymienne wyrobów medycznych, to jednak nie są samodzielnymi wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, bowiem ww. ustawa nie przyznaje im takiego statusu. Są one odrębnym rodzajem towaru i mogą być sprzedawane oddzielnie. Zatem wewnątrzwspólnotowe nabycie odczynników oraz części eksploatacyjnych podlega opodatkowaniu podstawową stawką VAT w wysokości 23%, bowiem wewnątrzwspólnotowe nabycie dotyczy jedynie elementów wymiennych wyrobów medycznych, a nie wyrobu medycznego czy jego wyposażenia.

Wobec powyższego, oceniając stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Mając na uwadze art. 16 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy -Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r., poz. 1649 z późn. zm.) tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przepisów rozdziału 1a Działu II ustawy Ordynacja podatkowa w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2015 r., jak również skutki prawne związane z zastosowaniem się do niniejszej interpretacji ocenia się na podstawie ww. przepisów obowiązujących do 31 grudnia 2015 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj