Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-273/12-4/SP
z 19 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-273/12-4/SP
Data
2012.06.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
płatnik
pracownik
przychód
studenci
stypendia
szkoły
uczelnie
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Zwolnienie z opodatkowania stypendiów wypłacanych z własnego funduszu stypendialnego Uczelni.



Wniosek ORD-IN 669 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 20.03.2012 r. (data wpływu 30.03.2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 04.06.2012 r. (data nadania 04.06.2012 r., data wpływu 06.06.2012 r.) na wezwanie z dnia 25.05.2012 r. (data nadania 25.05.2012 r., data doręczenia 28.05.2012 r.) Nr IPPB4/415-273/12-2/SP o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów wypłacanych z własnego funduszu stypendialnego Uczelni – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.03.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów wypłacanych z własnego funduszu stypendialnego Uczelni.

Z uwagi na braki formalne pismem z dnia 25.05.2012 r. (data nadania 25.05.2012 r., data doręczenia 28.05.2012 r.) Nr IPPB4/415-273/12-2/SP tut. Organ podatkowy wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego, sprecyzowanie pytań podatkowych w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w swojej indywidualnej sprawie oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które winno być powiązane z przedstawionym zdarzeniem i zadanymi pytaniami.

Pismem z dnia 04.06.2012 r. (data nadania 04.06.2012 r., data wpływu 06.06.2012 r.) wniosek został uzupełniony w terminie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Szkoła (Uczelnia, Wnioskodawca) na podstawie art. 104 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o Szkolnictwie Wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, ze zm., upsw) może utworzyć własny fundusz stypendialny. Własny fundusz stypendialny może być utworzony na stypendia dla pracowników i studentów oraz doktorantów ze środków innych w art. 94 ust. 1 i 6 upsw. Stypendia z tego funduszu mogą być przyznawane, jeżeli statut uczelni tak stanowi, niezależnie od stypendiów, o których mowa w art. 173 ust. 1 (formy pomocy materialnej dla studentów) oraz w art. 199 ust. 1 (formy pomocy materialnej dla doktorantów) upsw. Zatem stypendia z tego funduszu mogą być przyznawane pracownikom, studentom i doktorantom Wnioskodawcy.

Zgodnie z § 101 statutu Szkoła może tworzyć, na zasadach określonych w powszechnie obowiązujących przepisach, fundusze inne niż fundusz zasadniczy, w tym fundusz stypendialny (ust. 1), gdzie wysokość funduszy określa Senat, a zasady korzystania z funduszy określają regulaminy zatwierdzane przez Senat (ust. 3).

Uchwałą Senat Szkoły z dnia 20 czerwca 2011 r. ustanowił własny fundusz stypendialny Uczelni. Podstawą do utworzenia własnego funduszu stypendialnego był § 101 Statutu Szkoły w związku z art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o Szkolnictwie Wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, ze zm.) oraz § 12 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej uczelni publicznych (Dz. U. Nr 246, poz. 1796).

Zgodnie z § 1 ust. 2 ww. Uchwały Senatu Uczelni: Fundusz Stypendialny Wnioskodawcy tworzony est z:

  1. odpisów w ciężar kosztów działalności dydaktycznej,
  2. wpłat od osób fizycznych i prawnych, przeznaczonych na Fundusz Stypendialny Szkoły.

Natomiast według ust. 2 wskazanego paragrafu Fundusz Stypendialny Szkoły przeznaczony jest na:

  1. stypendia dla wyróżniających się pracowników, w szczególności młodych nauczycieli akademickich, doktorantów i studentów, wyjeżdżających za granicę w celu prowadzenia badań lub kontynuacji studiów oraz na stypendia dla pracowników, w szczególności młodych nauczycieli akademickich, doktorantów i studentów przyjeżdżających z zagranicy w celu kontynuacji badań lub studiów w Szkole,
  2. stypendia dofinansowujące koszty podróży pracowników, doktorantów i studentów uczestniczących w programach wymiany akademickiej lub w ramach innych umów międzynarodowych,
  3. stypendia fundowane z wpłat od osób fizycznych i prawnych, zgodnie z intencją wpłacających.

Wedle § 3 ww. uchwały decyzję o przyznaniu stypendium z Funduszu Stypendialnego Uczelni podejmuje Rektor, po uprzednim zaopiniowaniu wniosku przez właściwego Prorektora lub Pełnomocnika Rektora ds. Współpracy Międzynarodowej, z zastrzeżeniem § 4 i § 5.

§ 5 stanowi, iż:

  1. Otrzymującego stypendium fundowane określa Rektor w porozumieniu z osobą dokonującą wpłaty na Fundusz Stypendialny Wnioskodawcy dalej zwaną Fundatorem lub Rektor z własnej inicjatywy, jeżeli Fundator nie wyrazi takiego życzenia.
  2. Fundator może, po uzgodnieniu z Rektorem, określić oczekiwania w stosunku do doktorantów i studentów ubiegających się o stypendium, wysokość stypendium oraz okres wypłacania stypendium:
    1. w porozumieniu z Kierownikiem jednostki, której doktorantów lub studentów to dotyczy,
    2. w porozumieniu z Rektorem, jeśli stypendium dotyczy doktorantów lub studentów wielu jednostek.
  3. Wysokość stypendium ufundowanego przez Fundatora nie może przekroczyć kwoty przez niego wpłaconej, z uwzględnieniem obciążeń, w tym I podatkowych, wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów.
  4. Rektor, w porozumieniu z Fundatorem, może powołać komisję rozpatrującą wnioski o przyznanie stypendium fundowanego.
  5. Warunki wypłacania stypendium fundowanego określają umowy między Uczelnią a Fundatorem.

W dniu 25 listopada 2010 r. Wnioskodawca (Obdarowany) zawarła z R. P. Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (Darczyńca) umowę darowizny kwoty pieniężnej w wysokości 35.700 zł. Zgodnie § 1 ust. 2 umowy darowizny: „Darczyńca zobowiązuje Obdarowanego do przeznaczenia przedmiotu darowizny na finansowanie dwóch stypendiów naukowych. Pierwsze stypendium w wysokości 17.850,00 (słownie: siedemnaście tysięcy osiemset pięćdziesiąt) zł dla studenta rozpoczynającego studia magisterskie od I semestru w 2011 r. oraz drugie stypendium w wysokości 17.850,00 (słownie: siedemnaście tysięcy osiemset pięćdziesiąt) zł dla studenta rozpoczynającego studia magisterskie od I semestru w 2012 r. Stypendium jest przeznaczone dla specjalizantów Katedry Sadownictwa wykonujących pracę magisterską z zakresu przechowalnictwa jabłek z zastosowaniem 1-MCP, tj. substancji czynnej produktu S., należącego do A.F. Inc..”

Stypendia z własnego funduszu stypendialnego, w tym stypendium pochodzące ze środków uzyskanych z darowizny będę przyznawane przez Wnioskodawcę na dany okres i będą wypłacane w okresach miesięcznych.

Jednocześnie osoby, którym będą przyznawane stypendia z ww. Własnego Funduszu Stypendialnego Wnioskodawcy będą posiadały status pracownika, studenta, uczestnika studiów doktoranckich lub osoby uczestniczącej w innych formach kształcenia (np. studia podyplomowe, kursy językowe, inne kursy podnoszące kwalifikacje). Dodatkowo wypłaty świadczeń z własnego funduszu stypendialnego zgodnie z § 1 ust. 3 Uchwały Senatu Szkoły z dnia 20 czerwca 2011 r. ustanawiającej własny fundusz stypendialny Szkoły będą przeznaczone na:

  • stypendia dla wyróżniających się pracowników, w szczególności młodych nauczycieli akademickich, doktorantów i studentów, wyjeżdżających za granicę w celu prowadzenia badań lub kontynuacji studiów oraz na stypendia dla pracowników, w szczególności młodych nauczycieli akademickich, doktorantów i studentów przyjeżdżających z zagranicy w celu kontynuacji badań lub studiów w Szkole;
  • stypendia dofinansowujące koszty podróży pracowników, doktorantów i studentów uczestniczących w programach wymiany akademickiej lub w ramach innych umów międzynarodowych, stypendia fundowane z wpłat od osób fizycznych i prawnych, zgodnie z intencją wpłacających.

Pracownicy, którym będą przyznawane stypendia będą spełniali warunek posiadania statusu: ucznia, studenta, uczestnika studiów doktoranckich bądź osoby uczestniczącej w innych formach kształcenia (np. studia podyplomowe, kursy językowe, inne kursy podnoszące kwalifikacje).

Stypendia, które będą wypłacane ze środków pochodzących z własnego funduszu stypendialnego Uczelni będą świadczeniami pomocy materialnej (względnie świadczeniami o charakterze pomocy materialnej) przyznawanymi na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym.

Stypendia z własnego funduszu stypendialnego Uczelni ze środków pochodzących z umowy darowizny z dnia 25 listopada 2010 r. będą świadczeniami pomocy materialnej (względnie świadczeniami o charakterze pomocy materialnej) przyznawanymi na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym przyszłym stanie faktycznym stypendia wypłacane ze środków pochodzących z własnego funduszu stypendialnego Uczelni oraz stypendia z własnego funduszu stypendialnego Uczelni ze środków pochodzących z umowy darowizny z dnia 25 listopada 2010 r., będącymi świadczeniami pomocy materialnej (względnie świadczeniami o charakterze pomocy materialnej) przyznawanymi na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 80, poz. 350)...

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro:

  • stypendia te będą realizować takie same cele co formy pomocy materialnei dla studentów wskazane wprost w art. 173 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o Szkolnictwie Wyższym takie jak stypendia socjalne, stypendia specjalne dla osób niepełnosprawnych, stypendium rektora dla najlepszych studentów, stypendium ministra za osiągnięcia w nauce, stypendium ministra za wybitne osiągnięcia sportowe, zapomogi lub formy pomocy materialnej dla doktorantów wskazane w art. 199 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o Szkolnictwie Wyższym takie jak stypendium socjalne, zapomoga, stypendium dla najlepszych doktorantów, stypendium specjalnego dla osób niepełnosprawnych, stypendium ministra za wybitne osiągnięcia. Cel ich przyznania i wypłaty będzie zatem zbieżny z celami określonymi ww. art. 173 ust. 1 i 199 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o Szkolnictwie Wyższym. Różnica pomiędzy tymi świadczeniami będzie polegać jedynie na źródle finansowania, gdzie środki w przypadku świadczeń przyznawanych na podstawie art. 173 ust. 1 lub 199 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o Szkolnictwie Wyższym pochodzą ze środków budżetu Państwa, natomiast środki pochodzące z własnego funduszu stypendialnego pochodzą (będą pochodzić) ze środków własnych Uczelni;
  • stypendia przyznane na podstawie regulaminu własnego funduszu stypendialnego w zakresie opisanym w § 1 ust. 3 ww. regulaminu będą świadczeniami pomocy materialnej (o charakterze świadczeń pomocy materialnej) w rozumieniu przedmiotowego przepisu (art. 21 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych);
  • świadczenia wypłacane z własnego funduszu stypendialnego, tworzonego z odpisów w ciężar kosztów działalności dydaktycznej i wpłat od osób fizycznych i prawnych m.in. w formie umowy darowizny z dnia 25 listopada 2010 r., a utworzonego na podstawie uchwały Senatu Szkoły z dnia 20 czerwca 2011 r. podjętej na podstawie § 101 Statutu Szkoły, w związku z art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o Szkolnictwie Wyższym oraz § 12 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej uczelni publicznych (Dz. U. Nr 246, poz. 1796) będą świadczeniami pochodzącymi ze środków własnych Uczelni ponieważ Uczelnia jest jedynym właścicielem i dysponentem środków zgromadzonych na własnym funduszu stypendialnym, także tych pochodzących z umowy darowizny z dnia 25 listopada 2010 r.. Nadto będą to także świadczenia przyznawane na podstawie przepisów Prawo o szkolnictwie wyższym wobec pierwotnej podstawy utworzenia własnego funduszu stypendialnego zawartej w ustawie Prawo o Szkolnictwie Wyższym (art. 104 ust. 1). Przedmiotowe świadczenia będą zatem spełniać wymogi określone w art. 20 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. będą świadczeniami pochodzącymi ze środków własnych Uczelni i przyznawanymi na podstawie przepisów Prawo o Szkolnictwie Wyższym;
  • świadczenia finansowane z własnego funduszu stypendialnego Wnioskodawcy, także ze środków pochodzących z umowy darowizny z dnia 25 listopada 2010 r. i wypłacane na rzecz osób posiadających status studenta, uczestnika studiów doktoranckich lub osoby uczestniczącej w innych formach kształcenia (np. studia podyplomowe, kursy językowe, inne kursy podnoszące kwalifikacje), a przeznaczone na: 1/ stypendia dla wyróżniających się pracowników, w szczególności młodych nauczycieli akademickich, doktorantów i studentów, wyjeżdżających za granicę w celu prowadzenia badań lub kontynuacji studiów oraz na stypendia dla pracowników, w szczególności młodych nauczycieli akademickich, doktorantów i studentów przyjeżdżających z zagranicy w celu kontynuacji badań lub studiów w Uczelni; 2/ stypendia dofinansowujące koszty podróży pracowników, doktorantów i studentów uczestniczących w programach wymiany akademickiej lub w ramach innych umów międzynarodowych; 3/ stypendia fundowane z wpłat od osób fizycznych i prawnych, zgodnie z intencją wpłacających będą świadczeniami pomocy materialnej w rozumieniu art. 21 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wynika to z faktu, iż będą one realizować takie same cele co formy pomocy materialnej dla studentów wskazane wprost w art. 173 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o Szkolnictwie Wyższym takie jak stypendia socjalne, stypendia specjalne dla osób niepełnosprawnych, stypendium rektora dla najlepszych studentów, stypendium ministra za osiągnięcia w nauce, stypendium ministra za wybitne osiągnięcia sportowe, zapomogi lub formy pomocy materialnej dla doktorantów wskazane w art. 199 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o Szkolnictwie Wyższym takie jak stypendium socjalne, zapomoga, stypendium dla najlepszych doktorantów, stypendium specjalnego dla osób niepełnosprawnych, stypendium ministra za wybitne osiągnięcia. Cel ich przyznania i wypłaty będzie zatem zbieżny z celami określonymi ww. art. 173 ust. 1 i 199 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o Szkolnictwie Wyższym. Różnica pomiędzy tymi świadczeniami będzie polegać jedynie na źródle finansowania, gdzie środki w przypadku świadczeń przyznawanych na podstawie art. 173 ust. 1 lub 199 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005r. Prawo o Szkolnictwie Wyższym pochodzą ze środków budżetu Państwa, natomiast środki pochodzące z własnego funduszu stypendialnego pochodzą (będą pochodzić) ze środków własnych Uczelni. Stypendia przyznane na podstawie regulaminu własnego funduszu stypendialnego w zakresie opisanym w § 1 ust. 3 będę zatem świadczeniami pomocy materialnej w rozumieniu przedmiotowego przepisu (art. 21 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych)

to stypendia wypłacane ze środków pochodzących z własnego funduszu stypendialnego Uczelni oraz stypendia z własnego funduszu stypendialnego Uczelni ze środków pochodzących z umowy darowizny z dnia 25 listopada 2010 r., będącymi świadczeniami pomocy materialnej (względnie świadczeniami o charakterze pomocy materialnej) przyznawanymi na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 80, poz. 350).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z powyższego przepisu wynika, iż, pod pojęciem przychodu ustawodawca rozumie m.in. otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku podatkowym pieniądze. Dlatego też pomoc materialna wypłacona studentom stanowi przychód w rozumieniu powołanego art. 11 ust. 1 ww. ustawy.

Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni – przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz Prawo o szkolnictwie wyższym.

W myśl art. 94 ust. 1 pkt 1 i 7 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365 ze zm.) z budżetu państwa uczelnia publiczna otrzymuje dotacje na zadania związane z kształceniem studentów studiów stacjonarnych, w tym studentów, o których mowa w art. 99 ust. 1a, z wyłączeniem kształcenia, o którym mowa w art. 99 ust. 1 pkt 1a, kształceniem uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich i kadr naukowych oraz utrzymaniem uczelni, w tym na remonty i zadania związane z bezzwrotną pomocą materialną dla studentów w zakresie określonym w art. 173 ust. 1 oraz dla doktorantów w zakresie określonym w art. 199 ust. 1.

Z kolei zgodnie z art. 104 ust. 1 ww. ustawy uczelnia może utworzyć, ze środków innych niż określone w art. 94 ust. 1 i 6, własny fundusz stypendialny na stypendia dla pracowników i studentów oraz doktorantów. Stypendia z tego funduszu mogą być przyznawane, jeżeli statut uczelni tak stanowi, niezależnie od stypendiów, o których mowa w art. 173 ust. 1 oraz w art. 199 ust. 1.

W myśl art. 104 ust 2 powołanej ustawy stypendia, o których mowa w ust. 1, są przyznawane studentom i doktorantom w uzgodnieniu odpowiednio z uczelnianym organem wykonawczym samorządu studenckiego wskazanym w regulaminie samorządu studenckiego lub z uczelnianym organem wykonawczym samorządu doktorantów wskazanym w regulaminie samorządu doktorantów.

Stosownie do art. 173 ust. 1 pkt 3 i 4 ww. ustawy student może ubiegać się o pomoc materialną ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa w formie stypendium rektora dla najlepszych studentów i stypendium ministra za osiągnięcia w nauce.

Zgodnie z art. 199 ust 1 pkt 3 cyt. ustawy doktorant może otrzymać pomoc materialną w formie stypendium dla najlepszych doktorantów.

Stosownie do treści art. 174 ust. 1 oraz 199 ust. 1 ustawy ww. świadczenie przyznaje się ze środków funduszu pomocy materialnej dla studentów i doktorantów, utworzonego na zasadach określonych w art. 103 ustawy.

Własny fundusz stypendialny, o którym mowa w art. 104 ust. 1 ustawy, może być tworzony w uczelni publicznej – na podstawie § 12 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej uczelni publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 246, poz. 1796) – w formie odpisu w ciężar kosztów działalności dydaktycznej. Nadto, tworzy się go również z wpłat osób fizycznych i prawnych przeznaczonych na ten fundusz (§ 12 ust. 4).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Uchwałą Senat Wnioskodawcy (Uczelni) ustanowił własny fundusz stypendialny. Podstawą do utworzenia własnego funduszu stypendialnego był § 101 Statutu Uczelni, w związku z art. 104 ust. 1 ustawy Prawo o Szkolnictwie oraz § 12 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej uczelni publicznych. Zgodnie z Uchwałą Fundusz Stypendialny Wnioskodawcy tworzony jest z odpisów w ciężar kosztów działalności dydaktycznej oraz z wpłat od osób fizycznych i prawnych, przeznaczonych na Fundusz Stypendialny.

Osoby, którym będą przyznawane stypendia z ww. Własnego Funduszu Stypendialnego Wnioskodawcy będą posiadały status pracownika, studenta, uczestnika studiów doktoranckich lub osoby uczestniczącej w innych formach kształcenia (np. studia podyplomowe, kursy językowe, inne kursy podnoszące kwalifikacje).

Pracownicy, którym będą przyznawane stypendia będą spełniali warunek posiadania statusu: ucznia, studenta, uczestnika studiów doktoranckich bądź osoby uczestniczącej w innych formach kształcenia (np. studia podyplomowe, kursy językowe, inne kursy podnoszące kwalifikacje).

Stypendia, które będą wypłacane ze środków pochodzących z własnego funduszu stypendialnego Uczelni będą świadczeniami pomocy materialnej (względnie świadczeniami o charakterze pomocy materialnej) przyznawanymi na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym.

Stypendia z własnego funduszu stypendialnego Uczelni ze środków pochodzących z umowy darowizny z dnia 25 listopada 2010 r. będą świadczeniami pomocy materialnej (względnie świadczeniami o charakterze pomocy materialnej) przyznawanymi na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym.

Zwolnienie z opodatkowania świadczeń pomocy materialnej na podstawie przywołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione jest od spełnienia następujących warunków:

  • pomoc materialna musi być przyznana m.in. na podstawie przepisów ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym,
  • beneficjentem pomocy może być wyłącznie: uczeń, student, uczestnik studiów doktoranckich i osoba uczestnicząca w innych formach kształcenia,
  • źródłem ich pochodzenia może być tylko: budżet państwa, budżety jednostek samorządu terytorialnego oraz środki własne szkół i uczelni.

Reasumując, należy stwierdzić, iż stypendia wypłacane ze środków pochodzących z własnego funduszu stypendialnego Uczelni oraz stypendia z własnego funduszu stypendialnego Uczelni ze środków pochodzących z umowy darowizny z dnia 25 listopada 2010 r., będącymi świadczeniami pomocy materialnej przyznawanymi na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różnić się będzie od zdarzenia przyszłego, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj