Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4513-89/15-2/MC
z 22 grudnia 2015 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2015 r. (data wpływu 2 listopada 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie rozliczenia suszu tytoniowego – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 listopada 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie rozliczenia suszu tytoniowego.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka polska - S. zarejestrowana jako pośredniczący podmiot tytoniowy, posiadający właściwy numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych ma zamiar kupować od polskich i zagranicznych producentów - plantatorów surowe liście tytoniu. Następnie surowe liście, które są zabrudzone (piasek - ziemia) i posiadają duży współczynnik wilgotności (25 – 30%) spółka S. poddaje oczyszczeniu, odżyłowaniu i fermentacji. Po fermentacji, podczas której utleniają się olejki eteryczne surowy liść zostaje poddany suszeniu gdzie redukowana jest wilgoć produktu w celu zabezpieczenia go przed zgniciem.
W chwili zakupu spółka S. zakupuje surowy liść nieoczyszczony, nieodżyłowany, niepoddany fermentacji i suszeniu, którego waga wynosi 100%. Po oczyszczeniu, odżyłowaniu, fermentacji i suszeniu - liść traci na wadze, Wnioskodawca uzyskuje 55-65% gotowego odżyłowanego liścia plus żyła - co nazywane jest suszem tytoniowym zgodnie z art. 99a ustawy o podatku akcyzowym.
Waga gotowego produktu suszu tytoniowego (odżyłowany liść, żyła) jest uzależniona od zawartości zanieczyszczeń/zabrudzeń, wilgotności i zawartości olejków eterycznych surowego liścia. Spółka S. przyjmie w swoich rozliczeniach zakupu surowego liścia poddanego w/w czynnościom, a sprzedażą już suszu tytoniowego rozliczenie w stosunku 55-65% do wagi zakupionego surowego liścia tytoniu.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Spółka z uwagi na brak w ustawie o podatku akcyzowym norm ubytku oczyszczania i odżyłowania, fermentacji i suszenia suszu tytoniowego przyjmie rozliczenie ubytku według swoich ewidencji/kalkulacji wagowych?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Spółka może rozliczać ubytki - straty według własnej ewidencji, ponieważ przepisy prawa (Dziennik Ustaw z dnia 4 luty 2013 poz. 166) ustawy o podatku akcyzowym nie zawierają informacji odnośnie norm ubytków - strat liścia tytoniu przy oczyszczaniu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2014 r., poz. 752, ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 45 załącznika nr 1 do ustawy, do wyrobów akcyzowych zaliczono, bez względu na kod CN, susz tytoniowy.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 23b ustawy pośredniczący podmiot tytoniowy to podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży suszu tytoniowego, który pisemnie powiadomił właściwego naczelnika urzędu celnego o tej działalności.
Stosownie do art. 99a ust. 1 ustawy za susz tytoniowy uznaje się, bez względu na wilgotność, tytoń, który nie jest połączony z żywą rośliną i nie jest jeszcze wyrobem tytoniowym.
Zgodnie z art. 9b ust. 1ustawy w przypadku suszu tytoniowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
- nabycie wewnątrzwspólnotowe suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
- sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
- import suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
- zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy;
- zużycie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych;
- nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, pośredniczący podmiot tytoniowy lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał jego sprzedaży.
Natomiast stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. a ustawy, ubytki wyrobów akcyzowych to wszelkie straty wyrobów akcyzowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji wyrobów energetycznych lub wyrobów tytoniowych.
Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca zarejestrowany jako pośredniczący podmiot tytoniowy, ma zamiar kupować od polskich i zagranicznych producentów - plantatorów surowe liście tytoniu. Następnie surowe liście, które są zabrudzone i posiadają duży współczynnik wilgotności (25 – 30%) Wnioskodawca poddaje oczyszczeniu, odżyłowaniu i fermentacji. Po fermentacji, podczas której utleniają się olejki eteryczne surowy liść zostaje poddany suszeniu gdzie redukowana jest wilgoć produktu w celu zabezpieczenia go przed zgniciem. W chwili zakupu Wnioskodawca zakupuje surowy liść nieoczyszczony, nieodżyłowany, niepoddany fermentacji i suszeniu, którego waga wynosi 100%. Po oczyszczeniu, odżyłowaniu, fermentacji i suszeniu - liść traci na wadze, Wnioskodawca uzyskuje 55-65% gotowego odżyłowanego liścia plus żyła. Waga gotowego produktu suszu tytoniowego (odżyłowany liść, żyła) jest uzależniona od zawartości zanieczyszczeń/zabrudzeń, wilgotności i zawartości olejków eterycznych surowego liścia.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy z uwagi na brak w ustawie o podatku akcyzowym norm ubytku oczyszczania i odżyłowania, fermentacji i suszenia suszu tytoniowego może rozliczać ubytki według swoich ewidencji/kalkulacji wagowych.
Odnosząc się do niniejszej kwestii wskazać należy, że definicja ubytków zawarta w art. 2 pkt 20 lit. a ustawy obejmuje swoim zakresem straty wyrobów akcyzowych, które zostały ujęte w załączniku nr 2 do ustawy i objęte są stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Zgodnie z art. 40 ust. 7 ustawy procedury zawieszenia poboru akcyzy nie stosuje się do energii elektrycznej, wyrobów gazowych, wyrobów węglowych oraz suszu tytoniowego.
Susz tytoniowy nie jest wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy zatem straty powstające podczas oczyszczania, odżyłowania, fermentacji i suszenia suszu tytoniowego nie są ubytkami w rozumieniu ustawy.
W konsekwencji Wnioskodawca nie jest zobowiązany do rozliczenia strat, o których mowa w przedmiotowym wniosku na zasadach przewidzianych dla ubytków wyrobów akcyzowych w rozumieniu ustawy.
Jednocześnie przepisy o podatku akcyzowym nie wymagają od pośredniczącego podmiotu tytoniowego prowadzenia ewidencji suszu tytoniowego dla potrzeb podatku akcyzowego. Tym niemniej dla zabezpieczenia własnych interesów straty powstałe podczas opisanych w przedmiotowym wniosku czynności Wnioskodawca powinien odpowiednio udokumentować.
Tym samym, w związku z tym, że straty powstające podczas oczyszczania, odżyłowania, fermentacji i suszenia suszu tytoniowego nie są ubytkami w rozumieniu ustawy i Wnioskodawca nie jest zobowiązany do ich rozliczenia na zasadach przewidzianych dla ubytków wyrobów akcyzowych w rozumieniu ustawy stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012, poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.