Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/4510-897/15-2/JBB
z 3 grudnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015r., poz. 613) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015r., poz.643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko  przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2015r. (data wpływu 23 października 2015r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie zastosowania art. art. 93 § 2 pkt 1 oraz art. 93d Ordynacji podatkowej w zw. z art. 74i ust. 2 ustawy o SKOK, w sytuacji przejęcia przez Bank SKOK - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 23 października 2015r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania art. art. 93 § 2 pkt 1 oraz art. 93d Ordynacji podatkowej w zw. z art. 74i ust. 2 ustawy o SKOK, w sytuacji przejęcia przez Bank SKOK.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca (Bank,) jest osobą prawną z siedzibą w Polsce i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność bankową na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Prawo bankowe (j.t. Dz. U. z 2015 r.p poz. 128 z późn. zm., dalej: „Prawo bankowe”).

Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo - Kredytowa (dalej: „SKOK” lub „Kasa”) była spółdzielnią prowadzącą działalność zgodnie z ustawą z dnia 5 listopada 2009r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1450 z późn. zm., dalej Ustawa o SKOK). Powyższe wynika z art. 2 USKOK. Spółdzielcza kasa oszczędnościowo - kredytowa jest osobą prawną (art. 11 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1443 z późn. zm.) Jednocześnie SKOK był polskim rezydentem podatkowym i podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawca, na podstawie decyzji Komisji Nadzoru Finansowego (dalej: „KNF”) z dnia 18 czerwca 2015r. dokonał, z dniem 1 sierpnia 2015 r., jako bank przejmujący, przejęcia Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo - Kredytowej. Przejęcie SKOK nastąpiło w oparciu o art. 74c ust. 4 w zw. z ust. 7 Ustawy o SKOK.

Stosownie do art. 74i ust. 2 ustawy o SKOK, z dniem przejęcia, Wnioskodawca, jako bank przejmujący, wszedł we wszystkie prawa i obowiązki przejmowanej Kasy.


Zgodnie z art. 74i ust. 5 ustawy o SKOK przejęcie SKOK skutkuje wykreśleniem Kasy z rejestru tj. Wnioskodawca, jako bank przejmujący, złoży do właściwego rejestru sądowego wniosek o wykreślenie z rejestru przejmowanej Kasy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w świetle opisanego powyżej stanu faktycznego, w związku z przejęciem przez Bank, z dniem 1 sierpnia 2015r., na podstawie decyzji KNF, SKOK , Wnioskodawca, na podstawie art. 93 § 2 pkt 1 oraz art. 93d Ordynacji podatkowej w zw. z art. 74i ust. 2 ustawy o SKOK, wstąpił we wszystkie, przewidziane w przepisach prawa podatkowego, prawa i obowiązki Kasy oraz we wszystkie prawa i obowiązki Kasy wynikające z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego, z uwzględnieniem faktu, iż przejęte prawa i obowiązki będą przez Wnioskodawcę wykonywane z zastosowaniem przepisów i zasad właściwych dla działania Banku?


Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle opisanego powyżej stanu faktycznego, w związku z przejęciem przez Bank SKOK , Bank wstąpił we wszystkie prawa i obowiązki Kasy przewidziane w przepisach prawa podatkowego oraz we wszystkie prawa i obowiązki Kasy wynikające z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego, a przejęte prawa i obowiązki będą przez Wnioskodawcę wykonywane z zastosowaniem przepisów i zasad właściwych dla działania Banku.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie podatkowym regulują przepisy zawarte w art. 93-93e UOP. W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. przejęcie praw i obowiązków podatkowych.

Zgodnie z art. 93 § 1 UOP, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.


Jak stanowi art. 93 § 2 UOP (podkreślenia pochodzą od Banku), wskazany powyżej przepis art. 93 § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Ponadto art. 93d UOP stanowi, iż zasady wynikające m.in. z art. 93 mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego.


W świetle powyższych przepisów osoba prawna łącząca się przez przejęcie innej osoby prawnej, wstępuje we wszelkie, przewidziane w przepisach prawa podatkowego oraz wynikające z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego, prawa i obowiązki przejmowanej osoby prawnej.

Ordynacja podatkowa nie zawiera definicji pojęcia „łączenie osób prawnych” czy „łączenie przez przejęcie”. W związku z tym, znaczenie tych zwrotów należy ustalić odwołując się do znaczenia tych pojęć w innych gałęziach prawa, w tym do znaczenia ukształtowanego na gruncie przepisów Prawa bankowego, ustawy o SKOK i ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (j.t. Dz. U. z 2013 r. poz. 1030 ze zm.; dalej: „KSH").

Zgodnie z art. 149 ust. 1 Prawa bankowego, dotyczącego przejęcia banku przez inny bank, z dniem przejęcia, bank przejmujący wchodzi we wszystkie prawa i obowiązki banku przejmowanego. Przejęcie oznacza też wykreślenie banku przejmowanego z rejestru (zgodnie z art. 149 ust 3 Prawa bankowego, bank przejmujący zgłasza do właściwego rejestru sądowego przejęcie banku wraz z wnioskiem o wykreślenie z rejestru banku przejmowanego).

Z kolei w myśl art. 494 § 1 KSH (zawartego w Dziale „Łączenie się spółek”), spółka przejmująca wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej. Wykreślenie spółki przejmowanej z rejestru następuje w trybie i na zasadach określonych w art. 493 KSH.

Analogiczną regulację zawiera, wskazany powyżej i mający zastosowanie w sprawie będącej przedmiotem zapytania, art. 74i ust. 2 ustawy o SKOK, zgodnie z którym, z dniem przejęcia spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, przejmujący ją bank krajowy wchodzi we wszystkie prawa i obowiązki kasy przejmowanej. Przejęcie skutkuje wykreśleniem spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej z rejestru zgodnie z art. 74i ust. 5 ustawy o SKOK - bank krajowy przejmujący składa do właściwego rejestru sądowego wniosek o wykreślenie z rejestru przejmowanej kasy.

Z powyższego wynika, że przejęcie osoby prawnej przez inną osobę prawną związane jest z utratą bytu prawnego przejmowanej osoby prawnej w efekcie przeniesienia całego jej majątku w celu dalszego wykorzystywania go na użytek i odpowiedzialność osoby prawnej przejmującej, przy zachowaniu wszystkich praw i obowiązków podmiotu przejmowanego (następstwo prawne). W konsekwencji, takie też rozumienie przejęcia osoby prawnej należy stosować przy interpretowaniu art. 93 § 2 pkt 1 oraz art. 93d Ordynacji podatkowej.

Mając na uwadze opisany powyżej sposób przejęcia Kasy przez Wnioskodawcę (decyzja KNF, wejście w prawa i obowiązki przejmowanej Kasy, wykreślenie Kasy z rejestru) nie ulega wątpliwości, że w analizowanym przypadku znajdzie zastosowanie art. 93 § 2 pkt 1 oraz art. 93d UOP, a tym samym Bank wstąpił we wszystkie prawa i obowiązki Kasy przewidziane w przepisach prawa podatkowego oraz prawa i obowiązki Kasy wynikające z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy, znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji prawa podatkowego z dnia 23 lutego 2015 r. (IPPB3/423-1186/14-3/JBB), wydanej dla Wnioskodawcy w zbliżonym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), w związku z planami przejęcia przez O. innej spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. Jednakże we wniosku z 2014 r., o wskazaną powyżej interpretację, Bank wskazał nieco odmienne okoliczności niż przedstawione w niniejszym wniosku. Z uwagi na powyższe, wobec faktu przejęcia, z dniem 1 sierpnia 2015 r., na podstawie decyzji KNF, SKOK , Bank, kierując się ostrożnością procesową, zdecydował się wystąpić z powtórnym zapytaniem.

Niezależnie od powyższego, należy dodać, iż oczywistym jest, że w sytuacji przejęcia przez osobę prawną, działającą w formie spółki akcyjnej (Bank), innej osoby prawnej, działającej jednak w odmiennej formie prawnej, tj. w formie spółdzielni (SKOK), następstwo prawno-podatkowe należy rozumieć w ten sposób, że prawa i obowiązki Kasy, w które wstąpi O., wykonywane będą przez O. z uwzględnieniem przepisów i zasad właściwych dla działalności Banku, pomimo że w niektórych przypadkach mogą się one różnić od przepisów i zasad właściwych dla nieistniejącej spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej.

Powyższe wynika, przykładowo, z faktu, iż, w przeciwieństwie do byłego SKOK, Bank działa zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości (MSR) oraz Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (MSSF), stosuje przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które dedykowane są wyłącznie dla banków itp.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, w świetle opisanego powyżej stanu faktycznego, w związku z przejęciem przez Bank, z dniem 1 sierpnia 2015 r., na podstawie decyzji KNF, SKOK , Wnioskodawca, na podstawie art. 93 § 2 pkt 1 oraz art. 93d Ordynacji podatkowej w zw. z art. 74i ust. 2 ustawy o SKOK, wstąpił we wszystkie, przewidziane w przepisach prawa podatkowego, prawa i obowiązki Kasy oraz we wszystkie prawa i obowiązki Kasy wynikające z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późń. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj