Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/4511-1-944/15-2/MK
z 29 grudnia 2015 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2015 r. (data wpływu 29 września 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanego wynagrodzenia – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 września 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanego wynagrodzenia.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która posiada miejsce zamieszkania w Z. i która nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej, jest rencistą. Od 25 lat Zainteresowany jest prawnym pełnomocnikiem jedynego spadkobiercy dóbr ziemskich. Przedmiotem związanym z opisem stanu faktycznego niniejszego wniosku jest nieruchomość rolna, której właścicielem był Skarb Państwa i która wchodziła do zasobu Agencji Nieruchomości Rolnych. Nieruchomość stała się własnością Skarbu Państwa na podstawie przepisu Manifestu PKWN z dnia 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej. Właścicielem nieruchomości w dacie przejęcia na własność Skarbu Państwa był ojciec spadkobierczyni A.B. Nieruchomość położona jest w województwie (…). Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 1187; dalej; uGNRSP) spadkobiercy po A.B. przysługuje prawo pierwszeństwa w nabyciu od Skarbu Państwa – Agencji Nieruchomości Rolnych opisanej nieruchomości. Spadkobierczyni ma 83 lata i we wszystkich sprawach majątkowych i ziemskich liczy na zaangażowanie Wnioskodawcy i wyłączne prowadzenie spraw. Za te czynności Zainteresowanemu przypada 50% udział w ewentualnych ekwiwalentach, rekompensatach i odszkodowaniach. W 2013 r. firma „C” wyraziła zainteresowanie nabyciem praw pierwokupu do ww. nieruchomości rolnej. Aktem notarialnym z lipca 2013 r. została zawarta umowa notarialna między ww. podmiotem a Wnioskodawcą reprezentującym spadkobierczynię. W akcie notarialnym strony postanowiły, że spadkobierczyni zrzeka się prawa pierwokupu nieruchomości od Agencji Nieruchomości Rolnych w zamian „C” wypłaci rekompensatę-odszkodowanie spadkobierczyni w dwóch ratach. Zgodnie z umową Zainteresowany otrzymał 50% z ww. rekompensaty za poczynione starania i poniesione koszty.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
- Czy od przychodu osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej w postaci wynagrodzenia umownego za czynności organizacyjne, prawne i finansowe prowadzone nieprzerwanie w okresie od 1990 r. do 2014 r. włącznie a polegające na odtworzeniu dokumentacji archiwalnej i historycznej, ustaleniu losów poszczególnych członków rodziny własnej i ujawnieniu prawa jedynego Spadkobiercy do nieruchomości ziemskich w powiecie (…) oraz ostatecznie sprzedaży prawa pierwokupu do nieruchomości w imieniu i na rzecz Spadkobiercy Wnioskodawca jest zobowiązany uiścić podatek dochodowy od osób fizycznych?
- Jeśli tak, to co stanowi podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
- Czy wynagrodzenie umowne ustalone ze Spadkobiercą, czy faktyczny dochód po potrąceniu kosztów prowadzonych działań przez ostatnie 24 lata?
Zdaniem Wnioskodawcy w opisanym stanie faktycznym z tytułu otrzymania rekompensaty po stronie Zainteresowanego nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z powyższego wynika zatem, że podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wynika z art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Jednak, aby zastosowanie mogły znaleźć postanowienia tej ustawy, w konkretnej sytuacji, u podatnika musi powstać przychód. Następnie przychód ten musi mieścić się w katalogu źródeł przychodów zdefiniowanych w ustawie podatkowej.
Stosownie do postanowień art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są:
- stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
- działalność wykonywana osobiście;
- pozarolnicza działalność gospodarcza;
- działy specjalne produkcji rolnej;
- (uchylony);
- najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;
- kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;
- odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
- nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
- spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
- prawa wieczystego użytkowania gruntów,
- innych rzeczy,
8a) działalność prowadzona przez zagraniczną spółkę kontrolowaną;
- inne źródła.
Z kolei, zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Za przychody podatkowe mogą być uznane tylko takie świadczenia, które nie mają charakteru zwrotnego. Przychód jest bowiem w istocie określonym przyrostem majątkowym, a zatem jego otrzymanie musi mieć charakter definitywny. Z tego względu do przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym nie zalicza się np. środków finansowych uzyskanych z tytułu zawarcia umowy kredytu (pożyczki), gdyż w takich przypadkach kredytobiorca otrzymuje co prawda do swojej dyspozycji określoną kwotę pieniędzy, jednak jest zobligowany do jej zwrotu w określonym terminie. Innymi słowy przychodem jest „coś” co w wyniku zaistniałych zdarzeń zwiększa majątek podatnika.
W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
W tym miejscu należy wskazać, że przepis art. 20 ust. 1 analizowanej ustawy zawiera otwarty katalog przychodów, w związku z czym do kategorii tej mogą zostać zaliczone również inne (niż wymienione w tym przepisie) przychody, objęte ogólną definicją przychodów, zawartą w art. 11 ust. 1 powołanej ustawy. Zwrot „w szczególności” użyty w art. 20 ust. 1 analizowanej ustawy, oznacza, że ustawodawca jedynie przykładowo wskazał, jakie przychody należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy. Tak więc do innych źródeł należy zakwalifikować wszelkie przychody, których nie można zaliczyć do któregokolwiek z pozostałych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1–8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Takim rodzajem przychodu jest wynagrodzenie jakie Wnioskodawca otrzymał od spadkobierczyni z tytułu wieloletniego prowadzenia jej spraw spadkowych.
Następnie stosownie do art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Z kolei kosztami uzyskania przychodów, zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. ustawy, są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Podstawę opodatkowania w analizowanym przypadku stanowił będzie dochód, czyli nadwyżka sumy przychodów ze źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym, tj. faktyczny dochód Wnioskodawcy po potrąceniu kosztów prowadzonych działań.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.