Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB6/4510-324/15-2/AM
z 14 grudnia 2015 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2015 r. (data wpływu 19 października 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości pomniejszenia w deklaracji podatkowej za 2015 r. składanej do 30 września 2016 r. podstawy opodatkowania ustalanej dla potrzeb podatku CFC (o którym mowa w art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) o wysokość Dywidendy lub Zaliczki na Dywidendę (o ile zostaną one otrzymane przez Spółkę nie później niż do dnia złożenia zeznania podatkowego, o którym mowa w art. 27 ust. 2a tej ustawy) - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 października 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości pomniejszenia w deklaracji podatkowej za 2015 r. składanej do 30 września 2016 r. podstawy opodatkowania ustalanej dla potrzeb podatku CFC (o którym mowa w art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) o wysokość Dywidendy lub Zaliczki na Dywidendę (o ile zostaną one otrzymane przez Spółkę nie później niż do dnia złożenia zeznania podatkowego, o którym mowa w art. 27 ust. 2a tej ustawy).
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
- Wnioskodawca jest spółką kapitałową, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych [pdop], polskim rezydentem dla celów podatkowych [Wnioskodawca lub Spółka].
- Wnioskodawca planuje inwestycję/nabycie co najmniej 25% udziałów/akcji w spółce kapitałowej, będącej osobą prawną z siedzibą na terenie państwa Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego i jednocześnie rezydentem podatkowym tego państwa [Spółka zależna].
- Spółka zależna posiada rok podatkowy równy rokowi kalendarzowemu. Spółka zależna wypłacać będzie dywidendy - będzie to robić w roku następującym po zakończonym obrotowym i podatkowym, nie później niż do dnia złożenia zeznania podatkowego, o którym mowa w art. 27 ust. 2a updop. Np. jeśli Spółka zależna osiągnie zysk finansowy w roku 2015 i po zakończeniu tego roku (np. w 2016, lecz nie później niż do dnia 30 września 2016 r.) Spółka zależna wypłaci Spółce dywidendę [Dywidenda]. W trakcie roku obrotowego i podatkowego, Spółka zależna, zależnie od wyników, wypłacać może również zaliczki na poczet dywidendy [Zaliczka na Dywidendę].
- Z uwagi na niepełną wiedzę Wnioskodawcy o szczegółach prowadzonej działalności gospodarczej przez Spółkę zależną, Wnioskodawca zamierza ostrożnościowo przyjąć, że od 2015 r. będzie na nim spoczywał obowiązek zadeklarowania w Polsce dochodu osiągniętego przez Spółkę zależną i opodatkowania 19% podatkiem [podatek CFC] na podstawie art. 24a ust. 1 updop w zw. z art. 24a ust. 3 pkt 3 updop.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w deklaracji podatkowej za 2015 r. składanej do 30 września 2016 r. Spółka może pomniejszyć podstawę opodatkowania ustalaną dla potrzeb podatku CFC (o którym mowa w art. 24a ust. 1 updop) o wysokość Dywidendy lub Zaliczki na Dywidendę (o ile zostaną one otrzymane przez Spółkę nie później niż do dnia złożenia zeznania podatkowego, o którym mowa w art. 27 ust. 2a updop)?
Zdaniem Wnioskodawcy;
Jeśli Spółka zależna zostanie uznana za zagraniczną spółkę kontrolowaną (w rozumieniu art. 24a ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, Dz. U. z 2014 r., poz. 851 z późn. zm., dalej: „updop”), to zdaniem Spółki może ona pomniejszyć podstawę opodatkowania (o której mowa w art. 24a ust. 1 updop) ustaloną przez Spółkę dla dochodów Spółki-zależnej o kwotę Dywidendy lub Zaliczki na Dywidendę (o ile zostaną one wypłacone nie później niż do dnia złożenia zeznania podatkowego, o którym mowa w art. 27 ust. 2a updop).
- Zgodnie z art. 24a ust. 1 updop w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2015 r.: „Podatek od dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, wynosi 19% podstawy opodatkowania”.
- Podstawę opodatkowania stanowi natomiast, zgodnie z art. 24a ust. 4 updop: „dochód zagranicznej spółki kontrolowanej przypadający na okres, w którym został spełniony warunek wymieniony w ust. 3 pkt 3 lit. a, albo na okres, o którym mowa w ust. 8 albo 9, w takiej części, jaka odpowiada posiadanym udziałom związanym z prawem do uczestnictwa w zyskach tej spółki, po odliczeniu kwot:
1) dywidendy otrzymanej przez podatnika od zagranicznej spółki kontrolowanej;
2) z odpłatnego zbycia przez podatnika udziału w zagranicznej spółce kontrolowanej”. - Podatnicy tego podatku (a Spółka uznaje ostrożnościowo, że będzie takim podatnikiem) są zobowiązani „składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu zagranicznej spółki kontrolowanej osiągniętego w roku podatkowym, o którym mowa w art. 24a ust. 6, do końca dziewiątego miesiąca następnego roku podatkowego i w tym terminie wpłacić podatek należny” (art. 27 ust. 2a updop).
- Przy obliczaniu podstawy opodatkowania dochodów Spółki-zależnej, od której Wnioskodawca zobowiązany będzie zapłacić 19% podatek od CFC, należy zatem odliczyć Dywidendę lub Zaliczkę na poczet Dywidendy - otrzymaną przez Spółkę od Spółki-zależnej.
- Celem ustawodawcy było opodatkowanie po stronie polskich podatników dochodów uzyskiwanych przez zagraniczne spółki, w których podatnicy są wspólnikami – co znajduje potwierdzenie w uzasadnieniu do ustawy zmieniającej updop od 1 stycznia 2015 r.: „Istota tego rozwiązania sprowadza się zatem do obowiązku uwzględniania w podstawie opodatkowania rezydenta krajowego (osoby fizycznej lub podatnika podatku dochodowego od osób prawnych) dochodów kontrolowanych podmiotów zagranicznych mających siedzibę lub zarząd w kraju o niższym niż obowiązujący w państwie rezydencji podmiotu dominującego poziomie opodatkowania” (druk sejmowy 2330).
- Niewątpliwie zamierzeniem ustawodawcy nie było podwójne opodatkowanie tych dochodów po stronie polskich podatników. Z tego powodu wprowadzony został art. 24a ust. 4 updop, który pozwala na odliczenie od podstawy opodatkowania (ustalanej dla celów podatku CFC) m.in. kwoty dywidendy otrzymanej od zagranicznej spółki. Spółka zobowiązana jest bowiem zapłacić od kwoty takiej dywidendy 19% pdop w Polsce - zatem nie ma konieczności ponownego/dodatkowego opodatkowania 19% podatkiem CFC również dochodu zagranicznej spółki (w części odpowiadającej kwocie dywidendy). Oznaczałoby to bowiem podwójne opodatkowanie tego samego dochodu (raz z tytułu podatku CFC, drugi raz - w dacie otrzymania dywidendy) - co byłoby sprzeczne z zakazem podwójnego opodatkowania, wynikającym z art. 2 Konstytucji RP.
- Zgodnie z zasadami rachunkowymi Spółki zależnej, możliwa jest wypłata dywidendy dopiero po zakończeniu roku obrotowego i podatkowego Spółki zależnej. Oznacza to, że Spółka zależna wypłaci dywidendę z zysku za rok 2015, dopiero po zakończeniu tego roku podatkowego - czyli po 31 grudnia 2015 r. (ale nie później niż do 30 września 2016 r). W trakcie roku obrotowego i podatkowego, Spółka zależna może natomiast wypłacać zaliczki na poczet dywidendy.
- Oznacza to, że ustalając podstawę opodatkowania za dany rok podatkowy Spółki zależnej (np. 2015) na podstawie art. 24a updop, Spółka będzie mogła pomniejszyć ją o wysokość Dywidendy lub Zaliczki na Dywidendy, o ile Dywidenda lub Zaliczka na Dywidendę zostaną otrzymane przez Spółkę najpóźniej w dniu złożenia zeznania podatkowego, o którym mowa w 27 ust. 2a updop (a zatem dla roku 2015 - najpóźniej do dnia 30 września 2016 r.).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.