Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1489/11/AJ
z 26 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1489/11/AJ
Data
2012.01.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
odliczenia


Istota interpretacji
Prawo do skorzystania z ulgi z tytułu zakupu kas rejestrujących.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2011 r. (data wpływu 3 listopada 2011 r.) uzupełnionym w dniu 18 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania z ulgi z tytułu zakupu kas rejestrujących – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 listopada 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 18 listopada 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania z ulgi z tytułu zakupu kas rejestrujących.


W złożonym wniosku i uzupełnieniu do niego przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 28 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca zainstalował i ufiskalnił pięć kas rejestrujących w prowadzonych ośrodkach zdrowia. Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej na podstawie § 2 ust.1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie zwolnień podlegały zwolnieniu z ewidencjonowania do dnia 30 kwietnia 2011 r.


Wnioskodawca rozpoczął stosowanie kas rejestrujących i dokonał odliczenia ulgi wypełniając wymagane przez ustawodawcę warunki:


  • rozpoczęcie stosowania kas w określonym terminie,
  • posiadanie dowodu zapłaty całej należności za kasy rejestrujące,dokonanie zgłoszenia w urzędzie skarbowym przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania o liczbie kas rejestrujących i miejscu ich używania,
  • zgłoszenie o miejscu instalacji w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji w celu otrzymania numeru ewidencyjnego.


Działalność lecznicza Wnioskodawcy opiera się głównie na świadczeniu usług zdrowotnych w oparciu o ustawę o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych dla których płatnikiem jest Narodowy Fundusz Zdrowia. Sprzedaż usług medycznych dla pacjentów komercyjnych (osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej oraz rolnicy ryczałtowi) stanowi około 4 % rocznego obrotu. Kasy rejestrujące zainstalowane w SP ZOZ-ie wykorzystywane są w różnym stopniu natężenia. Determinowane jest to przede wszystkim rodzajem świadczonych usług medycznych oraz wielkością poszczególnych ośrodków. W ośrodku zdrowia Wnioskodawca zadecydował o zainstalowaniu dwóch kas rejestrujących. Jedną z nich zainstalowano w rejestracji obsługującej pacjentów w godzinach od 8.00 do 15.00. Drugą z nich zainstalowano w gabinecie zabiegowym pracującym w godzinach od 8.00 do 18.00. Z uwagi na organizację pracy, pobieranie opłat za komercyjne świadczenia medyczne odbywa się w rejestracji. Aby nie pozbawiać pacjentów możliwości skorzystania z odpłatnych świadczeń medycznych po godzinie 15.00 (np. z zakresu medycyny pracy, szczepień ochronnnych niefinansowanych przez NFZ, porad lekarskich dla osób nieubezpieczonych) podjęto decyzję o zainstalowaniu kasy rejestrującej w gabinecie zabiegowym. W okresie od dnia fiskalizacji do dnia 31 października 2011 r. nie dokonano na kasie rejestrującej znajdującej się w gabinecie zabiegowym żadnego zaewidencjonowania sprzedaży usługi medycznej dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego. Podatnik przewiduje, że konieczność zaewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej w gabinecie zabiegowym może wystąpić.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy podatnik miał prawo do skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej, na której nie dokonano zaewidencjonowania sprzedaży na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego...


Zdaniem Wnioskodawcy, spełnił wszystkie prawne warunki konieczne do skorzystania z instytucji ulgi podatkowej. Ustawodawca w art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług nie odnosi się do obowiązku ewidencjonowania obrotu na każdej zainstalowanej kasie rejestrującej, pozwala jednak na skorzystanie z ulgi na zakup każdej kasy. Świadczenia w zakresie ochrony zdrowia zajmują szczególną pozycję w obrocie gospodarczym z uwagi na podmiot tej usługi, pacjenta i jego zdrowie. W przypadku Wnioskodawcy o intensywności użytkowania kas rejestrujących decydują głównie dwa czynniki – zapotrzebowanie niewielkiej wiejskiej populacji na medyczne usługi komercyjne oraz organizacja pracy świadczącego usługi. Z analizy okresu półrocza można wnioskować, że mała wiejska populacja w godzinach od 15-tej do 18-tej nie ma zapotrzebowania na usługi komercyjne, czyli te, które nie są finansowane z ubezpieczenia zdrowotnego. Podatnik uważa, że potrzeba taka może wystąpić w każdej chwili z uwagi na zmieniającą się strukturę demograficzną wsi (dynamiczna rozbudowa, napływ ludności z miasta). W każdej chwili może zaistnieć konieczność wykonania usługi medycznej, która nie jest finansowana ze środków publicznych. Kasa rejestrująca zainstalowana w gabinecie zabiegowym w ośrodku zdrowia gotowa jest do pracy, podlega serwisowaniu zgodnie z obowiązującym prawem. Podatnik uważa, że miał prawo skorzystać z ulgi na zakup, także na kasę rejestrującą, na której do chwili obecnej nie zaewidencjonowano obrotu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do zapisu art. 111 ust. 4 ustawy, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Jak wynika z zapisu art. 111 ust. 5 ustawy, w przypadku gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu w obowiązujących terminach i wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem zwolnionym od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, w terminie do 25. dnia od daty złożenia wniosku przez podatnika.

Z kolei w myśl przepisu art. 111 ust. 6 ustawy, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1 i 2.

Na podstawie art. 111 ust. 7 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa w ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z wypłatą (zwrotem) tych kwot.

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje w tym zakresie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 257, poz. 1733).


Z zapisu § 2 ust. 1 tego rozporządzenia wynika, że odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem:


  1. złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania;
  2. rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
  3. posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.


Z przedstawionego w złożonym wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż w dniu 28 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca zainstalował i ufiskalnił pięć kas rejestrujących w prowadzonych przez siebie ośrodkach zdrowia. Wnioskodawca rozpoczął stosowanie kas w określonym terminie, posiada dowód zapłaty całej należności za kasy rejestrujące, dokonał przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu ich używania, złożył zawiadomienie o miejscu instalacji w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji w celu otrzymania numeru ewidencyjnego, wobec czego dokonał odliczenia ulgi z tytułu zakupu kas. Jedną z kas w ośrodku zdrowia Wnioskodawca zainstalował w gabinecie zabiegowym pracującym w godzinach od 8.00 do 18.00, aby nie pozbawiać pacjentów możliwości skorzystania z odpłatnych świadczeń medycznych po godzinie 15.00 (np. z zakresu medycyny pracy, szczepień ochronnych niefinansowanych przez NFZ, porad lekarskich dla osób nieubezpieczonych). W okresie od dnia fiskalizacji do dnia 31 października 2011 r. nie dokonano przy zastosowaniu tej kasy rejestrującej żadnej sprzedaży usługi medycznej dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, jednak, jak przewiduje Wnioskodawca, taka konieczność może nastąpić. Powyższe wskazuje, iż Wnioskodawca prawidłowo zachował się wyposażając w urządzenie fiskalne gabinet, w którym przewiduje możliwość wystąpienia świadczenia na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, a tym samym konieczność dokonania ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Ze złożonego wniosku wynika ponadto, że zainstalowana w gabinecie zabiegowym kasa podlega serwisowaniu zgodnie z obowiązującymi przepisami. Z powyższego wynika, iż warunki determinujące prawo do skorzystania z prawa do ulgi z tytułu zakupu kas rejestrujących zostały przez Wnioskodawcę zachowane.

W świetle powyższego, mając na uwadze przedstawiony w złożonym wniosku opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż skoro Wnioskodawca spełnił wszystkie, określone przepisami warunki uprawniające do dokonania odliczenia z tytułu zakupu kas rejestrujących, tj. złożył przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, rozpoczął ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, posiada dowód zapłaty całej należności za kasę rejestrującą, to miał prawo do skorzystania z ulgi z tytułu zakupu wszystkich kas rejestrujących.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj