Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-273/12/RS
z 7 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-273/12/RS
Data
2012.05.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów


Słowa kluczowe
reklamacje
towar


Istota interpretacji
Wydanie towaru w ramach reklamacji nie podlega opodatkowaniu.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu czynności wydania towaru na skutek realizowanej reklamacji oraz sposobu dokumentowania tej czynności - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 marca 2012 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu czynności wydania towaru na skutek realizowanej reklamacji oraz sposobu dokumentowania tej czynności.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka - producent mebli jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. Strategia sprzedaży w 80% skupia się na rynkach zagranicznych. Podobnie jak w przypadku transakcji krajowych, również w transakcjach wewnatrzwspólnotowych, sprzedawane towary mogą okazać się wadliwe i zostać przez unijnych kontrahentów zareklamowane. Z uwagi na charakter strategii sprzedaży skala zjawiska reklamacji może osiągnąć duże rozmiary, w związku z czym dokumentowanie tego rodzaju czynności jest istotne. Spółka realizuje reklamacje o charakterze płatnym, co oznacza sytuacje, w której klient poza zamówieniem modelowym występuje z prośbą o „domówienie” np. konkretnej części lub modułu, który wchodzi poza zakres podstawowego kompletu. Konsekwencją takiego życzenia ze strony kontrahenta jest wystawienie dokumentu WZ i w ślad za tym faktury VAT na warunkach WDT (art. 13 ustawy o podatku od towarów i usług). Podstawą reklamacji może być sytuacja, w której Spółka dopuszcza się błędu z powodu np. wad produktu, zgłoszonego przez finalnego odbiorcę (klienta unijnego). W takiej sytuacji jest kilka możliwości realizacji tego typu reklamacji. Po pierwsze, w ramach uznania reklamacji może dojść do zwrotu reklamowanego towaru i w takim przypadku Spółka wystawia fakturę korygującą do faktury dokumentującej wewnatrzwspólnotową dostawę towarów (wystawienie faktury korygującej z chwilą uznania reklamacji) lub może zostać obniżona cena towaru, co również skutkuje wystawieniem faktury korygującej. Drugą potencjalną metodą realizowania reklamacji jest przekazanie unijnemu kontrahentowi nowego, wolnego od wad towaru bez otrzymania zwrotu wadliwego. Niesie to wiele korzyści związanych np. z szybszą realizacją reklamacji i optymalizacją kosztów, np. transportu.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy uznanie reklamacji w trybie przekazania unijnemu kontrahentowi nowego, wolnego od wad towaru oznacza czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
  2. Czy uznanie reklamacji w trybie przekazania unijnemu kontrahentowi nowego, wolnego od wad towaru oznacza czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (wystąpienie wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru)...
  3. Jak dokumentować w Spółce przekazanie nowego, wolnego od wad towaru...


Zdaniem Wnioskodawcy, na skutek uznania reklamacji może dojść do przekazania kontrahentowi unijnemu nowego, wolnego od wad towaru i zdarzenie tego rodzaju nie wywołuje żadnych skutków w podatku od towarów i usług. Spółka wskazała, że wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów następuję na skutek wywozu towarów z terytorium kraju do innego państwa członkowskiego w wykonaniu dostawy towarów (art. 13 ust. 1 ustawy). Z kolei dostawa towarów nie występuje w przypadku przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przez podatnikiem przedsiębiorstwem (art. 7 ust. 2 ustawy). Zdaniem Spółki, nie ulega wątpliwości, że nieodpłatne przekazanie towaru na skutek uznania reklamacji stanowi przekazanie tego towaru na cele związane z prowadzonym przez podatnika (Spółkę) przedsiębiorstwem. Potwierdza to brzmienie art. 7 ust. 2 ustawy, którego treść powołała. Kolejnym argumentem potwierdzającym powyższe założenie jest fakt, że kontrahent unijny, który zakupił towar nie w pełni zgodny z obowiązującym standardem i oczekiwaniem ma prawo żądać doprowadzenia stanu przedmiotu transakcji do stanu spełniającego pewną określoną normę. W rezultacie klient dokonuje zapłaty 100 % wartości za coś, co może okazać się za wadliwe i odpowiednio o niższej wartości niż zakładano. W konsekwencji nieodpłatne przekazanie nowego, wolnego od wad towaru oznacza dopełnienie obowiązku Spółki w zakresie realizacji pierwotnej sprzedaży na warunkach WDT, stąd nie powinno wywołać skutków na gruncie podatku od towarów i usług. Stanowisko to potwierdza Naczelnik Urzędu Skarbowego z dnia 21 marca 2005 r. w piśmie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W myśl postanowień zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.


Stosownie do treści ust. 2 powyższego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:


  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  3. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
  4. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.


Z treści przepisu art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Zgodnie z ust. 2 powyższego artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:


  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny


  • jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.


Artykuł 106 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Uregulowania dotyczące gwarancji sprzedanych rzeczy są zawarte w art. 577 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), który stanowi, że w wypadku gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji.

Z powyższego przepisu wynika, że czynność gwarancji polegająca m in. na dostarczeniu rzeczy wolnej od wad, jest realizowana przez gwaranta na rzecz kupującego, w związku z niezgodnością towaru z umową sprzedaży. Prawo do otrzymania świadczeń gwarancyjnych klient nabywa w momencie zakupu. Zatem wydanie przez gwaranta w ramach gwarancji - na rzecz klientów do tego uprawnionych - towaru wolnego od wad, nie ma charakteru odpłatnej dostawy, gdyż zapłaty za towar już raz dokonano w ramach pierwotnej sprzedaży.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka (producent mebli) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. W przypadku transakcji krajowych, jak i wewnatrzwspólnotowych, może okazać się, że sprzedane towary są wadliwe i mogą zostać zareklamowane. Spółka realizuje reklamacje o charakterze płatnym, w przypadku, gdy klient poza zamówieniem modelowym występuje z prośbą o uzupełnienie zamówienia o konkretną część lub moduł. Podstawą reklamacji może być również wada produktu zgłoszonego przez finalnego odbiorcę. W takiej sytuacji, w ramach uznania reklamacji, może dojść do zwrotu towaru, obniżenia jego ceny lub przekazania nowego, wolnego od wad towaru, bez otrzymania zwrotu wadliwego.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że wydanie przez Spółkę nowego, wolnego od wad towaru w ramach realizowanej reklamacji, mające charakter nieodpłatny nie stanowi czynności zrównanej z odpłatną dostawą, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy. W konsekwencji czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz nie wymaga udokumentowania fakturą VAT.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj