Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/4511-883/15/IB
z 15 grudnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2015 r. (data wpływu – 21 września 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki w związku z uczestnictwem pracowników i menedżerów w programie motywacyjnym – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 września 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki w związku z uczestnictwem pracowników i menedżerów w programie motywacyjnym.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Sp. z o. o. (dalej „Spółka" lub „Wnioskodawca") prowadzi działalność gospodarczą w zakresie projektów informatycznych, wytwarzania oprogramowania, itp. Spółka jest częścią grupy kapitałowej, na której czele stoi spółka kapitałowa z siedzibą w Wielkiej Brytanii (dalej „Udziałowiec"). Akcje Udziałowca są notowane na brytyjskiej giełdzie papierów wartościowych.

Udziałowiec, w celu zmotywowania i podniesienia lojalności pracowników i menedżerów spółek, w których posiada udziały/akcje (w tym Wnioskodawcy), umożliwia tym pracownikom/menedżerom uczestnictwo w programach motywacyjnych nakierowanych na preferencyjne nabycie akcji Udziałowca. Taki program motywacyjny został też wprowadzony w odniesieniu do Spółki oraz Jej pracowników i menedżerów (dalej „Program"). Warunki Programu oraz zasady uczestnictwa w nim zostały opisane w regulaminie przyjętym przez Udziałowca (dalej: „Regulamin Programu").


Zgodnie z Regulaminem Programu, pracownicy oraz kadra menedżerska Spółki (dalej: „Beneficjenci Programu") uzyskują:


1. Warunkowe prawo do nabycia od Udziałowca w przyszłości akcji Udziałowca po cenie niższej od wartości rynkowej tych akcji (dokumenty Programu określą, w jaki sposób zostanie ta cena wyznaczona, np. określają na poziomie wartości nominalnej akcji). Nabycie może polegać w szczególności na objęciu nowych akcji emitowanych przez Udziałowca lub na nabyciu od Udziałowca istniejących akcji Udziałowca. Nabycie może nastąpić po upływie okresu przyjętego w Programie (np. 3 lata) i w razie spełnienia przez Beneficjenta określonych Programem warunków

lub

2. Opcje, które po spełnieniu określonych warunków i w określonym okresie będą mogły zostać przez Beneficjenta wykonane (decyzja o wykonaniu opcji lub pozostawieniu tej opcji niewykonanej będzie leżała w gestii Beneficjenta). Wykonanie opcji będzie polegało na nabyciu od Udziałowca akcji Udziałowca po cenie wyznaczonej z góry w momencie przyznania opcji jako cena realizacji opcji na poziomie, który na moment przyznawania opcji jest atrakcyjny (np. 80% wartości akcji z dnia pierwszej oferty publicznej Udziałowca).


Zarówno warunkowe prawo do nabycia w przyszłości akcji Udziałowca, jak i opisane powyżej opcje są przyznawane nieodpłatnie.

W obu przypadkach, podstawowym warunkiem nabycia akcji Udziałowca lub realizacji (wykonania) opcji jest utrzymanie przez Beneficjenta statusu pracownika lub menedżera Spółki lub innego podmiotu z grupy Udziałowca na z góry określony dzień („Dzień Nabycia Korzyści"). W przypadku opcji, Beneficjent będzie miał określony z góry okres (rozpoczynający się od Dnia Nabycia Uprawnień) na realizację opcji i może ją zrealizować w wybranym przez siebie dniu tego okresu, pod warunkiem, że na dzień realizacji ma status pracownika lub menedżera Spółki lub innego podmiotu z grupy kapitałowej Udziałowca. Po upływie tego okresu, prawo do realizacji opcji i wszelkie wynikające z niej uprawnienia Beneficjenta wygasną.

Beneficjent może również nabyć akcje (korzystając z przyznanego wcześniej warunkowego prawa do nabycia akcji) lub wykonać przyznaną wcześniej opcję w związku z utratą statusu pracownika/menedżera Spółki, o ile utrata tego statusu spowodowana jest ściśle określonymi i wyjątkowymi przyczynami - np. pozostaje w związku z inwalidztwem, przejściem na emeryturę.

Warunkowe prawo do akcji oraz opcje nie są zbywalne. Nie można ich również np. zastawić. Wartość praw/opcji można szacować jedynie w oparciu o wartość/kurs akcji Udziałowca, z tym, że wartość prawa/opcji będzie zmienna w czasie, a z chwilą przyznania warunkowego prawa do akcji lub opcji, uzyskanie z tego prawa lub tej opcji faktycznej korzyści jest niepewne i uzależnione od warunków określonych dokumentami Programu.

Walne zgromadzenie akcjonariuszy Udziałowca podjęło uchwałę, która mówi w szczególności, że Program określony Regulaminem Programu (Regulamin Programu został przedstawiony akcjonariuszom Udziałowca) może zostać zaoferowany jakiemukolwiek pracownikowi i jakiemukolwiek menedżerowi Spółki lub innego podmiotu z grupy kapitałowej Udziałowca, który ma siedzibę w Polsce i uprawnia zarządzających Udziałowca do podjęcia stosownych kroków w celu wprowadzenia Programu.

W ramach Programu Beneficjentom mogą być przyznawane korzyści inne niż opisane powyżej, np. w formie określonej kwoty pieniężnej wypłacanej Beneficjentom. Korzyści takie nie są jednak przedmiotem niniejszego wniosku.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy pracownicy i menedżerowie Wnioskodawcy w roku otrzymania warunkowego prawa do nabycia w przyszłości akcji Udziałowca uzyskują z tytułu uzyskania tego prawa przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a Wnioskodawca jako płatnik w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest zobowiązany do pobrania z tego tytułu podatku? (zaistniały stan faktyczny)
  2. Czy pracownicy i menedżerowie Wnioskodawcy w roku otrzymania opisanych we wniosku opcji uzyskują z tytułu uzyskania tych opcji przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a Wnioskodawca jako płatnik w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest zobowiązany do pobrania z tego tytułu podatku? (zaistniały stan faktyczny)
  3. Czy pracownicy i menedżerowie Wnioskodawcy w roku nabycia przez nich akcji Udziałowca po wartości niższej od wartości rynkowej tych akcji (w wykonaniu przyznanego im wcześniej prawa do warunkowego nabycia akcji lub opcji opisanych w niniejszym wniosku) uzyskają przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a Wnioskodawca jako płatnik w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie zobowiązany do pobrania z tego tytułu podatku? (zdarzenie przyszłe)
  4. Czy pracownicy i menedżerowie Wnioskodawcy z chwilą zbycia akcji Udziałowca uprzednio nabytych na preferencyjnych zasadach (poprzez realizację opisanych w niniejszym wniosku prawa do warunkowego nabycia akcji lub opcji) w ramach Programu uzyskają dochód z kapitałów pieniężnych, a Wnioskodawca jako płatnik w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie zobowiązany do pobrania z tego tytułu podatku? (zdarzenie przyszłe)


Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami są z zasady otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Na podstawie art. 11 ust. 2b ww. ustawy w przypadku świadczeń częściowo odpłatnych przychód ustala się jako różnicę pomiędzy wartością świadczenia, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody m.in. ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Uzyskanie prawa do nabycia w przyszłości akcji Udziałowca po preferencyjnej cenie, po spełnieniu opisanych warunków określonych Programem, nie spowoduje powstania przychodu Beneficjenta oraz nie będzie wiązało się z jakimikolwiek obowiązkami podatkowymi. Uzyskiwane prawo do otrzymania w przyszłości opisanych korzyści (możliwość preferencyjnego nabycia akcji Udziałowca) nie jest bowiem zbywalne i nie ma określonej realnej wartości. Ponadto, korzyści wynikające z tego prawa są niepewne i zależą od ziszczenia się określonych warunków. Zatem, w związku z uzyskaniem takiego prawa, którego realizacja może nastąpić jedynie pod określonymi warunkami (utrzymanie statusu pracownika lub menedżera Spółki lub innego podmiotu z grupy kapitałowej Udziałowca) i w chwili uzyskania tego prawa nie jest pewna, nie może powstawać przychód do opodatkowania.

W konsekwencji, Spółka jako płatnik nie ma obowiązku pobrania i wpłaty podatku w związku z przystąpieniem Beneficjenta do Programu i otrzymaniem przez Beneficjenta warunkowego prawa do nabycia akcji Udziałowca na zasadach opisanych w niniejszym wniosku.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w wydawanych interpretacjach indywidualnych, np. w interpretacji z dnia 29 stycznia 2015 r., znak IPPB2/415-829/14-4/MK Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, że w przypadku przyznania pracownikom warunkowego prawa do nabycia w przyszłości akcji w analogicznym stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym do przedstawionego w niniejszym wniosku, na polskiej spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika.

Ad 2.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami są z zasady otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Na podstawie art. 11 ust. 2b ww. ustawy w przypadku świadczeń częściowo odpłatnych przychód ustala się, jako różnicę pomiędzy wartością świadczenia a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody m.in. ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Uzyskanie opcji na warunkach opisanych w niniejszym wniosku nie spowoduje powstania przychodu Beneficjenta oraz nie będzie wiązało się z jakimikolwiek obowiązkami podatkowymi. Uzyskiwana opcja nie jest bowiem zbywalna i nie ma określonej realnej wartości. Ponadto, korzyści wynikające z tej opcji są niepewne i zależą od ziszczenia się określonych warunków. Zatem, w związku z uzyskaniem takiej opcji, której realizacja może nastąpić jedynie pod określonymi warunkami (utrzymanie statusu pracownika lub menedżera Spółki lub innego podmiotu z grupy kapitałowej Udziałowca) i w chwili uzyskania tej opcji nie jest pewna, nie może powstawać przychód do opodatkowania. W konsekwencji, Spółka jako płatnik nie ma obowiązku pobrania i wpłaty podatku w związku z przystąpieniem Beneficjenta do Programu i otrzymaniem przez Beneficjenta opcji na zasadach opisanych w niniejszym wniosku.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w wydawanych interpretacjach indywidualnych np. w interpretacji z dnia 27 marca 2015 r., znak IBPBII/2/415-1162/14/ŁCz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wskazał, że w przypadku przyznania pracownikom opcji nabycia akcji w analogicznym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym do przedstawionego w niniejszym wniosku, na polskiej spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika.

Ad 3.

Zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła (nabyła) te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji. Zgodnie z art. 24 ust. 12a ww. ustawy, przepis ust. 11 ma zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia (nabycia) akcji spółek, których siedziba znajduje się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Ze względu na brzmienie art. 24 ust. 11 w związku z ust. 12a ww. ustawy Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nieodpłatne nabycie w przyszłości (po spełnieniu określonych warunków) przez Beneficjentów akcji Udziałowca nie będzie powodowało powstania po stronie tych pracowników zobowiązania podatkowego, pod warunkiem, że:


  • Beneficjent nabywa (tu: obejmuje) akcje emitowane przez Udziałowca,
  • Beneficjent nabywa akcje od podmiotu posiadającego osobowość prawną, który wcześniej objął lub nabył te akcje wyłącznie w celu przeniesienia ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy Udziałowca.


Wnioskodawca wskazuje, że dla zastosowania odroczenia momentu opodatkowania dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione do nabycia akcji, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych spełnione muszą być następujące warunki:


  1. akcje muszą zostać objęte bądź nabyte poniżej swojej wartości rynkowej (ten warunek będzie spełniony),
  2. akcje muszą zostać objęte bądź nabyte przez osoby uprawnione do tego na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki - emitenta (ten warunek jest spełniony, gdyż uchwała akcjonariuszy Udziałowca wskazuje, że Beneficjentami w ramach Programu mogą być pracownicy menedżerowie Spółki lub innego podmiotu z grupy Udziałowca, który ma siedzibę w Polsce),
  3. siedziba spółki, której akcje mają zostać objęte, bądź nabyte musi się znajdować na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (Udziałowiec ma siedzibę w Wielkiej Brytanii).


W ocenie zatem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pracowników Wnioskodawcy, będących Beneficjentami Programu wszystkie warunki uzależniające skorzystanie z odroczenia opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodu przewidzianego w art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są spełnione. W związku ze spełnieniem przesłanek do zastosowania art. 24 ust. 11 ww. ustawy, zdaniem Wnioskodawcy, momentem, w którym pracownicy Wnioskodawcy mają rozpoznać dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu nabycia/objęcia akcji będzie dopiero moment sprzedaży akcji Udziałowca. W konsekwencji, w związku z nabyciem przez Beneficjentów akcji, po stronie Spółki nie powstanie obowiązek pobrania podatku. Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w wydawanych interpretacjach indywidualnych np. w interpretacji indywidualnej z dnia 10 marca 2015 r., znak IBPBII/2/415-1113/14/MW, wydanej przed Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

Ad 4.

Skoro dochód uzyskiwany przez Beneficjenta Programu w związku z preferencyjnym nabyciem przez niego akcji Udziałowca podlega opodatkowaniu z chwilą zbycia tych akcji, dochód ten powinien zostać zaklasyfikowany jako dochód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowany zgodnie z art. 30b ust. 1 ww. ustawy według stawki 19%.

Prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy w zakresie kwalifikacji przychodu, który zostanie uzyskany przez jego pracowników w związku z uczestnictwem w Programie jako przychodu z kapitałów pieniężnych potwierdza Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 21 maja 2014 r. (sygn. II FSK 1428/12). Naczelny Sąd Administracyjny wskazał w analogicznym stanie faktycznym, że przysporzenie uzyskane przez skarżącą z tytułu uzyskania akcji spółki brytyjskiej, na warunkach określonych w programie motywacyjnym, nie powoduje powstania przychodu ze stosunku pracy. Analogiczne stanowisko w przedmiotowej kwestii zostało wyrażone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 27 lutego 2014 r. (sygn. IPTPB2/415-739/13-3/KKu).

Ze względu na fakt, że w związku z uczestnictwem w Programie, pracownicy Wnioskodawcy uzyskają przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na Wnioskodawcy jako pracodawcy nie ciążą oraz nie będą ciążyć obowiązki płatnika, o których mowa w art. 31 i następnych ustawy dotyczące deklarowania oraz rozliczania dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych ze względu na udział pracowników Wnioskodawcy w Programie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy (art. 12 ust. 4 ww. ustawy).

Stosownie do art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do art. 13 pkt 9 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Zgodnie z art. 13 pkt 7 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania (art. 42 ust. 1 ww. ustawy).

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ww. ustawy).

W myśl art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach (art. 20 ust. 1 ww. ustawy).

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jak stanowi art. 11 ust. 2 ww. ustawy wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.


Zgodnie z art. 11 ust. 2a ww. ustawy wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:


  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.


Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (art. 11 ust. 2b ww. ustawy).

Jak wynika zatem z treści powyższych przepisów, warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania przez ten podmiot świadczeń stanowiących przychody ze stosunku pracy na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu czy też świadczeń stanowiących przychody z działalności wykonywanej osobiście lub w przypadku obowiązku wystawiania informacji PIT-8C dokonywanie przez ten podmiot wypłat należności lub świadczeń stanowiących przychody z innych źródeł.

Świadczenie, otrzymane od osoby trzeciej (w przedmiotowej sprawie spółki z siedzibą w Wielkiej Brytanii) - nawet jeżeli jako kryterium stanowiące podstawę jego przyznania został określony m.in. fakt istnienia stosunku pracy lub stosunku cywilnoprawnego z określonym podmiotem (spółką z Grupy) nie może stanowić podstawy do uznania takiego świadczenia jako pochodzącego ze stosunku pracy lub tego innego stosunku prawnego. Przychód taki ocenić należy jako świadczenie otrzymane od podmiotu, który złożył określoną ofertę (nieodpłatnego nabycia akcji spółki z siedzibą w Wielkiej Brytanii) grupie osób, z którą nie łączy go stosunek pracy ani stosunek cywilnoprawny, a które to osoby posiadają określoną cechę (są zatrudnione w spółce należącej do określonej grupy kapitałowej).

Definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym świadczenia nieodpłatne lub częściowo odpłatne otrzymane przez podatnika.

Niewątpliwie natomiast podatnik uzyskuje taką korzyść majątkową nabywając określone – mające konkretny wymiar finansowy – instrumenty finansowe (w tym akcje) bez ponoszenia wydatków na ich nabycie lub po obniżonej cenie.

Jak stanowi art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 131, poz. 763 i Nr 234, poz. 1391).

Ilekroć w ustawie jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych - oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, z wyłączeniem tytułów uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania oraz instrumentów rynku pieniężnego (art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).


Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2014 r., poz. 94 z późn. zm.) instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są:


  1. papiery wartościowe;
  2. niebędące papierami wartościowymi:


    1. tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,
    2. instrumenty rynku pieniężnego,
    3. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne,
    4. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,
    5. opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez dostawę, pod warunkiem, że są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu,
    6. niedopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani w alternatywnym systemie obrotu opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar, które mogą być wykonane przez dostawę, które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,
    7. instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,
    8. kontrakty na różnicę,
    9. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także wszelkiego rodzaju inne instrumenty pochodne odnoszące się do aktywów, praw, zobowiązań, indeksów oraz innych wskaźników, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.


Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Jednocześnie jednak, warunkiem istnienia obowiązków informacyjnych dla danego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot.

W niniejszej sprawie podmiotem dokonującym świadczenia na rzecz uczestników programu (zatrudnianych przez Wnioskodawcę pracowników i menedżerów) nie jest Spółka – Wnioskodawca (tzw. warunkowe prawa do nabycia w przyszłości akcji spółki brytyjskiej oraz opcje, a następnie akcje są przekazywane przez inny podmiot – podmiot zagraniczny).

Wobec powyższego, nie sposób uznać, że przychód z tytułu ich nieodpłatnego nabywania czy też w przypadku akcji - nabywania ich na zasadach preferencyjnych przez ww. osoby stanowi przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 lub art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym, Spółka - Wnioskodawca nie ma z tego tytułu obowiązku obliczania, pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy. Obowiązki płatnika po stronie Spółki nie wystąpią również w przypadku odpłatnego zbycia przez uczestników programu akcji nabytych w ramach programu. Stosownie do art. 30b ust. 6 i art. 45 ust. 1a pkt 1 ww. ustawy po zakończeniu roku podatkowego podatnik (uczestnik programu) będzie samodzielnie zobowiązany w zeznaniu podatkowym wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym oraz obliczyć należny podatek dochodowy.

Reasumując, niezależnie od kwestii powstawania oraz momentu powstawania przychodu w rozumieniu ustawy po stronie uczestników programu motywacyjnego Wnioskodawca nie jest podmiotem dokonującym tychże świadczeń, a w konsekwencji na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne wynikające z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo, w niniejszej sprawie wyjaśnić należy, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Organ wydający interpretację indywidualną dokonuje oceny stanowiska wnioskodawcy i przedstawia jej uzasadnienie prawne, a w przypadku oceny negatywnej – wskazuje stanowisko prawidłowe wraz z uzasadnieniem prawnym (art. 14c § 1 - 2 tej ustawy).

Jak wynika z treści powołanych przepisów, przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego może być ocena prawna danego stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego, dotyczącego Wnioskodawcy (zainteresowanego) na gruncie przepisów prawa podatkowego, przy czym Wnioskodawca jest zobowiązany wskazać je w złożonym wniosku. Organ wydający interpretację rozstrzyga bowiem, czy zainteresowany prawidłowo ocenia kwestię wpływu zaistnienia opisanej sytuacji faktycznej na obowiązki i uprawnienia wynikające z unormowań prawa podatkowego.


W konsekwencji, zakres żądania Wnioskodawcy wyznacza w szczególności:


  1. stan faktyczny przedstawiony we wniosku o indywidualną interpretację prawa podatkowego,
  2. stan prawny (przepisy prawa) wskazany przez Wnioskodawcę oraz
  3. zagadnienie prawne, które ma być przedmiotem interpretacji, a które wskazuje pytanie (pytania) Wnioskodawcy w kontekście Jego wątpliwości interpretacyjnych w odniesieniu do przepisów prawa podatkowego oraz Jego sytuacji podatkowoprawnej, a także własne stanowisko Wnioskodawcy.


Istotą interpretacji indywidualnej jest zaś rozstrzygnięcie, czy wnioskodawca prawidłowo postrzega jakie skutki prawne na gruncie określonych przepisów prawa podatkowego wywołuje przedstawiony przez niego stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe. Ocena stanowiska wnioskodawcy, a w rezultacie wydanie interpretacji indywidualnej jest możliwe wyłącznie wówczas gdy wątpliwości dotyczą przepisów prawa podatkowego i są związane z obowiązkami podatkowymi wnioskodawcy.

W konsekwencji, niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy, tj. w zakresie obowiązków płatnika - w kontekście obowiązku obliczania, pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy czy też obowiązków informacyjnych i nie wywołuje skutków prawnych dla innych podmiotów (podatników – uczestników programu). Stanowisko Wnioskodawcy nie zostało natomiast ocenione w zakresie, w jakim dotyczy wyłącznie opodatkowania przychodów przez podatników, w tym również w zakresie zastosowania art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj