Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/4512-1211/15-2/BH
z 29 stycznia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z póżn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2015 r. (data wpływu 16 grudnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania świadczonych usług ubezpieczeniowych przy użyciu kasy rejestrującej oraz wyrejestrowania kasy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 16 grudnia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania świadczonych usług ubezpieczeniowych przy użyciu kasy rejestrującej oraz wyrejestrowania kasy.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Firma do tej pory wykonywała usługi opodatkowane stawką 23% świadczone na rzecz firm oraz osób nieprowadzących działalności gospodarczej, w związku z powyższym część sprzedaży (dla osób fizycznych) ewidencjonowała na kasie fiskalnej. Obecnie planuje całkowicie zmienić profil działalności i zajmować się usługami finansowymi i ubezpieczeniowymi (PKWiU 65.12.Z - pozostałe ubezpieczenia osobowe oraz ubezpieczenia majątkowe, i 66.22.Z - działalność agentów i brokerów ubezpieczeniowych). Usługi te są wymienione w pozycji 25 w załączniku „czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania” w rozporządzeniu MF z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Usługi w dalszym ciągu będą świadczone dla firm oraz dla osób fizycznych, jednak tylko i wyłącznie usługi ubezpieczeniowe, które są zwolnione z ewidencjonowania w kasie fiskalnej. Sprowadza to się do sytuacji w której firma faktycznie zaprzestanie używać kas, które są zarejestrowane na firmę W przyszłości firma może ponownie rozszerzyć działalność o czynności inne niż zwolnione z ewidencjonowania w kasie fiskalnej. Firma nigdy nie świadczyła, ani nie będzie świadczyć usług wymienionych w paragrafie 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania w kasach. Zakupu kas dokonano przed rokiem 2010.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Firma może/musi zaprzestać ewidencjonowania usług ubezpieczeniowych w posiadanych już kasach fiskalnych?
  2. Czy i kiedy firma powinna wyrejestrować kasy skoro działalność nie została całkowicie zakończona, a jedynie zawężona?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Podatnika firma może zaprzestać całkowicie ewidencjonowania sprzedaży usług wymienionych w pozycji 25 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień symbol PKWiU 64-66 usługi finansowe i ubezpieczeniowe na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jeśli będzie świadczyła tylko ten rodzaj usług.


Paragraf 8 U. 1, 2, 3, 4


W przypadku podatników, którzy przestali spełniać warunki do zwolnienia przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się terminy określone w rozporządzeniu MF z 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień nie dotyczy zaistniałej sytuacji.


Firma nie musi zgodnie z paragrafem 15 U. l dokonać odczytu pamięci kasy i wyrejestrowania, ponieważ nie likwiduje działalności gospodarczej tylko ją zawęża.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawa o VAT. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Przepis ten określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w tym przepisie odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2014 r., poz. 1544), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie zwolnień.

Przepisy zawarte w rozporządzeniu w sprawie zwolnień przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz ze względu na wysokość obrotu – do określonej wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).


I tak, zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.


Stosownie zaś do § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Stosownie do § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

W § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień wymienione zostały czynności, których sprzedaż nie nie jest objęta zwolnieniami, o których mowa w § 2 i § 3.


Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że obecnie Wnioskodawca dokonuje ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W przyszłości jednak Wnioskodawca zamierza świadczyć wyłącznie usługi ubezpieczeniowe, które zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia.


Należy wskazać, że załącznik do rozporządzenia zawiera wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W poz. 25 tego załącznika zostały wymienione usługi o PKWiU 64-66 – usługi finansowe i ubezpieczeniowe. Umieszczenie tych czynności w załączniku do rozporządzenia oznacza, że podatnik wykonujący tego typu usługi, nawet w przypadku wykonywania innych usług, nie ma obowiązku ich rejestracji przy użyciu kasy rejestrującej. A zatem w sytuacji przedstawionej we wniosku, Wnioskodawca wykonując usługi ubezpieczeniowe o PKWiU 65.22.Z nie będzie zobowiązany do rejestracji tych usług na kasie rejestrującej.


W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Z wniosku wynika, że w okresie wykonywania usług ubezpieczeniowych Wnioskodawca nie będzie wykonywał żadnych innych czynności. W takim przypadku Wnioskodawca zaprzestanie całkowicie rejestracji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.


W odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie obowiązku wyrejestrowania kasy należy wskazać, że kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją podatkową. Ma ona charakter ewidencji sprzedaży, gdyż zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje opodatkowane wykonane przez podatnika, jej użytkowanie zatem musi być zgodne z przepisami określonymi w ustawie o VAT oraz w aktach wykonawczych i nadzorowane jest zarówno przez podmiot prowadzący serwis główny, jak i właściwy miejscowo urząd skarbowy.

Również zakończenie pracy przez kasę fiskalną wymaga przeprowadzenia przez podatnika określonych czynności wymienionych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 363) w sprawie kas rejestrujących.


Zgodnie z § 15 ust. 1 tego rozporządzenia, w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik:

  1. wykonuje raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);
  2. składa w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia;
  3. składa wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego;
  4. dokonuje przy pomocy serwisanta kasy odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy przez wykonanie raportu rozliczeniowego za cały okres pracy kasy w obecności pracownika urzędu skarbowego.

Odczyt, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, powinien być zakończony protokołem z czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy sporządzonym przez pracownika urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem § 27. Raport stanowi załącznik do protokołu. Wzór protokołu stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia (§ 15 ust. 2).

Ponadto, zgodnie z art. 111 ust. 6 ustawy, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1 i 2.

W przypadku opisanym we wniosku, pomimo wykonywania w pewnym czasie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia w sprawie zwolnień, Wnioskodawca przewiduje w przyszłości wykonywanie ponownie czynności, których sprzedaż będzie obligować Wnioskodawcę do użycia kasy rejestrującej, przy czym jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca nie wykonuje czynności wymienionych w § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień. W takiej sytuacji należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania odczytu kasy rejestrującej i wyrejestrowania tej kasy. Czynności tych Wnioskodawca powinien dokonać w przypadku podjęcia decyzji o likwidacji działalności gospodarczej.


A zatem stanowisko Wnioskodawcy, w tym zakresie, należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj