Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-373/12-2/AK
z 18 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-373/12-2/AK
Data
2012.06.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym --> Uprawnienia osób fizycznych

Zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym --> Warunki przyznania prawa do zwrotu podatku


Słowa kluczowe
budowa
korekta podatku
potrzeby mieszkaniowe
pozwolenie na budowę
zwrot wydatków
zwrot wydatków związanych z budownictwem


Istota interpretacji
Jeżeli Wnioskodawca nie dokonywał zakupów jako podatnik podatku VAT na potrzeby prowadzonej przez siebie działalności w celu wybudowania budynku mieszkalno – usługowego, w którym prowadzona miałaby być działalności gospodarcza, wówczas po zmianie pozwolenia na budowę oraz zmianie przeznaczenia budynku w całości na budynek mieszkalny, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo ubiegania się o zwrot części podatku VAT z tytułu zakupu materiałów budowlanych od pozostałych 50% wartości faktur, które nie zostały ujęte w pierwszym wniosku VZM – 1 składanym przez Wnioskodawcę oraz od całości faktur z tytułu zakupionych materiałów budowlanych, które nie zostały jeszcze rozliczone przez Wnioskodawcę we wniosku VZM- 1. Jeżeli na dzień złożenia wniosku VZM -1 Wnioskodawca będzie posiadał stosowne dokumenty (tj. pozwolenie na budowę budynku mieszkalnego, faktury) a wybudowany budynek będzie służył zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawcy.



Wniosek ORD-IN 286 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 16.04.2012 r. (data wpływu 17.04.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie możliwości uzyskania zwrotu niektórych wydatków związanych z budową budynku mieszkalnego w sytuacji zmiany projektu budowlanego i funkcji budynku z biurowej na mieszkalną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.04.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie możliwości uzyskania zwrotu niektórych wydatków związanych z budową budynku mieszkalnego w sytuacji zmiany projektu budowlanego i funkcji budynku z biurowej na mieszkalną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W 2010 roku Wnioskodawca złożył w odpowiednim Urzędzie Skarbowym wniosek VZM-1 z tytułu poniesionych w 2009 roku i 2010 roku wydatków na zakupienie niektórych materiałów budowlanych na cele mieszkaniowe. W oparciu o zaakceptowany projekt budowlany i pozwolenie na budowę z dnia 13.08.2009 r. wydaną na Wnioskodawcę, a następnie na podstawie przeniesienia tej decyzji na dwie osoby- na Wnioskodawcę i drugiego inwestora, co znalazło odzwierciedlenie w decyzji z dnia 08.10.2009 r. wyrażającej zgodę na inwestycję dwóch budynków mieszkalno-budowlanych, dwu lokalowych w zabudowie bliźniaczej z garażami w bryle budynków wraz z urządzeniami i elementami zagospodarowania terenu . Na podstawie tej decyzji odliczeniu podlegały faktury w wysokości 50% ich wartości - tylko na cele mieszkaniowe, a nie biurowe.

Wysokość odliczenia wynikała z faktu, że powierzchnia lokalu mieszkalnego była taka sama jak lokalu biurowego i stanowiła połowę ogólnej powierzchni inwestycji. Wniosek VZM-1 został przyjęty i zrealizowany w 2010 roku. Zaplanowana w pierwotnej wersji inwestycja nie została zakończona i odebrana, ponieważ w trakcie dalszej jej realizacji inwestorzy dokonali zmiany przedsięwzięcia. Zrezygnowali z realizacji lokali biurowych i w całości postanowili inwestycję zrealizować na cele mieszkaniowe. Wynikało to z faktu że w 2009 r. w obszarze inwestycji obowiązywała Strefa M która uniemożliwiała wznoszenia nowych budynków mieszkalnych (można było występować o pozwolenie na budowę jedynie budynków w których funkcja mieszkalna była połączona z inną funkcją). W maju 2011 roku nastąpiła zmiana przepisów umożliwiająca występowanie o pozwolenie na budowę budynków o funkcji wyłącznie mieszkalnej.

W związku z tym w grudniu 201l roku inwestorzy wystąpili do Prezydenta miasta o zmianę dotychczasowego projektu budowlanego i zezwolenia na budowę tylko na cele mieszkaniowe. Nowa decyzja z dnia 10.02.2012 r. zmienia poprzednią wcześniej wymienioną decyzję i zatwierdza uaktualniony projekt budowlany tylko na cele mieszkaniowe. Decyzja wydaje zezwolenie na budowę na terenie dwóch działek „dwóch budynków mieszkalnych, dwu lokalowych w zabudowie bliźniaczej z garażami w bryle budynków (Kategoria obiektu - 1) wraz z urządzeniami i elementami zagospodarowania terenu”.

W stosunku do pierwotnego projektu budowlanego zatwierdzonego decyzją zmiany polegają na rezygnacji z funkcji biurowej w budynkach, wprowadzając w zamian funkcję mieszkalną (zmiany polegały jedynie na zamianie funkcji pomieszczeń z biurowych na mieszkalne w ramach istniejących oryginalnie powierzchni i kubatur). Przy okazji rezygnacji z funkcji biurowej nie nastąpiła też konieczność wyburzania ścian czy innych zmian o charakterze destruktywnym. Całość materiałów które zostały zakupione na potrzeby lokalu o funkcji biurowej zostały zużyte do budowy lokalu o funkcji mieszkalnej. Wskutek wprowadzonych zmian powstają dwa budynki mieszkalne jednorodzinne, dwu lokalowe w zabudowie bliźniaczej. Decyzja z dnia 10.02.2012 r. jest prawomocna.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w związku ze zmianą w projekcie budowy funkcji biurowej na funkcję mieszkalną (decyzja nr 41/0,12 z dnia 10.02.2012 r.) w zaczętej w 2009 roku i nie zakończonej inwestycji, Wnioskodawca może ubiegać się o zwrot VAT od pozostałej nieodliczonej 50% wartości faktur, które nie mogły być odliczone w pierwszym składanym wniosku VZM-1, ponieważ pozwolenie na budowę obejmowało wówczas budynek mieszkalno-biurowy (50% funkcja mieszkalna, 50% funkcja biurowa)...
  2. Czy pozostałe faktury z lat 2010,2011,2012 potwierdzające zakupienie materiałów budowlanych związanych z realizacją niezakończonej inwestycji, a które nie były jeszcze odliczone we wniosku VZM-1, Wnioskodawca może ujmować w pełnej wysokości „mimo że decyzja o zmianie funkcji biurowej na mieszkalną została wydana dnia 10.02.2012 roku...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku ze zmianą projektu budowlanego w trakcie trwania inwestycji (która nie została ukończona i odebrana) i wydania pozwolenia na budowę Decyzja z dnia 10.02.2012 r. zmieniająca pierwotną funkcję biurową lokalu, która miała być realizowana w połowie ogólnej powierzchni inwestycji -na funkcję mieszkalną, Wnioskodawca uważa, że przysługuje mu prawo ubiegania się o zwrot VAT od wydatków i materiałów budowlanych w pełnej wysokości.

W oparciu o art. 3 punkt 1. podpunkt 1. ustawy dnia 29 sierpnia 2005 roku o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym Wnioskodawca wyraża przekonanie, że przysługuje mu prawo do ubiegania się o zwrot VAT-u od pozostałej wartości faktur-50% i złożenie ponownie wniosku VZM-1 z tymi samymi fakturami z 2009 i 2010 roku. Znajduje to odzwierciedlenie w faktycznym stanie rzeczy tj. całość materiałów budowlanych które Wnioskodawca zakupił została użyta na budowę nowego budynku mieszkalnego.

Wnioskodawca uważa również, że przysługuje mu prawo ubiegania się o zwrot VAT od wydatków i materiałów budowlanych w pełnej wysokości od faktur, które do tej pory nie były ujmowane w rozliczeniu VZM-1 niezależnie od daty ich wystawienia.

Chociaż decyzja o zmianie funkcji biurowych na cele mieszkaniowe została wydana w dniu 10.02.2012 roku, inwestycja jest w toku, nie została jeszcze zakończona i odebrana. Trwa nieprzerwanie od 2009 roku i według ostatniej Decyzji - zatwierdzonego projektu budowlanego i pozwolenia na budowę - w całości przeznaczona jest na cele mieszkaniowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 ze zm.), która weszła w życie z dniem 01 stycznia 2006 r.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

  1. budową budynku mieszkalnego;
  2. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;
  3. remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej (art. 3 ust. 4).

Stosownie do art. 4 ust. 1 ww. ustawy prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

W myśl natomiast art. 4 ust. 2 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków, związanych z budownictwem mieszkaniowym, prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna posiada:

  1. prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 07 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku remontu budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego;
  2. pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 07 lipca 1994r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.

Zwrot, o którym mowa powyżej, dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 01 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT, tj. stawką 22% natomiast od dnia 01.01.2011 r. stawką 23% (art. 3 ust. 3 w zw. z art. 11a ust. 1 ww. ustawy). Ponadto zwrot dotyczy jedynie wydatków udokumentowanych fakturami VAT w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), wystawionymi od dnia 01 maja 2004 r.

Prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na materiały budowlane zostało wprowadzone w tym celu, aby zdjąć z osób fizycznych ciężar finansowy wynikający z podwyższenia stawek podatku VAT na materiały budowlane. Prawo to nie przysługuje zatem, gdy podatek VAT naliczony w cenie materiałów budowlanych może być odliczony od podatku należnego.

Dotyczy to każdej sytuacji, gdy zakupy dokonywane są przez podatnika VAT na potrzeby prowadzonej przez niego działalności, niezależnie od tego, czy w związku z zakupem materiałów budowlanych na potrzeby tej inwestycji przysługiwało prawo do odliczenia, czy też nie. Także w przypadku realizowania inwestycji, w związku z którą nie będzie takiej osobie przysługiwało prawo do odliczenia podatku, lecz inwestycję taką będzie ona realizowała działając jako podatnik VAT, prawo do zwrotu nie przysługuje. Dotyczyć to może także sytuacji, w której osoba fizyczna kupuje materiały budowlane i dokonuje określonej inwestycji w celu wykonywania czynności zwolnionej od podatku VAT (w części lub w całości).

Biorąc pod uwagę wyżej cytowane przepisy prawo do zwrotu nie przysługuje tym osobom, które dokonują określonych inwestycji, uprawniających do zwrotu jako podatnicy podatku od towarów i usług. O prawie do odliczenia podatku naliczonego decyduje bowiem to w jakim charakterze osoba fizyczna dokonywała zakupów danych materiałów budowlanych, w jakim celu i na jakie potrzeby. Podkreślić należy, że nie ma znaczenia, to czy dana osoba fizyczna, mającą dochodzić zwrotu wydatków w ogóle jest podatnikiem VAT, lecz czy określoną inwestycję, uprawniającą do zwrotu realizuje prywatnie, czy też jako podatnik VAT.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca uzyskał pozwolenie na budowę budynku biurowo - mieszkalnego. Jednak w trakcie budowy dokonał zmiany projektu budowlanego i zezwolenia na budowę na budynek w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe.

Wynikało to z faktu, że w 2009 r. w obszarze inwestycji obowiązywała Strefa która uniemożliwiała wznoszenia nowych budynków mieszkalnych (można było występować o pozwolenie na budowę jedynie budynków w których funkcja mieszkalna była połączona z inną funkcją). W maju 2011 roku nastąpiła zmiana przepisów umożliwiająca występowanie o pozwolenie na budowę budynków o funkcji wyłącznie mieszkalnej. Całość materiałów które zostały zakupione na potrzeby lokalu o funkcji biurowej zostały zużyte do budowy lokalu o funkcji mieszkalnej. Decyzja z dnia 10.02.2012 r. jest prawomocna.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż jeżeli Wnioskodawca nie dokonywał zakupów jako podatnik podatku VAT na potrzeby prowadzonej przez siebie działalności w celu wybudowania budynku mieszkalno – usługowego, w którym prowadzona miałaby być działalności gospodarcza, wówczas po zmianie pozwolenia na budowę oraz zmianie przeznaczenia budynku w całości na budynek mieszkalny, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo ubiegania się o zwrot części podatku VAT z tytułu zakupu materiałów budowlanych od pozostałych 50% wartości faktur, które nie zostały ujęte w pierwszym wniosku VZM – 1 składanym przez Wnioskodawcę oraz od całości faktur z tytułu zakupionych materiałów budowlanych, które nie zostały jeszcze rozliczone przez Wnioskodawcę we wniosku VZM- 1. Jeżeli na dzień złożenia wniosku VZM -1 Wnioskodawca będzie posiadał stosowne dokumenty (tj. pozwolenie na budowę budynku mieszkalnego, faktury) a wybudowany budynek będzie służył zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawcy.

Jednocześnie zaznaczyć należy , iż uprawnienie do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, związanych m.in. z budową budynku mieszkalnego jest możliwe jedynie w przypadku spełnienia wszystkich warunków określonych w art. 3 i art. 4 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj