Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-30/12/WRz
z 5 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-30/12/WRz
Data
2012.04.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Wyłączenia przedmiotowe


Słowa kluczowe
karta podatkowa
limit


Istota interpretacji
Czy podwykonawca usług instalacyjnych w zakresie osprzętu elektrycznego dla ludności może opłacać podatek dochodowy od osób fizycznych w formie karty podatkowej bez ograniczeń wynikających z ust. 6 Objaśnień do Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2012r. (data wpływu do tut. Biura 9 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie warunków uprawniających do opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2012r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie warunków uprawniających do opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wykonuje usługi w zakresie robót budowlanych instalacyjnych, związanych z zakładaniem instalacji elektrycznych i osprzętu elektrycznego dla ludności. Wybrał opodatkowanie w formie karty podatkowej. Poza usługami dla „ludności”, Wnioskodawca wykonuje także usługi dla innych podatników (np. spółek z o.o.). Możliwość wykonywania usług dla podmiotów innych niż „ludność” jest ograniczona limitem, wynoszącym w 2012 roku – 60.724 zł przychodu rocznie. Wnioskodawca wykonuje ww. usługi także dla osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą w ramach umowy podwykonawczej. Zamawiającym jest jednak osoba prawna (spółka akcyjna). Wszelkie roboty budowlano-montażowe, wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji umowy, są prowadzone zgodnie z uzgodnioną z zamawiającym dokumentacją projektową, a w przypadku konieczności zmiany muszą być uzgodnione z zamawiającym. Faktury są wystawiane przez Wnioskodawcę po odbiorze zlecenia przez zamawiającego. Faktura wystawiana jest na osobę fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą (wykonawcę), z którą Wnioskodawca podpisał umowę o podwykonawstwo. Zapłata za usługę także realizowana jest przez osobę fizyczną – wykonawcę. Przychody z tytułu ww. umowy podwykonawstwa, Wnioskodawca wlicza do wymienionego na wstępie limitu przychodów ze świadczenia usług dla podmiotów innych niż „ludność”, którego wysokość jest ograniczona i po przekroczeniu którego podatnik w ciągu 7 dni składa zawiadomienie o utracie prawa do opłacania karty podatkowej i wybiera inną formę opodatkowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do limitu przychodów ze świadczenia usług dla podmiotów innych niż „ludność”, o którym mowa w ust. 4 Objaśnień do części I Działalność usługowa i wytwórczo-usługowa Załącznika nr 3 – Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, należy wliczać przychody z tytułu opisanej umowy podwykonawczej...

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z tytułu opisanej we wniosku umowy podwykonawczej, należy zaliczyć do przychodów ograniczonych limitem, pomimo że faktura z tytułu ich wykonania jest wystawiona na osobę fizyczną i zapłacona przez tę osobę fizyczną (wykonawcę). Ustęp 5 Objaśnień do Załącznika nr 3 do ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), za świadczenia dla ludności uważa wprawdzie opłacane ze środków pieniężnych ludności świadczenia określone w ust. 3 ww. Objaśnień oraz usługi, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Ustęp 5 tych Objaśnień, wprowadza także pojęcie „ludności”. "Ludność" to: osoby fizyczne i gospodarstwa domowe oraz inne podmioty, tj. indywidualne gospodarstwa rolne i ogrodnicze, zakłady wytwórcze, budowlane, handlowe i usługowe prowadzone przez osoby fizyczne i spółki niemające osobowości prawnej, zakłady prowadzone przez agentów, organizacje wyznaniowe i zakonne, placówki państw obcych, rady szkół, rady rodziców. Jednakże ust. 6 ww. Objaśnień zastrzega, że pojęcie świadczeń dla ludności nie obejmuje wykonywania robót budowlano-montażowych w ramach tzw. „podwykonawstwa”, jeżeli inwestorem są inne osoby i jednostki niż wymienione w ust. 5 (czyli inne niż "ludność"). Jeśli więc inwestorem zamawiającym jest osoba prawna, to przychody osiągane z umowy podwykonawczej świadczonej na jego rzecz, pomimo że faktura jest wystawiona na rzecz osoby fizycznej (wykonawcy) i przez osobę fizyczną (wykonawcę) faktura ta jest zapłacona, przychody z niej wynikające muszą być wliczone do limitu, który ogranicza stosowanie karty podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj