Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1563/11/BM
z 19 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1563/11/BM
Data
2012.01.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi szkoleniowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
w zakresie zwolnienia od podatku prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleń



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2011r. (data wpływu 19 października 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 grudnia 2011r. (data wpływu 10 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 16 grudnia 2011r. (data wpływu 10 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - osoba fizyczna, prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, działająca na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, nie będąca placówką oświatową, która nie uzyskała akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczy usługi edukacyjne - szkolenia dla osób dorosłych, na zlecenie jednostek sektora publicznego, a także innych jednostek.

Są to przede wszystkim szkolenia komputerowe zakończone certyfikatem międzynarodowym (ECDL), szkolenia z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej, opiekunów osób starszych, florystyka, obsługa kas fiskalnych itp.

Szkolenia są finansowane ze środków publicznych (płatnikami są jednostki administracji publicznej np. Powiatowe Urzędy Pracy).

Może się zdarzyć, iż przedstawione usługi będą finansowane ze środków publicznych otrzymanych np. w formie dotacji celowej przez faktycznych nabywców tych usług. W sytuacjach, w których firma nie jest w stanie potwierdzić faktu zaistnienia takiego finansowania we własnym zakresie, może zwrócić się do kontrahenta o przedstawienie stosownego oświadczenia w formie pisemnej.

W świetle ww. opisanych aspektów działalności ma miejsce stan faktyczny:

-na przełomie sierpnia i września 2011r. na zlecenie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej zorganizowano kurs pt. "..." dla osób bezrobotnych, skierowanych przez zleceniodawcę. Szkolenie było współfinansowane ze środków UE w ramach programu POKL pt. „Ucz się i pracuj - klucz do sukcesu”.

W piśmie z dnia 16 grudnia 2011r. (data wpływu 10 stycznia 2012r.) Wnioskodawca wskazał, że nie realizuje szkoleń przewidzianych odrębnymi przepisami. Specyfika organizowanych szkoleń przez Wnioskodawcę polega na świadczeniu usług na terenie wskazanym przez Zleceniodawcę. W tym celu Wnioskodawca wynajmuje salę edukacyjną, spełniającą wymogi MEN na podstawie umowy najmu, w oparciu o którą dysponent sali (szkoła lub Urząd Gminy) wystawia Wnioskodawcy fakturę. Wnioskodawca do realizacji usługi szkoleniowej zatrudnia na podstawie umowy-zlecenia trenerów posiadających stosowne kwalifikacje. Jeżeli to konieczne część usług powierza podwykonawcy. Wnioskodawca dostarcza prowadzącym szkolenia odpowiednie materiały szkoleniowe (podręczniki, dyskietki, płyty CD, zeszyty, długopisy) oraz dokumenty ewidencyjne jak: dzienniki zajęć (listy obecności).

STAN FAKTYCZNY:

  1. Świadczona usługa szkoleniowa stanowi usługę kształcenia zawodowego finansowaną w całości (100%) ze środków publicznych.
  2. Wnioskodawca zawarł umowę na przeprowadzenie kursu pt. "..." z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w ... jako Zleceniodawcą.
  3. Zleceniodawca - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w ... ubiegał się o dofinansowanie ze środków w ramach funduszy unijnych i jest podmiotem realizującym projekt.
  4. Uczestnicy szkolenia nie dokonują wpłat wkładu własnego na rzecz Wnioskodawcy.
  5. Usługa szkoleniowa będąca przedmiotem sprawy jest finansowana ze środków EFS w ramach projektu systemowego pt. „Ucz się i pracuj - edukacja kluczem do zatrudnienia”. Ma ona na celu podniesienie kwalifikacji lub zdobycie nowego zawodu przez uczestników szkolenia, skierowanych przez Zleceniodawcę.
  6. Środki przekazywane są Zleceniodawcy przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia = WUP. Zleceniodawca płaci Wykonawcy za przeprowadzenie szkolenia stawkę przewidzianą umową (6000 zł brutto). Wykonawca zaś płaci zatrudnionym trenerom i podwykonawcy oraz szkole w której odbywały się zajęcia (umowa najmu sali).
  7. Zleceniodawca świadczy usługę na rzecz uczestników szkolenia i w tym celu zleca część usług Wnioskodawcy.
  8. Faktura wystawiana przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawcy stanowi dowód poniesienia wydatku, przewidzianego w planie realizowanego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jest zwolniony od podatku od towarów i usług tytułem świadczenia usług edukacyjnych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r....

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi polegające na prowadzeniu specjalistycznych szkoleń dla osób dorosłych nabywanych przez podmioty, będące dysponentami środków publicznych podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT.

Uzasadnienie

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy art. 43 znowelizowanej ustawy pkt 26-29, regulują zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W dniu 1 lipca 2011r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77).

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

W świetle powyższych przepisów można stwierdzić, iż dla zastosowania zwolnienia z VAT konieczne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie spełnienie dodatkowych warunków, jak np. finansowanie danego szkolenia co najmniej w 70% ze środków publicznych.

Prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia powinny być zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT. Należy je uznać za usługi kształcenia zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Pojęcie „szkolenie finansowane ze środków publicznych", należy rozumieć szeroko, a więc również, gdy szkolenie organizuje beneficjent dotacji ze środków unijnych oraz gdy następuje opłacanie szkoleń przez jednostki sektora finansów publicznych (nie tylko w przypadku bezpośredniej zapłaty za szkolenie ze środków publicznych). Taką interpretację również stosuje Ministerstwo Finansów - co znajduje odzwierciedlenie w piśmie nr PT1/063-27-406/E FU/2011/488 skierowanym do MSWiA.

Wobec tego, w odniesieniu do szkoleń, które są realizowane na zlecenie jednostki sektora finansów publicznych, tym samym płacącym za usługi szkolenia jest jednostka sektora publicznego, uznać należy, iż źródłem finansowania takich szkoleń są środki publiczne.

Również w przypadku, kiedy przedstawione usługi będą finansowane ze środków publicznych otrzymanych np. w formie dotacji celowej przez faktycznych nabywców tych usług, będą zwolnione z podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., a od 26 sierpnia 2011r. t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane;

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi edukacyjne. Wnioskodawca nie jest placówką oświatową a także nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wnioskodawca na zlecenie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej zorganizował kurs pt. "..." dla osób bezrobotnych, skierowanych przez Zleceniodawcę. Szkolenie było współfinansowane ze środków UE w ramach programu POKL pt. „Ucz się i pracuj - klucz do sukcesu". Świadczona usługa szkoleniowa stanowi usługę kształcenia zawodowego finansowaną w całości (100%) ze środków publicznych.

Uczestnicy szkolenia nie dokonują wpłat wkładu własnego na rzecz Wnioskodawcy.

Usługa szkoleniowa będąca przedmiotem sprawy jest finansowana ze środków EFS w ramach projektu systemowego pt. „Ucz się i pracuj - edukacja kluczem do zatrudnienia”. Ma ona na celu podniesienie kwalifikacji lub zdobycie nowego zawodu przez uczestników szkolenia skierowanych przez Zleceniodawcę.

Zleceniodawca świadczy usługę na rzecz uczestników szkolenia i tym celu zleca część usług Wnioskodawcy. Faktura wystawiana przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawcy stanowi dowód poniesienia wydatku, przewidzianego w planie realizowanego projektu.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że nie jest placówką oświatową, a ponadto z wniosku nie wynika aby był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT.

Wnioskodawcy nie przysługuje zatem zwolnienie od podatku VAT dla świadczonych przez niego usług szkoleniowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej przepisy prawa oraz przedmiotowy stan faktyczny stwierdzić należy, że tak scharakteryzowane usługi szkoleniowe należy uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Jednocześnie z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotowe usługi są finansowane w całości ze środków publicznych.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajduje zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 finansowane w całości ze środków publicznych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia powinny być zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy zauważyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem ORD-IN zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj