Interpretacja Ministra Finansów
DD9.8220.2.134.2015.BRT
z 25 lutego 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 13 lipca 2015 r. Nr ILPB2/4511-1-372/15-3/JK, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2015 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych likwidacji spółki kapitałowej, jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając na podstawie § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), wydał w dniu 13 lipca 2015 r., w imieniu Ministra Finansów, interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych likwidacji spółki kapitałowej. Interpretacja wydana została na wniosek Pana z dnia 9 kwietnia 2015 r.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm., dalej: Ustawa PIT).

Wnioskodawca wniósł do spółki akcyjnej z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: S.A.) wkład niepieniężny w postaci prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa (dalej: Przedsiębiorstwo) obejmując w zamian określony pakiet akcji S.A. (dalej: Akcje).

Wnioskodawca planuje wniesienie Akcji do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: Spółka z o. o.). W zamian za wkład w postaci Akcji, Wnioskodawca obejmie udziały Spółki z o. o. (dalej: Udziały). W związku ze spełnieniem wszystkich warunków określonych w art. 24 ust. 8a Ustawy PIT transakcja wniesienia Akcji w formie wkładu niepieniężnego do Spółki z o. o. będzie kwalifikowana jako wymiana udziałów o której mowa w art. 24 ust. 8a Ustawy PIT.

Spółka z o. o. zostanie w przyszłości przekształcona w spółkę jawną bądź komandytową (dalej: Spółka Osobowa) w trybie określonym w art. 551 i n. ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (tekst jednolity: Dz.U. z 2013 r., poz. 1030 ze zm. dalej: KSH).

Wnioskodawca będzie uczestniczył w przekształceniu i stanie się jednym ze wspólników Spółki Osobowej.

W zależności m.in. od wyników oraz planów inwestycyjnych związanych z działalnością prowadzoną w ramach Spółki Osobowej Wnioskodawca zakłada, że ponownie może dojść do zmiany formy prawnej prowadzonej działalności i Spółka Osobowa (jawna lub komandytowa) zostanie przekształcona w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółkę akcyjną (dalej: Spółka Kapitałowa) w trybie określonym w art. 551 i n. KSH, Wnioskodawca będzie uczestniczył w przekształceniu Spółki Osobowej i stanie się jednym ze wspólników Spółki Kapitałowej posiadając udziały lub akcje Spółki Kapitałowej.

W przyszłości, w związku z częściowym lub całkowitym wycofaniem się Wnioskodawcy z planowanych Inwestycji, możliwa jest realizacja następujących działań:

  1. Zbycie przez Wnioskodawcę udziałów lub akcji Spółki Kapitałowej;
  2. Likwidacja Spółki Kapitałowej.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. W jaki sposób Wnioskodawca powinien ustalić koszt uzyskania przychodu w związku z odpłatnym zbyciem udziałów lub akcji Spółki Kapitałowej?
  2. W jaki sposób Wnioskodawca powinien ustalić dochód do opodatkowania w związku z likwidacją Spółki Kapitałowej?

Organ upoważniony wskazał, że „przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2 przedstawione we wniosku. Natomiast w zakresie odpowiedzi na pytanie nr 1 w dniu 13 lipca 2015 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie – interpretacja indywidualna nr ILBP2/4511-1-372/15-2/JK.”

Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania nr 2 - ewentualny dochód po stronie Wnioskodawcy w związku z likwidacją Spółki Kapitałowej będzie odpowiadał nadwyżce wartości majątku otrzymanego przez Wnioskodawcę ponad przyjętą dla celów podatkowych wartość składników Przedsiębiorstwa wynikającą z ksiąg i ewidencji, o których mowa w art. 24a ust. 1 Ustawy PIT określoną na dzień objęcia Akcji, nie wyższą jednak niż wartość nominalną Akcji.

Zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 3 Ustawy PIT, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki.

Zgodnie jednak z art. 21 ust. 1 pkt 50a Ustawy PIT, wolna od podatku dochodowego jest wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki, w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w tej spółce lub udziałów w zyskach osoby prawnej.

W ocenie Wnioskodawcy, koszt nabycia udziałów lub akcji Spółki Kapitałowej, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 50a Ustawy PIT należy ustalić w oparciu o te same zasady jakie zostały wskazane w ramach uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 1. Sekwencja podejmowanych działań prowadzi do tego, że ewentualny dochód po stronie Wnioskodawcy w związku z likwidacją Spółki Kapitałowej będzie odpowiadał nadwyżce wartości majątku otrzymanego przez Wnioskodawcę ponad przyjętą dla celów podatkowych wartość składników Przedsiębiorstwa wynikającą z ksiąg i ewidencji, o których mowa w art. 24a ust. 1 Ustawy PIT określoną na dzień objęcia Akcji, nie wyższą jednak niż wartość nominalną Akcji.

Wydając w imieniu Ministra Finansów, interpretację indywidualną z dnia 13 lipca 2015 r. Nr ILPB2/4511-1-372/15-3/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał stanowisko Wnioskodawcy, za nieprawidłowe.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje.

Interpretacja indywidualna wydana przez upoważniony organ nie jest prawidłowa.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Natomiast przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. c) ustawy stanowi, że za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki.

Z treści art. 24 ust. 5 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, w tym z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1 i 4, ust. 5a, 5d i 5e (art. 30a ust. 6 ustawy).

Jednocześnie stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 50a ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki, w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w tej spółce lub udziałów w zyskach osoby prawnej.

W świetle powyższych regulacji prawnych oraz przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, w przypadku otrzymania majątku w związku z likwidacją spółki kapitałowej opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym podlega przychód (art. 30a ust. 1 pkt 4 w związku z art. 24 ust. 5 pkt 3 ustawy). Zgodnie z art. 30a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zryczałtowany podatek, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 w związku z art. 24 ust. 5 pkt 3 ustawy, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania. Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 50a ustawy, zwolniona z opodatkowania jest wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki, w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w tej spółce lub udziałów w zyskach osoby prawnej. W opisanym zdarzeniu przyszłym, biorąc pod uwagę, że przekształcenia ustrojowe podmiotu gospodarczego, a także wymiana akcji na udziały w przypadku, o którym mowa w art. 24 ust. 8a ustawy, są neutralne dla podatku dochodowego od osób fizycznych w związku ze zbyciem udziałów (akcji), kosztem nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w spółce kapitałowej, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 50a ustawy, jest koszt ustalony w oparciu o art. 22 ust. 1f pkt 2 tej ustawy. Przepis ten stanowi, iż w przypadku odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w spółce objętych w zamian za wkład niepieniężny, na dzień zbycia tych udziałów (akcji), koszt uzyskania przychodów ustala się w wysokości przyjętej dla celów podatkowych wartości składników przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, wynikającej z ksiąg i ewidencji, o których mowa w art. 24a ust. 1, określonej na dzień objęcia tych udziałów (akcji), nie wyższej jednak niż wartość tych udziałów (akcji) z dnia ich objęcia, określona zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 albo 9a.

W związku z powyższym w przypadku podziału majątku likwidowanej spółki kapitałowej, ustalony na podstawie tego przepisu koszt należy przyjąć jako koszt nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w spółce kapitałowej w wysokości przyjętej dla celów podatkowych wartości składników przedsiębiorstwa wynikającej z urządzeń księgowych, określonej na dzień objęcia akcji, nie wyższej jednak niż nominalna wartość akcji objętych za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa, z dnia ich objęcia. Tak ustalona wartość kosztu stanowi kwotę zwolnioną z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50a ustawy.

W konsekwencji stwierdza się, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego, jest prawidłowe.

Zatem należało z urzędu, dokonać zmiany pisemnej interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, działającego w imieniu Ministra Finansów, gdyż uznanie przez ten organ, że dochodem w związku z likwidacją spółki kapitałowej będzie „nadwyżka wartości majątku otrzymanego przez Wnioskodawcę ponad wartość akcji spółki akcyjnej (S.A.) przekazanych jako wkład niepieniężny do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością”, jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14e § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Finansów może, z urzędu zmienić ją w dowolnym czasie.

Zmieniona interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienianej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu zmienionej interpretacji – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.).

Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi), na adres: ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj