Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1295/11-2/JF
z 2 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1295/11-2/JF
Data
2011.12.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
dokumenty
szkolenie
środki publiczne
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Zwolnienie podatkowe dla usługi szkolenia zawodowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c



Wniosek ORD-IN 707 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22.09.2011 r. (data wpływu 26.09.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie;

  • zastosowania zwolnienia od podatku dla usługi szkolenia finansowanej ze środków publicznych - jest prawidłowe,
  • obowiązku posiadania dokumentów weryfikujących charakter szkolenia oraz pochodzenie środków finansowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26.09.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla usługi szkolenia finansowanej ze środków publicznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność m.in. w zakresie organizowania różnego rodzaju szkoleń dla kontrahentów. Spółka oferuje m.in. następujące szkolenia:

  1. „Akademia Gutenberga” - Celem szkolenia jest wprowadzenie osób zajmujących się materiałami drukowanymi (reklamy prasowe, ulotki, plakaty, billboardy, katalogi itp.) w zagadnienia związane z poligrafią, tak by mogły w pełni wykorzystywać wszystkie możliwości współczesnej poligrafii, a także aby lepiej i sprawniej kontrolować jakość prac i procesów.
  2. „Brand design od kuchni” - Brand design to biznes, który łączy domeny strategii i kreacji marki. Celem tego szkolenia jest przybliżenie marketerom tego wszystkiego co stoi za dobrze zaprojektowanym opakowaniem czy identyfikacją wizualną.
  3. „Excel VBA” - szkolenie związane z zapoznaniem uczestników z obsługą programu Microsoft Excel.
  4. „Warsztaty brandingowe - Fenomenologia marki” - Szkolenie koncentruje się na kluczowym problemie rozpoznania i rozumienia osobowości prowadzonego brandu - jego wymagań, życzeń, fanaberii, determinujących wszystkie działania w zakresie strategii i kreacji komunikacji marketingowej w całej skali promotion-mix - od designu i reklamy sensu stricto po sponsoring i public relation. Szkolenie przeznaczone jest dla brand managerów, którzy chcieliby usystematyzować swoją wiedzę praktyczną i nabrać pewności w samodzielnym prowadzeniu zarządzanych marek.
  5. „Kampanie cross-mediowe, Internet w połączeniu z innymi mediami” - celem szkolenia jest zwiększenie skuteczności u marketerów planowania cross media w połączeniu z Internetem.
  6. „Kibicowanie 2.0 czyli marketing sportowy w Internecie” - celem szkolenia jest rozwój kompetencji związanych z marketingiem sportowym oraz narzędziami ich komunikacji.
  7. „Microsoft Excel - praktyczne zastosowanie w mediach, reklamie i marketingu (poziom podstawowy)” - Szkolenie ma na celu zaznajomienie użytkowników z Excelem, jako doskonałym narzędziem do obróbki, analizy i prezentacji danych.
  8. „Microsoft Excel - praktyczne zastosowanie w mediach, reklamie i marketingu (poziom zaawansowany)” - Szkolenie ma na celu zaznajomienie użytkowników z Excelem, jako doskonałym narzędziem do obróbki, analizy i prezentacji danych. Szkolenie przeznaczone jest dla osób mających już praktyczne doświadczenie z Excelem.
  9. „Podświadomość i Neuromarketing” - Szkolenie dotyczy nowej dziedziny wiedzy - neoromarketingu. Koncentruje się ona na motywacjach, procesie decyzyjnym oraz zachowaniu konsumentów na zakupach.
  10. . „OMD Badaczy. Klient, pracownik udziałowiec, opinia publiczna, media zarządzanie grupami interesu poprzez badania satysfakcji, reputacji i przywiązania” - Celem szkolenia jest pokazanie kontekstu i celowości przeprowadzania różnego typu badań satysfakcji oraz przykładów najczęściej stosowanych podejść do tego zagadnienia.
  11. . „OMD school 1” - Szkolenie z planowania i realizacji kampanii reklamowych w mediach.
  12. „OMO School 2” - W trakcie szkolenia uczestnicy poznają kulisy pracy nad strategią komunikacji w domu mediowym. Szkolenie ma charakter warsztatowy.
  13. . „Opakowanie jako manifestacja marki i instrument brandingu” - Celem szkolenia jest wypracowanie umiejętności oceny kondycji wizualnej marki i skali koniecznych zmian opakowania. Szkolenie składa się z części teoretycznej i warsztatowej. Szkolenie przeznaczone jest dla marketerów pragnących pogłębić i usystematyzować wiedzę warsztatową związaną z prowadzeniem procesu projektowego.
  14. „Planowanie Internetu” - szkolenie odpowiada na szereg pytań dotyczących planowania Internetu, systematyzuje wiedzę na temat rynku, możliwości reklamowych i potencjału dotarcia do różnych kategorii konsumentów. Pomaga odnaleźć się w świecie wskaźników i inspiruje do poszukiwania najbardziej efektywnych rozwiązań.
  15. „Szkolenie z prezentacji” - Program warsztatów został tak skonstruowany, by odnosił się do praktycznych elementów prowadzenia prezentacji. Zajęciom teoretycznym prowadzonym przez doświadczonego trenera towarzyszyć będą liczne ćwiczenia z aktywnym udziałem uczestników. Podstawowym zadaniem warsztatów jest przygotowanie uczestników do prezentacji przed różnym audytorium oraz dopasowywania ich charakteru do rodzaju odbiorców i konkretnej sytuacji.
  16. „Product placement w nowej rzeczywistości mediowej” - szkolenie adresowane dla pracowników działów marketingu, agencji reklamowych i PR, oraz pracowników domów mediowych, którzy stosuję lub zamierzają stosować narzędzie product placement. Celem szkolenia jest nabycie umiejętności efektywnego stosowania product placement (umieszczenie produktu w środku przekazu w taki sposób żeby przemawiał on do podświadomości odbiorcy i zachęcał go do używania bez przekazywania oczywistej i otwartej reklamy).
  17. . „Produkcja filmów reklamowych oraz stosowanie product placement w marketingu” - Szkolenie dostarcza wiedzy na temat produkcji filmów reklamowych oraz product placement jako narzędzia komunikacji marketingowej.
  18. . „Realizacja filmów i branded content wykorzystywanych w nowych mediach” - Szkolenie ma na celu uzmysłowienie uczestnikom czym się różni produkcja filmowa na potrzeby Internetu i innych mediów od standardów produkcji telewizyjnej oraz na czym polega branded content w Internecie i czym różni się od branded content stosowanego w telewizji.
  19. . „Rozszerzanie marki” - Szkolenie dostarczy wiedzy na temat szans i zagrożeń związanych z rozszerzaniem marki oraz praktycznych wytycznych jak sprawić, by rozszerzenia pomagały rosnąć marce w siłę zamiast rozmywać jej fundamenty, przeznaczone jest dla praktyków z doświadczeniem w marketingu - osób, które pracują przy zarządzaniu marką oraz zaznajomione są w zagadnieniach pozycjonowania marki lub uczestniczyli w szkoleniu z tego tematu.
  20. . „Strategia pozycjonowania marki” - Szkolenie koncentruje się na zagadnieniu pozycjonowania zarówno w teorii jak i praktyce. W ramach szkolenia przedstawione zostaną możliwe kierunki dla strategii pozycjonowania marek na przykładzie różnych kategorii. Szkolenie jest dedykowane marketerom, którzy planują wprowadzenie na rynek nowej marki lub zastanawiają się nad re-pozycjonowaniem marki już istniejącej, a także wszystkim, którzy chcą pogłębić lub ugruntować wiedzę na temat strategii marki. Know how pozyskany w trakcie szkolenia można będzie wykorzystać w bieżącej pracy strategicznej.
  21. „MIASTO, MIEJSCE, MARKA. Planowanie i prowadzenie promocji” - Celem szkolenia jest zwiększenie kompetencji w planowaniu i prowadzeniu procesu komunikacji marketingowej - od stworzenia misji dla miasta, przez system identyfikacji, po działania komunikacyjne. Główny nacisk położony jest na wysoką interaktywność szkolenia. Dzięki możliwości zadawania pytań i dyskusji, uczestnicy znajdą odpowiedź na nurtujące ich pytania i problemy oraz przyswoją wiedzę łatwiej i efektywniej.
  22. WoMM Social Training - marketing szeptany i społecznościowy” - Szkolenie, które przeznaczone jest dla specjalistów, stanowi synergiczne połączenie wiedzy teoretycznej z praktyczną. Celem jest uporządkowanie i uzupełnienie wiedzy na temat możliwości wykorzystania marketingu szeptanego i społecznościowego. Zdobycie określonych umiejętności odbywa się tu poprzez zrozumienie mechanizmów rządzących społecznościami oraz marketingiem szeptanym, potencjalnych problemów i analizę prawdziwych kampanii.
  23. „Zintegrowana komunikacja marketingowa” - Szkolenie dostarczy wiedzy na temat głównych elementów strategii komunikacji oraz planowania holistycznego podejścia do komunikacji.
  24. . „Negocjacje handlowe” - Zawartość tematyczna projektu szkolenia została tak dobrana, aby warsztaty umożliwiały uczestnikom wypracowanie skutecznych form prowadzenia negocjacji handlowych oraz sposobów osiągania korzystnych warunków zawarcia umowy z uwzględnieniem specyfiki kontaktów handlowych w firmie.
  25. „Optymalizacja wydatków na marketing z wykorzystaniem modelowania ekonometrycznego” - Szkolenie odpowiada na szereg pytań dotyczących optymalizacji wydatków na marketing.
  26. „Marketing w wyszukiwarkach SEM/SEO” - Podczas szkolenia uczestnik dowie się jak wykorzystać reklamę w wyszukiwarkach do promocji swojej firmy. Jak rozpocząć i monitorować kampanię.

Oprócz wskazanych powyżej szkoleń, Spółka może prowadzić podobne szkolenia o zbliżonej tematyce i zakresie. Powyższe szkolenia nabywane są zarówno przez podmioty prywatne (przedsiębiorców), jak i podmioty prawa publicznego, m.in. jednostki samorządu terytorialnego (np. urząd gminy), samorządowe jednostki organizacyjne (np. urzędy marszałkowskie), jak i inne urzędy.

Kontrahenci (zarówno przedsiębiorcy, jaki podmioty prawa publicznego) nabywający usługi szkoleniowe od Spółki mogą uzyskiwać dofinansowanie na ich zakup ze środków publicznych (np. w ramach różnego rodzaju programów unijnych). Zdarzają się także sytuacje, w których podmioty prawa publicznego (m.in. jednostki samorządu terytorialnego (np. urząd gminy), samorządowe jednostki organizacyjne (np. urzędy marszałkowskie), jak i inne urzędy) przeznaczają na nabycie szkoleń od Spółki własne środki, którymi mogą dysponować na podstawie i na warunkach określonych zgodnie z odrębnymi przepisami prawa.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wskazane wyżej szkolenia prowadzone przez Spółkę na rzecz podmiotów prywatnych lub publicznych, które uzyskały dofinansowanie ze środków publicznych na ich nabycie od Spółki, te korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT...
  2. Czy wskazane wyżej szkolenia zamawiane przez podmioty sektora publicznego takie jak jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe jednostki organizacyjne (np. urząd marszałkowski), czy też urzędy publiczne, korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT...
  3. Czy z punktu widzenia przesłanek zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, Spółka ma obowiązek weryfikować poszczególnych uczestników szkolenia pod kątem zgodności szkolenia z wykonywanym przez nich zawodem lub branżą, w której działają...
  4. W jaki sposób Spółka powinna weryfikować i potwierdzać zaistnienie przesłanek pozwalających na zastosowanie zwolnienia z VAT - przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT - w odniesieniu do zamawianych przez kontrahentów szkoleń...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W ocenie Spółki, w sytuacji gdy wskazane wyżej szkolenia zamawiane są przez podmioty, które uzyskały dofinansowanie ze środków publicznych ich nabycie od Spółki, szkolenia te korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, zwolnieniu z VAT podlegają usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Przywołany przepis, zdaniem Spółki, zawiera zatem dwie przesłanki, których łączne spełnienie pozwala na zastosowanie zwolnienia z VAT dla danej usługi szkoleniowej. Po pierwsze, dane szkolenie musi polegać na kształceniu zawodowym lub przekwalifikowaniu zawodowym uczestników. Co prawda ustawa o VAT nie wskazuje co należy rozumieć pod przywołanymi kategoriami, niemniej jednak, zostały one opisane bardziej szczegółowo w Rozporządzeniu wykonawczym Rady (UE) NR 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, które weszło w życie z dniem 1 lipca 2011 r. i musi być bezpośrednio stosowane w Państwach Członkowskich UE. Zgodnie z art. 44 przywołanego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE (art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT stanowi implementację przywołanej regulacji) obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia. Analogiczne zapisy zawarte były w art. 14 obowiązującego do 30 czerwca 2011 r. Rozporządzenia Rady UE nr 1777/2005.

Z tej perspektywy, w ocenie Spółki, wszystkie opisane w niniejszym wniosku szkolenia prowadzone przez Spółkę spełniają wskazane kryteria. Szkolenia prowadzone przez Spółkę pozwalają uczestnikom zdobyć wiedzę i umiejętności praktyczne, które umożliwią im lepsze i efektywniejsze wykonywanie pracy. Trudno jednocześnie uznać, że kontrahent nabywający od Spółki dane szkolenie i wysyłający na nie swoich pracowników dokonał tego w celu innym niż chęć podniesienia kwalifikacji własnych pracowników. Z tego też powodu, w odniesieniu do opisanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku szkoleniach, pierwsza przesłanka dla zastosowania zwolnienia z VAT - wynikająca z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT - jest spełniona.

Drugim warunkiem, który musi być spełniony, aby uzyskać możliwość zwolnienia danego szkolenia z VAT jest sposób finansowania danego szkolenia. Art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT wymaga, aby dane szkolenie (jeżeli służy kształceniu zawodowemu lub przekwalifikowaniu zawodowemu) było w całości finansowane ze środków publicznych. Procentowy wymóg finansowania ze środków publicznych ulega obniżeniu do 70%, z uwagi na treść § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 ze zm.). W ocenie Spółki, pojęcie „finansowany ze środków publicznych” należy rozumieć w taki sposób, że jeżeli nabywający usługę szkoleniową otrzymuje na nią dofinansowanie ze środków publicznych (np. z dotacji, subwencji, itp.), a wysokość tego dofinansowania wynosi co najmniej 70%, to wówczas spełniona jest przesłanka przewidziana w omawianym przepisie dla zastosowania zwolnienia z VAT. W ocenie Spółki użyte w przywołanym przepisie pojęcie „finansowane ze środków publicznych” nie należy utożsamiać z pojęciem „zapłacone bezpośrednio środkami publicznymi”. Ratio legis tego przepisu sprowadza się do weryfikacji, czy na daną usługę szkoleniową uzyskano finansowanie ze środków publicznych, czy też nie. Stanowisko takie potwierdza również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, który w interpretacji indywidualnej z dnia 18 sierpnia 2011 r. (sygn. ILPP1/443-762/11-4/MS) stwierdził, że: „przedmiotowe usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (...) świadczone przez Zainteresowanego, których uczestnikami są osoby kierowane przez jednostki sektora finansów publicznych, finansowane w całości ze środków publicznych, będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.”

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Spółki, w omawianym przypadku, wskazane w stanie faktycznym szkolenia wykonywane przez Spółkę na rzecz podmiotów prywatnych lub publicznych, które to podmioty uzyskały dofinansowanie ze środków publicznych na ich nabycie od Spółki, korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

Ad. 2

W ocenie Spółki, w sytuacji gdy wskazane wyżej szkolenia zamawiane są przez podmioty sektora publicznego takie jak jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe jednostki organizacyjne (np. urząd marszałkowski), czy też urzędy publiczne, szkolenia te korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

W odniesieniu do wskazanego pytania zastosowanie znajdzie argumentacja Spółki przedstawiona w odniesieniu do pytania nr 1, a zatem szkolenia te związane są z kształceniem lub przekwalifikowaniem zawodowym uczestników. Dodatkowo, w odniesieniu do drugiej przesłanki dla zastosowania zwolnienia z VAT, zawartej w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, zdaniem Spółki, z uwagi właśnie na fakt, iż nabywcą w tym przypadku są właśnie podmioty sektora publicznego takie jak jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe jednostki organizacyjne (np. urząd marszałkowski), wydawane przez te jednostki środki będą zawsze stanowić środki publiczne w rozumieniu przepisów ustawy o VAT (art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c).

Powyższe stanowisko jest potwierdzane przez organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej z dnia 10 maja 2011 r. (sygn. ILPP1 /443-191/11-4/KŁ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu potwierdził, iż zwolnieniu z VAT podlegają usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego zamawiane i finansowane przez podmiot prawa publicznego (w omawianej interpretacji wnioskodawcą był urząd marszałkowski).

Ad. 3

W ocenie Spółki, z punktu widzenia przesłanek zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, Spółka ma obowiązek weryfikować poszczególnych uczestników szkolenia pod kątem zgodności szkolenia z wykonywanym przez nich zawodem lub branżą, w której działają.

Tak jak wskazano w uzasadnieniu stanowiska do pytania nr 1 niniejszego wniosku, pierwszą przesłanką dla zastosowania zwolnienia z VAT, zawartą w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, jest warunek aby szkolenie służyło kształceniu lub przekwalifikowaniu zawodowemu uczestników. Co prawda trudno wyobrazić sobie, aby zamawiający szkolenie wysyłał na nie pracowników, którym dane szkolenie nie jest potrzebne z punktu widzenia wykonywanej przez nich pracy (zawodu), niemniej jednak to na Spółce - jako świadczącej usługę - ciąży obowiązek właściwej kwalifikacji podatkowej wykonywanego świadczenia oraz ryzyko związane z ewentualną nieprawidłową kwalifikacją podatkową wyświadczonej usługi. Z tej perspektywy, w ocenie Spółki, dla prawidłowej kwalifikacji VAT danego szkolenia, Spółka musi uzyskać potwierdzenie, iż w odniesieniu do uczestników szkolenia, zdobyta podczas niego wiedza i doświadczenie podniosą ich kwalifikacje w wykonywanej pracy. Innymi słowy, dla zwolnienia z VAT, szkolenie nie może być związane z rozwojem wiedzy i kompetencji uczestnika, które z perspektywy jego pracy zawodowej byłyby nieprzydatne.

Z tego też powodu - z uwagi na treść art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT - Spółka ma obowiązek weryfikować poszczególnych uczestników szkolenia pod kątem zgodności szkolenia z wykonywanym przez nich zawodem lub branżą, w której działają.

Ad. 4

W ocenie Spółki, w celu uzyskania informacji niezbędnych do ustalenia sposobu opodatkowania VAT danego szkolenia, Spółka powinna zgromadzić oświadczenia klientów, w których potwierdzą oni zarówno sposób finansowania danego szkolenia, jak i przeznaczenie szkolenia na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, bądź przekwalifikowanie uczestników (pracowników). Podejście takie wynika z faktu, iż to kontrahenci Spółki, a nie Spółka posiadają informacje, które są niezbędne do prawidłowego określenia sposobu opodatkowania VAT usług szkoleniowych realizowanych przez Spółkę. Spółka nie jest w posiadaniu takich informacji, a bez pomocy kontrahentów, nie jest również w stanie ich uzyskać.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla usługi szkolenia finansowanej ze środków publicznych uznaje się za prawidłowe oraz w zakresie obowiązku posiadania dokumentów weryfikujących charakter szkolenia oraz pochodzenie środków finansowych uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym w myśl art. 146a ust. 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Stosownie zaś do treści art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w pkt 29 niniejszego artykułu zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnieniu od podatku podlega świadczenie usług w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w innych niż podatkowe (odrębnych) przepisach. Ze zwolnienia korzystają również takie usługi szkolenia, które prowadzone są przez podmioty posiadające akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wreszcie zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego w całości finansowane ze środków publicznych – zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. nr 157, poz. 1240 ze zm.) środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b (ust. 3 pkt 1). Przy czym w pkt 5 lit. a i b wymienione zostały środki przeznaczone na realizację:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1).

Jak powyższe wskazuje, ustawa o finansach publicznych wymienia wprost co należy uznać za środki publiczne. Przepisy zaliczają do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł (pkt 4 i 5). Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z powyższych uregulowań rozporządzenia wynika, iż usługi kształcenia i przekwalifikowania zawodowego to nie tylko nauczanie związane z zawodem lub branżą, ale również zdobywanie wiedzy do celów zawodowych. Zatem, uregulowania zawarte w wyżej cytowanych przepisach wskazują, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, jeżeli są finansowane w 100% ze środków publicznych – zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy lub są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, co przewiduje § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia. Jednakże muszą to być usługi z zakresu kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej realizuje szkolenia dla kontrahentów, którymi są przedsiębiorcy oraz podmioty prawa publicznego – jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe jednostki organizacyjne i inne urzędy. Kontrahenci uzyskują dofinansowanie na nabycie szkoleń od Spółki ze środków publicznych (np. w ramach różnego rodzaju programów unijnych), natomiast podmioty prawa publicznego przeznaczają na nabycie szkoleń od Spółki własne środki, którymi mogą dysponować na podstawie i na warunkach określonych zgodnie z odrębnymi przepisami prawa. Wątpliwości Spółki dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku dla prowadzonych szkoleń.

W przedstawionej sprawie należy wskazać, że prowadzone przez Spółkę szkolenia kierowane są do wąskiego grona zainteresowanych osób związanych z poligrafią, reklamą, marketingiem, informatyką i dotyczą problematyki związanej z wiedzą wykorzystywaną w wymienionych dziedzinach zawodowych. W związku z tym organizowane przez Spółkę szkolenia służące uzyskiwaniu lub podnoszeniu ww. wiedzy zawodowej stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Poza tym, usługi finansowane są ze środków publicznych, którymi są środki własne instytucji publicznych (jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe jednostki organizacyjne, np. urząd gminy, urzędy marszałkowskie, inne urzędy. Środkami publicznymi są również środki otrzymywane w ramach programów unijnych z budżetu Unii Europejskiej.

Ad. 1

W przedstawionych okolicznościach należy uznać, iż usługi szkolenia kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w całości ze środków publicznych (środki z programów unijnych, środki własne podmiotów publicznych) świadczone przez Spółkę na rzecz podmiotów prywatnych lub publicznych otrzymujących takie środki spełniają przesłanki wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy i tym samym korzystają ze zwolnienia od podatku. Nadmienić należy, iż usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego świadczone przez Spółkę na rzecz podmiotów prywatnych finansowane ze środków publicznych (otrzymanych przez te podmioty) w co najmniej 70% spełniają przesłanki określone w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia i korzystają również ze zwolnienia podatkowego.

W związku z tym stanowisko Spółki w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Ad. 2

Usługi szkolenia kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego świadczone przez Spółkę na rzecz podmiotów sektora publicznego takich jak jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe jednostki organizacyjne (np. urząd marszałkowski), czy też urzędy publiczne, korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, bowiem środki finansowe pochodzące od tych podmiotów są środkami publicznymi.

W związku z tym stanowisko Spółki w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Ad. 3 i 4

Odnosząc się do sposobu wykazania okoliczności pochodzenia środków publicznych czy charakteru usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (w ramach danej branży czy zawodu) należy zauważyć, że zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług jak i w rozporządzeniach ustawodawca nie przewidział obowiązku posiadania konkretnych dokumentów potwierdzających te okoliczności.

W przedstawionych okolicznościach świadczenie przez Spółkę usług szkolenia kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego na rzecz podmiotów prywatnych i publicznych następuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółki. Skoro tak, to Spółka jest w posiadaniu innych dokumentów niżeli tylko oświadczenie zleceniodawcy o pochodzeniu środków finansujących usługę czy też oświadczenie uczestnika, iż wiedza zdobyta podczas szkolenia podniesie jego kwalifikacje zawodowe i wykorzysta tę wiedzę w wykonywanej pracy. Zauważyć należy, iż sama tematyka i zagadnienia będące przedmiotem szkolenia, fachowa wiedza prowadzących szkolenie czy też odbywana praktyka decydują o charakterze zawodowym szkolenia. Należy również dla przykładu wskazać, iż potwierdzenie przelewu środków pieniężnych pochodzących od podmiotu publicznego jest dokumentem poświadczającym publiczne pochodzenie wynagrodzenia za świadczone usługi. Powyższe okoliczności są jedynie przykładami. Jednakże w odniesieniu do takich okoliczności oświadczenie usługobiorcy należy uznać za dokument dodatkowy i niewystarczający na dowodzenie publicznego pochodzenia środków finansujących usługę.

Z uwagi na fakt, iż zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług jest sytuacją wyjątkową względem powszechności opodatkowania zdarzeń gospodarczych i winno być stosowane jedynie przy bezsprzecznej podstawie do zastosowania, Spółka winna przyjąć taki sposób dokumentowania sprzedaży, aby z całości dokumentacji wynikało, że dla danej transakcji spełnione zostaną przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

W związku z tym stanowisko Spółki, iż oświadczenie otrzymane od zleceniodawcy jest wystarczającym dokumentem potwierdzającym pochodzenie środków publicznych oraz charakteru kształcenia zawodowego należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj