Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/4510-871/15-2/IŚ
z 14 grudnia 2015 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2015 r. (data wpływu 21 września 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodów i dywidendy (w tym możliwości zastosowania przedmiotowego zwolnienia z uwagi na cele ich wydatkowania) w spółkach, których założycielem będzie Wnioskodawca działający w charakterze stowarzyszenia – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 września 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodów i dywidendy (w tym możliwości zastosowania przedmiotowego zwolnienia z uwagi na cele ich wydatkowania) w spółkach, których założycielem będzie Wnioskodawca działający w charakterze stowarzyszenia.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
X. jest ogólnopolskim stowarzyszeniem wpisanym do KRS. Działa na podstawie ustawy z dnia z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 1989 r. Nr 20, poz. 104, z późn. zm.) oraz statutu z dnia 29 marca 2014 roku. Tym samym jest podmiotem posiadającym osobowość prawną. Celem X. jest zrzeszanie, rehabilitacja osób niesłyszących i osób z uszkodzonym słuchem, oraz ich integracja ze środowiskiem osób słyszących, wspólne rozwiązywanie problemów oraz działania w kierunku wyrównywania szans rozwojowych, edukacyjnych, zawodowych i społecznych osób niedosłyszących i niesłyszących.
Zgodnie z § 11 ust. 2 statutu X. w związku z § 12 ust 1 pkt 1 ppkt a statutu X., dla realizacji powyższych celów X. i jego odziały i koła terenowe posiadające osobowość prawną mogą tworzyć i prowadzić w formie działalności gospodarczej: ośrodki, poradnie, placówki, i inne podmioty diagnozy, rehabilitacji i reedukacji dla dzieci, młodzieży oraz przedsiębiorstwa lecznicze.
Osobami uprawnionymi do reprezentacji X., podpisywania umów, pełnomocnictw oraz wszelkich oświadczeń woli, które pociągają za sobą zmianę majątku są dwie osoby łącznie z pięcioosobowego składu prezydium. Poświadczona kopia uchwały z dnia 29 marca 2014 roku.
Zgodnie z § 2 ust. 2 pkt 1 i 2 statutu X. ma prawo tworzenia terenowych jednostek organizacyjnych: oddziałów i kół terenowych, które zgodnie z § 7 ust. 2 statutu mogą uzyskać osobowość prawną.
Zarówno koła terenowe, jak i oddziały posiadające osobowość prawną mogą zgodnie z brzmieniem § 7 ust. 4 postanowień statutu tworzyć i prowadzić inne jednostki terenowe, takie jak centra i ośrodki diagnozy i rehabilitacji dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych z uszkodzonym słuchem; wojewódzkie ośrodki rehabilitacji i wsparcia społecznego niesłyszących, domy dziennego pobytu, kluby, sekcje młodzieży głuchej, centra integracji społecznej, przy czym jednostki te nie mają osobowości prawnej i podlegają w całości władzom Związku, oddziału lub koła terenowego posiadającego osobowość prawną, które je utworzyły.
Właśnie takimi jednostkami, o których mowa § 2 ust. 2 pkt 1 i 2 statutu X. są:
- posiadający osobowość prawną X. Oddział wpisany do KRS . Oddział posiada statut OPP;
- posiadający osobowość prawną X. Oddział wpisany do KRS. Oddział posiada statut OPP.
Obydwa opisane powyżej Oddziały działają i zostały powołane zostały na podstawie ustawy - Prawo o Stowarzyszeniach, zaś przedmiotem ich działalności jest jest zrzeszanie, rehabilitacja osób niesłyszących i osób z uszkodzonym słuchem, oraz ich integracja ze środowiskiem osób słyszących, wspólne rozwiązywanie problemów oraz działania w kierunku wyrównywania szans rozwojowych, edukacyjnych, zawodowych i społecznych osób niedosłyszących i niesłyszących. Zgodnie z § 11 ust. 2 ust. statutu X. w związku z § 12 ust. 1 pkt 1 ppkt a statutu X., dla realizacji powyższych celów X. i jego odziały i koła terenowe posiadające osobowość prawną mogą tworzyć i prowadzić w formie działalności gospodarczej: ośrodki, poradnie, placówki, i inne podmioty diagnozy, rehabilitacji i reedukacji dla dzieci, młodzieży oraz przedsiębiorstwa lecznicze.
Obecnie X. wraz z oddziałami opisanymi powyżej przystępuje do tworzenia dwóch spółek prawa handlowego:
- X. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w której udziałowcami będzie X. oraz X.
- X. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w której udziałowcami będzie X. oraz X.
Przedmiotem działalności spółek będzie udzielanie świadczeń zdrowotnych w ramach prowadzonej działalności leczniczej. Podstawowym źródłem finansowania działalności będą kontrakty z Narodowym Funduszem Zdrowia.
Ewentualne zyski netto spółki będą zgodnie ze statutem X. przekazywane udziałowcom z przeznaczeniem na finansowanie działalności statutowej X., Oddziału X. i Oddziału X.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
- Czy dochód spółki z o.o. prowadzącej działalność leczniczą, której udziałowcami jest wyłącznie organizacja działająca na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, a której celem statutowym jest działalność wskazana w treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jest wolny od podatku dochodowego od osób prawnych, jeżeli zostanie on przekazany tej organizacji na realizację celów statutowych?
- Czy dochód ten można traktować jako dywidendę? Czy może on być przekazany udziałowcom zgodnie z dyspozycją art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT przed opodatkowaniem?
- Jeżeli dochód opisany w pytaniu nr 2 jest na gruncie prawa podatkowego traktowany jak dywidenda - to czy spółka z o.o. przekazując dywidendę do swoich udziałowców będących organizacjami w rozumienia prawa o stowarzyszeniach ma obowiązek pobrania i odprowadzenia od tej dywidendy podatku dochodowego od osób prawnych występując jako płatnik?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zdaniem X., zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm.; dalej: ustawa) wolne od podatku są dochody spółek, których udziałowcami są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, a których celem statutowym jest działalność wymieniona w pkt 4 - w części przeznaczonej na te cele oraz przekazanej na rzecz tych organizacji. W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
Zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy zwolnienie od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4-8, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tych przepisach.
Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić łącznie dwie przesłanki: po pierwsze jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności, a po drugie uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele wskazane przez ustawodawcę, a następnie wydatkowane na te cele bez względu na termin.
Analiza wyżej cytowanych norm wskazuje na następujące przesłanki zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy:
- ze zwolnienia skorzystać może spółka, której udziałowcami są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach;
- celem statutowym tych organizacji jest działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, czyli działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego;
- spółka przeznaczyła część swojego dochodu na ww. cele statutowe i wydatkowała na rzecz tych organizacji.
Tak więc X. stoi na stanowisku, że jeśli zatem wyłącznymi udziałowcem Spółki jest Stowarzyszenie, którego cel statutowy jest wymieniony w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, Spółka przeznaczy, a następnie przekaże powstały dochód na rzecz Stowarzyszenia to może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy.
Dywidendą w rozumieniu przepisów kodeksu spółek handlowych część zysku netto wypłacana udziałowcom lub akcjonariuszom po wcześniejszym uregulowaniu należnego podatku.
Z kolei - zgodnie z dyspozycją art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT mówi się o „przekazaniu dochodu”.
X. stoi na stanowisku, że mamy w takiej sytuacji z dwoma różnymi sytuacjami na gruncie prawa podatkowego. W przypadku „przekazania dochodu” mamy do czynienia z wypłatą środków, które nie są dywidendą, gdyż tą będzie część zysku spółki po opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Tym samym X. stoi na stanowisku, iż „przekazanie dochodu”, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT nie jest tożsame z wypłatą dywidendy.
W art. 7 ust. 2 ustawy o CIT, określono, iż „dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym”. Należy zauważyć, iż prawo podatkowe, będące zbiorem regulacji o charakterze publicznoprawnym, posługuje się autonomicznym systemem pojęć prawnych i nie jest możliwym automatyczne utożsamianie znaczeń tak samo czy też podobnie brzmiących terminów występujących zarówno w przepisach prawa podatkowego jak i innych gałęzi prawa. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu, a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.
Dochód, o którym powyżej, ustalany jest po zamknięciu ksiąg rachunkowych Spółki na ostatni dzień roku podatkowego. Jego wartość ujawniona zostaje w zeznaniu o wysokości uzyskanego dochodu/poniesionej straty przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych CIT-8. Ustalając podstawę opodatkowania, o której mowa w poz. 44 omawianego druku, Wnioskodawca musi wykazać w pozycji 40 zeznania wartość dochodu wolnego od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy, tj. przeznaczonego i przekazanego na cele statutowe jedynego udziałowca. Równocześnie, Wnioskodawca ujawnia wartość dochodów wolnych; o którym mowa powyżej w pozycji 8 załącznika CIT-8/0 „Informacji o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku”. W konsekwencji, jeżeli Wnioskodawca w całości przekazuje osiągnięty w roku podatkowym dochód na cele statutowe jedynego udziałowca, to dochody wolne wykazane w poz. 40 zeznania są równe wartości dochodu wykazanego w poz. 38. Podstawa opodatkowania oraz podatek należny wynosi zero. Badanie sprawozdania finansowego lub inna forma jego weryfikacji, może spowodować obowiązek dokonania korekty zeznania, zawsze jednak wartość dochodów wolnych z poz. 40 nie może przekroczyć wartości wykazanej w poz. 38 zeznania.
Mając powyższe na uwadze, X. przyjmuje, że spółka z o.o. może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, przekazując swój dochód podatkowy udziałowcom będącym organizacjami pozarządowymi w rozumieniu ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, które będą korzystać ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bo przeznaczy dochód przekazany przez spółkę z o.o. na wskazane w tym przepisie cele społecznie użyteczne (określone w statucie X.). Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, wymaga tylko dla tego zwolnienia - w art. 26 ust. 1a tej ustawy - aby Stowarzyszenie (w naszym przypadku X. oraz oraz jednostka organizacyjna X. czyli Oddział), najpóźniej w dniu przekazania Stowarzyszeniu dochodu spółki z o.o. złożyło jej oświadczenie, iż przekazane dochody przeznaczy na cele wymienione we wskazanym przepisie. Jeżeli więc Stowarzyszenie to oświadczenie złoży, spółka z o.o. przekazując Stowarzyszeniu swoje dochody nie pobierze od niej podatku jako płatnik.
Podobnie przedstawia się sytuacja w przypadku wypłaty dywidendy przez spółkę: Stowarzyszenie najpóźniej w dniu przekazania mu dywidendy przez spółkę z o.o. musi jej złożyć oświadczenie, iż dochody z dywidendy przeznaczy na cele wymienione we wskazanym przepisie. Jeżeli więc Stowarzyszenie złoży takie oświadczenie, to spółka z o.o. - zgodnie z brzmieniem w art. 26 ust. 1a ustawy o CIT- przekazując Stowarzyszeniu dywidendę nie pobierze od niej podatku jako płatnik. Gdyby jednak Stowarzyszenie owego oświadczenia nie złożyło Spółka będzie zobowiązana pobrać podatek.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.