Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-155/12-4/AM
z 18 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-155/12-4/AM
Data
2012.04.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
cele statutowe
dochód
nauka
nieruchomości
oświata
statut
studenci
uczelnie
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Naliczenie podatku dochodowego od dochodu przeznaczonego na działalność statutową, zastosowanie zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4



Wniosek ORD-IN 390 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uczelni, przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2012 r. (data wpływu 29.02.2012 r.), piśmie z dnia 29 lutego (data wpływu 01.03.2012 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne wniosku z dnia 14 marca 2012 r. (data wpływu 19.03.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie naliczenia podatku dochodowego od dochodu przeznaczonego na działalność statutową - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie naliczenia podatku dochodowego od dochodu przeznaczonego na działalność statutową.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi studia I stopnia (licencjackie), a od roku 2009 dodatkowo studia podyplomowe. Podstawową (statutową) działalnością Uczelni jest prowadzenie studiów czyli działalność dydaktyczna i naukowa. Od 1997 roku Uczelnia część wolnych sal dydaktycznych wynajmuje firmom prowadzącym szkolenia, prywatną szkołę (liceum ogólnokształcące i gimnazjum). Fragment działki, na której zlokalizowany jest budynek Uczelni, dzierżawią firmy telekomunikacyjne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Uczelnia od dochodu (lub przychodu) winna odprowadzać podatek CIT:

  1. od wpływów z wynajmu pomieszczeń firmie prowadzącej gimnazjum i liceum ogólnokształcące oraz kursy dokształcające,
  2. od wpływów z dzierżawy części działki firmie telekomunikacyjnej,
  3. czy podatek CIT winien być naliczany od przychodu czy przychodu pomniejszonego o koszty utrzymania wypożyczanych sal i pracowni dydaktycznych (koszty ogrzewania, oświetlenia, sprzątania, dozoru, konserwacji sprzętu, amortyzacji, itp.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, powinien być On zwolniony z płacenia podatku CIT od przychodów związanych z wynajmem sal i pracowni dydaktycznych podmiotom gospodarczym prowadzącym szkoły (gimnazja, licea) oraz kursy i szkolenia dokształcające ponieważ dochody Uczeni przeznaczone w są w całości na działalność oświatową i naukową (kształcenie studentów na poziomie licencjackim oraz prowadzenie studiów podyplomowych). Koszty utrzymania pracowników, utrzymania obiektu, modernizacji i rozbudowy obiektu na potrzeby dydaktyczne wyczerpują uzyskane przychody.

W piśmie uzupełniającym z dnia 14 marca 2012 r. (data wpływu 19.03.2012 r.) Wnioskodawca wskazał, iż winien być on zwolniona w całości z płacenia podatku CIT od przychodów wynikających z opłat za wynajem sal i pracowni dydaktycznych firmom prowadzącym szkoły (gimnazja, licea) oraz kursy i szkolenia dokształcające między innymi dlatego, że dochody pochodzące z wynajmu są w całości przeznaczone na działalność dydaktyczną i naukową (kształcenie studentów na poziomie licencjackim oraz prowadzenie studiów podyplomowych). Koszty prowadzenia tej działalności to: opłacenie pracowników, utrzymanie obiektu, wyposażenie pracowni dydaktycznych oraz stała modernizacja i uzupełnianie wyposażenia (zakup rzutników multimedialnych, komputerów i oprogramowania, mebli, stołów, krzeseł, tablic, itp.), utrzymanie i ciągłe doposażenie biblioteki uczelnianej, modernizację wyposażenia związanego z w/w działalnością, poprawę warunków studiowania w tym rozbudowę obiektu na potrzeby dydaktyczne (dobudowa sal i pracowni dydaktycznych, auli, sanitariatów, dostosowaniu budynku dla osób niepełnosprawnych) dozór budynku, itp.

Uczelnia nie prowadzi innej działalności poza działalnością dydaktyczna i naukową.

Od uczelni dzierżawią część działki dwie firmy telekomunikacyjne: „P.” i „C.”.

Dochody z dzierżawy części działki firmie „P.” w latach 2005 - 2010 były w całości przeznaczone na pomoc materialną dla studentów tj. stypendia i zapomogi. Od grudnia 2010 r. są przeznaczone na pokrycie kosztów działalności dydaktycznej szkoły.

Dochody z dzierżawy części działki innej firmie telekomunikacyjnej „C.” przez cały czas są przeznaczane na działalność dydaktyczną szkoły opisaną wyżej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Wnioskodawca jest uczelnią niepubliczną wpisaną do rejestru uczelni niepublicznych prowadzonego przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Uczelnia działa na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) i jej celem statutowym jest prowadzenie działalności oświatowej polegającej na kształceniu studentów. Uczelnia zgodnie z art. 12 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym posiada osobowość prawną. Stosownie do art. 91 ust. 1 działalność uczelni, o której mowa w art. 13 ust. 1 i art. 14, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego, podatku od towarów i usług, podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego i podatku od czynności cywilnoprawnych na zasadach określonych w odrębnych ustawach. Jednocześnie nie została ona wymieniona przez ustawodawcę w treści art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) jako podmiot zwolniony od podatku. Zatem Uczelnia, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Z art. 7 ust. 2 updop wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

W myśl natomiast art. 15 ust. 1 ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z powyższego wynika, że poniesione koszty, są kosztami uzyskania przychodów o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami lub służą zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów. Z przepisu art. 15 ust. 1 ustawy wynika zatem, iż by wydatki poczynione przez podatnika można uznać za koszty uzyskania przychodu, muszą być one poniesione w sposób celowy. Obowiązkiem podatników, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu, a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów) zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ww. ustawy.

Dopiero ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten, zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

W przypadku podatników, którzy uzyskują dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem określonego rodzaju działalności w pierwszej kolejności należy poddać analizie każde przysporzenie majątkowe Jednostki i ponoszone przez nią koszty – pod kątem możliwości zaliczenia ich do przychodów podatkowych oraz do kosztów uzyskania przychodów. Następnie przychody stanowiące przychody podatkowe i wydatki stanowiące koszty uzyskania przychodów – jako elementy generujące dochód (lub stratę) – należy analizować pod kątem możliwości zwolnienia dochodu Jednostki z opodatkowania.

A zatem Uczelnia nie została wymieniona przez ustawodawcę w treści art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako podmiot zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Zatem stanowisko Uczelni, iż winna być zwolniona w całości z płacenia podatku CIT od przychodów wynikających z opłat za wynajem sal i pracowni dydaktycznych należało uznać za nieprawidłowe.

Jak bowiem wskazano powyżej dopiero dochód ustalony zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych można rozpatrywać pod kątem możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w związku z przeznaczeniem i wydatkowaniem tego dochodu na określone w ustawie cele.

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 omawianej ustawy. W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo – techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 tej ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W myśl art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym. w celu skorzystania z tego zwolnienia należy spełnić łącznie dwie przesłanki:

  1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową wymienioną w ww. przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  2. uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin – wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.

Zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest tu cel na jaki jest dochód przeznaczony, a nie źródło pochodzenia dochodu.

Jak wynika z przedstawionych we wniosku okoliczności Wnioskodawca prowadzi studia I stopnia (licencjackie), a od roku 2009 dodatkowo studia podyplomowe. Podstawową (statutową) działalnością Uczelni jest prowadzenie studiów czyli działalność dydaktyczna i naukowa. Od 1997 roku Uczelnia część wolnych sal dydaktycznych wynajmuje firmom prowadzącym szkolenia, prywatną szkołę (liceum ogólnokształcące i gimnazjum). Fragment działki, na której zlokalizowany jest budynek Uczelni, dzierżawią firmy telekomunikacyjne.

Wnioskodawca wskazuje, iż dochody pochodzące z wynajmu są w całości przeznaczone na działalność dydaktyczną i naukową (kształcenie studentów na poziomie licencjackim oraz prowadzenie studiów podyplomowych). Koszty prowadzenia tej działalności to: opłacenie pracowników, utrzymanie obiektu, wyposażenie pracowni dydaktycznych oraz stała modernizacja i uzupełnianie wyposażenia (zakup rzutników multimedialnych, komputerów i oprogramowania, mebli, stołów, krzeseł, tablic, itp.), utrzymanie i ciągłe doposażenie biblioteki uczelnianej, modernizację wyposażenia związanego z w/w działalnością, poprawę warunków studiowania w tym rozbudowę obiektu na potrzeby dydaktyczne (dobudowa sal i pracowni dydaktycznych, auli, sanitariatów, dostosowaniu budynku dla osób niepełnosprawnych) dozór budynku, itp.

Uczelnia nie prowadzi innej działalności poza działalnością dydaktyczna i naukową.

Od uczelni dzierżawią część działki dwie firmy telekomunikacyjne: „P.” i „C.”.

Dochody z dzierżawy części działki firmie „P.” w latach 2005 - 2010 były w całości przeznaczone na pomoc materialną dla studentów tj. stypendia i zapomogi. Od grudnia 2010 r. są przeznaczone na pokrycie kosztów działalności dydaktycznej szkoły.

Dochody z dzierżawy części działki innej firmie telekomunikacyjnej „C.” przez cały czas są przeznaczane na działalność dydaktyczną szkoły opisaną wyżej.

Analizując powyższe stwierdzić należy, iż Uczelnia, przeznaczając i wydatkując dochody uzyskane z tytułu wynajmu sal i pracowni dydaktycznych oraz dzierżawy części działki na prowadzenie działalności dydaktycznej i naukowej tj. kształcenie studentów na poziomie licencjackim oraz prowadzenie studiów podyplomowych, korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, za nieprawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż winien on być zwolniony w całości z płacenia podatku CIT od przychodów wynikających z opłat za wynajem sal i pracowni oraz dzierżawy części działki. Ze zwolnienia z opodatkowania może natomiast korzystać dochód Wnioskodawcy z tego tytułu, ustalony zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z przeznaczeniem i wydatkowaniem go na cele działalności dydaktycznej i naukowej.

W związku z powyższym odpowiedź na pytanie oznaczone jako c) we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, tj. czy ewentualny podatek CIT winien być naliczany od przychodu czy od przychodu pomniejszonego o koszty utrzymania wypożyczanych sal i pracowni dydaktycznych (koszty ogrzewania, oświetlenia, sprzątania, dozoru, konserwacji sal i sprzętu, amortyzacji, itp.)..., staje się bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj