Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/4512-210/15/LG
z 7 października 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 5 sierpnia 2015 r. (data wpływu 11 sierpnia 2015 r.), uzupełnionym pismem z 29 września 2015 r. (data wpływu 30 września 2015 r. ), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku w terminie 25 dni – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku w terminie 25 dni.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 29 września 2015 r. będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 21 września 2015 r. znak IBPP4/4512-210/15/LG.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

X Sp. z o.o. Spółka komandytowa z siedzibą w … przy ul. … prowadzi działalność handlową polegającą na sprzedaży towarów (eksport) poza granice UE. Towar będący przedmiotem eksportu jest nabywany u dostawców polskich, jak również innych kontrahentów, którzy posiadają siedzibę poza granicami UE. W przypadku zakupu poza granicami UE towaru przeznaczonego do dalszej odsprzedaży w miesięcznej deklaracji VAT-7 wykazywany jest import towarów dla którego to wykazywany jest podatek naliczony i należny w tej samej wysokości. Spółka w ramach prowadzonej działalności nabywa również usługi od podmiotów z UE, co rozpoznaje dla potrzeb podatku od towarów i usług jako import usług, wykazując zarówno ten zakup w deklaracji VAT po stronie podatku należnego i naliczonego.

W ramach comiesięcznych rozliczeń podatku VAT na deklaracji VAT-7, Spółka korzysta ze zwrotu podatku w terminie 25 dni. Wraz z deklaracją składane jest oświadczenie, iż wszelkie faktury zakupowe rozliczone po stronie podatku naliczonego zostały zapłacone. Chodzi tutaj zarówno o faktury dokumentujące zakup towarów, import usług oraz import towarów.

Ponadto w piśmie z 29 września 2015 r. Wnioskodawca wskazał, że import towarów rozlicza zgodnie z literą art. 33a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W miesięcznych rozliczeniach VAT Wnioskodawca dokonuje odliczenia podatku VAT naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym od importu towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może składać miesięczną deklarację VAT-7 z terminem zwrotu podatku 25 dni, w przypadku kiedy faktury dotyczące importu usług i importu towarów nie zostały zapłacone do dnia złożenia deklaracji?

Zdaniem Wnioskodawcy.

Spółka może składać miesięczną deklarację VAT-7, w której będzie wykazany zwrot podatku od towarów i usług w terminie 25 dni, mimo iż faktury dokumentujące import usług bądź import towarów nie będą zapłacone. Rozliczenie podatku VAT z przedmiotowych faktur będzie neutralne dla ich ujęcia w rejestrach zakupu i sprzedaży VAT, a następnie w deklaracji VAT-7, bowiem wymienione transakcje nie będą kreowały żadnego podatku od towarów i usług do wpłaty.

Podkreślić należy, iż rozliczenie podatku VAT z importu usług bądź importu towarów po stronie podatku należnego i naliczonego nie spowoduje zmiany wysokości nadwyżki podatku naliczonego nad należnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1-4 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi:

  1. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
    1. nabycia towarów i usług,
    2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;
  2. w przypadku importu towarów - kwota podatku:
    1. wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,
    2. należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,
    3. wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b;
  3. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  4. kwota podatku należnego z tytułu:
    1. świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca,
    2. dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca,
    3. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9,
    4. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11.


Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Na podstawie art. 87 ust. 2 ustawy, zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, lub na wskazany przez podatnika rachunek banku lub na rachunek spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, jako zabezpieczenie udzielanego przez ten bank lub przez tę kasę kredytu, na podstawie złożonego przez podatnika, do naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do złożenia deklaracji podatkowej, pisemnego, nieodwołalnego upoważnienia organu podatkowego, potwierdzonego przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową udzielających kredytu, do przekazania tego zwrotu. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

Art. 87 ust. 6 ustawy stanowi, że na wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z:

  1. faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447, z późn. zm.[197]),
  2. dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i zostały przez podatnika zapłacone,
  3. importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji
    - przy czym przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a, 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 584 ze zm.), dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy:

  1. stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
  2. jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15 000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.

Przedsiębiorca będący członkiem spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej może realizować obowiązek określony w ust. 1 za pośrednictwem rachunku w tej spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej.

Stosownie do treści art. 33a ustawy, w przypadku gdy towary zostaną objęte na terytorium kraju procedurą uproszczoną, o której mowa w art. 76 ust. 1 lit. b lub c rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz.Urz. WE L 302 z 19.10.1992, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 4, str. 307), w której okresem rozliczeniowym jest miesiąc kalendarzowy, podatnik może rozliczyć kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów.

Z powyższego przepisu wynika, że na umotywowany wniosek podatnika i przy spełnieniu określonych warunków, podstawowy termin zwrotu może być skrócony z 60 dniowego do 25 dni.

Przy terminie 25 dni do zwrotu podatku VAT kwoty podatku naliczonego wykazanego w deklaracji VAT muszą wynikać z :

  1. Faktur VAT dokumentujących kwoty należności, w całości zapłaconych podatnikowi, który wystawił fakturę, z uwzględnieniem postanowień treści art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (gdy stroną transakcji jest inny przedsiębiorca, a jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności przekracza 15.000 euro konieczna jest zapłata bezgotówkowa).
  2. Dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji (wydanych przez naczelnika urzędu celnego). o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34 ustawy, które zostały zapłacone. Przy czym istotne jest, że w tym przypadku nie jest wymagana zapłata należności wynikającej z faktury wystawionej przez zagranicznego kontrahenta, lecz zapłata podatku.
  3. Importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a ustawy (objętego procedura uproszczoną w kraju), wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, świadczenia usług, dla których podatnikiem jest ich usługobiorca lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji VAT została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji. W tej sytuacji nie ma warunku zapłaty ani podatku, ani należności.

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca prowadzi działalność handlową polegającą na sprzedaży towarów (eksport) poza granice Unii Europejskiej. Towar będący przedmiotem eksportu jest nabywany u dostawców polskich, jak również innych kontrahentów, którzy posiadają siedzibę poza granicami UE. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności nabywa również usługi od podmiotów z UE, co rozpoznaje dla potrzeb podatku od towarów i usług jako import usług. Wnioskodawca import towarów rozlicza zgodnie z art. 33a ustawy i dokonuje odliczenia podatku w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym od importu towarów. W ramach comiesięcznych rozliczeń podatku VAT na deklaracji VAT-7, Wnioskodawca korzysta ze zwrotu podatku w terminie 25 dni. Wraz z deklaracją składane jest oświadczenie, że wszelkie faktury zakupowe rozliczone po stronie podatku naliczonego zostały zapłacone. Chodzi tutaj zarówno o faktury dokumentujące zakup towarów, import usług oraz import towarów.

Przedmiotem wniosku jest prawo do otrzymania przez Wnioskodawcę zwrotu podatku VAT w terminie 25 dni w przypadku kiedy faktury VAT dotyczące importu usług i importu towarów nie zostaną zapłacone do dnia złożenia deklaracji VAT, w której Wnioskodawca będzie ubiegał się o przyspieszony zwrot podatku.

Należy zaznaczyć, że brak zapłaty za faktury wystawione przez zagranicznych kontrahentów dotyczące importu usług i importu towarów nie przekreślają możliwości ubiegania się o przyspieszony termin zwrotu podatku VAT.

Biorąc pod uwagę brzmienie powołanych przepisów należy ponownie stwierdzić, że w celu uzyskania szybszego zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad należnym, która wynika z deklaracji podatkowej VAT, wykazanej do zwrotu na rachunek bankowy podatnika w terminie 25 dni, konieczne jest zapłacenie w całości należności wynikających z faktur podatnikowi będącemu ich wystawcą, przy uwzględnieniu przepisów art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Warunek ten dotyczy wyłącznie kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych w obrocie krajowym i dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34 ustawy. W przypadku natomiast importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a ustawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca dla zachowania uprawnienia do przyśpieszonego zwrotu nadwyżki podatku VAT, wynikającego z deklaracji podatkowej, wystarczy wykazanie kwoty podatku należnego od tych transakcji we właściwej deklaracji.

Zatem brak zapłaty za faktury wystawione przez zagranicznych kontrahentów na rzecz Wnioskodawcy dotyczące importu usług i importu towarów przy jednoczesnym spełnieniu warunków do prawa do zwrotu podatku VAT w terminie 25 dni, które zostały wymienione w punktach 1- 3 w art. 87 ust. 6 ustawy, nie pozbawia Wnioskodawcy prawa do ubiegania się o taki zwrot w przyspieszonym terminie.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie miał prawo ubiegać się o zwrot podatku VAT w terminie 25 dni w przypadku braku dokonania zapłaty za faktury dotyczące importu usług i importu towarów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj