Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/4512-1091/15/AZ
z 19 lutego 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 grudnia 2015 r. (data wpływu 22 grudnia 2015 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku, sprzedaży działki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2015 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku, sprzedaży działki.

S.sp. z o.o. była właścicielem nieruchomości oznaczonej nr ew. działki 783/6 i 783/4 zabudowanej budynkami należącymi do Spółki.

Na mocy decyzji Starosty z dnia 25 listopada 2014r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej i Decyzji Wojewody z dnia 5 marca 2015 r. zatwierdzony został podział nieruchomości należących do Spółki, w wyniku którego z działki o numerze 783/6 o powierzchni 0,3193 ha zostały wydzielone działki nr 783/10, 783/11 i 783/12, a z działki nr 783/4 o pow. 0,3687 ha zostały wydzielone działki: 783/13, 783/14 i 783/15.

Nowo wydzielone działki oznaczone numerami 783/11 783/13 i 783/14 - stanowią drogę dojazdową do Powiatowej Społecznej Strefy Aktywności Gospodarczej i na mocy w/w decyzji przeszły na własność Gminy Miasta.

Działki 783/10 , 783/12 i 783/15 - stanowią własność spółki S sp. z o.o., z czego działki 783/12 i 783/15 stanowią funkcjonalną całość i są zabudowane budynkami spółki. Działka nr 783/10 o powierzchni 0,0149 ha położona jest poza liniami rozgraniczającymi teren inwestycji drogowej do Powiatowej Społecznej Strefy Aktywności gospodarczej w B. przy ul. P..

Spółka jako właściciel nieruchomości, powołując się na art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych ( Dz. U. 2003 nr 80, poz. 721) wystąpiła do Gminy Miasto B. z wnioskiem o wykup działki nr 783/10, z uwagi na okoliczność, że wskutek dokonanego podziału nieruchomości działka 783/10 została całkowicie odcięta pasem drogowym od pozostałych nieruchomości należących do Spółki, skutkiem czego nie nadaje się do prawidłowego wykorzystania przez Spółkę w prowadzeniu działalności. Uchwałą Rady Miasta B. z dnia 28.05.2015 r. podjęta została decyzja o odpłatnym nabyciu przez Gminę Miasta B. prawa własności nieruchomości gruntowej oznaczonej jako działka nr 783/10 o powierzchni 0,0149 ha. Wartość nieruchomości oszacowana została przez rzeczoznawcę majątkowego na kwotę 16 789 zł. Podana przez rzeczoznawcę wartość nieruchomości nie uwzględnia podatku Vat ani innych opłat i podatków które nabywca będzie zobowiązany ponieść w związku nabyciem nieruchomości. Według „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Miasta B." nieruchomość oznaczona działką nr 783/10 znajduje się w strefie: PU - istniejące tereny przemysłowo usługowe przeznaczone do utrzymania, rozbudowy i kontynuacji, KDD - tereny utrzymania i kontynuacji komunikacji -drogi dojazdowe. W ocenie rzeczoznawcy przedmiotowa nieruchomość ze względu na wielkość nie nadaje się do indywidualnej zabudowy kubaturowej. Działka nr 783/10 może stanowić potencjał komercyjny i zostać wykorzystana jedynie na polepszenia warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej.

Działka nr 783/10 jest działką niezabudowaną. Działka znajduje się na obszarze dla którego Gmina Miasto B. nie posiada prawnie obowiązującego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. Dla działki nr 783/10 nie została także wydana decyzja o warunkach zabudowy (WZ).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż przez Spółkę na rzecz Gminy Miasta B….. nieruchomości działki nr 783/10 o pow. 0,0149 ha podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z obowiązującymi przepisami sprzedaż terenów budowlanych podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w stawce 23%.

Pojęcie terenów budowalnych zdefiniowane zostało w art. art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przez tereny budowlane - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Działka nr 783/10 będące przedmiotem planowanej sprzedaży nie spełnia wynikających z art. 2 pkt 33 - warunków definicji terenu budowlanego, albowiem dla terenu, na którym się znajduje Gmina Miasto B. nie posiada prawnie obowiązującego Planu Zagospodarowania Przestrzennego, a nadto dla działki nr 783/10 nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu.

Mając na uwadze powyższe, sprzedaż działki nr 783/10 jako działki nie będącej działką budowlaną w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegać będzie zwolnieniu z podatku VAT wynikającemu z art. 43 ust. 1 pkt 9 zwolnienia z podatku VATzgodnie z którym to przepisem „zwalania się od podatku VAT dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane". W związku z powyższym Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży wyżej wymienionej działki, jako zwolnionej z podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Należy podkreślić, że zwolnione od podatku od towarów i usług w oparciu o powołany wyżej art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy są dostawy nieruchomości spełniające łącznie 2 warunki, tj.:

  1. przedmiotem dostawy musi być teren niezabudowany,
  2. teren ten nie może spełniać definicji terenu budowlanego, zawartej w art. 2 pkt 33 ustawy.

Stosownie do art. 2 pkt 33 ustawy, tereny budowlane to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o którym mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Treść powyższego artykułu jest zgodna z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen, z którego wynika, że teren budowlany oznacza „każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.

W myśl art. 2 pkt 33 ustawy o VAT cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Należy w tym miejscu nawiązać do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 199, ze zm.), zgodnie z którym ustawa określa:

  1. zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej,
  2. zakres i sposoby postepowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy.

Natomiast art. 4 ust. 1 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym stanowi, że ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuję w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuję w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizacje inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu terenu decydują wiec akty prawa miejscowego – miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza sprzedać niezabudowana działkę oznaczona nr 783/10 o pow. 0,0149 ha. Działka nr 783/10 znajduje się na obszarze dla którego Gmina Miasto B. nie posiada prawnie obowiązującego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. Dla działki nie została także wydana decyzja o warunkach zabudowy ( WZ).

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że jeżeli na dzień sprzedaży działka nr 783/10 o pow. 0,0149 ha nie będzie objęta planem zagospodarowania przestrzennego ani decyzją o warunkach zabudowy, czyli nie będzie stanowiła terenu budowlanego w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, to jej zbycie będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że sprzedaż działki nr 783/10 korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci swoja ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności gdyby w momencie sprzedaży działka była objęta decyzją o warunkach zabudowy lub planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczającym ją pod zabudowę) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj