Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1204/11/BW
z 21 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-1204/11/BW
Data
2012.02.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
najem mieszkań
stawki podatku
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy Spółka prawidłowo zastosuje stawkę 8% do fakturowania usług polegających na odpłatnym udostępnianiu lokalu mieszkalnego (krótkoterminowe zakwaterowanie) dla studentów w okresie od września do czerwca roku następnego?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2011r. (data wpływu 8 listopada 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 lutego 2012r. (data wpływu 15 lutego 2012r.) oraz pismem z dnia 16 lutego 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT 8% do usług polegających na odpłatnym udostępnianiu lokalu mieszkalnego (krótkoterminowe zakwaterowanie) dla studentów w okresie od września do czerwca roku następnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, m.in. w zakresie zastosowania stawki podatku VAT 8% do usług polegających na odpłatnym udostępnianiu lokalu mieszkalnego (krótkoterminowe zakwaterowanie) dla studentów w okresie od września do czerwca roku następnego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 lutego 2012r. (data wpływu do tut. organu 15 lutego 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 24 stycznia 2012r. znak: IBPP2/443-1204/11/BW oraz pismem z dnia 16 lutego 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (spółka jawna) prowadzi działalność gospodarczą głównie w zakresie wykonywania, dostaw i robót instalacji paliwowych stacji paliw, sprzedaży towarów handlowych związanych z instalacjami paliwowymi, klimatyzacyjnymi. Jest czynnym podatnikiem podatku VAT (od 2005 roku, najpierw jako spółka cywilna, a od 2009 roku po przekształceniu jako spółka jawna). Wyżej wymienione – usługi i sprzedaż towarów Wnioskodawca opodatkowuje wg stawki podstawowej, tj. 23%.

W lipcu 2011 roku Wnioskodawca nabył od sp. z o.o. lokal mieszkalny oraz miejsce postojowe. Wyżej wymieniony lokal składa się z pokoju z aneksem kuchennym, pokoju, łazienki i przedpokoju z przylegającym balkonem częściowo zadaszonym (łączna powierzchnia użytkowa lokalu wynosi 52,2 m).

Wnioskodawca zakupił wyposażenie do lokalu (sprzęt AGD, meble, artykuły dekoracyjne). Lokal został wprowadzony do ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy.

Zakupiony lokal znajduje się w bardzo atrakcyjnym miejscu w mieście, w związku z powyższym Wspólniczki zdecydowały, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, odpłatnie udostępnią osobom trzecim w celu zapewnienia pobytu podróżnym (turystom), osobom przebywającym w mieście służbowo (w celach biznesowych, zawodowo), a także innym osobom potrzebującym miejsca czasowego pobytu (studentom, na okres od września do czerwca) zakupiony lokal.

Aktualnie Wnioskodawca wynajmuje lokal osobie, która przebywa w mieście na okres 73 dni (tj. na okres wykonywania swoich obowiązków służbowych). Sporządzono umowę między stronami, w której przewidziano opłatę za użytkowanie lokalu w wysokości 83 zł za dobę. Płatność będzie dokonana w trzech ratach. Za każdą z tych rat Wnioskodawca wystawi fakturę VAT ze stawką 8 %. Wnioskodawca uznał, że świadczone usługi są sklasyfikowane w PKWiU 55 – "usługi związane z zakwaterowaniem".

Po zakończeniu aktualnej umowy Wnioskodawca zamierza odpłatnie udostępniać lokal turystom (pobyty weekendowe), osobom czasowo wykonującym swoje obowiązki służbowe w mieście, a także studentom (umowy trwające maksymalnie od września do czerwca).

Natomiast w piśmie z dnia 8 lutego 2012r. (uzupełnionym pismem z dnia 16 lutego 2012r.) Wnioskodawca stwierdził, iż uważa, że symbol PKWiU 55.90.19 odnosi się do usług polegających na odpłatnym udostępnianiu lokalu mieszkalnego dla studentów w okresie od września do czerwca roku następnego.

W związku z powyższym zadano, m.in., następujące pytanie:

Czy Spółka prawidłowo zastosuje stawkę 8% do fakturowania usług polegających na odpłatnym udostępnianiu lokalu mieszkalnego (krótkoterminowe zakwaterowanie) dla studentów w okresie od września do czerwca roku następnego...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wspólniczek, Spółka prawidłowo zastosuje stawkę 8% do fakturowania usług polegających na odpłatnym udostępnianiu lokalu mieszkalnego dla studentów w okresie od września do czerwca roku następnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /…/.

W myśl art. 5a ww. ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podkreślić należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o VAT jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

W załączniku Nr 3 do ustawy, w poz. 163, wymienione zostały, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55, usługi związane z zakwaterowaniem.

Ponadto w myśl art. 43 ust. 1 pkt 36 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Z ww. przepisu wynika, że zwolnieniu od podatku podlega świadczona na własny rachunek usługa wynajmu lub dzierżawy nieruchomości o charakterze mieszkalnym, co istotne, na cele mieszkaniowe. Zatem przesłanki do zastosowania zwolnienia są następujące:

  • świadczenie usługi na własny rachunek,
  • charakter mieszkalny nieruchomości,
  • mieszkaniowy cel najmu lub dzierżawy.

Zaistnienie wszystkich powyższych przesłanek skutkuje zastosowaniem zwolnienia od podatku. Brak któregokolwiek z powyższych elementów nie pozwala na zastosowanie zwolnienia.

Należy zwrócić uwagę, iż zwolnienie z podatku przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 36 ww. ustawy o VAT dla wynajmu nieruchomości o charakterze mieszkalnym stanowi wyjątek od zasady określonej w art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy, jaką jest opodatkowanie sprzedaży 23% stawką podatku. W związku z tym powinno być interpretowane ściśle, przede wszystkim zgodnie z literalnym brzmieniem wprowadzających je przepisów.

Trzeba także wskazać, że w myśl art. 43 ust. 20 ww. ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 36, nie ma zastosowania do usług wymienionych w poz. 163 załącznika Nr 3 do ustawy, a zatem do usług związanych z zakwaterowaniem, mieszczących się według PKWiU w grupowaniu 55.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w lipcu 2011r. nabył lokal mieszkalny oraz miejsce postojowe. Lokal został wprowadzony do ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy.

Wnioskodawca zdecydował, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, odpłatnie udostępni go osobom trzecim w celu zapewnienia pobytu podróżnym (turystom), osobom przebywającym w mieście służbowo (w celach biznesowych, zawodowo), a także innym osobom potrzebującym miejsca czasowego pobytu (studentom, na okres od września do czerwca) zakupiony lokal.

Aktualnie Wnioskodawca wynajmuje lokal osobie, która przebywa w mieście na okres 73 dni (tj. na okres wykonywania swoich obowiązków służbowych). Sporządzono umowę między stronami, w której przewidziano opłatę za użytkowanie lokalu w wysokości 83 zł za dobę. Wnioskodawca uznał, że przedmiotowe usługa wynajmu jest sklasyfikowana w PKWiU pod symbolem 55 – "Usługi związane z zakwaterowaniem".

Po zakończeniu aktualnej umowy Wnioskodawca zamierza odpłatnie udostępniać lokal turystom (pobyty weekendowe), osobom czasowo wykonującym swoje obowiązki służbowe w Krakowie, a także studentom (umowy trwające maksymalnie od września do czerwca).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania przedmiotowej usługi wynajmu lokalu mieszkalnego studentom na okres od września do czerwca roku następnego.

Z przywołanych wyżej przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, a przede wszystkim art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT wynika, że ustawodawca zwolnił od podatku świadczenie usług w zakresie wynajmowania nieruchomości, po pierwsze o charakterze mieszkalnym, po drugie – na cele mieszkaniowe. Zastosowanie zwolnienia jest więc uzależnione od spełnienia przesłanek dotyczących charakteru wynajmowanego lokalu (lokal mieszkalny) oraz dotyczących przeznaczenia wynajmowanego lokalu (cel mieszkaniowy). W związku z tym zwolnieniu nie podlega wynajem nieruchomości o charakterze mieszkalnym na cel inny niż mieszkaniowy. Przy czym przepis nie uzależnia zastosowania zwolnienia od rodzaju czy formy prawnej podmiotu świadczącego usługę jak i od podmiotu nabywającego tę usługę. Nie odnosi się również do czasu wynajmowania nieruchomości oraz klasyfikacji statystycznych.

O ile identyfikacja istnienia pozostałych elementów nie stanowi problemu, o tyle zwrócić uwagę należy na cel świadczonej usługi. Realizacja celu wynajmu następuje poprzez wykorzystanie lokalu przez najemcę. Celem innym niż mieszkaniowy jest np. cel krótkotrwałego pobytu o charakterze turystycznym bądź biznesowym. Takie cele realizowane są m.in. przez hotele, pensjonaty, pokoje do wynajęcia dla turystów bądź biznesmenów. Cel mieszkaniowy nie jest związany chwilowym pobytem, ale z zamieszkaniem, więc stałym interesem życiowym osoby wynajmującej lokal mieszkalny.

Tak więc, w przypadku kiedy najemcą nie jest podróżny (turysta), biznesmen, kuracjusz ani osoba przebywająca służbowo na danym terenie (rejonie) a cel wynajęcia nieruchomości mieszkalnej będzie związany ze stałym interesem życiowym, wówczas w takim przypadku podmiot świadczący na własny rachunek usługę wynajmu, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy korzysta ze zwolnienia podatkowego.

Jednocześnie jednak ustawodawca, przywołanym wcześniej, przepisem art. 43 ust. 20 ustawy o VAT wyłączył ze zwolnienia przewidzianego przepisem art. 43 ust. 1 pkt 36 tej ustawy świadczenie usług w zakresie zakwaterowania, objętych PKWiU 55. Usługi te, jako wymienione w poz. 163 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT, podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 tej ustawy.

W przedmiotowej sprawie, świadczone przez Wnioskodawcę usługi wynajmu lokalu mieszkalnego studentom na okres od września do czerwca roku nastepnego, zostały przez niego uznane za usługi w zakresie zakwaterowania, mieszczące się w grupowaniu 55 PKWiU.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz przywołany wyżej stan prawny należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy usługi, których dotyczy zapytanie Wnioskodawcy, faktycznie należy klasyfikować według PKWiU do grupowania 55 jako usługi w zakresie zakwaterowania, wówczas podlegają one opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, w związku z poz. 163 załącznika Nr 3 do tej ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za prawidłowe.

Należy jednocześnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonej przez niego usługi według PKWiU. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji świadczonej przez Wnioskodawcę usługi według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanej usługi, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż poruszona w przedmiotowym wniosku kwestia dotycząca prawidłowości zastosowania stawki podatku VAT 8% do usług polegających na odpłatnym udostępnianiu osobie fizycznej lokalu mieszkalnego, na 73-dniowy pobyt w celach zawodowo-biznesowych jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj