Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1261/11/BW
z 23 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-1261/11/BW
Data
2012.02.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
roboty budowlane


Istota interpretacji
Czy inwestorowi (Gminie) przysługuje możliwość odliczenia podatku od inwestycji związanej z budową lokali socjalnych, które będą wynajmowane na cele mieszkaniowe?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2011r. (data wpływu do tut. organu 29 listopada 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 lutego 2012r. (data wpływu 21 lutego 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków inwestycyjnych związanych z budową lokali socjalnych, które będą wynajmowane na cele mieszkaniowe – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2011r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 21 lutego 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, m.in. w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków inwestycyjnych związanych z budową lokali socjalnych, które będą wynajmowane na cele mieszkaniowe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Gmina) zamierza realizować inwestycję polegającą na budowie jednego zespołu budynku mieszkalnego wielorodzinnego z przeznaczeniem na lokale socjalne wraz z infrastrukturą techniczną i elementami zagospodarowania terenu przy budynkach na działce o nr ewid. 765/2, przewidywana data rozpoczęcia realizacji to maj 2012 a zakończenia 2013. Łączna powierzchnia użytkowa tworzonych w ramach przedsięwzięcia lokali socjalnych wraz z pomieszczeniem przynależnym wynosi 362,58 m2, w tym 12 lokali mieszkalnych o następujących parametrach:

  • mieszkania M1 – 4 szt. o pow. 17,46 m2 każde,
  • mieszkania M2 – 4 szt. o pow. 21,42 m2 każde,
  • mieszkania M3 – 2 szt. o pow. 44,27 m2 każde,
  • mieszkania M4 – 2 szt. o pow. 42,26 m2 każde

oraz wspólne pomieszczenie gospodarcze o pow. 35 m2.

W ramach inwestycji planowane są nas następujące rodzaje robót:

  1. prace budowlane,
  2. wewnętrzne instalacje sanitarne,
  3. wewnętrzne instalacje elektryczne,
  4. zagospodarowanie terenu,
  5. przyłącz kanalizacji sanitarnej, wodny i energetyczny,
  6. nadzór nad poszczególnymi rodzajami robót.

Lokale te będą służyły jako mieszkaniowy zasób gminy i będą wynajmowane jako mieszkania dla najemców z terenu gminy odpłatnie według stawek określonych w zarządzeniu burmistrza. Budynek po wykonaniu robót budowlanych i instalacyjnych według rozporządzenia w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych będzie kwalifikowany do grupy 1122 „Budynki o trzech i więcej mieszkaniach".

Roboty związane z zagospodarowaniem terenu zgodnie z kosztorysem inwestorskim będą polegały na robotach w zakresie kształtowania terenów zielonych (odnowienie terenu oraz trawników, wykonanie nowych trawników), roboty w zakresie różnych nawierzchni i wykończeniowe w zakresie obiektów budowlanych (droga, parking, chodniki, montaż wyposażenia placu zabaw i małej architektury).

W ramach realizacji zdania gmina zamierza ogłosić przetarg na wykonanie robót związanych z budową budynku oraz infrastrukturą i zagospodarowaniem terenu dlatego zastanawia się z jaką stawką podatku VAT winny być opodatkowane przedmiotowe roboty.

Przetarg będzie organizowany na zadanie „Budowa jednego zespołu budynku mieszkalnego wielorodzinnego z przeznaczeniem na lokale socjalne, infrastrukturę techniczną, elementy zagospodarowania terenu przy budynkach" jako całość inwestycji, natomiast nadzory na poszczególnymi robotami będą zawierane z inspektorami nadzoru w zakresie specjalności z poszczególnych dziedzin.

Celem doprecyzowania Wnioskodawca wyjaśnia, że w związku z budową. złożył wniosek do Banku Gospodarstwa Krajowego o udzielenie finansowego wsparcia na tworzenie lokali socjalnych z możliwością uzyskania wsparcia w wysokości 30% wartości inwestycji, jest to program rządowy pn. "Program wsparcia budownictwa socjalnego ze środków Funduszu Dopłat”. Celem programu finansowego wsparcia w zakresie tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych jest zwiększenie zasobu lokali oraz pomieszczeń służących zaspokajaniu potrzeb osób najuboższych. Obsługa programu została powierzona Bankowi Gospodarstwa Krajowego. Program jest realizowany na podstawie ustawy z dn. 8 grudnia 2006r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni, domów dla bezdomnych (Dz. U. nr 251, poz. 1844).

Natomiast w piśmie z dnia 21 lutego 2012r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

  1. przedmiotowe lokale socjalne nie będą przedmiotem świadczenia usług sklasyfikowanych wg PKWiU 2008 w grupowaniu 55 „usługi związane z zakwaterowaniem”
  2. lokale przeznaczone będą na wynajem na cele mieszkaniowe bowiem celem budowanych lokali socjalnych jest zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych dla mieszkańców z terenu gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 2):

Czy inwestorowi (Gminie) przysługuje możliwość odliczenia podatku od inwestycji związanej z budową lokali socjalnych, które będą wynajmowane na cele mieszkaniowe...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Budynki socjalne, które powstaną w ramach realizowanego zadania będą wynajmowane na cele mieszkaniowe, a usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe zgodnie z art. 43 ust. pkt 36 są zwolnione od podatku dlatego Gminie nie przysługuje możliwość odliczenia podatku od inwestycji związanej z budową lokali socjalnych, które będą wynajmowane na cele mieszkaniowe. Podatnikowi przysługuje bowiem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. l) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, w zakresie objętym pytaniem nr 2, uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również wskazać, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Gmina) zamierza realizować inwestycję polegającą na budowie jednego zespołu budynku mieszkalnego wielorodzinnego z przeznaczeniem na lokale socjalne wraz z infrastrukturą techniczną i elementami zagospodarowania terenu przy budynkach. Przewidywana data rozpoczęcia realizacji to maj 2012r. a zakończenia 2013r. Łączna powierzchnia użytkowa tworzonych w ramach przedsięwzięcia lokali socjalnych wraz z pomieszczeniem przynależnym wynosi 362,58 m2, w tym 12 lokali mieszkalnych o następujących parametrach:

  • mieszkania M1 – 4 szt. o pow. 17,46 m2 każde,
  • mieszkania M2 – 4 szt. o pow. 21,42 m2 każde,
  • mieszkania M3 – 2 szt. o pow. 44,27 m2 każde,
  • mieszkania M4 – 2 szt. o pow. 42,26 m2 każde

oraz wspólne pomieszczenie gospodarcze o pow. 35 m2.

Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowy budynek po wykonaniu robót budowlanych i instalacyjnych według rozporządzenia w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych będzie kwalifikowany do grupy 1122 „Budynki o trzech i więcej mieszkaniach".

Wnioskodawca wskazał też, że lokale (znajdujące się w tym budynku) będą służyły jako mieszkaniowy zasób gminy i będą wynajmowane jako mieszkania dla najemców z terenu gminy odpłatnie według stawek określonych w zarządzeniu burmistrza.

Ponadto w piśmie z dnia 21 lutego 2012r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

  1. przedmiotowe lokale socjalne nie będą przedmiotem świadczenia usług sklasyfikowanych wg PKWiU 2008 w grupowaniu 55 „usługi związane z zakwaterowaniem”
  2. lokale przeznaczone będą na wynajem na cele mieszkaniowe bowiem celem budowanych lokali socjalnych jest zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych dla mieszkańców z terenu gminy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy ma on prawo do odliczenia podatku od wydatków inwestycyjnych związanych z budową lokali socjalnych, które będą wynajmowane na cele mieszkaniowe.

Odnosząc się do powyższej kwestii należy wskazać, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Natomiast, w myśl art. 43 ust. 20 ww. ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 36, nie ma zastosowania do usług wymienionych w poz. 163 załącznika Nr 3 do ustawy, a zatem do usług związanych z zakwaterowaniem, mieszczących się według PKWiU w grupowaniu 55.

Z przywołanych wyżej przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, a przede wszystkim art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT wynika, że ustawodawca zwolnił od podatku świadczenie usług w zakresie wynajmowania nieruchomości, po pierwsze o charakterze mieszkalnym, po drugie – na cele mieszkaniowe. Zastosowanie zwolnienia jest więc uzależnione od spełnienia przesłanek dotyczących charakteru wynajmowanego lokalu (lokal mieszkalny) oraz dotyczących przeznaczenia wynajmowanego lokalu (cel mieszkaniowy). W związku z tym zwolnieniu nie podlega wynajem nieruchomości o charakterze mieszkalnym na cel inny niż mieszkaniowy. Przy czym przepis nie uzależnia zastosowania zwolnienia od rodzaju czy formy prawnej podmiotu świadczącego usługę jak i od podmiotu nabywającego tę usługę. Nie odnosi się również do czasu wynajmowania nieruchomości oraz klasyfikacji statystycznych.

O ile identyfikacja istnienia pozostałych elementów nie stanowi problemu, o tyle zwrócić uwagę należy na cel świadczonej usługi. Realizacja celu wynajmu następuje poprzez wykorzystanie lokalu przez najemcę. Celem innym niż mieszkaniowy jest np. cel krótkotrwałego pobytu o charakterze turystycznym bądź biznesowym. Takie cele realizowane są m.in. przez hotele, pensjonaty, pokoje do wynajęcia dla turystów bądź biznesmenów. Cel mieszkaniowy nie jest związany chwilowym pobytem, ale z zamieszkaniem, więc stałym interesem życiowym osoby wynajmującej lokal mieszkalny.

Tak więc, w przypadku kiedy najemcą nie jest podróżny (turysta), biznesmen, kuracjusz ani osoba przebywająca służbowo na danym terenie (rejonie) a cel wynajęcia nieruchomości mieszkalnej będzie związany ze stałym interesem życiowym, wówczas w takim przypadku podmiot świadczący na własny rachunek usługę wynajmu, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, korzysta ze zwolnienia podatkowego.

Jednocześnie jednak ustawodawca, przywołanym wcześniej, przepisem art. 43 ust. 20 ustawy o VAT wyłączył ze zwolnienia przewidzianego przepisem art. 43 ust. 1 pkt 36 tej ustawy świadczenie usług w zakresie zakwaterowania, objętych PKWiU 55. Usługi te, jako wymienione w poz. 163 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT, podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 tej ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy lokale socjalne (do których odnosi się przedstawione we wniosku pytanie) przeznaczone będą na wynajem na cele mieszkaniowe bowiem celem budowanych lokali socjalnych jest zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych dla mieszkańców z terenu gminy, przy czym przedmiotowe lokale socjalne nie będą przedmiotem świadczenia usług sklasyfikowanych wg PKWiU 2008 w grupowaniu 55 „Usługi związane z zakwaterowaniem”.

Z powyższego wynika więc, że przedmiotowe lokale socjalne będą wykorzystywane dla wykonywania czynności zwolnionej od podatku od towarów i usług, na podstawie wskazanego powyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT. Skoro tak, to w świetle przywołanego wcześniej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nie podlega odliczeniu podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług w celu realizacji ww. inwestycji związanej z budową przedmiotowych lokali socjalnych.

W tym stanie rzeczy, mając na uwadze wyżej powołane przepisy prawa, stanowisko Wnioskodawcy, iż nie przysługuje mu możliwość odliczenia podatku od inwestycji związanej z budową lokali socjalnych, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w sytuacji zmiany jakiegokolwiek elementu przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego lub stanu prawnego.

Tut. organ pragnie ponadto zauważyć, iż poruszona przedmiotowym wniosku kwestia objęta pytaniem oznaczonym nr 1, będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj