Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-2-2/4511-217/16/MM
z 11 kwietnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 15 stycznia 2016 r. (data otrzymania 18 stycznia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie:

  • możliwości zakwalifikowania opisanego przedsięwzięcia jako konkursu – jest prawidłowe,
  • określenia podmiotu będącego płatnikiem z tytułu otrzymania nagród przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2016 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości zakwalifikowania opisanego przedsięwzięcia jako konkursu oraz określenia podmiotu będącego płatnikiem z tytułu otrzymania nagród przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będący spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (zwany dalej Wnioskodawcą lub Spółką) w głównej mierze zajmuje się opracowywaniem i komercyjnym wdrażaniem technologii dla suplementów diety oraz produktów kosmetycznych i farmaceutycznych. W celu promowania i rozpowszechniania wiedzy dotyczącej zasad oraz korzyści związanych z suplementacją i stosowaniem swoich produktów oraz wzrostu ich sprzedaży, Spółka zamierza zlecić firmie (zwanej dalej agencją marketingową), która świadczy na jej rzecz usługi marketingowe, zorganizowanie konkursu dla farmaceutów. Oznacza to, że agencja marketingowa odpowiadać będzie za przygotowanie i przeprowadzenie konkursu, w tym za wydanie nagród. Wnioskodawca zaś wystąpi w roli Sponsora konkursu. W związku z tym Wnioskodawca zwróci agencji kwotę stanowiącą wartość nagród. Konkurs skierowany będzie wyłącznie do osób fizycznych o wykształceniu farmaceutycznym, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, albo wykonujących dane czynności na podstawie łączącej je z apteką umowy cywilnoprawnej lub w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. W konkursie nie będą mogli uczestniczyć zarówno pracownicy Organizatora, jak i pracownicy Sponsora. Zgodnie z regulaminem, konkurs o ustalonej nazwie realizowany będzie w określonych okresach rozliczeniowych, składać się będzie z dwóch etapów i polegać będzie na nagrodzeniu tych osób zaangażowanych w dystrybucję opracowanych przez Wnioskodawcę produktów, którzy wykażą najlepszą wiedzę i znajomość z zakresu zagadnień dotyczących suplementacji i stosowania określonych produktów. W I etapie konkursu przyznawane będą Uczestnikom punkty z tytułu sprzedaży produktów Sponsora na rzecz klientów detalicznych aptek według wartości punktowej określonej w regulaminie. W regulaminie wskazana zostanie również ilość osób, która uzyskawszy w I etapie konkursu w danym okresie rozliczeniowym największą ilość punktów (jednocześnie nie mniejszą niż ilość punktów wskazana w regulaminie) może zostać zakwalifikowana do II etapu. Podczas II etapu farmaceuci odpowiadać będą na pytanie konkursowe dostępne na platformie, której są użytkownikami. W regulaminie wskazana zostanie ilość osób, która jako pierwsza udzielając prawidłowej odpowiedzi na nie, uprawniona będzie do otrzymania nagrody. Organizator konkursu powoła komisję konkursową. Komisja ta wyłoni określoną w regulaminie liczbę laureatów, tj. tych którzy zgromadzą największą liczbę punktów w I etapie konkursu i odpowiedzą prawidłowo na wszelkie pytania konkursowe w II etapie konkursu. Pierwsze miejsce przypadnie osobie, która zgromadzi największą liczbę punktów w I etapie oraz jako pierwsza udzieli prawidłowych odpowiedzi na wszystkie pytania konkursowe II etapu. Nagrody, w postaci kart przedpłaconych o wartości odpowiadającej liczbie punktów zgromadzonych w I etapie konkursu, zostaną dostarczone do laureatów konkursu za pośrednictwem Organizatora.

W związku z powyższym zdarzeniem zadano następujące pytania.

  1. Czy opisane przedsięwzięcie można zaklasyfikować jako konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy płatnikiem 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z otrzymaniem przez laureatów nagród, bez względu na ich status, tj. bez względu na to, czy są oni pracownikami apteki, zatrudnionymi na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej czy też osobami, które wykonują na rzecz apteki czynności w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej jest Organizator konkursu?

Ad. 1.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – od uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia „konkurs”, brak jest również legalnej definicji tego terminu w obowiązującym systemie prawnym. Zatem w celu określenia znaczenia przedmiotowego pojęcia zasadne jest zastosowanie wykładni językowej.

Przykładowo zgodnie z definicją słownikową zawartą w Słowniku Języka Polskiego pod redakcją W. Doroszewskiego, konkurs to impreza, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac. Z kolei w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego pod redakcją S. Dubisza konkurs został zdefiniowany jako przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym lub sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami. Warto również przytoczyć definicję z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego pod redakcją B. Dunaja, zgodnie z którą konkurs to impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród.

Z powyższych definicji wynika, że dane przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeżeli zawiera w sobie element rywalizacji, którego przejawem jest nagradzanie najlepszych uczestników. Z kolei z formułowanej przez organy podatkowe i orzecznictwo sądowe definicji, wynika, że o konkursowym charakterze przedsięwzięcia świadczy: istnienie regulaminu konkursu określającego nazwę, organizatora i uczestników konkursu, nagrody, zasady wyboru zwycięzców, wyłonienie zwycięzców na drodze wzajemnej rywalizacji w stopniu pozwalającym na nagrodzenie najlepszych uczestników, wskazanie osób odpowiedzialnych za prawidłowy i zgodny z regulaminem przebieg akcji oraz wydanie nagród.

Odnosząc powyższe do opisu zdarzenia przyszłego, należy podkreślić, że przedsięwzięcie, którego Sponsorem jest Wnioskodawca posiada wszystkie elementy przedmiotowo istotne dla konkursu, mianowicie:

  • przeprowadzane będzie w oparciu o zaakceptowany przez uczestników regulamin, który określa zarówno nazwę konkursu, Organizatora i Sponsora konkursu oraz nagrody,
  • zgodnie z regulaminem, skierowane będzie do konkretnego grona adresatów, do którego należą osoby bezpośrednio zaangażowane w dystrybucję produktów, opracowanych przez Sponsora. Jednocześnie bazując na ugruntowanym w tym względzie orzecznictwie, zaznaczyć należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają żadnych ograniczeń co do grona odbiorców. Zatem konkurs może być adresowany do określonej grupy, np. abonentów danej sieci komórkowej, posiadaczy określonych rzeczy, czy też do osób w określonym wieku, itp. Tym samym nie ma też powodów, aby grupy takiej nie mogły stanowić osoby zaangażowane w bezpośrednią sprzedaż produktów Sponsora,
  • pomiędzy uczestnikami konkursu wystąpią elementy rywalizacji i współzawodnictwa tj.:
    • na otrzymanie nagrody będą miały szansę tylko te osoby, które zbiorą jak największą liczbę punktów przyznawanych za poszczególne transakcje sprzedaży produktów (jednocześnie nie mniejszą niż ilość punktów wskazana w regulaminie), ponadto
    • uczestnicy konkursu nie będą mieli zagwarantowanej wygranej po spełnieniu kryterium osiągnięcia określonej liczby punktów – dodatkowo w celu uzyskania nagrody będą musieli wykazać się wiedzą, dotyczącą zasad oraz korzyści związanych z suplementacją i stosowaniem niektórych produktów. Innymi słowy, zaangażowanie uczestnika w dystrybucję produktów będzie warunkowało udział w konkursie, ale nie będzie gwarantowało otrzymania wygranej,
  • zwycięzca oraz laureaci wyłonieni zostaną przez komisję konkursową, powołaną przez Organizatora na podstawie kryterium ilości uzyskanych punktów z tytułu sprzedaży produktów oraz kryterium wiedzy o produktach. Zadaniem komisji będzie nadzór nad prawidłowym przebiegiem konkursu, wyłonienie zwycięzców oraz rozpatrywanie ewentualnych reklamacji, zgłoszonych przez uczestników.
  • konkurs posiadał będzie również normy czasowe tj. realizowany będzie w określonych okresach rozliczeniowych.


Ponadto, jak wynika z uzasadnień do wyroków WSA w Warszawie z 27 marca 2014 r. sygn. akt III SA/Wa 2536/13, WSA w Warszawie z 3 grudnia 2014 r. sygn. akt III SA/Wa 1114/14, WSA w Warszawie z 13 listopada 2013 r. sygn. akt III SA/Wa 999/13, WSA we Wrocławiu z 7 maja 2015 r. sygn. akt I SA/Wr 303/15 tego typu przedsięwzięciom nie należy przypisywać charakteru programów motywacyjnych. Nie można też twierdzić, że występowanie elementu motywacyjnego podczas ich realizacji pozbawia je charakteru konkursu lub też, że ich organizowanie stanowi dodatkową gratyfikację (premię) za dobrze wykonaną pracę, a nie wygraną w konkursie.

Programy motywacyjne, wprowadzane w celu zintegrowania pracowników, poprawy atmosfery i wydajności pracy są elementem polityki zarządzania kapitałem ludzkim w relacji pracodawca – pracownicy. W przypadku akcji opisanych w przedmiotowym wniosku tego typu relacja nie będzie zachodzić, gdyż uczestników konkursu nie będzie łączyć ani z Organizatorem ani Sponsorem żaden stosunek pracy. Nie powinno zatem ulegać wątpliwości, że znaczenie drugorzędne dla oceny charakteru opisanych we wniosku wygranych będzie miała zbieżność celu, stawianego laureatom tych konkursów przez ich pracodawcę tj. maksymalizacji wolumenu sprzedaży produktów z celem, dla którego obok promowania i rozpowszechniania wiedzy dotyczącej suplementów, kosmetyków oraz innych produktów farmaceutycznych organizowane będą konkursy, sponsorowane przez Wnioskodawcę. Z punktu widzenia podatników, tj. laureatów, otrzymają oni nagrody w konkursie. Ponadto programy motywacyjne tworzone są dla konkretnego podmiotu, przy uwzględnieniu jego kultury organizacji, środowiska pracy itp. Podkreślić zatem należy, że w przypadku przedmiotowej akcji zasady konkursy nie będą tworzone w oparciu o analizę czynników występujących w aptekach. Co więcej, wystąpienie czynnika motywacyjnego polegającego na zachęceniu potencjalnych uczestników akcji do spełnienia warunków umożliwiających wzięcie w niej udziału, nie stanowi przesłanki do odmawiania tym przedsięwzięciom charakteru konkursów w sytuacji, w której spełnione są wszelkie niezbędne warunki formalne dla takiej kwalifikacji. Jako przykład można wskazać konkursy na najlepszą pracę magisterską, projekt, opracowanie, najlepszy staż itp. Ustawodawca nie uzależnia bowiem zastosowania normy z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od spełniania dodatkowych warunków dotyczących np. występowania bądź braku elementów motywacyjnych. Przepis ten odnosi się do opodatkowania konkursów bez różnicowania ich względem siebie. W konsekwencji, występowanie elementów motywujących uczestników do określonych zachowań jest kwestią poboczną i w żaden sposób nie zmienia faktu, że nadal mamy do czynienia z konkursem w językowym znaczeniu. Wobec tego nie można przedsięwzięciu, przedstawionemu w opisie zdarzenia przyszłego odmówić charakteru konkursu, tym bardziej, że element motywacyjny wystąpi w nim jedynie przy określaniu osób kwalifikujących się do rywalizacji o nagrodę w ramach konkursu wiedzy na temat stosowania niektórych produktów i przy określaniu kwoty, na jaką opiewać będzie nagroda. Nie można też utożsamiać opisanej we wniosku wygranej z dodatkową gratyfikacją (premią) za dobre wyniki sprzedaży oraz zachętą do ich zwiększania, ponieważ zgodnie z opisanym regulaminem dobre wyniki nie będą gwarantowały nagrody, a jedynie warunkować będą udział w dalszych etapach konkursu. Co więcej, mimo że przedmiotowe przedsięwzięcie w jakimś stopniu będzie prowadzić do nagradzania postaw dotyczących pracy oraz zadań, wykonywanych przez laureatów konkursu na rzecz aptek, tym niemniej Organizatorem i Sponsorem przedsięwzięcia będą podmioty, których z uczestnikami konkursu nie będzie łączył żaden stosunek pracy, ani stosunek cywilnoprawny.

Wobec powyższego, Spółka stoi na stanowisku, że przedsięwzięcie, którego jest sponsorem może zostać zaklasyfikowane jako konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – opodatkowaniu podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei art. 10 cytowanej ustawy zawiera katalog źródeł przychodów, który obejmuje m.in. przychody ze stosunku pracy, przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychody z innych źródeł.

I tak zgodnie z art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Natomiast w myśl art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – za przychód z pozarolnicze] działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – stanowi, że za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W ocenie Spółki nie sposób uznać, że przedmiotowe nagrody będą podlegały opodatkowaniu na zasadach przewidzianych dla świadczeń związanych ze źródłami przychodu, o którym mowa w art. 12 i art. 14., gdyż wzięcie udziału w konkursie nie wynika z łączących Organizatora lub Sponsora z uczestnikami konkursu stosunków pracy, czy też umów o współpracy w ramach prowadzonej przez te osoby działalności gospodarczej, ale z odrębnego regulaminu konkursu. Brak istnienia związku wygranych z tymi źródłami implikuje zasadność ich uznania za przychód z innego źródła.

Tym samym, przy uwzględnieniu argumentów przedstawionych w stanowisku do pyt. nr 1, świadczących o tym, że przedmiotowe przedsięwzięcie jest konkursem, do opodatkowania opisanych nagród zastosowanie znajdzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z którym – z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Brzmienie tego przepisu potwierdza, że ustawodawca nie przewiduje odrębnego trybu rozliczania podatku od wygranych w konkursach uzależnionego od statusu uczestnika, w szczególności nie nakazuje odrębnego opodatkowania nagrody otrzymanej z tytułu zwycięstwa w konkursie związanym z prowadzoną przez uczestnika działalnością gospodarczą.

Kwestie dotyczące obowiązków płatnika w zakresie przedmiotowych nagród regulują przepisy art. 41 i 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W omawianym przypadku właściwe zdefiniowanie płatnika jest o tyle istotne, że to właśnie na nim ciąży obowiązek pobrania od wygranych w konkursach zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych m.in. z tytułów określonych w 30 ust. 1 pkt 2 tj. z tytułu wygranych w konkursach. Również w kontekście tego przepisu podkreślenia wymaga fakt, że nie przewidziano żadnego odstępstwa od obowiązków płatnika w przypadku wydawania nagród osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą. Gdyby bowiem ustawodawca zamierzał zwolnić podatnika z takiego obowiązku wówczas zastosowałby analogiczną konstrukcję jak w przypadku rozwiązania przewidzianego w art. 41 ust. 2.

Na mocy art. 42 ust.1 i ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – płatnicy, o których mowa powyżej przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) oraz przesyłają roczne deklaracje według ustalonego wzoru (PIT-8AR) – do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Jak wynika z art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w razie gdy przedmiotem wygranej w konkursie nie są pieniądze, zwycięzca (laureat) ma obowiązek wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku – jeszcze przed udostępnieniem nagrody. Z przepisów wynika zatem, że płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego jest podmiot, który dokonuje świadczenia, stawia do dyspozycji podatnika pieniądze lub wartości pieniężne.

Podkreślić należy, że płatnikami są takie podmioty, które w momencie powstania zobowiązania podatkowego dysponują środkami finansowymi podatnika lub dokonują czynności związanych z operacjami na jego majątku. W omawianym przypadku podmiotem dokonującym wypłaty nagród będzie Organizator konkursu. Z regulaminu będzie wynikało, że jest nim agencja marketingowa – co oznacza, że to pomiędzy tym podmiotem a osobami uprawnionymi do otrzymania nagród będzie istniała więź zobowiązaniowa.

W świetle powyższego, Spółka stoi na stanowisku, że Organizator jako stawiający do dyspozycji laureatów nagrody w postaci kart przedpłaconych będzie płatnikiem i w związku z tym to na nim ciążył będzie obowiązek pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego zarówno w przypadku nagród wręczanych osobom zatrudnionym w aptekach na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej czy też współpracujących z aptekami w ramach wykonywanej przez siebie działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest częściowo prawidłowe a częściowo nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w zakresie możliwości zakwalifikowania opisanego przedsięwzięcia jako konkursu oraz określenia podmiotu będącego płatnikiem z tytułu otrzymania nagród przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Ocena stanowiska w zakresie obowiązków płatnika związanych z przyznaniem nagród osobom fizycznym prowadzącym pozarolniczą działalności gospodarczą została zawarta w odrębnej interpretacji.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) – opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy – przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy – źródeł przychodów są inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy – za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użyte w ww. przepisie sformułowanie „w szczególności” świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, a zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy – ryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Z przedstawionego we wniosku zdarzania wynika, że Wnioskodawca w celu promowania i rozpowszechniania wiedzy dotyczącej zasad oraz korzyści związanych z suplementacją i stosowaniem swoich produktów oraz wzrostu ich sprzedaży zamierza zlecić agencji marketingowej zorganizowanie konkursu dla farmaceutów. Konkurs będzie skierowany wyłącznie do osób fizycznych o wykształceniu farmaceutycznym, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę albo wykonujących dane czynności na podstawie łączącej je z apteka umowy cywilnoprawnej lub w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. W konkursie nie będą mogli uczestniczyć zarówno pracownicy agencji marketingowej, jak i pracownicy Wnioskodawcy. Zgodnie z regulaminem, konkurs o ustalonej nazwie realizowany będzie w określonych okresach rozliczeniowych, składać się będzie z dwóch etapów i polegać będzie na nagrodzeniu tych osób zaangażowanych w dystrybucję opracowanych przez Wnioskodawcę produktów, którzy wykażą najlepszą wiedzę i znajomość z zakresu zagadnień dotyczących suplementacji i stosowania określonych produktów. W I etapie konkursu przyznawane będą Uczestnikom punkty z tytułu sprzedaży produktów Wnioskodawcy na rzecz klientów detalicznych aptek według wartości punktowej określonej w regulaminie. W regulaminie wskazana zostanie również ilość osób, która uzyskawszy w I etapie konkursu w danym okresie rozliczeniowym największą ilość punktów (jednocześnie nie mniejszą niż ilość punktów wskazana w regulaminie) może zostać zakwalifikowana do II etapu. Podczas II etapu farmaceuci odpowiadać będą na pytanie konkursowe dostępne na platformie, której są użytkownikami. W regulaminie wskazana zostanie ilość osób, która jako pierwsza udzielając prawidłowej odpowiedzi na nie, uprawniona będzie do otrzymania nagrody. Agencja marketingowa powoła komisję konkursową. Komisja ta wyłoni określoną w regulaminie liczbę laureatów, tj. tych którzy zgromadzą największą liczbę punktów w I etapie konkursu i odpowiedzą prawidłowo na wszelkie pytania konkursowe w II etapie konkursu. Pierwsze miejsce przypadnie osobie, która zgromadzi największą liczbę punktów w I etapie oraz jako pierwsza udzieli prawidłowych odpowiedzi na wszystkie pytania konkursowe II etapu. Nagrody, w postaci kart przedpłaconych o wartości odpowiadającej liczbie punktów zgromadzonych w I etapie konkursu, zostaną dostarczone do laureatów konkursu za pośrednictwem agencji marketingowej.

Odnosząc się do przedstawionego zdarzenia, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy przedsięwzięcie organizowane przez Wnioskodawcę stanowi konkurs w rozumieniu ustawy. W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że „(…) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN „konkurs” jest to impreza, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach itp.

Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że w przedsięwzięciu, które organizuje Wnioskodawca wystąpią elementy niezbędne do uznania go za konkurs, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uczestnicy konkursu będą pomiędzy sobą rywalizować w ilości sprzedanych produktów oraz w zakresie wiedzy o produktach a konkurs będzie prowadził do wyłonienia laureatów, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie konkursu. W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

W konsekwencji powyższego stwierdzenia, po stronie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z tytułu otrzymanych w ramach konkursu nagród, powstanie przychód z innych źródeł, od którego płatnik będzie zobowiązany pobrać 10% zryczałtowany podatek dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy – jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 – nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy – płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ustawy).

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi na kim będą ciążyć obowiązki płatnika skoro konkurs na zlecenie Wnioskodawcy organizowany będzie przez agencję marketingową.

Przedstawiające we wniosku zdarzenie przyszłe Wnioskodawca wskazał, że zleci agencji marketingowej, która świadczy usługi marketingowe na rzecz Wnioskodawcy, zorganizowanie konkursu dla farmaceutów. Agencja marketingowa odpowiadać będzie za przygotowanie i przeprowadzenie konkursu, w tym za wydane nagród. Wnioskodawca natomiast wystąpi w roli sponsora konkursu, ponieważ zwróci agencji kwotę stanowiącą wartość nagród.

Zdaniem Wnioskodawcy obowiązki płatnika będą ciążyć na agencji marketingowej, która będzie stawiać do dyspozycji laureatów konkursu nagrody.

Jednakże z przedstawionym stanowiskiem Wnioskodawcy nie można się zgodzić.

Należy podkreślić, że żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi, że przekazanie świadczenia (w tym przypadku przekazanie nagrody, przekazanie jej własności) powinno nastąpić bezpośrednio przez podmiot, który jest płatnikiem. Płatnikiem jest bowiem podmiot, który organizuje dane przedsięwzięcie i ponosi ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród.

Z treści wniosku w sposób jednoznaczny wynika, że organizatorem konkursu będzie Wnioskodawca, ponieważ to Wnioskodawca planuje zorganizowanie konkursu i poniesie ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród. Natomiast agencja marketingowa będzie działać na rzecz Wnioskodawcy.

Fakt, że agencja marketingowa zajmie się kompleksową obsługą planowanego przedsięwzięcia nie czyni z niej świadczeniodawcy przekazywanych dla uczestników konkursu nagród. Takim świadczeniodawcą jest Wnioskodawca, gdyż to on finansuje nagrody i to on – jak sam to podkreślił we wniosku – zleci agencji marketingowej, która świadczy na jego rzecz usługi, zorganizowanie konkursu.

Powyższego wyjaśnienia nie zmieni okoliczność, że z regulaminu będzie wynikało, że agencja marketingowa jako organizator konkursu będzie podmiotem dokonującym wypłaty nagród. Należy bowiem podkreślić, że obowiązku płatnika wynikającego z przepisu ustawy, nie można przenieść na inny podmiot w drodze umowy cywilnoprawnej (w tym regulaminu konkursu).

W rezultacie to Wnioskodawca a nie agencja marketingowa będzie pełnił funkcję płatnika 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od nagród przekazywanych laureatom konkursu będącymi osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej.

W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

W odniesieniu do przywołanych przez Wnioskodawcę wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) – w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj