Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-225/12-6/RG
z 20 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-225/12-6/RG
Data
2012.06.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenia od podatku
podatnik
projekt


Istota interpretacji
Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane regulacje należy stwierdzić, że jeżeli nabywane w ramach projektu towary i usługi, bez względu na źródło finansowania (dotacja czy wkład własny przedsiębiorcy), mają związek z czynnościami opodatkowanymi – usługami doradztwa, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia w pełnej wysokości kwoty podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu związanego z usługami doradztwa, o ile nie zachodzą ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.Wobec powyższego, oceniając stanowisko Wnioskodawcy, w którym wskazano, iż „prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w 100% ale w odniesieniu do czynności opodatkowanej stanowiącej 10% wartości usługi, finansowanej przez klienta” należało uznać za nieprawidłowe.



Wniosek ORD-IN 333 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ośrodka, przedstawione we wniosku z dnia 05 marca 2012 r. (data wpływu 19 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 05 czerwca 2012 r. (data wpływu 08 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” w zakresie dotyczącym usług doradczych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” w zakresie dotyczącym usług doradczych.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 05 czerwca 2012 r. (data wpływu 08 czerwca 2012 r.) w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego, sformułowania pytania oraz przedstawienie własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Ośrodek jest obecnie realizatorem projektu, nr umowy PK/2.2.1/2012/L/13-01, zawartej z PARP

  • Budżet projektu na usługi doradcze skonstruowany jest z 2 części:
    1. 90% dofinansowania z dotacji PARP i
    2. 10% z odpłatnością beneficjenta, co zostanie udokumentowane fakturą VAT.
  • Budżet projektu na usługi informacyjne będzie w całości 100% finansowany z dotacji PARP.

Nabywane w ramach projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług doradczych mają związek z czynnościami opodatkowanymi (faktury VAT, związane z wkładem własnym pochodzącym od odbiorców usług), w związku z tym, na podstawie art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Podmiotowi Wsparcia przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W konsekwencji VAT od wydatków poniesionych w związku ze świadczeniem usług doradczych nie będzie kwalifikowalny w projekcie.

Nabywane w ramach projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług informacyjnych nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, w związku z tym na podstawie art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Podmiotowi Wsparcia nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego, w związku z tym w konsekwencji VAT od wydatków poniesionych w związku ze świadczonymi usługami informacyjnymi będzie kwalifikowalny w projekcie.

Ośrodek realizuje projekt na podstawie umowy o udzielenie wsparcia na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego KSU (PK KSU) – realizowana na podstawie wniosku o dofinansowanie realizacji projektu systemowego Polskiej Agencji „…” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Poddziałania 2.2.1. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

OPIWPR w Sandomierzu jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Okres rzeczowej realizacji projektu ustalony jest następująco: od 20 lutego 2012 r. do 31 grudnia 2013 r.

W ramach projektu będą świadczone usługi doradcze: nieodpłatne w 90% i odpłatne w 10% przez beneficjenta i informacyjne (bezpłatne), polegające na asyście w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Faktury dokumentujące ponoszone wydatki wystawiane będą na Ośrodek

Ośrodek jest czynnym podatnikiem VAT, NIP:.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy w związku z realizacją projektu, poniesione koszty związane z usługami doradczymi, finansowane w 90% z dotacji PARP a w 10% z wkładu własnego klienta korzystającego z usługi można rozliczyć w 100% i odliczyć podatek naliczony od należnego w całości, czy też należy odnieść się tylko do wartości sprzedaży w postaci 10% wkładu własnego klienta, odpowiadającej 10% kosztów usługi...

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie wskazanym w uzupełnieniu wniosku z dnia 5 czerwca 2012 r.) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w 100% ale w odniesieniu do czynności opodatkowanej stanowiącej 10% wartości usługi, finansowanej przez klienta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W świetle art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i realizuje projekt polegający na świadczeniu usług informacyjnych i doradczych w ramach projektu pn. „…”. współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Poddziałania 2.2.1.Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. Okres rzeczowej realizacji projektu ustalony jest następująco: od lutego 2012 r. do grudnia 2013 r.

W ramach projektu będą świadczone usługi doradcze: nieodpłatne w 90% i odpłatne w 10% przez beneficjenta i informacyjne (bezpłatne), polegające na asyście w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Nabywane w ramach projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług doradczych mają związek z czynnościami opodatkowanymi, natomiast nabywane w ramach projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług informacyjnych nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane regulacje należy stwierdzić, że jeżeli nabywane w ramach projektu towary i usługi, bez względu na źródło finansowania (dotacja czy wkład własny przedsiębiorcy), mają związek z czynnościami opodatkowanymi – usługami doradztwa, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia w pełnej wysokości kwoty podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu związanego z usługami doradztwa, o ile nie zachodzą ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego, oceniając stanowisko Wnioskodawcy, w którym wskazano, iż „prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w 100% ale w odniesieniu do czynności opodatkowanej stanowiącej 10% wartości usługi, finansowanej przez klienta” należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, należy zwrócić uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupu towarów i usług w związku ze świadczonymi usługami doradczymi w ramach projektu pn. „…” - sprawy będącej przedmiotem zapytania Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14 § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o zdarzenie przyszłe w złożonym wniosku, z którego wprost wynikało, że nabywane w ramach projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług doradczych mają związek z czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto tut. Organ informuje, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 ww. ustawy tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ pragnie w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj