Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1654/11/AL
z 21 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1654/11/AL
Data
2012.02.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
loterie
odliczenia
podatek naliczony
przekazanie
samochód osobowy


Istota interpretacji
W zakresie prawa do odliczenia 100% podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących zakup samochodów osobowych.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2011r. (data wpływu 9 listopada 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 lutego 2012r. (data wpływu 6 lutego 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia 100% podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących zakup samochodów osobowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia 100% podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących zakup samochodów osobowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 lutego 2012r. (data wpływu 6 lutego 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 24 stycznia 2012r. znak: IBPP1/443-1654/11/AL.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest agencją reklamową, której przedmiotem działalności jest reklama - tworzenie i realizacja kampanii, działalność wydawnicza, poligraficzna, fotograficzna, działalność związana z organizacją targów, wystaw, imprez o charakterze sportowym, marketingowym, imprez dla firm i instytucji, działalność związana z grami losowymi i zakładami wzajemnymi oraz szkolenia.

Agencja otrzymała zlecenie od klienta na zorganizowanie loterii promocyjnej. Podczas konkursu, agencja jako organizator konkursu rozdawała nagrody główne, którymi są samochody osobowe marki xxx. Agencja nabyła wcześniej od sprzedawcy (dealera samochodów będącego czynnym podatnikiem VAT) samochody, a następnie obciążyła klienta kompleksową usługą, w skład której wchodziła w szczególności organizacja loterii, jej obsługa techniczna i formalna, prowadzenie medialnej kampanii reklamowej oraz wydanie nagród laureatom. Celem świadczonej usługi był wzrost sprzedaży usług zleceniodawcy.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 1 lutego 2012r. Wnioskodawca wskazał, iż składając wniosek z dnia 8 listopada 2011r. był jeszcze przed wykonaniem usługi zleconej od klienta, a tym samym przed nabyciem samochodów osobowych marki xxx, które miały być wydawane jako nagrody w loterii promocyjnej. Obecnie zdarzenie to już zaistniało i należy je traktować jako stan faktyczny.

Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zakupy samochodów osobowych marki xxx miały związek z wykonywaną przez Wnioskodawcę wyłącznie z działalnością opodatkowaną podlegającą stawce 23%.

Wydawane samochody osobowe marki mini one były nabyte w imieniu Wnioskodawcy, Wnioskodawca posiada na dowód nabycia ich faktury zakupowe VAT wystawione na Wnioskodawcę.

Pojęcia „loteria promocyjna” i „konkurs” użyte w opisie zdarzenia we wniosku są tożsame i oznaczają loterie promocyjną, której Wnioskodawca jest organizatorem na podstawie decyzji Dyrektora Izby Celnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z dnia 1 lutego 2012r.):

Czy w przypadku zakupu samochodów osobowych marki xxx udokumentowanych fakturami VAT, w celu realizacji loterii promocyjnej, usługi, w ramach której dojdzie m.in. do wydania samochodów osobowych laureatom loterii, podatnik jest uprawniony do odliczenia 100% podatku naliczonego przy ich zakupie...

Zdaniem Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku nauczonego przysługuje w zakresie, w jakim nabywane przez podatników towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych - art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm. w ustawie o podatku od towarów i usług). Zważywszy, że usługi świadczone przez agencję są opodatkowane podatkiem VAT wg stawki 23%, wszelkie zakupy dokonywane w związku z ich świadczeniem pozwalają na odliczenie podatku naliczonego. Dotyczy to również zakupów towarów i usług związanych z organizacją loterii w ramach świadczonych usług kompleksowych. Zdaniem agencji w omawianym stanie nie znajdzie zastosowanie art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zgodnie z art. 86 ust.4 pkt 7 ustawy podatku od towarów i usług nie dotyczy on przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest szeroko rozumiana odsprzedaż tych samochodów. 28-ego czerwca 2011r. zapadł wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego na który Wnioskodawca pragnie się powołać I FSK 1014/10.

Stanowisko powyższe zostało doprecyzowane pismem z dnia 1 lutego 2012r., w którym Wnioskodawca stwierdził, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim nabywane przez podatników towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych - art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. w ustawie o podatku od towarów i usług). Zważywszy, że usługi świadczone przez agencję są opodatkowane podatkiem VAT wg stawki 23%, wszelkie zakupy dokonywane w związku z ich świadczeniem pozwalają na odliczenie podatku naliczonego. Dotyczy to również zakupów towarów i usług związanych z organizacją loterii w ramach świadczonych usług kompleksowych. Zdaniem agencji w omawianym stanie nie znajdzie zastosowanie art. 3 i art. 4 ustawy nowelizacyjnej o podatku od towarów i usług, gdyż celem art. 3 jest zapobieganie odliczeniu całego podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodów, których rodzaj umożliwia wykorzystywanie ich do działalności gospodarczej podatnika jak i poza tą działalnością.

Użyty zatem art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. a znowelizowanej ustawy o podatku i towarów termin „odsprzedaż” obejmuje takie rodzaje działalności gospodarczej podatnika, w ramach których nabywane samochody (o jakich mowa w art. 3 ust. 2 ustawy) - jako towary handlowe -przeznaczone są do dalszego zbycia. Możliwość odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia takich samochodów przez podatników, których przedmiotem działalności jest szeroko pojęte ich zbywanie jako towarów handlowych, nie jest zatem ograniczona normą art. 3, a jedynie zasadami wynikającymi z art. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli zakresem związku ich nabycia z wykorzystaniem ich w działalności opodatkowanej.

Użyte pojęcie „premii pieniężnej”, „bonusu towarowego” w powołanym wyroku I FSK 1014/10 nie mają zastosowania w zdarzeniu Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAt, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie będą w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia, towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej).

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca, będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, jest agencją reklamową, której przedmiotem działalności jest reklama - tworzenie i realizacja kampanii, działalność wydawnicza, poligraficzna, fotograficzna, działalność związana z organizacją targów, wystaw, imprez o charakterze sportowym, marketingowym, imprez dla firm i instytucji, działalność związana z grami losowymi i zakładami wzajemnymi oraz szkolenia.

Agencja otrzymała zlecenie od klienta na zorganizowanie loterii promocyjnej. Podczas konkursu, agencja jako organizator konkursu rozdawała nagrody główne, którymi były samochody osobowe marki xxx . Agencja nabyła wcześniej od sprzedawcy (dealera samochodów będącego czynnym podatnikiem VAT) samochody, a następnie obciążyła klienta kompleksową usługą, w skład której wchodziła w szczególności organizacja loterii, jej obsługa techniczna i formalna, prowadzenie medialnej kampanii reklamowej oraz wydanie nagród laureatom. Celem świadczonej usługi był wzrost sprzedaży usług zleceniodawcy.

Zakupy samochodów osobowych marki xxx miały związek z wykonywaną przez Wnioskodawcę wyłącznie z działalnością opodatkowaną podlegającą stawce 23%.

Wydawane samochody osobowe marki xxx były nabyte w imieniu Wnioskodawcy i udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Biorąc pod uwagę cytowane przepisy prawa oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny stwierdzić należy, iż ponieważ zakup samochodów osobowych został dokonany przez Wnioskodawcę będącego podatnikiem podatku od towarów i usług i zakup ten był związany wyłącznie z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy zostały spełnione warunki uprawniające Wnioskodawcę do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących ww. zakupy samochodów osobowych.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy jednakże kwestii możliwości pełnego (100-procentowego) odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących ww. zakupy.

W tym miejscu należy wskazać, iż zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652), zwana dalej ustawą o zmianie ustawy, w okresie od dnia wejścia niniejszej ustawy tj. od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2012r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienionej w art. 1, stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca – nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

Przepis art. 3 ust. 2 pkt 7 ww. ustawy o zmianie ustawy stanowi, iż przepis ust. 1 nie dotyczy przypadku, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

  1. odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
  2. oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Dokonując analizy cyt. wyżej przepisu art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. a ww. ustawy o zmianie ustawy stwierdzić należy, iż podatnik ma prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej zakup samochodu osobowego jedynie w przypadku gdy przedmiotem działalności podatnika jest odprzedaż tych samochodów.

Natomiast w przypadku gdy samochód osobowy nabywa podmiot, którego przedmiotem działalności nie jest odprzedaż tych samochodów, to podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT dokumentującej zakup samochodu osobowego jedynie w wysokości 60% kwoty podatku wskazanej w fakturze, nie więcej niż 6.000 zł.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca zakupił we własnym imieniu, a następnie przekazał (rozdał) w loterii promocyjnej laureatom loterii samochody osobowe marki mini one.

Z przepisu art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. a ustawy o zmianie ustawy jednoznacznie wynika, iż prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy samochodów osobowych, mają wyłącznie te podmioty, których przedmiotem działalności jest odprzedaż tych samochodów.

Jak wskazał Wnioskodawca przedmiotem jego działalności jest reklama - tworzenie i realizacja kampanii, działalność wydawnicza, poligraficzna, fotograficzna, działalność związana z organizacją targów, wystaw, imprez o charakterze sportowym, marketingowym, imprez dla firm i instytucji, działalność związana z grami losowymi i zakładami wzajemnymi oraz szkolenia.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy nie jest zatem odsprzedaż samochodów osobowych.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż w jego przypadku nie znajdzie zastosowania ograniczenie wynikające z art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. a ustawy o zmianie ustawy, tym samym będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy samochodów osobowych mini one należało uznać za nieprawidłowe.

Wnioskodawcy będzie przysługiwało wyłącznie prawo do odliczenia 60% kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup samochodów osobowych mini one, jednakże nie więcej niż 6.000 zł.

Należy dodać, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług marketingowych, gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Odnośnie wskazanego we wniosku orzeczenia NSA z dnia 28 czerwca 2011r. Sygn. akt I FSK 1014/10 stwierdzić należy, iż został on wydany w konkretnej sprawie i dotyczy on wyłącznie tej sprawy w której zapadł.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj